الفصل الثالث

2061 Words
بسم الله ...... .... منزل عزيز.... فارس...حد يرد عليا مين كريم دا.. غيث...جنة لوسمحتى اقعدى مع جوزك وعرفية كل حاجة عايز يعرفها جنة بخوف..بس مفيش حاجة و.. فارس..هو سر ولا اى..ما تقولى فى اى غيث بهدوء..فارس تعالى نتكلم فى الفراندا لحد ما يجهزولنا الغدا فارس..ماشى غيث..جنة لو سمحتى خدى وردة معاكى جنة..حاضر ...... .........اذكرالله.............. ....... فى الفراندا... يجلس غيث بجوار فارس على احداى الكراسى الخشبية يتحدثون.. فارس..ممكن افهم فى اى غيث..بص انا طلبت من جنة تقولك ..بس انا عارف انها خافت منك عشان كدة انا هحكيلك الموضوع بهدوء واتمنى انك تفهم الموضوع بكل هدوء فارس..هحاول ..ممكن بجى تجول فى اى غيث..الموضوع أن الدكتور كريم دا مدير المستشفى اللى جنة بتشتغل فيها بس هو شخص مش مظبوط تعرف انة أتقدم اكتر من عشرين مرة عشان يتجوز جنة وانا كنت رافض لأن جنة بتخاف منة فارس بهدوء. .طب لية ما سابتش الشغل عندة غيث..تعرف أن دى المستشفى الثالثة اللى جنة تشتغل فيها وكل ما تسيب المكان اللى بتشتغل فية بسبب البنى آدم دا يروح وراها ويشترى المكان كلة عشانها فارس بغضب..نعم دا كدا يبجى مجنون بيها غيث بتنهيدة ..هو فعلا مجنون بيها .كريم دا وحيد ابوة تعرف انة عرض عليها يكتبلها كل املاكة ويبقى خاتم فى صوبعها وهى رفضت ..وأنا من ساعتها بخاف عليها منة دا مجنون رسمى فارس..يعنى انت بتجولى ان مرتى فى واحد مجنون بيها والمطلوب منى ان اسكت وابجى هادى غيث..انا كل اللى أقدر اقولهولك متخليش جنة تخاف منك لانها لو خافت هتكدب وساعتها هتقع فى كوارث أختى وانا عارفها بتخاف من خيالها وبعدين انت لازم تثق فيها فارس..طبعا انا بثق فيها ..سيبها ب*روفها واللى عاوزة ربنا هيكون غيث ببسمة..شكرا انك اتقبلت الموضوع بص*ر رحب فارس..تسلم يا خوى ....... .........حبيبى يا رسول الله......... ....... فى الداخل ..... تجلس جنة ووردة وغادة وهنية وامينة وملك فى بهو المنزل.... وردة..مالك بس يا خيتى متخافيش اكدة جنة بخوف..انتى مشفتيش اخوكى بيبصلى ازاى اكيد بيدبرلى مصيبة غادة ..ياريت خلينا نرتاح من الهم دا أمينة بغضب..غااادة جفلى عاد ومالكيش صالح بالموضوع دا غادة بسخرية..اجفل لية يا ستى. .دلوجتى ظهر كريم يا عالم الايام هتظهر مين تانى غاااااااااااااادة وكان صوت فارس هو السبب فى انتفاضة الجميع من أماكنهم غيث..فارس انا مش هسمح لأى حد يجيب سيرة أختى بالغلط فارس..محدش يجدر يجيب سيرة مرت فارس النجعاوى على ل**نة. .واللى يجيب سيرتها هجطعله ل**نة وقال كلماتة الأخيرة وهو ينظر لغادة بغضب ووعيد جنة بدموع..ا ا انا هروح أشوف الغدا خلص ولا لاء فارس..استنى جنة بصدمة..اناااا فارس بسخرية..امال وردة ..تعالى عاوز اتحدت معاكى جنة بخوف وهى تنظر لغيث..لية..يعنى ..الغدا غيث بهدوء...جنة فارس عاوز يقولك حاجة مفيش داعى للخوف دا كلة جنة...طب ما يقول هنا ..لية اجى فارس..هتحايل عليكى إياك. .تعالى غيث بهدوء. ..يلا يا جنة وانا كمان هقعد مع وردة شوية..اى دا امال جدى فين هنية ..جدك مع الكبير برة فى الجنينة غيث ..ماشى ..تعالى يا وردة نقعد فى المندرة وانتى يا جنة خدى جوزك واقعدو فى الفراندا جنة بتردد..ح حاضر اتفضل ....... .........استغفروا لعلها ساعة استجابة....... ....... فى المندرة... يجلس غيث برفقة وردة يتحدثون..... غيث..اى الحلاوة دى وردة بخجل..شكرا غيث..اخبارك اى وردة..زينة الحمد لله غيث..حد ضايقك تانى وردة. .لا غيث..وحشتينى وردة بصدمة..هاا غيث بضحك..هههههه ها اى وردة...بكفاية حديتك دا غيث..ههههههههههههه حلو اوووى ال**وف دا.. دا الفرح الأسبوع الجاى وردة..الأسبوع الجاى ..بسرعة اكدة غيث...هو فى احلى من السرعة وردة بغضب مصطنع..غيييث غيث بحب..قلب غيث وعمره وحياتة وردة بخجل..بس بجى غيث ..ههههههههههه ماشى كلها أسبوع..وعلى فكرة انتى جاية اسكندرية مع فارس بعد يومين عشان الخطوبة وردة ...بجد فارس هياخدنى معاة غيث..طبعا هتيجى انتى مراتى وانا اللى اقول تروحى فين مش اخوكى ..ولما تيجى عاملك مفاجأة وردة..مفاجأة اى غيث بغمزة. .لما تيجى هتعرفى ...... .........حبيبى يا رسول الله........ ....... فى الشرفة.... تجلس جنة وتنظر أرضا خوفا من فارس... فارس بهدوء...اول ما تعاودى اسكندرية تجدمى استجالتك جنة..بس... فارس ...من غير زفت بس ..خلينى هادى معاكى للاخر ونصيحة منى بلاش تعاندينى جنة..حاضر فارس..انا جاى اسكندرية بعد يومين عشان الحفلة اللى اخوكى عاملها واتمنى اجى الاجيكى استجالتى جنة..ممكن اطلب طلب فارس بهدوء...اكيد اتفضلى جنة..ممكن تجيب ملك معاك فارس..حاضر...ممكن جنة بابتسامة..شكرا ..... ........حبيبى يا رب............ ..... مرء اليوم بسلام وفى اليوم التالى عاد كل من جنة وغيث إلى الإسكندرية من أجل التحضير لحفلة الخطوبة المقامة بالإسكندرية... ...... فى فيلا آل صفوان مساء... يجلس غيث وجنة برفقة المربية سعاد... سعاد..الف مب**ك يا ولاد ربنا يتمم بخير غيث..الله يبارك فيكى يا دادة جنة..حبيبتى يا سوسو الله يبارك فيكى سعاد ..هقوم احضرلكم العشا غيث..ماشى يا حبيبتى...جنه هتروحى المستشفى امتى جنة بتنهيدة..بكرة الصبح هروح أقدم استقالتى وألم كل حاجة تخصنى غيث..ماشى بس متتاخريش عشان فارس جاى بكرة جنة ..حاضر ...... .........صلو على الحبيب. ..... ........ مرء الليل وأتى صباح يوم جديد وقام غيث باخد جنة إلى المشفى وذهب هو لإستقبال فارس ووردة وملك بمحطة القطار ...... فى سيارة غيث... حمدلله على السلامة اسكندرية نورت فارس..اسكندرية منورة بأهلها غيث.تسلم..اخبارك اى يا لوكا ملك بسعادة..انا كويسه. .امال جنة فين غيث..جنة راحت المستشفى وجاية فارس بغضب. .اية اللى ودااها هناك غيث بهدوء..راحت تقدم استقالتها فارس..ماشى انا عاوز اروحلها غيث..طيب تعالى غير هدومك وارتاح شوية وبعدين ابقى روحلها فارس...لاء انا هغير خلجاتى وادينى العنوان وهروح لحالى غيث..ماشى وخد عربية جنة روح بيها فارس...ماشى ...... .........أستغفرك ربى واتوب إليك. ..... ....... فى المشفى.... تهرول الممرضات والأطباء فى محاولة لفك ذلك النزاع بين جنة وكريم حيث كان كريم ممسك بيد جنة ويقول بصوت جهورى. .. كريم...قولتلك مش هتمشى من هنا انتى فاهمة انتى بتاعتى ملكى انا جنة بغضب وبكاء..أنت مجنون انت واحد مريض ولازم تتعالج كريم..ايوا مجنون ايوا مريض انتى السبب انتى مرضى ومش هتمشى يعنى مش هتمشى جنة..سيب ايدى يا حيوان انت لحسن مش هيحصلك طيب كريم بهستيريا. ..ههههههههههه هتعملى اى يعنى ..هتقولى لاخوكى قوليلو عادى جنة بثقة..لاء مش هقول لاخويا..هقول لجوزى كريم بصدمة..جوز مين...انتى اتجوزتى جنة..ايوا اتجوزت وياريت تنورنا فى الفرح يا دكتور جناااااااااااا لتلتفت جنة والجميع على أثر الصوت لتقول جنة بصدمة جنة..فااارس ....... ♡♡♡♡♡♡ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى .......... ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ بسم الله ..... ..... فيلا آل صفوان. ..... يهبط غيث الدرج برفقة وردة وملك بعدما اخذو قسطا من الراحة وصاح مناديا على المربية سعاد قائلا...... غيث...دادة..يا داادة لتأتي سعاد قائلة..... سعاد...ايوا يا بنى مالك بتزعق لية غيث..تعالى لما أعرفك بعروستى..اقدملك احلى وردة فى الصعيد كلة ودى بقى يا وردتي دادة سعاد سعاد..يا أهلا وسهلا يا بنتى نورتى بيتك وردة بخجل..شكرا يا خالة سعاد..ممكن تقوليلى يا دادة وردة ..لاه ميصحش حضرتك ليكى مجامك يا خالة سعاد..الله يكرم أصلك يا بنتى..امال مين القمر دى غيث..دى ملك بنت فارس يا دادة سعاد..يا أهلا يا أهلا بالعسل الصغنن غيث..أخبار الغدا اى يا دادة سعاد..حالا يا بنى هجهز الغدا غيث..تسلمى يا ست الكل ..... .......حبيبى يا رسول الله..... ..... فى سيارة جنة.... تعلو أصوات شهقاتها وصوت غضب فارس قائلا... فارس..انا ماكنش لازم اسيبة. .كان لازم اخلص عليه الكلب دا ...أدى اخرة المشى من دماغك ..انتى لية غاوية تعاندينى ...ردى عليا بدل ما ادخل بالعربية فى الحيط واخلص منك ومن جرفك جنة بهمس وبكاء...ا انا اااسفة ليوقف فارس السيارة بغضب واضح لتص*ر صوتا مزعجا نتيجة احتكاكها بالأرض ويلتفت لجنة وينظر لها بغضب ويتذكر ما حدث....فلااااااش بااااااك ..... جنة بصدمة..فارس فارس بهدوء..مين دا ..وكيف ماسك يدك اكدة لتنظر جنة ليدها وهى فى قبضة كريم لتسحب يدها بقوة وتهرول صوب فارس وتحتضنة بقوة وسط دهشته ودهشة الجميع ليعلو فجأة صوت بكائها قائله... جنة..يلا ..يلا نمشى من هنا ..انا قدمت استقالتى يالا يا فارس والنبى فارس..أهدى طيب فى اى لكل دا جنة بخوف..ا انا عايزة اروح يلا يا فارس ليقاطعهم كريم بغضب قائلا... كريم..على جثتى يا جنة انك تمشى فاااهمة ليرفع فارس بصرة وينظر لكريم بغموض قائلا.. فارس..وماله اللى انت تؤمر بيه ليقوم فارس بأبعاد جنة عن احضانة ويتجة صوب كريم لتقول جنة بفزع... فااارس فارس بلاش ..يلا يا فارس ..والنبى يلا فارس بهدوء..اسكتى خالص فاهمة لينقل بصرة لذلك المدعو كريم قائلا.... فارس..مين حضرتك بقى عشان تمنعنى اخد مراتى كريم بغضب..أنت بقى سبع البرومبة ال ليبتر كريم كلامة بسبب تلك اللكمة التى وجهها له فارس وقام فارس بامساكة من ياقة قميصة قائلا بغضب... فارس..انا فارس النجعاوى ..فاهم يعنى اى فارس النجعاوى ...وجنة تبقى مراتى فاهم..أقسم برب العزة لو قربت منها تانى ما هخلى ولا دكتور من اللى واجفين دول يعرف يخيط فيك حتة فاااهم لينهى فارس كلامة وهو يدفع كريم وكأنة مرض معدى ويتجة صوب جنة ويمسكها من يدها ويسحبها خلفة ليقول. .. فارس ...يلا باااااااااااااك .... ليفقيق فارس من داومتة على صوت رنين هاتفةلينظر له ويجد غيث المتصل ليجيب قائلا .. فارس ..الو غيث..فينك يا أبو نسب فارس ..جاين اهو غيث بقلق..هو فى حاجة حصلت يا فارس فارس بهدوء..لاه مفيش شوية وجايين غيث..ماشى...متتاخروش عشان نتغدى سوا فارس...لاه اتغدو أنتم انا عازم جنة على الغدا برة غيث بمزاح...ماااشى يا عم الله يسهلووو..سلام فارس ..سلام ليغلق فارس الهاتف وينظر لجنة قائلا فارس..ممكن بقى تبطلى عياط لتنظر جنة له وتقول باندهاش جنة..أنت بتتكلم زينا فارس بضحك..هههههههههه انتى ناسية انى درست ف القاهرة ولا اى جنة بهمس..ضحكتك حلوة اضحك عالطول فارس..احم تحبى نروح فين جنة..اى حتة لتنظر جنة لملابس فارس بتقيم حيث كان يرتدى بنطال من الجينز الازرق وتيشيرت من اللون الابيض وحذاء رياضى من نفس اللون ويلاحظ فارس نظراتها ليقول.. فارس..لبسى عاجبك اووى كدة جنة بخجل..أصل اول مرة أشوفك من غير الجلبية فارس..يعنى شكلى حلو جنة ...امممم فارس..طيب يلا بينا نتغدى فى اى حته جنة ..ماشى ....... ........استغفروا لعلها ساعة استجابة....... ....... منزل عزيز.... يجلس عزيز برفقة غفيرة الخاص به وهدان... عزيز...اسمع يا وهدان انا عايز كل حاجة جاهزة دا فرح احفادى وهدان..متجلجش يا كبير كلة تمام عزيز..والدبايح يا وهدان انا عايز الكل يأكل فاهم مش عايز حد ينجصة حاجة وهدان..اطمن يا كبير ..وربنا يتمم بخير عزيز..يارب ...... .......شفيعى يا محمد........ ....... منزل النجعاوى. ... هرج ومرج بالمكان والكل يعمل على قدم وساق للاستعداد لحفل زفاف أحفاد السيد النجعاوى .. بغرفة الضيوف... يجلس العديد من الرجال برفقة السيد الذى يتلقى التهنئة من جميع الموجودين... السيد..نورتونا والله شخص 1..دا نورك يا كبير وربنا يتمم بخير شخص 2....ربنا يديم الفرح عليك يا كبير وتفرح بذريتهم الصالحة يارب السيد..تسلم يا حاج عوض عقبال عيالك شخص 3...الحنة ميتى يا كبير السيد..يوم الأربع يا حاج اتمنى أنكم كلكم تنورونا مع عائلاتكم. .. الجميع..باذن الله يا كبير ...... .......شفيعى يا محمد......... ...... مساء فيلا آلصفوان. ... يجلس غيث ووردة وملك وجنة وفارس بعدما تناولواالطعام بالخارج.. غيث..جنة هتنزلو بكرة تجيبو الفساتين عشان الحفلة بعد بكرة ويدوب تلحقو تجهزو نفسكم جنة..حاضر غيث..بس هاتى ليكى انتى وملك وردة لاء جنة ..لية يعنى غيث..فستان وردة انا جبتة خلاص وبكرة هيكون عندها جنة بمزاح..يا سيدى على الرومانسية..اوعدنا يارب فارس..مين هينزل معاكم جنة ..محدش احنا هنروح نشترى كل اللى ناقصنا ونرجع فارس ..لاء انا جاى معاكم جنة بإحراج ..م مينفعش فارس ..لية وردة..معلش يا خوى أصل هنشترى حاجات حريمى فارس..اممممم برضو هنزل معاكم غيث..وأنا كمان جاى جنة..والله غيث..اممممم انا عايز اتفرج وردة..واااه عيب اكدة جنة..غيث محدش فيكم هيجى معانا انا عايزة اشترى براحتى وردة...وانى كمان ستى جالتلى اجيب كل اللى ناجصنى من إهنه وانا مش هعرف اجيب حاجة وانتم معانا ينظر فارس وغيث لبعضهم ويبتسمون ليقول فارس...هنشوف كلام مين اللى هيمشى لتقاطعهم ملك قائله..بابا انا عايزة فستان جديد وتوكه جديدة كمان فارس..حاضر جنة ..انا بقى هجبلك حتة فستان تحفة يا لوكا ..بقولك اى تعالى نأكل شوكولاتة ملك بسعادة..ماشى جنة ..تعالى يا وردة معانا خاليلهم القعدة ناشفة ليرحلو الفتايات ويتبقى فارس وغيث فقط غيث..البت جنة اتهبلت فارس...واختى كمان عقلها خف وماشية ورا الع**طه أختك غيث..ربنا يستر...تفتكر اى الحاجات اللى عايزين يشتروها من ورانا فارس ..معرفش ..بس بكرة هنعرف لينظرو دقائق لبعض وينفجرو ضاحكين. .. ....... ..........لا إله إلا الله. ....... ....... منزل النجعاوى.... تجلس غادة بغرفتها وتتحدث عبر الهاتف بغضب قائله.. غادة..اااااااه هموت يا أمه ...داجدى عامل ليله وكأنة اول مرة يجوز فارس ...ولا البت اللى هيتجوزها بنت ال*** .......... غادة...مجدراش يا أمه اشوفها جدامى. ..اةيا نارى هطج هموووت ...... غادة...بس على مين مبجاش غادة النجعاوى إن ما جبت خبرها بنت ال**** ..........يتبع ........ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD