الفصل الثالث عشر

2268 Words
. . . . . . . . . في منزل امجد . . تجلس رقيه برفقه سهام يشاهدون التلفاز بإندماج ليطرق الباب ف*نهض رقيه بسرعه لترتدي نقابها وعبائتها بينكا سهام قامت بفتح الباب لتتصنم فجاه تنظر الي الطارق بدهشه عارمه فقد كانت خطيبه امجد السابقه او بالاحري حبيبته التي تخلت عنه من اجل اخر كان اغني منه لتنظر اليها سهام بدهشه عارمه قائله : منار ! ! ! ! . لتبتسم منار قائله : ازيك ياطنط سهام ،عامله ايه وحشتيني اوي ،اوي ،اوي . . . . . لتقترب منها رقيه ناظره الي التي تقف بجانب سهام لتطالعها رقيه من اعلي الي اسفل قائله : مين الجميله دي ياماما .. . . . . . . . . . لتنظر اليها منار قائله بدهشه : ماما انتي خلفتي ولا ايه ياطنط ، انا فاكره ان مكنش فيه ولاد عندك غير امجد ، هيا كانت مسافره ولا ايه . . . . . لترفع رقيه نقابها قائله : اتفضلي يااستاذه اتفضلي . . . . لتنظر اليها سهام بقلق فتبادلها رقيه القلق بابتسامه لتجذبها من يدها تدخلها ثم تغلق الباب لتتحدث قائله : بس متعرفناش مين الحلوه بقي ،اصل شكلك عارفه الكل هنا وامجد وبتاع، مين انتي بقي ياحلوه ياام العيون السود .. منار بضيق من نظرات رقيه الساخره : انا حبيبه امجد وخطيبته السابقه وجايه عايزه اشوفه . . . . . . . لتبتسم رقيه قائله : وانتي بقي جايه ترجعي الوصال ولا ايه علشان ابقي عارفه بس ، اصل جوزي مش هنا وانا مكانه للاسف . . لتنظر اليها منار بضيق قائله : وجوزك دا يبقي مين مش فاهمه . . . . . . . لتنظر اليها رقيه بضيق قائله : والله انتي شكلك قليله الفهم بس طالما انت نصره انك متفهميش فاحب اقولك اني جوزي . . . . . حبيبي . . . .امجد . . . .مش فاضي ، واكيد مش عايز يشوفك خالص فلو كنتي مصره انا ممكن اقوم بالواجب . . . منار بغضب شديد وغيره : بقي انتي . . . .انتي . . . . مرات امجد ، انتي بقي اللي جابك علشان يسد الفراغ اللي في قلبه مكاني ، مكنتش اعرف ان امجد زوقه بقي بيئه قوي كدا ، طول عمره بيحب الحاجه اللي مفيش منها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك رقيه بكل صوتها قائله : بيئه . . . . بقي انا بيئه وكمان يسد فراغ ايه ياعنيا دا انتي مبتبصيش لنفسك في المرايا ولا ايه دا إنتي طيبه قوي وشايفه نفسك من زاويه مكبره .. لتنظر اليها منار بضيق وتهم ان تتحدث ليفتح الباب ويدخل امجد الذي تفاجا بشده من وجود منار ، ليغلف الباب ويدخل فتقترب منه بسرعه في محا له لاحتضانه لتجد رقيه قد وقفت امامها تدفعها الي الخلف قائله بغضب : شكل البعيده مبتفهمش بقي صحيح غير بكدا . . . انهت كلامها معطيه اياها براسها لتتراجع منار تصرخ بالم شديد مما اثار غضب امجد الذي صرخ في وجهها بشده ممسكا بيد منار يتفحص راسها لتنظر البه رقيه بحزن شديد منا اغضب سهام لتنزل رقيه نقابها علي راسها ثم تهرول الي الاسفل بسرعه دون ان ينتبه لها امجد . . . . . . . . . . في شقه يوسف كانت ايلام تنام بين احضانه بينما شعرها يغطي وجهها ليزيله ببطئ شديد ثم ينظر اليها لترفع نظرها اليها بعينيها الخجلتين ووجهها الاحمر من الخجل وشفتيها المتورمتين من اثر قبلاته العاصفه ليبتسم قائلا : حلمت باليوم دا من زمان قوي ، حلمت بيه في كل يوم وكل ثانيه ، عمري متخيلت انه هيجي اليوم اللي احقق فيه حلمي واتجوزك وتبقي في حضنب وجمب قلبي .. لتبتسم ايلام قائله : انا كنت بستناك في كل وقت ، كل يوم اقول هيجي ، بس مكنتش بتيجي ، كنت بتخيل رد فعلك لما تعرف اني جيت وسكنت جمب والدتك ، وتقريبا عايشه معاها . . .. . . . . . بس انت جيت ،ماشاء الله متجوز ومخلف ومحدش قدك . . . .علشان كدا قررت اني انسحب بهدوء ، اسيبك تعيش حياتك ، بس انت رجعت وكان ربنا رايد شئ احنا مش عارفينه .. . . . . . . ليبتسم يوسف قائلا: عارفه ان النهارده اجمل يوم في حياتي ، وحاسس ان الدنيا بقت وردي خالص حتي شايفه خدودك حمرا ازاي . . . لتض*به ايلام علي ص*ره قائله : بطل بقي ، ويلا قوم خد دوش علشان نطلع لماما ، دلوقتي تقول بيعملوا ايه دا كله . . . . ليبتسم يوسف بمكر قائلا : والله امي مدياني اذن شهر ، هيا معندعاش مشكله . . . .دي حتي وصلت معاها انها قالتلي عايزاك تدخل بمراتك وتطلعلي بعيل يايوسف . . . . .يعني تسع شهور ياروح يوسف . . . . . . لتجحظ عيني ايلام من وقاحته وتض*به في ص*ره ثم تندثر تحت الغطاء حتي تواري خجلها منه لتتعالي صوت ضحكاته علي منظرها الطفولي الذي اثاره وبشده . . . في منزل ادم . . يجلس ادم بجانب فريده لتتحدث فريده قائله : شوفلك موضوع في صاحبك ياادم لو سمحت علشان شويه شويه هيخلي ادم يرتكب جنايه ، قوله مش عايزين نخسر بعض لو سمحت ، انا عندي الدنيا في كوم وادم في كوم .. . . ليبتسم ادم ثم يجزبها اي داخل احضانه مقبلا راسها بحب قائلا : هعمل ايه بس يافريده ماانتي عارفه اوس غ*ي في غيرته ،وبعدين علاقته بسجده غير اي حاجه هعمل ايه يعمي فيه اولع فيه واخلص منه ولا ايه . . لتبتسم فريده قائله : قوله يخف شويه عن ادم ياادم انت مش عايزه الولد يتعقد في حياته كفايا قوي اللي شافه في كليته واللي لسه بيشوفه مش هيبقي اوس وبنته والكليه كمان فوق دماغه . . . . . . . ليبتسم ادم قائلا : حاضر ياستي اوعدك اني اخلي اوس يبعد عنه علي قد ماقدر بس مش اوعدك انه يبعد خالص يعني . . . . . . . . لتنظر له فريده بقله حيله ثم تتحدث قائله : مش مهم المهم انك تشوفلك حل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان اوس يجلس بجانب هاجر بينما سجده تقف بعيدا عنه خوفا من رد فعله فهيا لا تامن رد فعله بعد ماحدث لوالدتها بسبب افعالها الغ*يه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهم اوس ان يعنفها لتخرج الا ان صوت الباب كان يطرق بقوه لتهرول سجده بسرعه تفتح الباب واذا بها تجد امامها ماجعل عينيها تخرج من مقلتيها وقلبها يدق بعنف لينظر حولها فتجد والدها قد وقف وراءها يطالع الطارق بغضب شديد . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص اسفه اتاخرت والبارت قصير بس والله عندي ضيوف ومش عندي ولا فرصه واحده اكتب اي كلمه فاعزروني دمتم سالمين . منزل امجد . . تجلس رقيه برفقه سهام يشاهدون التلفاز بإندماج ليطرق الباب ف*نهض رقيه بسرعه لترتدي نقابها وعبائتها بينكا سهام قامت بفتح الباب لتتصنم فجاه تنظر الي الطارق بدهشه عارمه فقد كانت خطيبه امجد السابقه او بالاحري حبيبته التي تخلت عنه من اجل اخر كان اغني منه لتنظر اليها سهام بدهشه عارمه قائله : منار ! ! ! ! . لتبتسم منار قائله : ازيك ياطنط سهام ،عامله ايه وحشتيني اوي ،اوي ،اوي . . . . . لتقترب منها رقيه ناظره الي التي تقف بجانب سهام لتطالعها رقيه من اعلي الي اسفل قائله : مين الجميله دي ياماما .. . . . . . . . . . لتنظر اليها منار قائله بدهشه : ماما انتي خلفتي ولا ايه ياطنط ، انا فاكره ان مكنش فيه ولاد عندك غير امجد ، هيا كانت مسافره ولا ايه . . . . . لترفع رقيه نقابها قائله : اتفضلي يااستاذه اتفضلي . . . . لتنظر اليها سهام بقلق فتبادلها رقيه القلق بابتسامه لتجذبها من يدها تدخلها ثم تغلق الباب لتتحدث قائله : بس متعرفناش مين الحلوه بقي ،اصل شكلك عارفه الكل هنا وامجد وبتاع، مين انتي بقي ياحلوه ياام العيون السود .. منار بضيق من نظرات رقيه الساخره : انا حبيبه امجد وخطيبته السابقه وجايه عايزه اشوفه . . . . . . . لتبتسم رقيه قائله : وانتي بقي جايه ترجعي الوصال ولا ايه علشان ابقي عارفه بس ، اصل جوزي مش هنا وانا مكانه للاسف . . لتنظر اليها منار بضيق قائله : وجوزك دا يبقي مين مش فاهمه . . . . . . . لتنظر اليها رقيه بضيق قائله : والله انتي شكلك قليله الفهم بس طالما انت نصره انك متفهميش فاحب اقولك اني جوزي . . . . . حبيبي . . . .امجد . . . .مش فاضي ، واكيد مش عايز يشوفك خالص فلو كنتي مصره انا ممكن اقوم بالواجب . . . منار بغضب شديد وغيره : بقي انتي . . . .انتي . . . . مرات امجد ، انتي بقي اللي جابك علشان يسد الفراغ اللي في قلبه مكاني ، مكنتش اعرف ان امجد زوقه بقي بيئه قوي كدا ، طول عمره بيحب الحاجه اللي مفيش منها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك رقيه بكل صوتها قائله : بيئه . . . . بقي انا بيئه وكمان يسد فراغ ايه ياعنيا دا انتي مبتبصيش لنفسك في المرايا ولا ايه دا إنتي طيبه قوي وشايفه نفسك من زاويه مكبره .. لتنظر اليها منار بضيق وتهم ان تتحدث ليفتح الباب ويدخل امجد الذي تفاجا بشده من وجود منار ، ليغلف الباب ويدخل فتقترب منه بسرعه في محا له لاحتضانه لتجد رقيه قد وقفت امامها تدفعها الي الخلف قائله بغضب : شكل البعيده مبتفهمش بقي صحيح غير بكدا . . . انهت كلامها معطيه اياها براسها لتتراجع منار تصرخ بالم شديد مما اثار غضب امجد الذي صرخ في وجهها بشده ممسكا بيد منار يتفحص راسها لتنظر البه رقيه بحزن شديد منا اغضب سهام لتنزل رقيه نقابها علي راسها ثم تهرول الي الاسفل بسرعه دون ان ينتبه لها امجد . . . . . . . . . . في شقه يوسف كانت ايلام تنام بين احضانه بينما شعرها يغطي وجهها ليزيله ببطئ شديد ثم ينظر اليها لترفع نظرها اليها بعينيها الخجلتين ووجهها الاحمر من الخجل وشفتيها المتورمتين من اثر قبلاته العاصفه ليبتسم قائلا : حلمت باليوم دا من زمان قوي ، حلمت بيه في كل يوم وكل ثانيه ، عمري متخيلت انه هيجي اليوم اللي احقق فيه حلمي واتجوزك وتبقي في حضنب وجمب قلبي .. لتبتسم ايلام قائله : انا كنت بستناك في كل وقت ، كل يوم اقول هيجي ، بس مكنتش بتيجي ، كنت بتخيل رد فعلك لما تعرف اني جيت وسكنت جمب والدتك ، وتقريبا عايشه معاها . . .. . . . . . بس انت جيت ،ماشاء الله متجوز ومخلف ومحدش قدك . . . .علشان كدا قررت اني انسحب بهدوء ، اسيبك تعيش حياتك ، بس انت رجعت وكان ربنا رايد شئ احنا مش عارفينه .. . . . . . . ليبتسم يوسف قائلا: عارفه ان النهارده اجمل يوم في حياتي ، وحاسس ان الدنيا بقت وردي خالص حتي شايفه خدودك حمرا ازاي . . . لتض*به ايلام علي ص*ره قائله : بطل بقي ، ويلا قوم خد دوش علشان نطلع لماما ، دلوقتي تقول بيعملوا ايه دا كله . . . . ليبتسم يوسف بمكر قائلا : والله امي مدياني اذن شهر ، هيا معندعاش مشكله . . . .دي حتي وصلت معاها انها قالتلي عايزاك تدخل بمراتك وتطلعلي بعيل يايوسف . . . . .يعني تسع شهور ياروح يوسف . . . . . . لتجحظ عيني ايلام من وقاحته وتض*به في ص*ره ثم تندثر تحت الغطاء حتي تواري خجلها منه لتتعالي صوت ضحكاته علي منظرها الطفولي الذي اثاره وبشده . . . في منزل ادم . . يجلس ادم بجانب فريده لتتحدث فريده قائله : شوفلك موضوع في صاحبك ياادم لو سمحت علشان شويه شويه هيخلي ادم يرتكب جنايه ، قوله مش عايزين نخسر بعض لو سمحت ، انا عندي الدنيا في كوم وادم في كوم .. . . ليبتسم ادم ثم يجزبها اي داخل احضانه مقبلا راسها بحب قائلا : هعمل ايه بس يافريده ماانتي عارفه اوس غ*ي في غيرته ،وبعدين علاقته بسجده غير اي حاجه هعمل ايه يعمي فيه اولع فيه واخلص منه ولا ايه . . لتبتسم فريده قائله : قوله يخف شويه عن ادم ياادم انت مش عايزه الولد يتعقد في حياته كفايا قوي اللي شافه في كليته واللي لسه بيشوفه مش هيبقي اوس وبنته والكليه كمان فوق دماغه . . . . . . . ليبتسم ادم قائلا : حاضر ياستي اوعدك اني اخلي اوس يبعد عنه علي قد ماقدر بس مش اوعدك انه يبعد خالص يعني . . . . . . . . لتنظر له فريده بقله حيله ثم تتحدث قائله : مش مهم المهم انك تشوفلك حل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان اوس يجلس بجانب هاجر بينما سجده تقف بعيدا عنه خوفا من رد فعله فهيا لا تامن رد فعله بعد ماحدث لوالدتها بسبب افعالها الغ*يه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهم اوس ان يعنفها لتخرج الا ان صوت الباب كان يطرق بقوه لتهرول سجده بسرعه تفتح الباب واذا بها تجد امامها ماجعل عينيها تخرج من مقلتيها وقلبها يدق بعنف لينظر حولها فتجد والدها قد وقف وراءها يطالع الطارق بغضب شديد . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص اسفه اتاخرت والبارت قصير بس والله عندي ضيوف ومش عندي ولا فرصه واحده اكتب اي كلمه فاعزروني دمتم سالمين .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD