الفصل الخامس

2669 Words
بسم الله .. .... منزل النجعاوى صباحا... تركض وردة خلف ابنه أخيها ملك وهى تقول.. وردة..خدى يابت إهنه ملك بطفولة ..مش هاكل يا عمتو وردة..يلا يا ملك عاد ورايا حاجات كتير أعملها ملك..لاء مش عاوزة ..انا عاوزة جنة وردة..يا حبيبتى هتشوفيها بكرة وهتعيش معاكى كمان لتقف ملك فجأة وهى تقول ببرائة... ملك..عمتو هى ماما مش هتيجى الفرح وردة بحزن..ماما عند ربنا يا لوكا وبعدين انتى معاكى ماما غادة ودلوقتى ماما جنة كمان ملك..لاء هى جنة وبس وردة..لية يا ملك انتى مش بتحبى جنة ملك بحب..انا بحبها اوووى بس هى صاحبتى مش ماما جنة بتجبلى لعب كتير وبتجبلى شوكولاتة حلوة اووى وردة..طب ممكن تاكلى بجى ملك..مش جعانة لما اجوع هقولك يا عمتو .. وردة ..طب يلا اطلعى فوج ملك ..حاضر وتصعد تلك الصغيرة ولم تنتبه لأبيها الواقف أمام باب المنزل الداخلى وقد أستمع لحديث صغيرتة والابتسامة تعلو شفاه ولاكن لم ينتبه لتلك الأعين الحاقدة التى تتابع طفلتة وما كانت إلا أعين تلك الافعى غادة لتجذب الصغيرة من يدها قبل أن تدلف إلى غرفتها لتشهق ملك وتبكى بألم... غادة بقسوة..بجولك اى يا زفتة انتى انا روحى فى مناخيرى لو سمعتك بتتكلمى عن الزفتة جنة تانى هجصلك ل**نك فاهمة ملك بخوف وفزع..ف ف فاااهمه لتتركها غادة والحقد يتأكلها داخليا لتذهب لغرفتها وتغلق الباب خلفها وتمسك هاتفها وتقوم بإجراء اتصال تليفونى وانتظرت الرد وما هى إلا ثوانى معدودة حتى اجابها شخص ما على الطرف الآخر قائلا.. ألو. .فى اى تانى ..بجولك اى انا روحى فى مناخيرى اتكلم عدل معايا احسنلك عاوزة اى طيب عاوزاك تنفذ بكرة وتخلصنى من بنت ال**دى طيب اتفقنا. .عاوز أشوفك النهاردة بقى مش وقتة فارس هنا ماليش فيه. .هستناكى بكرة فى الشقه خلاص خلاص هحاول اجى ماشى ..سلام سلاام ........ ..........شفيعى يا رسول الله....... ....... منزل عزيز... تركض جنة بسبب فعلتها المعتادة فى إيقاظ أخيها بصراخها المعتاد ويهرول غيث خلفها قائلا.. غيث..خدى يا جزمة لجتمع كل من بالمنزل على أثر الصوت عزيز...واااه خلاص يا ولدى خبر اى غيث..وربنا ما هسيبها جنة بصراخ. ..اعااااا خلاص يا شبح بهزر معاك ..يا تييييتا ..يا تيييتا لتأتى أمينة بابتسامة قائلة... اية يا جلب ستك جنة..الحقينى لو مسكنى هيعملنى كفتة وربنا لتقول جنة آخر كلماتها وهى تهرول وتنظر لغيث ولم تلاحظ دلوف ذلك الحائط البشرى حتى اصطدمت به ..لتشهق جنة بألم قائله..اااااه لترفع بصرها لتجد فارس ينظر لها بجمود قائلا... فارس..خلى بالك جنة ...آسفة عزيز ..يا مرحب يا ولدى اتفضل فارس..تسلم غيث ببسمة..يا أهلا يا أبو نسب فارس..ازيك يا غيث غيث..بخير أخبار وردتى اى فارس..اتلم شوية دى أختى يا عم غيث بمزاح..مراتى يا جدع فارس..ماشى يا اخويا انا كنت جاى اطمن ناجصكم حاجة عزيز..تسلم يا ولدى كله تمام فارس..طب تمام هروح لجدى عشان نرتب كل حاجة جبل الفرح غيث بضحك...خلى بالك من وردتى لحد ما اخدها بكرة لينظر فارس لجنة قائلا ..حاضر ..سلام ليلقى آخر كلماتة ويرحل ..... ليمر الوقت بسلام حتى ميعاد حفل الحناء وكان حفل رائع يضم الكثير والكثير من الأشخاص ويعلو صوت المزمار وصوت الضحك والمزاح وهناك أيضا من يتبارزون بالعصا (التحطيب)ورائحة الطعام الشهى تطغو على المكان وهناك أيضا أطفال يمرحون بكل مكان ...كان هذا حال منزل عزيز ومنزل النجعاوى ..... منزل النجعاوى... صوت الموسيقى يملاء المكان بداخل المنزل ..تجلس وردة ببهو المنزل وتقوم الفتايات بتزين يدها بوضع الحناء عليها وكانت البسمة تزين وجهها ولاكن أثناء فرحة الجميع بذلك الزفاف نجد تلك الملعونة وهى تنسحب بعيدا عن الأنظار وتصعد سريعا الى الأعلى وتدلف للغرفة المخصصة لجنة وفارس وتنبهر من التجهيزات التى قامت بها وردة من أجل العروس لتذهب إلى المكان المخصص لملابس جنة وتنظر لها بحقد وغيرة لتمسك الملابس النسائية الخاصة بجنة وتقوم بتمزيقها وتخرج مقص صغير الحجم كانت تخفية بأحد جيوبها لتمسك باقى ملابس تلك المسكينة لتجعلهم لا يصلحون لشئ ثم أعادت الملابس مرة أخرى مكانها وثم ذهبت إلى المرحاض التابع للغرفة وقامت بسكب كل الصابون الخاص بالاستحمام والشعر وهى تقول بحقد.. غادة..اللهى تجعى تت**ر رجبتك يا بعيدة ثم تذهب لطاولة الزينة وتقوم بأفساد كل ادوات الزينة الموضوعة على الطاولة وبعد ما انهت تلك الافعى فعلتها قامت بالاتجاة للخارج ولاكنها وقفت امام الباب وقامت باخراج قنينة صغيرة من جيبها وقامت بسكبها امام الباب وهى تقول.. غادة..يلا يارب يشوفك عفريتة ويهرب منيكى وتبجى فضيحتك بجلاجل وتغلق الباب وتهبط إلى الأسفل وكأنها لم تفعل شئ ...... ........استغفروووووووو....... ...... أما فى منزل عزيز كان التوتر هو سيد الموقف لدى جنة فبالرغم من سعادتها بكل ما يحدث الآن ولاكنها كانت تشعر بشئ غامض وأن شئ ما قد يحدث ليدمرتلك السعادة ولاكنها ظنت أن هذا التوتر بسبب خوفها من فارس ليس أكثر... .. ليمرء الليل سريعا الذى لم يخلو من مغازلة غيث لوردة عبر الرسائل النصية من خلال الهاتف ..وتوتر جنة وغموض فارس لتعلن الشمس تمردها لتعلن عن يوم جديد..... ....... ..........شفيعى يا رسول الله....... ....... يمر الوقت سريعا لتتهيئ كل عروس بمنزلها بمساعدة بعض الفتايات لتنتهي جنة من وضع حجابها الأبيض المرصع باللؤلؤ وبعض مساحيق التجميل الخفيفة التى أبرزت جمالها وكانت ترتدى فستان زفاف محتشم ضيق قليلا من الص*ر ليبدء فى الاتساع تدريجيا إلى الأسفل ومزين بحبات من اللؤلؤ الأبيض اللامع ليدلف غيث بعد أن علم بانتهاء تزين اختة ليقف خلفها وهو يتأملها بذلك الفستان فكانت حقا رائعة الجمال ليبتسم والدمع يلمع بعيناة ليقول بهدوء... غيث..جنة لتنهض جنة وتلتفت له لتنظر له بحب وهى تراةيتألق فى تلك الحلى التو**يدو السوداء وشعرة المصفف بعناية فائقة وساعة يدة الراقية وحذائة الأ**د اللامع وعطرة الرجولى الذى انتشر بالمكان لتقول له بحب جنة ...مب**ك يا حبيبى ليقترب غيث منها قائلا بحب .. غيث..الله يبارك فيكى يا قلبى..فارس وصل ليتصلب جسدها فور سماع اسمةليقول غيث بقلق غيث..جنة مالك جنة ببكاء..انا مش عايزة اتجوز ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ بسم الله... ..... جنة..انا مش عايزة اتجوز غيث بصدمة..نعم جنة بتوتر..ا ا ا أن أصل ا غيث بهدوء..مالك يا حبيبتى بس جنة ..انا خايفة لينظر غيث للفتايات الموجودين بالغرفة ويقول لهم غيث..ممكن يا بنات تنزلو تستنونا تحت لينصاعوا الفتايات لكلام غيث ويتجهو إلى الخارج لينظر غيث لجنة قائلا. . مالك بقى يا ست البنات خايفة لية جنة..مش عارفة غيث..بصى يا قلبى الخوف دا طبيعى لأنك داخلة على حياة جديدة جنة ببسمة..تفتكر غيث بمزاح ..بقولك اى تيجى نهرب جنة..هو ينفع غيث..امممم بصى تعالى نض*ب كرسى فى الكلوب ونخلع من هنا جنة ..هنهرب على فين هتهربى كيف لتنتفض جنة عندما سمعت فارس يقول تلك العبارة بعدما أستمع لحديثها مع فارس لتقبض على ساعد غيث ليحاول غيث إنهاء خوفها من فارس قائلا بمزاح... غيث..احنا هنهرب تعالى معانا يا فارس جنة بصدمة..يجى فين فارس بهدوء. ..خدونى معاكم ومش هعمل صوت غيث...والنبى هات وردتى معاك فارس..طب يلا يا خويا روح لوردتك بدل ما انت لاطعها عندنا غيث..هجيب المزة دى واجيلك فارس..لا انا هجيبها عاوز اتكلم معاها الأول جنة بتوتر..ل لية ..لااا غيث..انا برة على الباب خلصو بسرعة عشان ننزل فارس..ماشى ليترك غيث جنة وفارس ويتجه للخارج وقام بإغلاق الباب ليلاحظ فارس خوفها فيقول.. فارس..مبروك جنة بهمس..الله يبارك فيك فارس..شكلك حلو اوووى لترفع جنة عينيها وتنظر له بصدمة قائله.. جنة..بجد ليتقدم فارس بضع خطوات حتى توقف أمامها مباشرة وقام بتقبيل جبينها قائلا... فارس..بجد جنة بخجل..شكرا ليقول فارس بمزاح..اى رأيك فى البدلة أنفع عريس لتنظر جنة له بتقيم بدء من شعرة الحريرى المصفف بعناية لتلك الحلى السوداء لعطرة الرجولى لحذاءه الأ**د فكان بكامل اناقتة لتقول جنة.. جنة..حلو ليرفع فارس حاجبة الأيسر قائلا...حلو بس جنة..هاا لاء وجميل فارس ..جميل بس جنة بخجل..كدة هنتأخر فارس..ما نتأخر بقولك اى ماتيجى نسمع كلام اخوكى ونهرب جنة بضحك..هههههههههه بس انا كنت عايزة أهرب منك انت ازاى أهرب معاك فارس بجدية..بتحبينى جنة بتوتر..هااا انت بتقول اى فارس..أظن انك سمعتينى. .بتحبينى جنة........ فارس..ردى عليا جنة..معرفش فارس ..بس دى مش إجابة لسؤالى جنة..بجد معرفش فارس...