الفصل الخامس
من
#عندما_يعشق_ليث_الجزء_الثاني_من
#عشق_الايهم_من_سلسلة_﴿عندما_يعشق_الرجال﴾
بقلم
#اميرة_الروايات
#اية_احمد
*"****************
في قصر المنشاوي كان ايهم ويوسف والياس يجلسون في المكتب
ايهم : يوسف انت عارف ان تقي بنتي ذي ما هي بنت صح
يوسف : عارف يا ايهم وانا عمري مشكيت في ليث او فيك بس لزم نلقي حل انا مش هقدر اشوف الناس بتتكلم عن عرض بنتي
ايهم : وانا كمان مش هسمح بكده وعلشان كده انا دلوقتي بطلب ايد تقي لابني ليث
يوسف بصدمه : انت بتقول ايه يا ايهم مش ممكن انا مش هسمح بكده انا مش هجوز بنتي بطريقه دي
ايهم : يوسف انت مش غ*ي انت عارف السبب الحقيقي ورء الخبر ده هما بيهددو العايله يا يوسف ده غير الشركه الي هتتاثر بل خبر ده علشان كده لزم ننفي الخبر بسرعه
الياس : بس انت كده بتظلم الاتنين يا ايهم ليث من حقو انو يختار البنت الي هيكمل معها حياته وتقي كمان
ايهم : انا لما قلت كده عارف ومتاكد ان ليث بيحب تقي ويوسف عارف ده كويس وانا كمان عارف ان ليث مستحيل يأذي تقي
الياس : معقول ليث بصرحه انا كنت بستغراب من تصرفاتو بس متوقعتش انو يكون بيحبها
يوسف : دلوقتي في مشكله يا ايهم تقي ..تقي يا ايهم بتخاف من ليث دي لما بتسمع اسمو جسمها بيتنفض انا حولت اقول كده لليث انا عارف كويس ان ليث بيحبها بس انا مش هقدر ادوس علي بنتي يا ايهم
ايهم : انا فاهم يا يوسف بس انت وانا عرفين كويس ان ده هو الصح حتي لو هي كانت بتخاف منو بس بكره لما تتعامل معها وتفهمو وقتها هتحبو احنا يا يوسف موجدين علشان نوجه ولدنا لصح
يوسف : ماشي يا ايهم يارب يعدي الموضوع علي خير
في الخارج كانت تقي تجلس وهي تبكي وكانت اميره وجوري ورغد وجوان يجلسون بجورها دخل يوسف وهو يحمل في يده ورقه وقال
يوسف بجديه : كلو بره ليخرج الجميع دون كلام اقترب يوسف من تقي وجلس بجورها وقال بحنان
تقي انت عرفه اني بحبك وبعمل كل حاجه علشان مصلحتك يا حببتي
تقي : عرفا يا بابا بس انا ولله ما عملت كده يا بابا احتضنها يوسف وقال بحب
يوسف : عارف يا حببتي ..."ثم امسك الورقه والقلم وقال..." وقعي هنا يا تقي..." لم تتردد تقي لحظه وحده اخذت القلم ووقعت علي الورقه حتي لم تقراء ما المكتوب فيها ثم نظرت الي ابها وقالت
تقي : ايه ده يا بابا
يوسف بالم : هتعرفي بليل يا قلب بابا نامي دلوقتي لتومئ له تقي وتنام علي السرير وسرعان ما غطت في نوم عميق خرج يوسف من غرفه تقي واغلق خلفه الباب ونزل الي الاسفل ليجد الجميع مجتمع ثم دخل فجئه ليث الذي اتصل به والده وقال له ان يعود الي القصر بسرعه
ليث: في ايه يا بابا ايه الي حصل
ايهم : وريه علي المكتب وانت يا الياس:اعمل الي قولتلك عليه
الياس : حاضر يا ايهم
جوان : ايه الي بيحصل يا ايهم في ايه
ايهم هتعرفو كل حاجه بليل ثم اتجهو الي المكتب وبعد قليل من الوقت اتي المأذون الي القصر صدم الجميع من وجود الماذون في المكتب نظر ليث الي الماذون ثم نظر الي والده فعلم ما يحدث لم يعلم هل يفرح ام يحزن فهو يعرف ان تقي تخاف منه
ليث: تقي عرفه بل بيحصل ده يا بابا
ايهم : لا متعرفش لينظر له ليث بصدمه وقال
ليث: يعني ايه اذي متعرفش هو لعب ده زواج يا بابا انا مش هقبل بل الي بيحصل ده
ايهم : وانت ايه يهمك مش انت بتحبها دي فرصه وجتلك....." لم يصدق ليث ما قاله والده ليقول بحده غير ابه ان الذي يتحدث معه هو والده
ليث: انا ايوه بحبها بس ده ميدنيش الحق اني اعمل فيها كده هي لو عاوزني هتوفق بس لو رفضت انا مكنتش هغضبها عليها انت فكرني اناني علشان استغل الموقف ده تقي انا بحبها ومستحيل ا**رها بطريقه دي
نظر يوسف الي ليث وقد تاكد ان ليث هو الشخص الوحيد الذي يستطيع ان يأمنه علي ابنته وانه فعل الصواب
يوسف : انا الي بقولك دلوقتي يا ليث اتجوز تقي لينظر له ليث بصدمه
ليث: حتي انت يا عمي انتو بتفكرو اذي انتو عرفين الي هيحصل وهتكون ايه هي رد فعلها
يوسف : عارف يا ليث بس ده هو الحل الوحيد وانا متاكد انك تقدر تخليها تحبك انا وثق فيك يا ليث لزم تعمل كده
ليث بشرود : موفق بعد ان قال ذلك بداء عقد القران وبعد قليل اصبحت تقي زوجه ليث خرج الماذون من القصر لينهض ليث وايهم ويوسف والياس متجهين الي الشركه
وصلو الي الشركه لينزل ايهم والياس ويوسف بكل هيبه فهم ملوك السوق منذ اكثر من ثلاثين عام الي الان دخل ايهم وخلفه ليث بطريقه طاغيه وصلو الي غرفه الجتمعات التي يتم فيها القاء الصحفي ليجدو جو ومازن وزين يقفود وهم ينتظرون مجيهم
دخل ايهم ويوسف وليث الي دخل وجلسو فبدات الصحافه في الاسئله ليشير لعم ليث بيده فيقول احد الصحفيين
الصحفي: ايه ريك في الي اتقال علي ابنك قصدي ليث بيه
الصحغي الثاني: هو فعلا علي علاقه ببنت يوسف بيه
الصحفي الثالث : هي فعلا الانسه تقي علي علاقه بليث بيه لينظر له ليث بطريقه مرعبه جعلته يجلس مكانه دون ان يتكلم
ايهم : اولا شكرا علي وجدكو الاني عاوز اوضح سواء التفاهم الي حصل ول الاشاعت الي انتشرت اولا انا بثق في ابني كويس وعارف انا مربيه علي ايه كويس ثانيا حقيقه العلاقه الي بين ليث وتقي تقي تبقي مرات ليث ليبداء الهمس في القاعه ليقول ايهم بصوت حازم جعل الجميع ي**ت
تقي وليث مكتوب كتبهم والي في الصور ده هو ان تقي كانت ديخه بسبب انها ماكلتش فاغمي عليها وليث كان هناك
الصحفي : بس في صوره من ضمن الصور الي وضح فيها تقرب ليث بيه من السكيرتيره
ليث : انا مكربتش منها هي الي رمت نفسها عليه ولما حولت ابعدها ليقتها قربت مني بشكل ده وقتها ان طرتها من الشركه وبعد كده عرفت انها كانت وخده فلوس من المنافسين علشان تنشر الصور دي ويش*هو صورتي تابع ليث بصوت مرعب
ليث: انا مش هبرر لحد اكتر من كده بس قسما بل لله الي هيفكر يقرب من عيلتي او يجيب سيره مراتي باي شيئ فهيشوف الوش الحقيقي الاسد وهيعرف تمن العب مع عيله المنشاوي انتهي القاء خرج ايهم ويوسف والياس وليث من غرفه الاجتمعات ليجدو جو وزين ومازن ينظرون بصدمه من ما سمعهوه ليقول جو
جو : ايه الي انا سمعتو ده يعني ايه تقي مرات ليث من ايمتي الكلام ده
ايهم: كتبنا الكتاب النهارده قبل ما نيجي هنا
جو: هو ايه الي كتبتو الكتاب تقي موفقي علي الكلام ده
يوسف : هي متعرفش انا خليتها توقع من غير ما تعرف هي بتوقع علي ايه
جو بغضب : ايه الي انتو عملته ده ايه هي ملهاش راء انت عارف كويس يا بابا ان تقي مكنتش هتوفق علي الي بيحصل ده
ايهم : احنا عرفين احنا بنعمل ايه يا جو
جو بصوت عالي : لا متعرفوش انتو كده ظلمتوها هي كان لزم تعرف بل الي بيحصل وانت يا ليث بيه ايه الي خلك توفق علي المهزله دي
زين : اهداء يا جو
جو : مش هداء وانا بقولكو لو حصل لتقي حاجه مش هسمحكو انتو فهمين ثم خرج من المكتب وهو في قمه غضبه
????
في قصر المنشاوي كان الجميع مصدوم من ما سمعوه فقد كانو يشهدون القاء الصحفي من التلفاز دخل ايهم ويوسف وليث والياس الي القصر اما مازن وزين الذين ظلو في الشركه لكي لهتمو بها
رغد بدموع : ايه الي انا سمعتو ده اذي تعملو كده فيها
يوسف : اهدء يا رغد ده كان الحل الوحيد
رغد بغضب : لا انا مش هسمح انك ت**رها بشكل ده انت عارف لو تقي عرفت ممكن يجررها حاجه
ايهم : رغد اهدء ده هو الحل الوحيد الي كان قدمنا
رغد : خلص مكنتوش حلتو المشكل من الاساس مكنتوش حلتوها علي حساب بنتي تقي وانها تتحمل غلط حد تاني
جوان : ايهم الي حصل ده غلط انت كده بتظلم تقي هي من حقها تختار الشخص الي هتتجوزو ليسمع الجميع صوت اصتدام التفت الجميع ليجدو تقي قد وقع منها هاتفها ودموعها تنزل علي خدها دخل وقتها جو من الباب الذي يطل علي الحديقه
يوسف : تقي يا حببتي انا...." حاول ان يقتر منها ولكنها ابتعدت بسرعه
تقي بصوت باكي : انت ايه انا بنتك اذي تعمل كده انا كنت وثقه فيك ليه عملت كده
يوسف بوجع : ده عشان مصلحتك
تقي بصوت عالي : مصلحتي هي فين دي انتو اذي تعملو كده انا مش عروسه عشان تحركوها ذي مانتو عوزين انا من لما وعيت علي الدنيا وانا مش بقدر اعمل الي انا عوزه فكر لما كنت بقولك ان ليث بيزعق فيه كنت بتقول نفس الكلام انو عشان مصلحتي كنت الوحيده الي مقدرش اخرج لوحدي او اصحب حد غير لما ليث بيه يوفق ودلوقتي اتفاجئ اني مراتو
ايهم : يا تقي ده هو الي كان لزم يحصل ده الحل الوحيد
تقي : وانا ذنبي ايه هو ليه اعداء انا ذنبي ايه ليه اتحمل غلط انا معملتوش وانت يبابا انت قولتي انك وثق اني مش ممكن اعمل كده انت كنت بتكذب صح انت فكر اني كده صح
جو بالم من اجل اخته : يا تقي اهدي يا حببتي علشان خطر
تقي بانهيار : متقلش اهدي مش هداء غير لما اعرف ليه انا اشمعنه انا ليه بتعملو كده انا عمري عملت حاجه غلط كنت بنفذ الي بيتقلي بس حاول جو اقترب منها وقال
جو : طب اهدء يا حببتي
تقي وهي تبكي : وانت كنت فين ليه ممنعتهمش يعملو فيا كده مش قولتلي انك هتحميني كنت فين اتكلم ولا انت كمان كنت معاهم ما هو بابا الي هو ابويه وفق علي الي بيحصل مش هتصدم فيك انت كمان
نظرت تقي الي يوسف وليث وقالت بصوت م**ور باكي
تقي : عمري ما هسمحكو علي الي عملته معايه انا بكرهو كلكم ثم رقضت الي غرفتها بسرعه وهي تبكي ثم اغلقت الباب علي نفسها وجلست علي الارض وتبكي بصوت عالي وهي تحتضن جسدها ويرتفع صوت بكائها لتسمع صوت جو يقول
جو : افتحي يا تقي عشان خطري ولله مكنت اعرف يا حببتي انا مكنتش موجود افتحي وحياتي عندك
تقي بصوت عالي: ابعو عني مش عاوز اسمع صوت حد فيكو ابعدو عني يوسف وقد تجمعت الدموع في عينه علي حال ابنته
يوسف : يا تقي متعمليش كده يا بنتي افتحي حقق عليه افتحي عشان خطري
تقي بصوت باكي: ليه عملت فيه كده ليه **رتني ..دانا عمري ما خلفتك في حاجه كل الي كنت عاوز انا كنت بعملو حرم عليك ليه تعمل فيه كده انهارت تقي في البكاء كان يوسف وجو وباقي العائله يسمعو صوت بكائها وكانت رغد تبكي علي بكاء ابنتها وجوري واميره يبكون علي اختهم وصديقتهم اما ليث الذي خرج من القصر بسرعه وهو يشعر بالم في قلبه
كان ليث يجلس في سيارته وهو يفكر هل حقا فعل بها كل ذلك هل تكره الي هذا الحد هو كان يمنعها من الخروج الانه كان يخاف عليها يغار عليها من اي احد تن*د بتعب وقال
ليث : اعمل ايه يا رب ساعدني اتجه ليث عائد الي قصر وعندما دخل وجد جو يجلس امام غرفه تقي اما يوسف الذي تعب بسبب ارتفاع الضغط عليه ليخذه الياس الي غرفته وكان معه رغد وجوان
ليث : قوم يا جو روح علي الاوضه بتعتك لينظر له جو بغضب ثم نهض من مكانه وامسك ليث من ملابسه وقال بصوت عالي
جو : انت كنت عارف الي هيحصل ليه وفقت هي ذنبها ايه تدخل كل ده ليه ت**رها كده انا قولتلك قبل كده لو قرب من تقي انا الي هقفلك اتي الياس ومازن وابعدو جو عن ليث
الياس : مازن خد جو علي الاوضه بتعتو بعد ان ذهب جو مع مازن نظر الياس الي ليث وقال
متذعلش يا ليث انت عارف ان جو بيحب تقي وبيخاف عليها والي حصل مش قليل
ليث : عارف يا عمي روح انت ارتاح ذهب الياس لينظر ليث الي غرفه تقي ثم اخرج من جيبه مفتاح وقام بفتح باب الغرفه ودخل
دخل ليث الي غرفه تقي ثم اغلق الباب خلفه وبحث عنها بعينه ليجدها تنام علي الارض وهي تبكي اقترب منها ببطء ثم وضع يده اسفل ركبتها ويد تحت ظهرها وحملها بهدواء واتجه بها الي السرير ثم جلس علي السرير وهو يضعها في حضنه كان يلف يده حول خصرها واليد الاخره يمسح بها تلك الدموع التي علي خدها الذي احمر من شده البكاء مال عليها وقبلها برقه علي خدها ثم جبينها بعمق
ابتعد عنها ليث وظل ينظر لها وهو يمسح علي خدها بلطف
????
الي القاء في الفصل القادم
مع السلامه ايه أحمد
??
????اقتباس منالفصل السادس ????
???????
عند مراد فقد كان يجلس في شركته بكل غرور وثقه فهو يعلم أنه سوف يحصل علي تلك الصفقه من ليث المنشاوي وخصوصا بعد ان حصل علي نسخه من ملف الصفقه الذي كان ليث سوف يقدمه
مروه : ها الأخبار هتيجي امتي
مراد : بكره بل كتير
مروه : كويس وأخيرا نهايه ليث هتكون علي ايدي ?
مراد : معاكي حق
???????
عند زين فقد دخل الي مستشفي المنشاوي بكل هيبه وثقه وكان يرتدي بدله بلون الكحلي وقميص ابيض

كانو الممرضات ينظرون له بإعجاب وهيم فهو زين المنشاوي من افضل الاطباء المخ والأعصاب في البلد دخل زين الي مكتبه وطلب من السكيرتيره ان تحضر له الملفات وبعد قليل من الوقت دخلت السكيرتيره وهي تحمل ملف في يده وتقول بدلع مق*ف
السكرتيرة: أي اومر تانيه يا زين بيه لينظر لها زين بطرف عينه وقال
زين ببرود : لا اخرجي لتخرج الفتاه وهي تموت من الغضب وامسك الهاتف تتصل بأحد ما
الفتاه : ايوه هو هنا بس ده مش بيبصي حتي اعمل ايه
مروه : خليكي وره وانا هقولك تعملي ايه
الفتاه : ماشي سلام
???
في كليه هندسه عند اميره وجوري فقد كانو يجلسون معا في مقهي الجامعه
اميره : ها يا جوري عملتي ايه في الامتحان
جوري وهي تضع يدها علي راسها : الحمد لله بس كان صعب اوي والدكتور الغتت الي اسمو أحمد ده طول الوقت بيبص عليه
اميره : يا جوري انا قولتلك قبل كده قولي لزين وهو هيتصرف معاه
جوري : لا يا اميره انتي عرفه زين كويس ده ممكن يقتل فيها مش عاوز مشاكل خلينا نخلص السنتين دول علي خير
اميره : بس يا جوري لو اتماده اكتر من كده لزم حد يوقفو عند حدو ماشي
جوري: ماشي يلا بقي علشان نرجع علي البيت
اميره : حاضر خرجو من الجامعه وفي أثناء مرورهم على الطريق اتت سياره مسرعه في اتجاه اميره التي ما ان رات السياره حتي توقفت مكانها من الصدمه وآخر ما سمعته هو صرخ جوري باسمها
جوري بصرخ : اميرررره حسابي
♥♥♥♥♥♥♥♥