الفصل السابع

2289 Words
الفصل السابع #اية_احمد *********** اسف اوي يا بنات علي الاخير ده بس كان عندي ظروف في البيت نظرت امل الي اولدها بسعاده بلاغه... لا تصدق انها جمعت شمل العائله بعد تلك السنين .... نظرت الي لارا التي كانت تتشاجر مع جان الذي كان يستفزها بل كلام.... اما اسيل التي كانت تبتسم لهم وهي تضع الكعك علي الاطباق.... لقد حل اليل وهم لا يزلون مع بعض..... نظرت الي حسام الذي كان يتحدث مع نجوي وهو يبتسم لها باحترام لم تتخيل ان تراء هذا المشهد كم حلمت به..... افاقت علي يد تضع علي كتفها لتلتفت فوجدت حسناء تقف خلفها وقالت حسناء... مالك يا ماما..... امل... انا كويسه يا حببتي..... حسام.... ماما... يلا عشان نمشي.... امل.... بسرعه كده...... جان.... ماما الساعه دخله علي ٨.... امل.... الوقت عدة بسرعه..... نجوي... باتي معايه انتي وحسناء.... امل.... بس... نجوي... مفيش بس حسناء هتنام مع لارا وانتي معايه.... امل.... ماشي.... اسيل بعبوس... وانا مين هينام معايه ده ظلم.... لارا... ههههه الناس مقمات اسيل.... والجزم مقسات..... لارا.. قصدك اني انا جزمه.... اسيل ببراء... انا مش قلت كده ده انتي الي قولتي علي نفسك..... لارا.... خبيثه..... اسيل... هههههه تستهلي يا كلبه وعلي فكره... هنام معاكو...... لارا... مش هيحصل مش هتدخلي اوضتي..... اسيل.... هنشوف.... نجوي... بس انتي وهيا.... يلا علي اوضكو...... لارا.... فعلا كل وحد علي اوضتو تسلمي يا نصره الغلابه..... اسيل..... كده يا جوجو تشمتي فيه الي يسوي والي ميسواش..... لارا..... لا بقي انا اسوي كتير.... حسناء.... كام..... لارا...... بلا فخر ٢٥قرش.... ??‍♀️ حسناء.... هههههه هموت مش قدرة...... جان..... وللهي مشفت حد بيقيم نفسو بل لادقان ده..... حسان..... انتي من الناس الصدقه مكدبتيش..... لارا..... علي فكره انا كنت بهزر و.. ومش ههزر تاني معاكو..... تركتهم واتجهت الي الغرفه.... اسيل.... دي زعلت ... يا بت.... اتجهت اسيل خلف لارا وخلفها حسناء.... امل..... هههههه طلعه لمحمد الله يرحمو كان بيحب يهزر كده..... نجوي... الله يرحمهم.... امل.... حسام جان يلا انتبهو لطريق... اومئ لها حسام لها ثم مال وطبع علي جبينها قبله وقال حسام... تصبحي علي خير يا حببتي.... اتجه لها جان وقال • جان.... تصبحي علي يا قلبي.... قبل جبينها.. ثم خرجو من المنزل.... • نجوي..... يلا يا امل تعالي... اتجهت امل خلف نجوي وهي تشعر براحه لم تشعر بها منذ موت زوجها الذي كان يخفف عنها المها..... ******* عند الشاب فقد وصل الي القصر ليجدو رائد نائم علي الاريكه وهو يضع يده علي عينه....... حسام..... كل مره اجي القيه نايم نفس النومه..... جان..... مش بيعرف يعمل حاجه غير النوم..... حسام.. هههههه لا يا رجل وللهي كويس بسيب الشغل كلو عليه..... رائد.... لو خلصتو تقطيع في فروتي قولو كنتو فين وفين ماما وحسناء..... جان.... انتي صاحي... نهض رائد من مكانه واتجه الي جان ولكمه في زرعه وقال رائد... اهلا بل واطي الي مش بيسأل .... جان.... اسف كان في مهمه في المده الاخيره.... رائد... انتو كنتو فين كده.... جلس كل من حسام وجان ورائد ... حسام.... ماما وحسناء عند تيتا نجوي.... رائد.... ايه ده انتو رحتولها ليه مختنيش معاكو كنت عاوز اتعرف عليهم.... لينظر له كل من جان وحسام بعدائيه.. جان... وتتعرف عليهم بأماره ايه ان شاءالله انت عرفهم.... حسام.... ساكت ليه..... نظر لهم بصدمه. وقال محولاً ان يهداء هذين الثورين رائد.... اهدو يا رجاله وحدو الله كده.... انا بس حابب اعرفهم مش اكتر ..... تن*د جان ونهض جان... انا طالع انام تصبحو علي خيره... حسام.... استني انت مقلتليش هيا البت الي انتي كنت بتتكلم عليها هيا نفسها لارا..... جان.... ايوه هيا... حسام... وناوي تعمل ايه انت عارف ان ماما مش هترتاح غير لما تجيبهم يعيشو هنا.... جان.... هعمل ايه اكيد هاتقدملها.... رائد.... تتقدم امين يا خويه.... جان.. لارا... رائد.. اخت اسيل.... اومي له جان فقال رائد.... لا بقي كده في تفرقه عنصريه اشمعني هو يخطب والاستاذ حسام كمام عاوز يخطب وانا الي افضل عزابي كده.... حسام..... الله انت هتبص فيها من الاول وبعدين احنا لقينا الي هتشركنا حيتنا انت بقي لقيت وحده رائد بتوتر.... ا.. انا.. لقيتها او... كان حسام يرقب توتر رائد في الكلام يعلم ما يفكر به ذلك الا**ق لكنه ينتظر ان تنضج اخته قليلا ثم ينهي هذة المهذلة ..... حسام... لما تعرف تتكلم ابقي قوالي.... كان حسام سوف يرحل ولكنه توقف✋ عندما قال رائد بتحدي.... رائد.... انت عارفها يحسام انا بحب حسناء وعاوز اتقدمها..... قلها وهو ينظر الي حسام الذي كان يعطيه ظهره وعلي وجه ابتسامه واثقه فهو كان يعلم مشاعر رائد اتجه حسناء... اما جان الذي كان ينظر الي رائد بصدمه من ما قاله فهو اخر ما توقعه ان يقع ؤائد في حب حسناء.... جان.... نعم... ومن امتي ده ان شاء لله.... رائد... من زمان اوي... حسام انتي وثقت فيه ولزم تعرف، اني عمري ما خنت ثقتك انا كنت بعامل حسناء علي انها اختي قبل ما تكون البت الي بحبها.... حسام.... ونتي فاكر ان انا لو كنت شاكك وحده في الميه انك ممكن تقرب من اختي كنت خليتك هنا يا غبي... انا عارف من زمان بس كنت مستني لما حسناء تكبر عشان تتخذ قررها بنفسها انا مش هجبر اختي علي اي حاجه حتي لو عشانك انت.... بس لازم تعرف اني مستحيل اقف في طريقك.... التفت ليصبح وجه مقابل لوجه رائد الذي يسمع بصدمه..... لاني مستحيل القي احسن منك لاختي.... *******"****** عند الفتيات كانو يجلسون في عرفه لارا.... اسيل.... انتي مش محجبه ليه.... حسناء... انا... م. مش.. عرفه انا كل الي اعرفهم مش محجبين.... اسيل.... بس يا حببتي انتي خلص بقي عندك ٢٢سنه يعني كان لزم تتحجبي من لما كان عندك ١٥ سنه.... حسناء... محدش قالي وانا محولتش اعمل كده... لارا... ايه رايك تجربي دلوقتي... اومئت لها حسناء لتنهض لارا وتحضر لها حجبها ثم بدات في لفه حول راسها حسناء وما ان انتهت نظرت في المراء صدمت من شكلها في حجاب كان جميل جدا عليها.... حسناء... حلو اوي يا لارا...... اسيل... فعلا شكل حلو اوي يا حسناء.. ايه راسك نروح بكره نشريلك كل حاجه..... حسناء بحماسه... ماشب انا موفقه.... لارا.. اشطا... اسيل.. لارا .... لارا.... اسفه يا كبير... حسناء.... هههههه انتو كده علي طول.... اسيل.... علي طول يلا بقي نامو تصبحو علي خير... لارا... لا لسه بدري..... حسناء... فعلا