الفصل الثاني
#عندما_يعشق_ليث_الجزء الثاني من
#عشق_الايهم_من_سلسلة_﴿عندما_يعشق_الرويات﴾
بقلم
#اميرة_الروايات
#ايه_احمد
في مكان مجهول كان هناك شخصين يجل**ن وهما يتحدثن عن احد ما
الشخص الاول : ماذا تقصد بما تقوله هل حقا سوف تقوم بذلك
الشخص الثاني ببرود: اجل سوف اذهب يجب ان افعل ذلك سوف امنعهم باي ثمن
السخص الاول : ولكن انت لاست مجبر علي فعل ذلك هذا سوف يعرض حياتكي للخطر
الشخص الثاني: لا يهم المهم ان انفذ الوصيه باي ثمن سوف احميه لن اسمح لهم بقتله
الشخص الاول : كما تريدين ولكن انا سوف اكون معكي حسنا
الشخص الثاني : شكر لك علي كل ما تفعله معي انت لست مجبر علي مساعدتي
الشخص الاول بغضب : ايكي ان تقولي ذلك انتي اختي هل فهمتي ووجبي ان اقوم بحمايتكي هل فهمتي
الفتاه : نعم فهمت يا اخي
????????
قصر عائله المنشاوي كانت جوري تجلس وهي تتحدث مع اميره وتقي الي سمعت صوت الهاتف لتنظر له
جوري : ايو يا زين .
زين : معلش يا حببتي ممكن تدخلي الاوضه بتعتي وتجيبي منها ملف هتلقيه علي المكتب بتاعي
جوري :حاضر يا زين
زين : جوري الملف ده مهم لازم تجبيه بنفسك ماشي
جوري : حاضر يا زين سلام
زين : سلام ثم اغلق الهاتف مع جوري لتنظر جوري الي الفتيات وتقول
جوري: انا هروح لزين المكتب علشان عاوز ملف ثم نظرت الي اميره وقالت بخبث فهي تعلم ان اميره تحب اخوها زين ولكنه لا يعلم لذلك قررت ان تجمعهم مع بعض
ايه ريك تيجي معايه يا اميره ثم نظرت الي تقي وهي تغمز لها لتفهم تقي ما تريده جوري فتقول بسرعه
تقي : ايو يا اميره روحي معاه انا هروح اشوف ماما بتعمل ايه باي
جوري : يلا يا امير علشان ما نتاخرش لتنظر لها اميره باحراج ثم تتجه الي غرفتها وتبدل ملابها وترتدي

اما جوري التي ارتدت

بعد ان انتهو من ارتداء ملابسهم اتجهو الي الشركه
?????
اما في الشركه كان زين يجلس وهو يرجع بعض الملفات ليجد مازن يدخل الي المكتب وقال
مازن : هتروح امتي المستشفي يا زين
زين : دلوقتي انا اتصلت بجوري هتجيب الملف الي نسيتو في البيت وجيه لمعت عين مازن عندما سمع اسم جوري فهو يحبها بل يعشقها ولكنه ينتظر الوقت المناسب لكي يفتح الموضوع مع العائله
مازن : ماشي انا هروح علي مكتبي سلام
زين : سلام بعد ان خرج مازن من مكتب زين اتجه الي مكتبه وهو يفكر في صغيرته التي يحبها منذ ان كانو اطفل صغر دخل مازن الي المكتب ليجد تلك الافعي التي تحاول ان توقع بمازن المنشاوي من اجل الثروه والشهره ولكنها لا تعلم انه هناك من ملكت قلبه وعقله منذ زمن وان الا يوجد لها مجال في حياه ذلك الغامض
????
وصلت سياره جوري واميره الي شركه المنشاوي ودخلو الي الشركه وكل الانظر عليهم فكان الموظفين ينظرون لهم باعجاب اما الموظفات فكانو ينظرون لهم بحقد وغيره اتجهت اميره وجوري الي مكتب زين وعندما دخلو نظرت لهم السكيرتيره التي كانت ترتدي ملابس ديقه جدا وتضع الكثير من ومستحضرات تجميل علي وجهها
السكيرتيره بغرور: انتو مين زين بيه منع اي حد يدخل يلا من هنا لتنظر لها جوري بسخريه وهي تقول
جوري : والله ثم اتجهت الي مكتر زين وفتحت الباب دون ان تطرق علي الباب
دخلت جوري واميره التي كانت تسير خلف جوري فهي من النوع الذي يخاف بسرعه ومن اي شي اقتربت السكيرتيره وهي تقول بمياعه
السكيرتيره : زين بيه انا حوالت امنعهم بس البت دي ما سمعتش الكلام ليقوى زين بحده
زين : البت الي انتي بتتكلمي عليها دي تبقي اختي وتدخل في اي وقت هي عوزها وبعد كده تتكلمي باحترام بدل ما تلقي نفسك بره الشركه يلا علي مكتبك لتخرج وهي تموت من الغيظ وتتوعد لهم نظر زين الي جوري واميره وهو يبتسم وقال
زين : وقفين ليه كده تعالو جلست اميره اما جوري التي اعطت الملف لزين ثم خرجت من المكتب وهي تقول
جوري : انا هروح اسلام علي مازن سلام ثم خرجت بسرعه ابتسم زين علي جنون اخته الصغير ثم نظر الي اميره بحنان وقال
زين : عمل ايه يا اميره
اميره بخجل : انا كويسه الحمد لله ابتسم زين عندما راء احمرر وجهها فهو يعلم انها تخجل كثير وهذا ما يجعله يموت في حبها فهي من ملكت قلب زين المنشاوي يعلم انها لديها مشعر اتجاه ولكنه الا يستطيع ان يبوح بما دخله بسبب ذلك المجهول الذي يطارده اين ما ذهب وسوف يكون سبب في ابتعاده عن حب حياته
زين : تشربي ايه يا اميره
اميره وهي تنظر له : عصير برتقال ليبتسم زين ويقول
زين : ماشي وهجبلك كيك بشكولات كمان لتبتسم له اميره وهي تؤمئ براسها رفع زين سماعه الهاتف وقال
هاتي فنجان قهو وعصير برتقال وكيك لشكولاتة بسرعه
شيري (السكيرتيره ) :حاضر يا فندم بعد ان اغلق الهاتف نهض من مكانه وجلس علي الكرسي المقابل لاميره وقال
زين : ها يا اميرتي عمل ايه في الدرسه
اميره بخفوت : كويسه الحمد لله وقبل ان يتكلم دخلت شيري وهي تحمل صنيه عليها كوب من عصير البرتقال وفنجان قهوة وكيك ثم وضعته علي الطاوله وخرجت وهي تموت من الغيره
????
اما عند جوري فبعد ان خرجت من مكتب زين اتجهت الي مكتب مازن لتجد تلك الافعي تقف بجوار مازن وهي تميل عليه بطريقه مغريه بسبب ذلك الفستان الذي لا يغطي شي من جسدها شعرت جوري بوخذه في قلبها بسبب ما تره لتحمحم لكي ينتبه لها
جوري : حم حم رفع مازن نظره بسرعه عندما وجد تلك الصغير تقف امام الباب وتبدو حزينه ليسمعها تقول
هل انت مشغول وقبل ان يتكلم قالت هند بحقد
هند : انتي مين واذي تدخلي كده يلا بره تجمعت الدموع في جين جوري وقد احمر انفها دليل علي رغبتها في البكاء وقبل ان تخرج سمعت مازن يقول
مازن : استني مكانك لتتوقف في مكانها نهض مازن من مكنه واتجه لها ثم امسك يدها بل يد الاخره يمسح تلك الدموع التي نزلت علي خدها وقال
تخرجي لما نا اقولك كده فهمه ثم نظر الي هند وقال بحده اعتذي منها دلوقتي وتاني مره متامريش حد وانا موجود او حتي مش موجود وجوري تدخل وقت ما تحب يلا بره واطلبي فنجان قهوه وعصير فرواله يلا
خرجت هند وهي تتوعد لجوري فهي لم تتعود ان يتجهلها احد فكل الرجل الذين عرفتهم كانو يحلفون بجملها اما مازن فهو الوحيد الذي لم يعرها اي اهتمام منذ ان بدات في العمل لديه وهي تحاول ان تغريه ولكنه لا ينظر لها حتي
??
اما عن مازن فقد امسك يد جوري وجلس وجعلها تجلس بجوره وقال
مازن : بتعملي ايه هنا يا جوجو
جوري : كنت جيبه ملف لزين وقلت اسلام عليك قبل ما امشي
مازن : ماشي المهم متذعليش يا جوجو
جوري : لا انا مش ذعلانه بس الحربيه الي كانت هنا دي وجشه اوي وملزقه كده يع قالتها جوري بق*ف ليضحك عليها مازن وهو يقول
مازن : فدي معاكي حق بس هي كويسه في الشغل وده الي يهمني مش كده
جوري بغيره : بس دي بتلبس عريان اوي يا مازن انت كده كل ما تشوفها تخد زنوب لا انت لزم تطردها هي مش كويسه لينظر لها مازن بابتسمه فهو يعلم انها تغار عليه ليقرص انفها ويقول
مازن : ماشي يا لمضه دخلت هند وهي تضع امامهم العصير والقهوه وقالت بمياعه
هند : اي اومر تنيه يا مازن بيه وقبل ان يرد عليها مازن وجد جوري تنهض من مكانها وهي تمسك كاس العصير وتقول
جوري : لا يا حببتي مش عوزين حاجه ثم سكبت عليها كاس العصير وهي تتظهر بانها كانت سوف تقع لتقول ببرائه مصطنعه
اسف اوي مكنش قصدي يا حببتي كنت هقع معلش لتنظر لها هند بحقد وغيظ ثم تخرج من المكتب لتقول جوري وهي تقلد صوت هند
اي اومر تنيه يا مازن بيه جربيه قالتها جوري بحقد طفولي اما مازن الذي كان يموت من شده الضحك وهو يقول
مازن : ايه الي انتي عملتيه ده بهدلتي البت
جوري : تستاهل هي الي نرفزتني اعملها ايه يعني
زين : ماشي يا نرفوزه هانم يلا علي علشان اوصلك علي البيت
جوري : ماشي يا مازن بيه يلا بينا ثم خرجت ليضحك عليها مازن
???????
اما عند زين الذي كان ينظر الي اميره التي تاكل كيك وهي تبتسم وبعد ان انتهت نظرت له ليجد بعض الشكولاتا علي جانب شفتيها ليخرج منديل من جيب بدلته ويمسح شفتيها برقه وبعد ان انتها وجد وجنتيها محمره فكان شكلها لطيف جدا
زين : يا لهوي يا ناس علي الخدود العسل دي لتخفض اميره راسها اكثر ليضحك عليها زين دخل مازن وجوري الي مكتب زين
مازن : يلا يا اميره علشان هنروح
اميره : ماشي ثم نهضت من مكانها باي يا زين ليبتسم لها زين ويقول
زين : باي انتبه علي الطريق يا مازن
مازن : حاضر سلام
زين : سلام ثم خرجو من المكتب
??????
اما عند تقي فقد كانت تجلس في الحديقه وهي وكانت تمسك روايه اسمها ( الو كانت....)(ظننت فحكمت فظلمت ) كانت تقراء وهي غير منتبه لتلك العيون التي كانت ترقبها عن قرب اقترب ليث منها ثم جلس بجورها لتلتفت له تقي بخوف فهي لم تشعر به
ليث : مالك خيفه كده ايه
تقي : لا بس محستش بيك لما جيت ليهمه لها ليث ثم نظر الي الكتاب الذي تمسكه وقال
ليث: ايه ده
تقي : دي روايه
ليث : مم عمل ايه في الجامعه في حد عملك حاجه تاني
تقي : لا انا كويسه ابتسمت له لينظر لها ثم ينهض من مكانه ويتجه الي دخل القصر اما تقي التي كانت تنظر الي مكان ليث الفارغ وهي شارده الي ان سمعت
ادهم : الجميل بيعمل ايه
تقي : مش بعمل حاجه كنت فين يا دومه
ادهم : كنت في النادي يلا خلينا ندخل ايو مشفتيش اميره
تقي : اميره راحت الشركه مع جوري
ادهم باستغرب : ليه في حاجه ولا ايه
تقي : لا بس زين نسي ملف وجوري راحت توديه وخدت اميره معها
ادهم : اه ماشي ايه ريك تجي معايه في فلم جديد تعالي نشوفو مع بعض
تقي : ماشي هجيب الفشار واجي وراك
ادهم : اشطا يا توتو ثم صعد الي غرفته اما تقي التي اتجهت الي المطبخ وطلبت من الخدم ان يسعدوها في اعداد الفشار والمشروبات وبعد ان انتهنت صعدت الي غرفه ادهم وهي غير منتبه لليث الذي كان يغلي من الغضب وهو يرها تدخل الي غرفه ادهم
جلست تقي علي السرير وادهم بجورها وهم يضحكون علي الفيلم وعندما كان ليث متجه الي غرفته سمع صوت ضحكاتهم ليغلي من الغضب ثم اندفع الي غرفه ادهم وهو يبدو مرعبا وعندما دخل الي الغرفه نظر لهم وهو يضغط علي يده من شده الغضب
اما تقي وادهم الذين كانا ينظرن له وهما يموتان من الخوف اقترب ليث من تقي
ليث : اخرج يا ادهم
ادهم بخوف : في ايه يا ابيه مالك
ليث بصوت عالي : بقولك اخرج يلا من غير كلام ليخرج ادهم من الخرفه بسرعه اما ليث الذي التفت الي تقي واقترب منها بهدواء مرعب
انتي اذي تدخلي اوضه ادهم وتقعدي معاه لوحدك اتكلمي انا ميت مره نبهت عليكي متعمليش كده لا وكمان بتضحكي بصوتك العالي هي دي تربيه يا تقي هانم
كانت تقي تبكي وجسدها يرتجف فهي رقيقه جدا وحساسه وقبل ان يكمل ليث كلامه الجراح خرجت تقي من الغرفه بسرعه وهي تبكي اما ليث الذي ضغط علي يده بقوه وهو يلعن في سره ثم خرج من الغرفه
اما عند تقي التي كانت تجلس علي السرير وهي تضم قدمها الي ص*رها وتبكي بقوه الي ان شعرت باحد يدخل الي الغرفه لتنظر تقي لتجده جو الذي ما ان راها تبكي حتي اسرع لها بقلق ارتمت تقي في حضنه وهي تبكي ظل جو يمسح علي ظهرها وقال
جو : مالك يا قلبي بتعيطي له
تقي بصوت مبحوح من البكاء : ليث...اغمض جو عينه عندما سمع اسم ليث
??????????
الي القاء في الفصل القادم
مع السلامه ايه احمد
?????????