الفصل الاول
#عندما_يعشق_ليث_الجزء_الثاني
#عشق_الايهم_من_سلسله﴿عندما_يعشق_الرجال﴾
بقلم
#اميرة_الرويات
#اية_احمد
في قصر عائله المنشاوي استيقظ ليث علي صوت الخادمه وهي تقول
الخادمه : ليث بيه ميعاد الفطار يا بيه استيقظ ليس ثم قال
ليث : روحي انتي....ثم اتجه الي المرحاض،وبعد ان انتها من الاستحمام خرج وارتد ملابس العمل وكانت عباره عن بدله بلون الازرق الغامق وعليها قميص ابيض

وونذل الي الاسفل ليجد الجميع مجتمع علي المائده يتحدثون

جلس ليث في مكانه وبداء في تناول الطعام بهدواء الي ان قال يوسف (يوسف ابن يوسف الكبير وطبعا علشان تشابه الاسماء انا هسميه جو اوكي )
جو : ليث في اجتماع لمجلس الاداره النهارده لازم تكون موجود ماشي
ليث ببرود : ماشي....." التفت ليث عندما سمع صوت تقي وهي تقول بصوتها الرقيق
تقي : يا زين علشان خطري بقي ساعدني وانا اوعدك هعمل الي انت عاوز
زين بمرح : اشطا يا جميل انا هساعدك بس في المقابل ثم مال علي اذنها وهمس بشي ما لتحمر وتضع يدها علي فمها لتمنع ضحكتها من الخروج كان ليث ينظر لهم بحده وهو يريد ان يقتل زين الانه اقترب من صغيرته
ادهم : بتتوشوشو علي ايه بقي انا عارف في مصيبه في الموضوع
اميره : معاك حق يا ادهم دول باين عليهم بيخططو لحاجه
جوري : زين قول في ايه في ناس هنا هتموت من الفضول لينظر لها كل من ادهم واميره بغيظ ليضحك عليهم الجميع
جو : في ايه يا تقي عاوز ايه يا حببتي وانا هساعدك
تقي : يا جو زين كان وعدني انو هيساعدني في بحث تبع الجامعه في مجال المخ والأعصاب ودلوقتي بي قولي انو مش فاضي ليبتسم جو علي اخته التي تسحر الجميع برقتها
جو : ماشي يا حببتي هخليه يساعدك متقلقيش ثم نظر الي زين بحده مش كده يا زين ليقول زين بخوف مصطنع
زين : طبعا طبعا هو فيه اغلي من تقي حببتي
رنا بضحك : ناس مش بتيجي غير بل عين الحمره لينظر لها زين بغيظ
زين : اخرسي انتي يا شماته لتنظر له رنا بحزن مصطنع ثم تقول لليث
رنا: شايف يا ليث بيقول عليه ايه نظر ليث لزين نظره قاتله لينعض زين بسرعه البرق وهو يخرج من القصر ويقول بصوت مرتفع
زين : حسبي لله ونعم الوكيل يا ظلمه ضحك الجميع علي زين نهض كل من ليث وجو ومازن لكي يذهبو الي الشركه لتقترب تقي من جو وهي تقول
تقي برقه : جو ممكن تخدني معاك انا هروح الجامعه انهارده ابتسم جو وقال
جو : ماشي يا قلب جو يلا
خرج كل واجد الي عمله ولم يتبقي سو الابهات في القصر
ايهم بسرود : العيال كبرت يا جوان بسرعه اوي
جوان وهي تبتسم : معاك حق لسه فكره لما كانو صغيرين ويوسف بيتخانق معاك علشان ليث بيعا** تقي
يوسف : ما تفكرنيش ده كان مصيبه وهو صغير
فهد : ولحد دلوقتي كده بس كبر وبقي بارد اكتر من ابوه
رغد : انا فكره ايهم لما كان صغير هو كان بارد بس مكنش ذي ليث
جاسر : معاكي حق يا رغد ليث اشد شوي
الياس : ربنا يعين الي هتبقي مراتو
جوان : ليه بقي يا الياس به ليث صح بارد وشديد بس هو من جوه طيب اوي وحنين ثم نظرت الي ايهم وقالت ذي ابوه بضبط
ابتسم ايهم لها وقال : معاكي حق يا حببتي
لميس : انت كلمتي تالا يا جوان
جوان : ايو يا لميس هي كويسه الحمد لله
جاسر : ايو يا جماعه قبل ما انسه احنا هنسافر بكره انا وريم وفهد ولميس
الياس : ايه ده بسرعه دي انا كنت فكركو هتسافرو الاسبوع الي جي يا جاسر
جاسر : عارف بس موعيد الرحله اتغيرت....ايوه يا فهد هو ادم فين دلوقتي
فهد: اخر حاجه كان في ايطاليا وهيطلع علي الم**يك
جاسر : تمام مع اني رافض فكره شغلو مصور حر بس يلا...
الياس :ده شغلو ادم مبقاش صغير يا جاسر...
جاسر :انا خايف عليه يا الياس ده من ساعه موت مراتو وهو مفكرش يتجوز حتي ده هيكمل الخمسين سنه ولسه بيسافر في كل بلد شوي..
ايهم :منقدؤش نمنعو يا جاسر موت مراتو كان صعب عليه
الجميع : ربنا يرحمها
ريم : لما الولد يرجعو هنقلهم
ايهم : ماشي تروحو وترجعو بسلامه
الحميع : يا رب
??????
في شركه ليث كان يجلس وهو يتذكر ما حدث بين زين وتقي في الصباح لتشتعل عينه بغضب وهو يتوعد لها
دخل عليه مازن وهو يحمل بعض الملفات وهو يقول
مازن : ليث الاورق دي محتاجه توقيع
ليث : ماشي بعد ان وقع علي الاورق اخذها مازن ثم خرج وبعد مرور ساعه علي خروج مازن دخل جو وهو يقول بجديه
جو : هتعمل ايه في الصفقه دي يا ليث
ليث ببرود : هندخلها اكيد وهخدها
جو : عارف انك تقدر تعمل كده بس عاوز انبهك ان الي اسمو مراد ده مش سهل ده بيلعب من تحت لتحد ولاسواء ان اسر مش موجود
ليث : ومن ايمتا واحنا بنخاف من حد يا جو
جو : احنا مش لن خاف يا ليث بس عندنا الي نخاف عليه متنساش ان نقطه ضعفنا هما البنات انت عارف ده كويس
ليث بشرسه : وقسمآ بل لله ان فكر بس يقرب من حد فيهم ليكون نهيتو علي ايدي
جو : انا بس بحزرك تاخد حذرك منو انا هخرج عندي اجتماع دلوقتي سلام
بعد ان خرج جو تن*د ليث فهو يعلم ان جو علي حق في كل ما قاله ولكنه سوف يقضي علي كل من يفكر في الاقتراب من عائلته
?????
في الجامعه كانت تقي تمشي وهي تنظر الي الاورق التي في يدها الي ان اصطدمت باحد ما رفعت نظرها لتجد ذلك الشاب ينظر لها بخبث وهو يقول
رائد ( هو شاب غني والده يملك شركات استيرادوتصدير متهور مغرور كما انه يحاول ان يقترب من تقي لكي يقضي معها ليله ثم يرميها كما يفعل مع باقي القتبات )
رائد : الجميل ريح علي فين كده مش بدري ابتعدت عنه تقي بخوف وهي تقول
تقي : احترم نفسك وابعد عن طريقي اقترب منها رائد اكثر وهو يقول بخبث
رائد:ليه بس كده تعالي معايه وانا اوعدك هتستمتعي اوي معايه لتدفعه تفي وهي تقول بصوت عالي غاضب
تقي : انت بني ادم قزر وقليل ادب ليمسكها رائد من يدها بقوه وهو يقول
رائد : نعم يا روح امك انتي هتعملي عليه الشريفه يا بت انتي انتي هتيجي معايه دلوقتي التفت وجه رائد بسبب صفعه تقي التي قالت ودموع في عينها
تقي وهي علي وشك البكاء : اياك تقرب مني تاني انت فاهم يا حيوان احمر وجه رائد من الغضب فامسكها من حجابها بقوه وهو يقول
رائد : ولله لدفعك تمن الكف ده غالي اوي يا بنت **** بكت تقي بقوه وهي تحاول ان تبعد يده من علي شعرها
اجتمع الطلب وذهب رائد وتقي الي مكتب العميد حاولت تقي ان تتصل بجو لكن كان هاتفه مغلق اقترب رائد منها وهو يقول للتميد
رائد : البت دي مش محترمه دي كانت بتقرب مني بس انا كنت بمنعها ليدخل دكتور في الجامعه وقد ارسله والد رائد
الدكتور معتز : ايه الي حصل يا حضره العميد البت دي مش محترمه لزم تتفصل من الجامعه
تقي ببكاء : ولله ما حصل ده كدب هو الي كان بيديقني صدمت تقي عندما التف وجهها الي الناحيه الاخره بسبب صفع رائد لها
رائد : اخرسي يا حيوانه بكت تقي بقوه ثم نظرت الي الهاتف ولم تجد امامها سو ليث لتتصل به
??????
كان يجلس في الشركه وهو يعمل علي احد الملفات ليجد الهاتف يرن فاجاب ببرود ولكنه وقف بسرعه عندما سمع صوت صغيرته الباكي
ليث : اهدء يا تقي في ايه مش فاهم في ايه انتي فين
تقي ببكاء : ل..لي..ث..ال..جام..عه..ض...ضر..بني..يا...ل..يث...تع..له.احمر عين ليث من الغضب عندما قالت ض*بني خرج بسرعه البرق وهو يقود السياره بسرعه وفي خلل خمس دقائق وصل الي الجامعه ودخل بكل برود وهيبه والجميع ينظر له بصدمه اسد الاقتصاد في الجامعه دخل ليث بقوه الي مكتب العميد ليغلي الدم في عروقه عندما وجد رائد يمسك بيد تقي وهو يهزها بقوه وهي تبكي في لمح البصر كان رائد علي الارض بسبب لكمه ليث ثم شد تقي الي حضنه وهوينظر لها ليجد خدها عليه اثار اصبع وحجابها في حاله من الفوضه ليقول لها
ليث : مين العمل فيكي كده
تقي ببكاء : ولله..يا..لي..ث..ما عملت حاجه نهض رائد من علي الارض وهو يقول بكذب وخوف
رائد : انا الي عملت فيها كده علشان هي وحده مش،محتر..لم يكمل كلامه بسبب تلك الطلقه التي اخترقت يده ليصقت علي الارض وهو يصرخ من الالم ثم نظر الي الدكتور معتز الذي ترجع الي الخلف امر ليث الحراس فاخذو رائد ومعتز الي ساحه الجامعه ليجتمع الطلاب وهم ينظرون الي ليث الذي كان يحتضن تقي وقال بصوت عالي غاضب
ليث : هو ده الي هيحصل لكل الي هيتجراي ويقرب من حد يخص ليث المنشاوي تقي تخصني ولو حد فكر بس يقرب منها هنسفو انت فاهمين وقبل ان يتحرك شعر بجسد تقي الذي كان يرتخي شي فشي ليعلم انها تفقد الوعي فقام بحملها تحت نظر الجميع واتجه الي سيارته
ركب ليث وهو يضم تقي الي حضنه ثم اتصل بجو وقال ببرود
ليث : جو عاوز شركه الروي تكون مخفيه من السوق بكره الصبح انت فاهم
جو : في ايه يا ليث
ليث: اعمل الي قولتلك عليه وانا لما ارجع هبقي اقولك ثم اغلق الهاتف مع جو ونظر الي تقي التي كانت تضع راسها علي ص*ره مال عليها ثم قبل خدها بحنان وهو يمسح عليه برفق وهو يتوعد لرائد
وصل ليث الي القصر دخل ليث الي القصر وهو يحمل تقي وما ان راوه حتي اتجه يوسف ورغد بفزع الي ليث
يوسف بلهفه : ملها يا ليث ايه الي حصل
ليث : اهدء يا عمي هي كويسه بس حصل مشكله في الجامعه وانا حليتها لانظر رغد الي وجه ابنتها وتقول ببكاء
رغد : ايه الي حصل يا ليث تقي خدها وارم ومحمر في حد ض*بها صح قالتها ببكاء وهي تنظر الي ابنتها
ليث : اهدي يا عمتي هي كويسه متقلقيش انا هوديها اضتها ثم صعد اىي غرفه تقي ووضعها علي السرير برفق ثم خرج من الغرفه وبقت رغد وجوان وريم مع تقي
أيهم : ايه الي حصل يا ليث مين الي عمل في تقي كده
ليث : متقلقش يا بابا انا اتصرفت معاه كويس اوي عاد جو من الخرج لينظر لهم باستغرب فاخبره يوسف بما حدث واسرع الي غرفه شقيقته وعندما دخل وجدها تبكي في حضن والدتها اقترب منها وهو يقول بقلق
جو : يحببتي انت كويسه في حاجه وجعاكي لم تتكلم تقي بل رمت نفسها في حضن جو وهي تقول
تقي : اتصلت عليك كتير اوي يا جو بس انت مش رديت عليه ليحتضنها جو بقوه وهو يقول
جو : اسف يا قلبي الموبيل كان فاصل ثم ابعدها عنه قليلا وقال قوليلي يا تقي ايه الي حصل لتحكي له كل ما حدث معها احمر وجه جو عندما اخبرته ان رائد قام بض*بها احتضنها جو اكثر وهو يتوعد لرائد
?????
في الاسفل كانو يجلسون الي ان دخلت تقي مع جو ليتجه الجميع لكي تنمان عليها لتنظر تقي الي ليث وقالت
تقي : شكر يا ليث علي الي عملتو معايه
ليث : مفيش مشكل بس من دلوقتي مفيش خروج من غير حراسه مفهوم والكلام للكل لتقول رنا محاوله ان تغير مجرء الحديث
رنا : بس قولي يا ليث عملت ايه في الواد الي اتعرض لتقي ده
ليث ببرود: زمانو نايم في الشارع دلوقتي
لتشهق الفتيات اما جو وزين ومازن الذين كانو يعلمون انه سوف يفعل ذلك فهو ليث المنشاوي الاسد الذي لا يقدر ان يقف امامه احد
?????????
الي القاء في الفصل القادم
مع السلامه ايه احمد
باي باي باي ??