لسه بدري.... اسيل... حسناء لارا علي النوم.... قلتها بصوت عالي لتتجه كل من لارا وحسناء الي السرير وينامون ... ابتسمت ثم وضعت عليهم الغطاء وقبلت جبين لارا كما تفعل ديمآ ثم جبين حسناء التي ابتسمت بسعاده لحصولها علي اختين ********* في غرفه نجوي كانت تجل**ن علي السرير.... امل... لسه شيلهم يا ماما... قلتها وهي تمسك في يدها تلك الصور واغرض فاطمه نجوي.... مقدرش ارميهم دول حجات الغاله... نزلت دموع امل من عينها وقالت امل... انا اسفه انا... لم تكمل كلامها عندما اوقفتها نجوي وهي تقول نجوي.... متكمليش يا امل انتي مش السبب ولا كمال الله يرحمو انا الي المفروض اعتذ لاني ظلمتك كل السنين دي يا امل انا اسفه يا بنتي حقق عليه عارفه اني اتسرعت وحكمت عليكي من غير ما افهم بس حرقه قلبي علي بنتي خلتني انسي انتي مين وكمال الله يرحمو كان ايه بنسبه لمحمد.....وضعت امل راسها علي قدم نجوي وهي تغمض عينها.... امل... كان نفسي انام في حضنك من زمان اوي.... مررت يدها علي شعرها وقالت نجوي.... نامي يا حببتي.... اغمضت عينها لتذهب في نوم عميق..... ******* في غرفه اسيل جلست بهدوء علي سريرها واخذت كتاب لله وبدات تتلو فيه بصوت هداء جميل.... الي ان اتي في مخيلتها صوره حسام الذي كان ينظر لها.... استغفرت ربها واغلقت كتبها ثم تسطحت علي السرير واغمضت عينها.... " انت... انت بتعمل ايه عندك.... كانت تنظر الي ذلك الرجل الذي يقف امامها... اقتربت منه... انت كويس... سمعت صوت باكي يقول الرجل.... انا تعبان وخايف.... وصلت له لتقول "من ايه خايف قولي..... التفت لها الرجل لتتوسع عينها عندما رات رجل نسخه من حسام ولكنه كبير في العمر الرجل.... خدي بالك من ابني خليكي معاه... عارف انو غ*ي بس ساعديه.... اييل... انت مين.... رفع الرجل يده ومررها علي وجنتها بلطف وقال مع ابتسامه جميله منه الرجل.... انا عمك يا اسيل اخو ابوكي..... اسيل... انت عمو كمال صح..... ابتسم لها وقال ... ايوه انا خليكي وثقه ان ربنا شيلك الاحسن يا بنت محمد ابوكي كان بيحبك اوي يا اسيل... انتي واختك... خليكي قويه مهما حصل اوعي تضعفي... اسيل... قصدك ايه.... كمال.... هتعرفي كل حاجه في وقتها بس عاوزك تتحلي بل امل... اوعي تسمحي لليأس انو يوصلك.... **** استيقظت بفزع وهي تتنفس بسرعه... رفعت راسها وهي تستمع الي اذن الفجر الذي كان يحث الناس علي الاستيقاض لكي يادو فرضتهم ﴿ آلَصّلَآهّ خِيَر مًنِ آلَنِوٌمً ﴾ هذه الجمله التي ايقظت العديد من الناس في وقت الصلاه لكي يتجهو الي ربهم.... نهضت من مكنها واتجعت الي المرحاض وبعد ان توضت اتجهت الي غرفه اختها وايقظت كل من اسيل وحسناء التي استغرابت من ذلك حسناء... في اية .... لارا بستغراب.... مالك يا حسناء هنصلي الفجر.... احمر وجه حسناء فهي ام يسبق لها ان صلت لتقول... حسناء... نا مش.. مش متعوده اصلي..... ابتسمت لها لارا وقالت لارا.... ولا يهمك يلا تعالي هنتوضه انا هعلمك اذي تصلي.... حسناء بسعاده.... ماشي.... اتجهو الي المرحاض بعد توضت لارا امام حسناء فعلت مثلها.... خرجو من المرحاض فوجدت امامها امل التي كانت ترتدي ملابسها بعد ان توضت هي الاخرة .... وقفو جماعة لتقف امامهم نجوي وتبداء الصلاه ويصلو هم بعدها.... ******** في اليوم التالي استيقظ حسام ب**ل فهو لم ينم جيدا ليله امس وهو يفكر في في تلك الفتاه التي لا يستطيع ان يخرجها من عقله....اتجه الي الاسفل وهو لا يزل بملابس البيت... لم يجد احد في القصر كان الجميع لا يزلون نائمين...اتجه الي الثلاجه واخرج منها زجاجة ما ورفعها نحو فمه وهو يرتوي منها....شعر بحد ما يقف خلفة التفت فوجد احد الخدمت قد وصلت....كانت تنظر له بجراء ووقاحه لا تليق بفتاه.... كان حسام يرتدي شورت يصل الي اعلي ركبته بقليل وتيشيرت بحملات عريضه.... رفع حاجه وهو ينظر الي تلك الوقحه التي تقف امامه.... حسام...بتبصي علي ايه....اخفضت نظرها بسرعه وقالت بصوت رقيق مصطنع الخادمه....اسفه حضرتك محتاج حاجه.....قلب عينه بملل ثم تحرك وهو يتجه خارج المطبخ وقال حسام....اخت الي انا عاوزو...ثم صعد الي غرفته وهو يمسك في يده تلك الزجاجه...اما تاك الخادمه التي ترقب حركته بشغف وعشق.... نهله....امتي هتحس بيه لقي..... ******** في منزل اسيل ارتدت ملابسها وهي تتجه الي المطبخ فوجدت امل ونجوي يعدون الطعام.... اسيل....بتعملو ايه انا كنت هعملو.... امل....لا يا حببتي روحي صحي القتله الي جوه واحنا خلصنا خلاص...اومئت لها برئسها ثم اتجهت الي غرفه اختها..... قهقهت عليهم اسيل فقد كانت لارا تنام وقدميها علي خصر حسناء التي بدورها كانت تضع يدها علي وجه لارا.....اقتربت منهم ببطء وقالت بصوت عالي.... اسيل...البيت بيوللع اجري يا لارا حسناء.....فزعو من النوم لتسقط لارا وحسناء علي الارض وهم يحاولون النهوض لكي يهربو لارا..عاااااا الحقوني هاتو مياه..... حسناء....بيولع بيولع....توقفو عن الصراخ عنما سمع تلك الضحكه العاليه التفتو الي اسيل التي جلسا على الارض وهي تضع يدها علي بطنها من شده الضحك... لارا....علي فكره انتي رخمه اوي.... حسناء...ليه كده يا اسيل.... ايل...هههههه اسفه ولله خلاص حقو.عليه....يلا عشان نفطر....ساعدتهم علي النهوض من علي الارض ثم خرجت وهي لا تزال تضحك عليهم.... جلسو علي الارض ملتفين علي تلك المائده البسيطه(صنيه) ...جلست حسناء علي الارض بجوار لارا...وهي تتناول معهم الطعام....شعرت بل الالفة بينهم لم تشعر انها غريبه تلك الاجواء البسيطه التي تبعث الرجه في نفسها ... من قال ان المال كل شي من جرب راحه البال....السكينه بعت الصلاه الاطمئنان بعد تلاوه القران..... تلك المشاعر التي يعرفوها الناس البسطاء التي تعيش اليوم بيومه لم يطمعو ابدا في المذيد يرضون بما اعطهم الله من رزق.... *********** بعد ان انتهو من تناول الطعام حملت اسيل الاطباق وساعدتها لارا وحسناء.... بدات في تنظيف الصحون واما لارا التي قامت باعداد الشي وحسناء التي كانت تساعد اسيل في تنظيف الصحون.... لارا...الشاي خلص.... اسيل...واحنا خلاصنا....اتجهو الي الخارج..... نجوي....هتروحي الشغل يا حببتي..... اسيل..ايوه يا جوجو.... امل....اسيل يا حببتي متعبيش نفسك.... اسيل....مش فهمه يا ماما.... امل....بصو بقي انا فضلت ادور عليكم ١٩سنه....ونتو هتيجو معايه .... نجوي....تخدينا فين يا امل.... امل...في بيتكو يا ماما متنسيش ان محمد الله يرحمو كان شريك كمال في كل حاجة وبناتو حقهم موجود....انتي يا اسيل هتكملي تعليمك وهتسيبي الشغل.... نجوي...بس... اما....مفيش بس عشان خطري يا امي...وحيه غلوتي وغلاوه كمال عنك لتوفقي....تن*دت بياس وقالت نجوي....ماشي يا بنتي.....بس.لو البنات مرتحوش هنرجع يا امل.... امل بلهفه...ماشي هما ان شاء لله هيرتاحو انا جهزت كل حاجه..... نجوي...دانتي كنتي مخططه للموضوع بقي.... امل...انا كنت بحلم بل يوم الي ربنا هيجمهني بيكو تاني عشان اكون معاكو..... حسناء....اشطا اخيرا هيبقي ليه اخوات بنات..... لارا....بيتكو فين يا ماما..... امل....هتعرفي لما نوصل يا حببتي يلا جهزو نفسكو....اومئت الفتيات اتجهت لارا وحسناء الي غرفتها لكي تحزم حقأبها اما اسيل التي دخلت الي غرفتها وبدات في جمع اغرضها وهي تتذكر ذلك الحلم الذي رودا ليه امس..... اما امل التي اتصلت بحسام وقلت له ما حدث...تفاجئ حسام من موفقه نجوي بهذه السهوله فهو كان يظن انها سوف ترفض لبيدء الشك ينتبه اتجاههم...ولكنه ابعد تلك الفكره عن راسها..... ******** وصل الي اسفل المنزل ترجي من السياره،هو ورائد واتجهو الي الدخل اما جان الذي لحق بهم بسيارته..... حسام....خلصتو يا ماما.... امل...ايوه يا حبيبي...خد الشنطه عن جدتك...اومي لها واخذ الحقائب من يد نجوي واتجه الي الاسفل اما رائد الذي نظر الي حسناء بشوق وقال رائد... اذيك يا كوكو مشفتكيش من اول امبارح..... حسناء....الحمد لله..... رائد...اهلا انا رائد مد يده الي لارا التي نظرت الي الارض بخجل وقالت رلارا...اسفه مش بسلم بل ايد بس انا لارا.....سحب يده وبتسم علي تصرفها وقال رائد... ولا يهمك....التفت الي نجوي...وقال بدرميه....مين القمر دي يا ماما....ض*بته امل في كتفه وقالت امل...مش هتبطل .....امسك يد نجوي وقبلها وقال رائد...اهلا يا سنيريتا..... نجوي...هههه انت رائد مش مده... رائد.... اية ده قلبي الصغير لا يتحمل القمر تعرفني منين.... نجوي..يا مفعوص انا كنت سيباك وانت عندك عشر سنين....كنت مفعوص قد كده....قلتها وهي تقيس يدها علي الارض....،. رائد....هههه شوفي المفعوص بقي عمل ذي ضلفه الباب... نجوي.ههههههه عسل اوي يا ابني..... رائد.... انتي الي عسل يا جميل...يلا انتو هتركبو معايه.... كانت لارا تمسك حقيبه كبير وهي تجرها كانت تعطي ظهرها للباب زههي تشدها لكي تتحرك،... التفتت عندما شعرت بنها اصطدمت باحد ما...التفتت فوجدت جان ينظر لها بنظره لم تفهمها جان...محتاجه مساعده.... لارا....لا مش عاوز...قالتها بعدائيه....قلب جان عينه من تلك الصغيره وسحب منها الحقيبه وحملها بسهوله واتجه الي السفل.... نفخت بضيق ثم نزلت الي الاسفل.... امل...فين ،اسيل... لارا...بتجيب حجتها وجيه امل ببراء مزيفه....حسام يا حبيبي روح ساعدها عشان اكيد مش هتقدر تشيل الشنطه....اومي لها حسام ليصعد الي الاعلي مرة اخرة ،.... حسام....اسيل.... اسيل...ايوه انا جيه...خرجت وهي تجر حقيبتها خلفها....نظرت الي حسام الذي علق عينه علي ملابسها الوسعه التي لا تظهر اي شي من جسدها.... حسام...هتيها...اخذها منها ثم اتجه الي الاسفل...ركبت امل وحسناء واسيل مع حسام ما نجوي ولارا،فقد ركبو مع جان.... ************** الي القاء في الفصل القادم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD