الفصل السادس

2258 Words
الفصل السادس من #عندما_يعشق_ليث_الجزء_الثاني_من #عشق_الايهم_من_سلسلة_﴿عندما_يعشق_الرجال﴾ بقلم #اميره_الرويات #ايه_احمد ******************** قام ليث بفتح باب غرفه تقي ثم دخل واغلق الباب خلفه بهدواء ثم بحث عنها بعينه الي ان وقع نظره علي تقي التي كانت تنام علي الارض وهي تحتضن جسدها الصغير اقترب منها بهدوء وهو ينظر الي تلك البجامه التي ترتديها فتبدو كطفله الصغيره اتجه نحوها ثم وضع يده أسفل ركبتيها ويده الاخره حول خصرها ثم حملها واتجه الي السرير ثم جلس علي حافه السرير وهي في حضنه كان يلف يده حول خصرها ويده الاخره يمسح بها تلك الدموع التي علي خدها... الذي احمر من شده البكاء سمعها تشهق بهدوء فعلم انها لم تنم الي منذ قليل من الوقت احتضنها ليث بقوه وهو يضع راسها في عنقه وقال ليث بالم : انا اسف يا تقي اسف اني كنت سبب في الي انتي فيه بس انا مكنتش موفق صدقيني.. عارف اني كنت بقاسي عليكي اوي بس انا كنت بخاف عليكي كنت بخاف انك تروحي مني او تحبي حد غيري كنت بشوفك وانتي بتعملي الناس ببرائه وطيبه وانتي متعرفيش هما بيبصولك اذي ....كنت عارف انك برائه اوي واي حد ممكن ي**عك ويستغلك....عرفه انتي لما كنتي في المرحله الإعدادية...وقتها انا كنت رايح علشان اجيبك من المدرسه وقتها سمعت والدين من الي كانو معاكي في الفصل بخطط ان وحد منهم يقرب منك ويوهمك بل حب وقتها غلي الدم في عروقي رحت وض*بتهم ... اقسمت اني مش هخليكي تبعدي عن عيني لحظه وحده قبل ليث راسها وهو يضمها اكثر له شعر ليث بيدها الصغيره التي تمسك بقميصه بقوه لينظر لها ليجدها تنام بعمق ابتسم ثم وضعها علي السرير وخرج من الغرفه واغلق الباب ?????????❤ في فيلا مراد كان يجلس وهو يكد يموت من الغضب ويقول مراد : قدر يخرج منها بسهوله بس ورحمه ابويه مهسيبو المراء: المهم اننا اخدنا الي احنا عاوزينو ملف الصفقه بقي معانه ? مراد بخبث : معاكي حق دلوقتي بعد ما ا**ب الصفقه دي اقدر اوجه ليث بقلب جامد المراء: معاك حق المراء : هنتقم منكو يا عيله المنشاوي وبل اخص ليث وزين مراد : انا عاوز اعرف ليه كل الحقد ده عليهم ايه سر العدوه الي بينك وبين عيله المنشاوي يا مروه مروه بحقد : انا كنت زميله ليث في الجامعه هو كان اكبر مني ٣ سنين كنت بحبو اوي وحولت اتقرب منو بس هو عمرو ما بص عليه بعدها عرفت انو بيحب بنت عمو الي اسمها تقي وقتها حقت عليه كرهتو اوي مع ذلك مستسلمتش وحولت اغريه بكل الطرق لحد ما في يوم احرجني قدام اصحابو وقالي ليث : شكلك كده مش بتفهمي انا قولتلك تبعدي عن طريقي ولي مش هيحصل طيب ويكون في علمك انا عمري مها بص لوحده ذيك مروه : قالي كده ومشي وقتها فضلو يضحكو عليه اقسمت اني هانتقم منو ومن حبيبه القلب مراد : وزين ايه علقتو مروه : زين كان هدفي بعد ليث كنت عاوز اوقعو في حبي علشان اوصل لعيله المنشاوي كنت فكره ان زين اضعفهم بس لاسف الخطه فشلت ومقدرتش اوصل للي انا عاوزه مراد : وهتعملي ايه دلوقتي مروه بحقد : هدمرهم ابتسم مراد وقال مراد : كوايس اوي ?????? في مكان آخر الفتاه : هل فعلت ما طلبته منك الرجل: اجل ما الذي تخططين له يا عقرب الفتاه : سوف تعرف قريبا الرجل : حسنا ?????? في صباح اليوم استيقظت تقي وهي تتذكر ذلك الحلم الغريب فقد حلمت ان هنا من كان يحتضنها ويعتذر لها لتنظر تقي الي نفسها ويقول تقي : هو انا بعمل ايه هنا انا فكره اني نمت علي الارض ولكن ما ذاد استغربها هي تلك الراحه التي تنبعس منها مالت تقي براسها وهي تشم ملابسها لتصدم فهي تعرف هذا العطر تعرفه جيدا انه عطر ليث تقي لنفسها : مستحيل يكون ليث انا قفلت الباب بل مفتاح انا متاكده اتجهت الي الباب ولكنها صدمت عندما وجدت الباب مفتوح فعلمت انها لم تكن تحلم وان ليث دخل الي غرفتها تذكرت كيف كان يحتضنها ويعتذر لها اتجهت الي المرحاض وبعد قليل من الوقت خرجت وهي ترتدي جيبه بلون السيمون وعليها بلوزه بلون الابيض واسعه باكمام طويله وحجاب بنفس لون الجيبه....  جلست تقي علي السرير وهي تفكر في ما حدث معها ولكنها أفقت من شردها علي صوت الباب لتنظر فاتجد جو يدخل الي الغرفه اقترب منها جو وجلس بجورها وابتسم لها بحنان فلم تتمالك نفسها لترتمي في حضنه بقوه وهي تبكي احتضنها جو وهو يقول جو : يا روحي انتي كفايه عياط يا تقي علشان خطري تقي ببكاء : ليه بيعملوا معايه كده انا ذنبي ايه وبابا موقفش معايه هو اكيد صدق الي قالوه عليه مش كده يا جو ليمسك جو وجهها بين يديه وقال جو : اوعي تقولي كده انتي فهمه بابا مستحيل يصدق الكلام ده وانتي عرفه اننا بنثق فيكي يا تقي تقي ببكاء : امال ليه عمل كده يا جو ليه جوزني بطريقه دي وكمان هو عارف اني مش بحب ليث وبخاف منو جو :اسمعيني يا تقي بابا عمل كده علشان ميسمحش لحد يتكلم عليكي انتي فاهمه هو كان كل الي عاوز يعملو ان يمنع اي حد يقول نص كلمه عليكي ثانيا يا تقي انا عارف انك بتخافي من ليث بس صدقيني انتي عمرك ما هتلقي حد ذي ليث يمكن ليث شكلو من بره شديد بس صدقيني مفيش اطيب من قلبو انا صح كنت رفض انهم يعملو كده من غير ما يقولوك بس الحاجه الوحيده الي مطمناني اني عارف ان ليث مستحيل يذيكي ليث مش ذي ما انتي شيفاه هو طيب اوي تقي : بس هو كل ما يشفني يذعق فيه ويتعصب جو : هتعرفي كل حاجه قريب اوي يا تقي بس دلوقتي يلا علشان نفطر تقي : لا مش عاوز انزل يا جو مش عاوز اشوف حد جو : يا تقي بابا تعب امبارح و..ولم يكمل كلامه عندما وجد تقي ترقض من أمامه بسرعه وهي تتجه الي غرفه ابيها بخوف ابتسم جو فهو يعلم مدي حب تقي لأبيها دخلت تقي الي غرفه يوسف بسرعه وعندما وجدته رفض علي السرير واتعب وضح علي وجه اتجهت له بسرعه وهي تجلس بجواره وتمسك يده وتقول تقي : يا بابا انت كويس مالك حاسس بايه لينظر لها يوسف وهو يبتسم فعلي الرغم من ما فعله الي انها اتت لكي تطمئن عليه يوسف : انا كويس يا حببتي اسف يا تقي بس ولله عملت كده عشانك انا لم يكمل كلامه عندما وجد تقي تحتضنه بقوه وهي تبكي ليحتضنها يوسف وهو يشعر بل الالم لانه كان سبب في نزول دموعها سمعها تقول تقي : اسفه انا عشان عليت صوتي عليك إمبارح بس انا كنت مدايقه يوسف : عارف يا حببتي صدقيني يا تقي ليث كان رفض الي حصل هو مكنش عاوز يعمل كده من غير ما يقولك بس احنا الي ضغطنا عليه انا مش اطلب منك غير انك تدي لنفسك فرصه ولو ما ارتحتيش هخليه يطلق ماشي تقي : حاضر يا بابا احتضنها يوسف بحنان ابوي وقال يوسف : ربنا يخليكي ليه يا حببتي تقي : ويخليك ليه يا حج يلا بقي قوم كده معايه ولا انت استحليت القعده......" ليضحك عليها يوسف ويقبل راسها وقال يوسف : لا يا ستي يلا انا قايم اهو..." تقي : ايو كده انا هخرج بره لحد ما تخلص..." يوسف : ماشي..." بعد ان خرجت تقي من الغرفه نهض يوسف واتجه الي المرحاض وبعد قليل من الوقت خرج وارتدء ملابسه اما تقي التي كانت تقف أمام غرفه ابيها وهي تنتظره كانت تقف وهي تستند علي الحائط ويدها خلف ظهرها وتحرك قدمها كانت تقي تفكر في ما سوف تفعله لتشعر بأحد يقف امامها لترفع عينها فتجد ليث يقف امامها بهيبته المعتاده وكان يرتدي بدله بلون الرمادي وقميص بلون الازرق السماوي  اقترب منها بهدواء وهو ينظر لها بطريقه غريبه كانت تقي تنظر الي الارض فهي تخاف منه بشده وعندما وجدته يقترب منها ارتجف جسدها لحظ ليث ارتجاف جسدها ليبتسم بالم وقال ليث : صباح الخير...." لم ترد عليه تقي ولم ترفع نظرها من الارض وهي تضغط علي يدها تن*د ليث فهو يعلم انها غاضبه منه بشده نظر لها قليلا ثم انحنا نحوها وقبل راسها برفق لتتسع عين تقي عندما شعرت به يقبلها علي راسها برقه ابتعد عنها ليث ثم ذهب وترك تقي التي لم تكن تصدق ما فعله الان افقت من شرودها علي صوت يوسف وهو يقول يوسف : مالك يا بنتي وقفي كده ليه تقي : مفيش يا بابا يلا....." ليمسك يوسف يدها وينزلو الي الاسفل ليجد الجميع مجتمع علي المائده يتحدثون وعندما دخل يوسف وتقي توقف الجميع عن الكلام وهم ينظرون الي تقي التي اتجهت الي مكانها المعتاد وجلست بين اميره وجوري اما يوسف فقد جلس مكانه هو ايضا بدأت تقي تاكل طعام دون أن تنظر الاحد او تلقي عليهم التحيه بعد ان انتهت نهضت من مكانها وهي تقول لجو تقي : جو ممكن توصلني عندي محاضرات النهارده....." نظر جو الي ليث الذي كان ينظر الي تقي بضيق وغضب بسبب تجهلها له جو : ماشي يلا....." خرج جو وتقي من غرفه لينظر يوسف الي ليث فهو كان يعلم ان تقي لن تمرر الأمر بسهوله تن*د عندما وجد ليث ينهض من مكانه بغضب ويخرج هو الآخر من الغرفه ايهم : كنت عارف انها مش متسامح بسهوله كده الياس : انت تحمد ربنا انها لسه حد دلوقتي ما طلبتش الطلق يوسف : اسمع يا ايهم انا وفقت علي كلامك بس لو تقي طلبت الطلاق فانا هطلقها من ليث ايهم : القرار ده هما الي يخدوه يا يوسف انت عارف ليث كويس بس لو تقي فعلا طلبت الطلاق فانا الي هعمل كده بنفسي زين : الأمور مش كده يا عمي هما لسه مخدتش علي بعض انا متاكد ان مع الوقت تقي هتتقبل ليث رنا : وانا كمان رأيي كده يا بابا وانا هساعد ليث علشان يخلي تقي تحبو جوري بحماسه: ايوه وانا كمان هساعدك اميره : هتعملو ايه رنا : دي أمور سريه مازن بسخريه : بلاش انتي علشان كده انا متاكد انهم هيطلقو بسببك رنا : انت مالك انت يا غلس زين : ههههه بتخيل رنا وهي بتعمل خطط فشله ذيها جوري : مش صح انا متاكده اننا هنساعدهم مازن : يا شيخه روحي ساعدي نفسك الاول ادهم : انا معاكي يا رنا رنا : اشطا يا برنس زين : اشطا يا برنس في وحده محترمه في كليه هندسه تقول كده رنا : ملكش فيه يا زوزو زين بغيظ : بت ولله هقوم اض*بك رنا : الحق بنتك يا بابا ليضحك الجميع عليهم ???????? عند تقي وجو كانت تقي تجلس بجوار جو وهي تنظر الي الطريق بشرود لتفيق من شرودها علي صوت جو وهو يقول جو : مالك يا تقي تقي : مفيش يا جو انا كويسه...." اوقف جو السياره علي حافه الطريق ثم التف الي تقي وامسك يدها وقال جو : تقي انا عارف انك ذعلانه ومضيقه من الي من الي حصل بس عاوزك تعرفي اني معاكي علي طول وهقف جنبك بس مش عاوز ت**ري قلب حد يا حببتي انتي عارفه ان ليث مكنش ليه ذنب في الي حصل عشان كده متحملهوش ذنب حد تقي : عرفه يا جو بس انا مش قدره اسمحو هو السبب جو : لا يا تقي انتي كده بتغلطي عشان انتي عرفه ان ليث ملوش دخل حتي لما عمي ايهم عرض الفكره جوزك منو هو رفض علشان مكنش عاوز يذعلك فحولي ما تقسيش عليه ماشي يا حببتي..." تقي : انت ليه بدفع عنو يا جو " جو : انا مش بدفع عنو يا تقي انا الوحيد الي حاسس بيه يا حببتي ليث يمكن يكون شديد من بره بس هو من جوه غير كده وقت تعرفيه " تقي : حاضر يا جو..." ليقبل جو راسها ويقول جو : حبيبه قلبي انا يلا بقي علشان منتاخرش...." لتبتسم له تقي ثم اتجهو الي جامعه ???????? عند ليث في الشركه كان يجلس امام مكتبه وهو يفكر في تقي التي لا يعلم ما عليه فعله لها فهو يعلم أنه مخطئ كان عليه ان يخبرها قبل أن يفعل ذلك أفاق من شروده علي صوت مازن مازن : ايه اخبار الصفقه الجديده يا ليث ليث بغموض : كويسه المهم عاوزك تنزل إعلان عن سكرتيره الشخصيه بسرعه مازن : حاضر انت هتقدر ملف الصفقه امتي ليث : انا بعتو اصلا مازن : ماشي سلام بعد ان خرج مازن من مكتب ليث نظر أمامه بغموض وهو يقول ليث : خلينا نشوف هتعمل ايه يا مراد ثم ابتسم وتابع عمله ??????? عند مراد فقد كان يجلس في شركته بكل غرور وثقه فهو يعلم أنه سوف يحصل علي تلك الصفقه من ليث المنشاوي وخصوصا بعد ان حصل علي نسخه من ملف الصفقه الذي كان ليث سوف يقدمه مروه : ها الأخبار هتيجي امتي مراد : بكره بل كتير مروه : كويس وأخيرا نهايه ليث هتكون علي ايدي ? مراد : معاكي حق ??????? عند زين فقد دخل الي مستشفي المنشاوي بكل هيبه وثقه وكان يرتدي بدله بلون الكحلي وقميص ابيض  كانو الممرضات ينظرون له بإعجاب وهيم فهو زين المنشاوي من افضل الاطباء المخ والأعصاب في البلد دخل زين الي مكتبه وطلب من السكيرتيره ان تحضر له الملفات وبعد قليل من الوقت دخلت السكيرتيره وهي تحمل ملف في يده وتقول بدلع مق*ف السكرتيرة: أي اومر تانيه يا زين بيه لينظر لها زين بطرف عينه وقال زين ببرود : لا اخرجي لتخرج الفتاه وهي تموت من الغضب وامسك الهاتف تتصل بأحد ما الفتاه : ايوه هو هنا بس ده مش بيبصي حتي اعمل ايه مروه : خليكي وره وانا هقولك تعملي ايه الفتاه : ماشي سلام ??? في كليه هندسه عند اميره وجوري فقد كانو يجلسون معا في مقهي الجامعه اميره : ها يا جوري عملتي ايه في الامتحان جوري وهي تضع يدها علي راسها : الحمد لله بس كان صعب اوي والدكتور الغتت الي اسمو أحمد ده طول الوقت بيبص عليه اميره : يا جوري انا قولتلك قبل كده قولي لزين وهو هيتصرف معاه جوري : لا يا اميره انتي عرفه زين كويس ده ممكن يقتل فيها مش عاوز مشاكل خلينا نخلص السنتين دول علي خير اميره : بس يا جوري لو اتماده اكتر من كده لزم حد يوقفو عند حدو ماشي جوري: ماشي يلا بقي علشان نرجع علي البيت اميره : حاضر خرجو من الجامعه وفي أثناء مرورهم على الطريق اتت سياره مسرعه في اتجاه اميره التي ما ان رات السياره حتي توقفت مكانها من الصدمه وآخر ما سمعته هو صرخ جوري باسمها جوري بصرخ : اميرررره حسابي ???????? الي إلقاء في الفصل القادم مع السلامه ايه أحمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD