الفصل الثالث
#عندما_يعشق_ليث_الجزء_الثاني
#عشق_الايهم_من_سلسلة_﴿عندما_يعشق_الرجال﴾
بقلم
#اميرة_الرويات
#اية_احمد
★★***★★***★★
خرج جو من غرفه تقي وهو يتجه الي مكتب ليث ليجده يجلس هو و مازن وزين ليقول بصوت غاضب
جو : ليث انت اذي تسمح لنفسك تقول كده لتقي انت عارف انها حساسه وانا سبق وقلتلك متدخلش في حيتها هي اختي انا لما تغلط اني الي المفروض انبها مش حضرتك دي اخر مره يا ليث اسمحك علي انك كنت سبب في نزول دموعها بعد كده هيكون لي تصرف تاني مش هيعجبك قالها جو بغضب وهو ينظر الي ليث الذي كان يجلس ببرود
مازن : في ايه يا جو اهدء
جو: ده اخر تحذير يا ليث
ليث : هتعمل ايه يعني قالها ببرود
جو: ساعيتها هعرفك انا هعمل ايه... ثم اتجه الي الخرج وقبل ان يخرج قال متحولش تقف في طريقي فان يا ليث فلو انت انت ليث المنشاوي انا يوسف الوحش ثم خرج من المكتب
مازن : ايه الي حصل يا ليث
زين: ليث انت عارف ان جو يحب تقي اوي وبيخاف عليها فهيا اختو الوحيده فا متدخلش
ليث: اخرجو انت الاتنين لينظر زين الي مازن ثم يخرجو من المكتب لما ليث الذي كان يفكر في كلام جو وبعد ان توصل الي قرار خرج من المكتب واتجه الي غرفته
???????
في مكلن مجهول كان هناك شاب في الثلاثين من عمره كان يجلس وهو يدخن ويفكر في طريقه لكي يحصل علي تلك الصفقه من ليث المنشاوي وكانت هناك فتاه تجلس امامه
الرجل : لازم القي طريقه اخد بيها الصفقه مستحيل اسيبها لابن المنشاوي يخدها
الفتاه : انت عارف ان ليث مش سهل ابدا اي غلطه هتودينا وره الشمس
الرجل : لا وكمان اسر الي وقفلي ذي الشوكه في الظور لازم اشيلو من طريقي هو كمان
الفتاه : سيبك من اسر دلوقتي خليك في الصفقه دي لو أخدتها هنلعب بل فلوس لعب
الرجل : بس اذي هنخدها
الفتاه : انا عندي فكر ايه ريك نشتت تفكيرو باننا نعمل مشكله ونخليه يدخل هو الصحافه في بعض واحنا وقتها ناخد الي احنا عوزينو
الرجل : ودي هنعملها اذي
الفتاه بخبث : سيب الموضوع ده عليه انا
الرجل : ماشي
????????
في قصر المنشاوي كانت اميره تجلس في الحديقه وهي تلعب مع قتطها الصغيره التي احضرها لها زين فهي تحب القطط كثيرا
عندما كان زين عائد من العمل راء اميره وهي تضحك علي قتطها ابتسم زين ثم اقترب منها وقال
زين : اول مره اشوف قطه بتلعب مع قطه لترفع اميره نظرها الي زين وتوردت وجنتيها بطريه لطيفه جعلتها قا**ه لاكل بكل معنه الكلمه جلس زين بجورها ثم قرص خدها بلطف وهو يقول
زين : يخرشي علي العسل ياناس عرفه لما خدودك بتحمر ببقي عوز اكلهم لتنظر له اميره بعبوس لطيف وهي تضع يدها علي خديها وتقول
اميره: بطل تقرص خدي كده بيوجع ضحك عليها زين وقال
زين : ماشي هحاول يلا خلينا ندخل نهض زين من مكانه وهو يتجه الي الدخل واميره التي حملت قتطها ودخلت خلف زين
???????
في الدخل كان مازن يعمل علي احد الملفات عندما سمع طرق الباب ليسمح لطرق بدخول
جوري وهي تغلق الباب بسرعه وتنظر حولها وتبحث عن مكان تختبئ فيه ومازن الذي ينظر لها باستغرب
مازن : مالك يا جوري بدوري علي ايه
جوري:علي مكان استخبه فيه لتسمع صوت ادهم العالي وهو يقول
ادهم بغضب: انت فين يا بت ولله ما هسيبك جوري انتفضت من مكانها عندما سمعت صوت ادهم لتتجه الي الخذنه بسرعه وهي تختباء دخلها وتقول
جوري:مازن مش تقولو علي مكاني ماشي ثم اغلقت باب الخذانه دخل ادهم الي الغرفه وهو يبحث عنها بعينه
ادهم : مازن شفت جوري
مازن :لا انت بدور عليها ليه
ادهم : والمصحف لنفخها بوظت الموبيل بتاعي
مازن :خلص انا هجبلك واحد جديد بس ملكش دعوه بيها
ادهم : اذا كان كده ماشي لتخرج جوري من الخذنه وهي تصفق بيدها وتضحك ابتسم مازن عليها نظر ادهم الي جوري وقبل ان يذهب لها رقضت وهي تختبئ خلف مازن وتمسك بيده وتقول
جوري : ولله يا مازن كان غصب عني هو وقع مني بل غلط
ادهم بغيظ : وانا اعمل ايه دلوقتي يا ختي
مازن : خلص يا ادهم انهارده هتلقي المويبل معاك يلا من هنا خرج ادهم لتنظر جوري الي مازن وهي تقول
جوري : شكرا يا احلا ماذا في الدنيا وبعفويه امسكت يدة بين يديها وعندما استوعبت ما فعلته توسعت عينها بصدمه واحمر وجهها ثم قالت
انا اسفه مكنش قصدي ثم رقضت خارج الغرفه بسرعه البرق اما مازن الذي كان يقف في مكانه بصدمه من ما حدث ولكنه سرعان ما ارتسمت ابتسامه علي وجه ويقول
مازن : اعمل فيكي ايه يا جوري قلبي هيقف بسببك بس قريب هتبقي ملكي قريب اوي
ثم اتجه لكي يكمل عمله
??????
عند تقي التي كانت تجلس وهي تتذكر ما قاله لها ليث لتنزل دموعها ولكنها مسحتها بسرعه عندما دخل يوسف الي الغرفه
يوسف :مالها بنتي حببتي جلس يوسف بجوار ابنته ثم بداء في المسح علي شعرها بحنان وقال
مالك يا حببتي انت من الصبح وانتي في الاوضه في حد زعلك قوليلي ارتمت في حضنه وهي تبكي احتضنها يوسف بحنان ابوي
تقي : يا بابا ليث ذعق فيه وقالي كلام وحش علشان كنت مع ادهم في الاوضه بنشوف فيلم وهو يا بابا دخل وقعد يذعق فيه ويقولي اني مش ينفع اقعد مع ادهم ظل يوسف يمسح علي ظهر ابنته وبعد ان هدات قليلا امسك وجهها بين يديه وقال
يوسف : اسمعي يا حببتي ليث كان معه حق لما قالك انك مينفعش تقعدي مع ادهم لوحدك في الاوضه بس هو غلط لما علي صوتو عليكي انا مش عاوز تذعلي منه انت عرفه ان ليث بيخاف عليكم وانتي بل اخص يا تقي هو صح بيبان عليه قاسي وشديد بس هو طيب من جوه مش عاوزك تزعلي منو ماشي يا حببتي
اومئت تقي براسها ليقبل يوسف جبينها ثم يخرج من الغرفه متجه الي غرفه ليث طرق الباب ليسمع صوت ليث يقول
ليث : ادخل.....دخل يوسف ليجد ليث يرجع بعض الملفات وعندما راء ليث يوسف نهض من مكانه وهو يقول
في جاجه يا عمي
يوسف : اقعد يا ليث عاوز اتكلم معاك جلس ليث امام يوسف بهدواء
بص يا ليث انا من وانت صغير وانا شيف اهتمامك بتقي وانا معترضتش بس لما يوصل الموضوع انك تعلي صوتك عليها انا مش هسمح بكده انا لسه عايش وجو كمان موجود
ليث : يا عمي انا مكنش قصدي انا بس ليقطعه يوسف وهو يقول
يوسف : انا عارف السبب يا ليث عارف انك بتحب تقي ولازم تعرف انك بشكل ده هتخصرها تقي حساسه اوي يا ليث انت كده مش هتخليها تحبك انا بقولك كده عشان انا الوحيد الي عارف ليث الحقيقي من جوه بس متخلنيش اندم اني وثقت فيك ثم نهض وخرج من الغرفه وترق ليث يفكر في ما قاله له بعد ان خرج يوسف من غرفه ليث جلس ليث علي السرير وهو يتذكر ما فعله معها وتلك الدموع العينه التي جعلت قلبه يولمه عليها تن*د ليث
ليث: اعمل فيكي ايه يا تقي مش قدر اتحكم في نفسي دايمنا لما بشوفك بتحضني جو بحس بنار في قلبي ببقي نفسي اشدك وخليكي في حضني انا يا رب صبرني عليها بس لازم اعتذر منها بكره ان شاء الله
???????
في مكان مجهول كانت تلك الفتاه تمسك مسدس وهي توجه علي راس رجل وهي تقول بصوت بارد لا يدل علي وجهها البريئه
الفتاه : اخبرني اين هو ايها العين
الرجل :لا اعرف عن ماذا تتحدثين
الفتاه: يبدو انك تريد الطريقه الصعبه لا باس لك ذلك ثم اطلقت علي قدمه بكل برود ليصرخ الرجل بوجع وهو يبكي
الرجل : لا اعرف ارجوكي دعيني اذهب
الفتاه : ليست هذه هي الاجابه التي اريدها ثم اطلقت علي قدمه الاخره فصرخ الرجل وهو يتلو علي الارض
الرجل :سوف اقول لكي كل شي ولكن ارجوكي لا تقتليني
الفتاه بجمود : حسنا هي تكلم
الرجل :لقد......
????????
في صباح اليوم التالي استيقظ الجميع اتجه ليث الي غرفه تقي وهو يحمل حقيبه في يده كان يمشي بهدواء الي ان وصل الي غرفتها ثم طرق الباب لتفتح له تقي وكانت ترتدي ملابسها

لتنظر له تقي بصدمه من وجوده امام غرفتها فقالت
تقي بتوتر : في حاجه يا ليث
ليث بتوتر :انا كنت عاوز اقولك اني اسف علشان عليت صوتي عليكي امبارح ثم اعطها الحقيبه وذهب بسرعه اما تقي التي كانت تنظر امامها بصدمه هل اعتذر منها ليث لان ثم نظرت الي الحقيبه لتفتحها فتجدها مليئه بل انواع كثيره من الشكولاتات
اتسعت ابتسمه تقي وهي تحتضن الحقيبه بقوه اما ليث الذي اتجه الي الشركه علي الفور وعندما وصل الي الشركه اتجه الي مكتبه ليجد تلك الفتاه او العاهره تقف وهي تقول بمياعه
الفتاه بمياعه :اهلا يا ليث بيه جدول موعيدك جاهز
ليث ببرود: اولا لما تتكلمي تتكلمي كويس ثانيا احنا هنا في شركه من في ملاهي ليلي من بكره لو ما جتيش بلبس محترم اعتبري نفسك متروده يلا علي بره خرجت الفتاه وهي تغلي من الغضب ثم اتصلت باحد ما
الفتاه :انا موفقه علي العرض بتاعك قوليلي اعمل لتبتسم تلك المراء من الجه الاخره وهي تقول
المراء : هقولك الي هتعمليه بس اياكي تغلطي
الفتاه : متقلقيش المهم اني اعرفو مين هي نرمين كويس اوي
????????
الي القاء في الفصل القادم
ايه احمد
مع السلامه ?
??