ولحد ما تعرفى انا مش هقرب منك ولحد ما تعرفى انا مش هكلمك ولولا العيبة كنت خليتك هنا فى بيت جدك لحد ما تعرفى يلا عشان اتأخرنا لتقول جنة بخوف..فارس انت فهمت غلط انا اقصد.. ليقاطعها فارس بحدة قائلا...انا فهمت كل حاجة يا دكتورة يلا قولت لينهى حديثة وهو يمسك يدها ويتجه بها للخارج ........ ...........حبيبى يا رسول الله.......... .......... منزل النجعاوى بالداخل. ... تجلس أمينة بابتسامة وهى تتلقى المباركات من الأهل والجيران وتجلس بجوارها وردة وهى تضم قبضتيها بتوتر وتبتسم بخجل للموجودين ويقطع صفو لحظاتهم صوت اطلاق الأعيرة النارية بالخارج ويعلو صوت المزمار والطبل الصعيدى بالخارج معلنا عن وصول غيث وفارس وعروستة لتطلق النساء بالداخل الزغاريد دليلا على الفرحة الشديدة ويدلف للداخل فارس ليتقدم من شقيقتة ويقول بحب ... فارس..مب**ك يا خيتى وردة بخجل. ..الله يبارك فيك يا خوى فارس..يلا جدى واجف على الباب عشان يجدمك لعريسك وردة بخجل ...حاضر لتنهض وردة متجهة للخارج ويتبعها كل الموجودين بالداخل ليراها السيد ليقترب منها وهو يبتسم ويقوم بتقبيل جبينها قائلا. .. السيد...مب**ك يا بتى وردة..الله يبارك فيك يا جدى السيد..هجولك كلمتين جبل ما تروحى مع جوزك وردة ..اتفضل يا جدى السيد...انتى داخلة على حياة جديدة ولازم تكونى جد المسئولية وكلمة حاضر بتريح الراجل ولو جوزك متعصب سبية لما يهدى وابجى اتكلمى معاة ولو حصل لجدر الله مشكلة بينكم اوعى تشتكى لحد عاتبية بعنيكى اشتكى لجلبة من جسوتة عليكى بجالى مع ستك أربعين سنة جواز عمرها ما مشيت وسابتنى وياريت تبجى زيها وردة ببسمة..حاضر ليمسك السيد يدها ويتقدم من غيث الذى تصنم من جمال تلك الحورية بفستانها الأبيض المرصع باللؤلؤ اللامع وحجابها الذى يزين وجهها وبعض من مساحيق التجميل لتجعلها فى كامل اناقتها ليقترب منها غيث ويمسك بيدها ويقول بهمس. .. غيث..مب**ك يا احلى وردة فى الصعيد كلة ليتجه غيث ووردة وفارس وجنة لذلك المكان الذى اقامة السيد بعيدا عن مجلس الرجال ليجتمع به النساء لتبدأ مراسم الاحتفال.... ...... ........استغفرووووووو....... ...... فى الإسكندرية.... يجلس كريم فى مكتبة الخاص به بالمشفى وهو غاضب ويتحدث عبر الهاتف قائلا ... كريم..صورلى كل حاجة بتحصل ....... كريم..يعنى اى اتنيل اتصرف ...... كريم..ماشى ادينى مستنى ..سلام لينهى كريم حديثة ويغلق الهاتف وما هى الا بضع دقائق ليص*ر هاتفة صوتا ليعلن عن وصول رسالة ليقوم كريم بفتحها وكانت عبارة عن صورة لجنة وهى بفستان الزفاف لينظر كريم للصورة قائلا. .. كريم..مش هسيبك لحد غيرى ابدا لازم تبقى فى حضنى انا ..هانت هظبط بس امورى وهنهرب انا وانتى يا حبيبتى ...... .........شفيعى يا محمد......... ........ عودة لمنزل النجعاوى. ... تقف جنة وفارس يتابعون غيث ووردة وهم يضحكون .. غيث..وربنا انا جوزك فكى بقى وردة بخجل..وااه عاد جولتلك مبعرفش ارجص واخوى وجدى واجفين عيب اكدة غيث بصدمة..عيب..تعالى يا بت يا جنة ارقصى معايا ليقول فارس باعتراض. .. فارس..مين يا عم اللى ترجص اتهد بجى غيث..فى اى يا جدعان انا عريس وربنا اى النكد دا فارس..يا عم اجعد بجى غيث بمزاح وهو يقترب من شقيقتة.. غيث..أنت صدقت انها مراتك ولا اى تعالى يابت نهرب جنة ..ههههههههههه هتودينى فين غيث..تعالى بس وانا هود*كى المكان اللى انتى عاوزاة لتقف جنة خلف فارس قائله..لو تعرف تمسكنى ليقترب غيث صوب شقيقتة... وفى ذلك الأثناء نجد تلك الافعى جالسة وسط النساء وهى غاضبة من تلك الزيجة وتمسك هاتفها لتقوم بارسال رسالة نصية محتواها.... ....خلص دلوقتى..... لتنهى الرسالة وهى تنظر صوب جنة بكره شديد حتى تعالى صوت صراخ النساء وصوت اطلاق الاعيرة النارية ليقول السيد بغضب... السيد.. هاتولى الكلب دا.... ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ بسم الله... ....... ....... فى أحد المستشفيات الخاصة. .. تجلس جنة على الارضية وهى تبكى بقوة وفستانها الملطخ بالدماء ويقف السيد امام غرفة العمليات وأمنية وعزيز وهنية وغادة وغيث ووردة ..لتقترب هنية من جنة وهى تساعدها على النهوض من على الارضية قائله. .. هنية..جومى يا بتى من على الأرض متجعديش اكدة ولازم تبطلى بكى عشان جوزك لما يفوج يلاجيكى جوية ليقترب غيث منها قائلا.. غيث..جنة أهدى وهو هيكون كويس السيد..أهدى يا بتى الطلجة جت فى دراعة حفيدى شديد وهيجوم منيها بالسلامة وردة...معرفتش مين يا جدى اللى عمل اكدة السيد..مش وجته دلوجت يا بتى يجوم فارس بالسلامة الأول وبعدين هنعرف مين اللى عمل اكدة جنة ببكاء هستيرى. ..انا السبب ..انا السبب ..انا اللى شديتة عشان استخبى وراة. .انا السبب الطلقة كانت جاية فيا بس انا اللى وقفتة قدامى..والله ما كنت اقصد والله ما كنت اعرف ياريتها كانت فيا انا غيث بهدوء..أهدى يا قلبى هو كويس أهدى غادة بغضب. ..ياريتها كانت جت فيكى وخلصنا من جرفك من ساعة ما دخلتى حياتنا وانتى جدمك نحس والله لو جراله حاجة لهجطم رجبتك لينصدم الجميع من وقاحة تلك الافعى .. السيد...غااااادة ..اتكتمى وما اسمعش حسك دا غادة بحقد..لاه مش هسكت البت دى السبب فى راجدة جوزى ولو راح فيها هخلص عليها بيدى و.. وتقطع غادة كلامها المسموم حين استمعوا جميعا لصوت ارتطام شئ بالأرض وما كانت إلا جنة ليهرول غيث إليها ويحتضنها قائلا بخوف... غيث...جنة..جنة...جنااااا السيد..شيلها يا ولدى ووديها اى قوضة يا حاج عزيز نادى على الدكتور بسرعة لينصاع الجميع لكلام السيد فيحمل غيث جنة ويتجه بها إلى احداى الغرف ويسرع عزيز بإحضار الطيب فيدلف غيث وهنية برفقة الطبيب ويلتفت السيد ويصفع غادة قائلا بغضب. ...على دار امك ولما يفوج فارس انا ليا كلام معاة غورى من جدامى لتهرول غادة سريعا حتى لا تتلقى المزيد من عقاب جدها فيكفيها تلك الصفعة التى تلقتها على وجهها أمام الجميع ليقطع تلك اللحظات خروج الطبيب برفقة غيث وهنية فيقول عزيز. . عزيز..طمنى يا دكتور كيفها دلوجت الطبيب بهدوء. ..متقلقش يا حاج هى بخير هى بس مستحملتش اللى حصل فأغمى عليها انا علقتلها محلول وحطيتلها فية مهدئ هيخليها تنام للصبح السيد..شكرا يا دكتور الطبيب..العفو يا حاج .... .... .اذكروا الله...... .... فى منزل ام غادة. .. تجلس غادة وهى تبكى وتقول.. غادة..بجى انا غادة النجعاوى جدى يض*بنى عشان الحرباية دى الأم ..ما انتى اللى غ*ية اجولك اخلصى منيها تجومى تطخى جوزك لتقول غادة بغضب .... غادة...ما ابن أختك هو اللى غبى الأم..عشان انتى غ*ية ما لجتيش غير وليد ابن أختى غادة..وأنا كنت اعرف منين أنه هيغفلجها فوج دماغى الأم...ادعى بجى أن جدك وفارس ميعرفوش انك السبب فى اللى حصل غادة..ربنا يعديها على خير ....... ..........صلو على الحبيب......... ........ عودة للمشفى... يمر الوقت ببطء على الجميع حتى خرج الطبيب من غرفة العمليات ليتقدم منه الجميع ليقول السيد السيد..طمنا يا دكتور الطبيب...اطمن يا حاج هو تمام الطلقة جات فى دراعة وهو حاليا هيتنقل أوضة عادية عشان يبقى تحت الملاحظة بس ممكن اسأل سؤال السيد..اتفضل الطبيب..مين جنة غيث بغضب...وانت تعرف جنة منين الطبيب بهدوء ...من المريض طول فترة العملية كان بينادى عليها عزيز..دى مرته يا ولدى الطبيب.. واضح أنه متعلق بيها ياريت لما يفوق تكون موجودة عزيز..ماشى الطبيب..بعد اذنكم السيد...اتفضل يا دكتور ..... ليمر ذلك الليل الحزين لتسطع شمس اليوم التالى ليدلف غيث لغرفة جنة ويجدها قد استعادت وعيها وذهبت بمساعدة غيث للغرفة التى يمكث بها فارس وجلست على ذلك الكرسى بجوار الفراش ويقف الجميع بداخل الغرفة حتى استمعو لصوت فارس وهو يقول. ... فارس..جنة ..جنة..جنة لتنهض جنة وتجلس على حافة الفراش وتقول. .. جنة..فارس انت سامعنى ليبدأ فارس بفتح عينية ببطء وهو يقول فارس...انا فين جنة...أهدى يا فارس فارس..فى اى جنة..مفيش انت كويس فارس بهدوء. ..امممم ..انتى كويسة جنة...اه كويسة لينظر فارس لفستانها قائلا. . فارس..اى الدم دا جنة..متشغلش بالك باى حاجة المهم انك كويس غيث بمزاح..اتفضلو البية اللى مخوفنا علية وبوظ الفرح اهو زى القرد اهو ما ناب الواحد غير أن الفرح باظ والليله اض*بت جنة..اخص عليك يا غيث الحمد لله أنه كويس وردة..حمدلله على سلامتك يا خوى فارس ببسمة..الله يسلمك يا خيتى...انا عاوز أخرج من هنا جنة باعتراض...لاء طبعا لازم الدكتور يشوفك الأول وبعدين يقول إذا كان ينفع تخرج ولا لاء غيث..خلاص هروح أشوف الدكتور فارس ..ماشى ..........يتبع ...... مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD