الغصل الاول
الفصل الاول
*********************
الكمنتات + اليك
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
مع زقزقه العصافير ونور الشمس استيقظت تلك الفتاه وهي تتململ في مكانها لتسمع صوت حنون
الجده "اصحي يا حببتي علشان تكلي قبل ما تروح الشغل يا اسيل..."فتحت عينها الساحره التي كانت تحمل براء وحنان يجعل من يرها يحبها حتي لو لم يعرفها.....نهضت من علي السرير لينسدل شعرها الطويل الذي يصل الي اسفل ظهرها بلون البني وبه بعض الخصلات الذهبيه التي تجعله جميل جده...ابتسمت اسيا وامسكت يد جدتها وقبلتها بحنان وهي تقول بصوتها الرقيق
اسيل "صباح الخير يا جوجو يا قمر يلا انا صحيت إهو...." ابتسمت نحوه بحنان لاسيل فهي والده والدتها المرحومه....خرجت من الغرفه واتجهت الي غرفه ش*يقتها الصغيره وفتحت الباب لتجد اختها تنام بطريقه مضحكه كل عاده....قهقهت عليها ثم اتجهت لها اليكي تيقظها....
اسيل....لارا اصحي....يا بت قومي....هتاخري علي الجامعه....فتحت عينها بنزعاج وهي تنظر الي اختها بتافف وقالت
لارا.....يا اسيل سبيني انام شوي....
اسيل...لا قومي يلا....نهضت لارا من علي السرير وهي تبعد شعرها عن وجهه وقالت
لارا...اديني ازفت قمت....
اسيل....كويس يلا....بقي وبطلي لماضه.....خرجت اسيل من غرفه وختها ثم اتجهت الي المطبخ واحضرت الطعام....في هذا الوقت خرجت لارا من غرفتها وهي ترتدي فستان طويل بلون الازرق وعليه حجاب ابيض....وكانت تمسك جكيت ابيض الون الخاص بكليتها فهيا في كليه طب.....
اتجهت لهم وجلس علي الارض وبداو في تناول الطعام.....بعد ان انتهو نهضت كل من اسيل ولارا ورفعو الصحون من علي تلك الطاوله الصغيره المستديره..التي لا ترتفع عن الارض الي إنشات بسيطه فقد كانت حالتهم الماديه اقل من المتوسطه فقد تركت اسيل المدرسه علي الرغم من ان مجموعها الثانو كان عالي جدا...ولكنها كانت مطره لذلك لكي تنفق علي اختها وجدتها كانت جدتها تخذ معاش زوجها ولكنه كان قليل جدا لذلك كانت اسيل تعمل ولكي تساعدها اما لارا التي حصلت علي منحه درسيه بسبب تفوقها وبمساعده احد الدكتره في الكليه الذي اخبرته عن ظروفها فهي يتيمه الولدين.....وقد ساعدها الدكتور في مصريف درستها.....
بعد ان انتهو من تنظيف الاطباق خرجو كل واحدها الي وجهتها اتجهت لارا الي الجامعه اما اسيل التي اتجهت الي ذلك المطعم الذي تعمل به.....
وصلت الي المطعم ثم اتجهت الي غرفه العاملات وبدلت ملابها الي ملابس العمل كانت عباره عن بنطال اسود وعليه قميص ابيض الون....و حجاب ابيض....كانت اسيل مختلفه عن كل العاملات في المطعم فقد كانت الوحيده التي ترتدي بنطال وسع وعليه قميص واسع وحجاب اما بقي العاملات فقد كانو يرتدون بنطال ديق وعليها قميص ديق ايضا لا يرتدون حجاب...بدات اسيل في العمل بنشاط تحت نظرت العاملات الحاسده فقد كان معظم الذبائن يطلبون اسيل للطفتها وجمال اخلقها ...كما انها كانت تنال اعجاب كل الرجال وهذه ما كان يجعل العاملات يغرون منها.....
..........
في مكان اخر في ذلك القصر الفخم...دخلت تلك السيده التي يرتسم علي وجهها علامات الحنان والطيبه..اتجهت الي ذلك السرير الوفير الذي ينام عليه شاب يبدو في منتصف العشرين من عمرة....جلست علي حافه السرير وهي تمرر يدها علي راس الشاب...وقالت بحنان
امل......حسام...حبيبي قوم يلا...تململ في نومه ونهض ثم قبل راس والدته بحنان وقال
حسام....صباح الخير يا حبيبتي......
امل...صباح الخير يا حبيبي يلا قوم عشان الفطار......
اومئ لها حسام ثم نهض واتجه الي المرحاض اما امل التي اتجهت الي عرغة الملابس واخرجت له بدله بلون الاسود ووضعتها علي السرير وخرجت من الغرفه...بعد قليل من الوقت خرج وهو يلف منشفه حول خصره..ابتسم عندما وجد البدله موضوعه علي السرير......ارتدها ثم اتجه الي الاسفل ليجد والدته تجلس في مكنها فاتجه لها وقبل يدها وجلس مكانه...وبداو في تناول الطعام..ليقتحم احد ما الفرقه..التفت حسام عندما وجد ش*يقته المشاغبه تقف امام الباب وهي تقول بعبوس
حسناء.....يا خينين بتكلو من غيري مكنش العشم يا عايلتي العزيزه......قلب حسام عينه بملل منها وقال
حسام.....خلصي يا لمضه وتعالي عشان تاكلي......نظرت له بطرف عينها ثم اتجهت الي والدتها وقبلت وجنتها وقالت
حسناء...شيفه ابنك وجبروتو يا مومو.....
حسام بتحزير.....بت....
حسناء....قلب البت......
حسام......قدمك خمس دقايق لو ما خلصتيش اكل هسيبك انتي فهمه يلا....بدات حسناء في تناول الطعام وهي تتمتم بكلامات منزعجه.....
امل.....برحه يا حببتي....
حسناء..مش شيفه ابنك....
امل....مش ابنك اسمو اخويه يا فلحه ويلا.....نهضت من مكنها وقالت بدراميه...
حسناء.....ده ظلم في تفرقه عنصريه في البيت ده....ضحكت عليها امل اما حسام الذي ابتسم واتجه لها ثم امسكها من الخلف مثل المجرمين واتجه الي الخرج......ضحكت عليهم امل وقالت
امل...ربنا يسعدكو يا ولد...يا رب انتو فين دلوقتي....هلقيهم يا ثناء....
********
بعد ان اوصل حسام حسناء الي جامعتها اتجه الي احد المطاعم لكي يتناول الفطور مع ميرنا.....وصل الي المطعم لينزل من سيارته ويسير اتجه المطعم بكل كبرياء وغرور معروف عنه فهو حسام الرفاعي الذي يمتلك كل شي الوسامه والمال والمكانه الاجتماعيه....اتجع الي احد الطولت ووضع هاتفه علي الطاوله وهو ينتظر مجيء حبيبته....فهو لن يحب اي احد فهي ميرنا الاسيوطي من اجمل عارضات الازياء كما ان والدها يمتلك مجموعه الاسيوطي لانتاج السيارات والازياء ....
في هذا الوقت كانت اسيل تاخد احد الطلبات من احد الزبائن وكانت هناك ابتسامه جميله مرسومه علي وجهها..... رفع حسام عينه لينظر الي تلك التي تبتسم بطريقه جعلته يحدق بها ...
اسيل... طلبكو ايه يا مدام.....
السيده..... هاخد طلب كل مره يا اسيل.....
الرجل.... وانا كمان يا بنتي.....
اسيل.... تمام يا فندم.....
الرجل... اسيل بلاش الالقاب دي انا قولتلك قوليلي يا عمي..... ابتسمت اسيل بحب لذلك الرجل الذي منذ ان بدات العمل فى المطعم وهو يعملها بحنان وكأنها ابنته....
اسيا.... عرفه وللهي يا عمي بس انت عارف قوانين المكان.....
الرجل.... تمام يا حببتي روحي..... اتجت اسيل لكي تحضر لهم طلبهم كان كل ذلك تحت نظر حسام الذي تعجب من معامله الرجل لها فهو يعرفه حق المعرفه فهو السيد نضال من اشهر المحامين في مصر كما ان زوجته سيده مجتمع راقي كيف يتعملون هكذا مع تلك النادله.....
رفع نظره عندما وجد اسيل تقف امامة وهي تمسك في يدها نوته صغيره وقالت بصوت جعله يغمض عينه وكأنه لحن موسيقى اطرب اذنه...
اسيل... طلبك ايه يا فندم....
حسام بدون وعي.... حلوه اوي..... قلها وهو ينظر الي وجهها كانت ملامحها بها نقاء وبراء وطيبه جعلته يجذب لها... عقدت حاجبها وقالت
اسيل.... يا فندم حضرتك قولت ايه مش سمعتك ..... عاد الي وعيه وقال
حسام..... هاتيلي فنجان قهوه ساده..... اومئت له وقالت مع تلك الابتسامه التي تزين ثغرها الوردي التي اقسم انه سوف يدفع كل اموله لكي يتزوقها
اسيل..... تمام حضرتك في اي حاجه تاني....
حسام.... لا.... كادت ان ترحل ولكنه تذكر شي ما وقال.... استني.... توقفت اسيل وهي تنظر له... امعن النظر في وجهها وقال ببرود..... اسمك ايه.... نظرت له اسيل بخوف وقالت بتردد
اسيل... ليه.... يا... فندم... ه.و... انا... عملت حاجه غلط....لحظ خوفها منه فقال....
حسام.... لا عاوز اعرف اسمك بس.....
اسيل... اسمي اسيل يا فندم.... رمقها بنظره غامضه وقال
حسام... تمام يا اسيل روحي ولما احب اطلب هندم عليكي... اومئت له اسيل وهربت من امامه بسرعه البرق وكأنها تهرب من وحش ما.. اما حسام الذي وضع يده اسفل زقنه وهو يفكر في عينها... تشبه احد ما يعرفه... ولكن اين راها.... التفت عندما سمع صوت ميرنا التي اتت وكانت ترقب ما يحدث بين اسيل وحسام وشعرت بل غيره تأكلها من نظره حسام لها واهتمامه بها....
ميرنا.... صباح الخير يا حبيبي.... التفت لها حسام ونهض من مكانها واتجه لها وقبل وجنتها وقال
حسام... صباح الخير يا حببتي اقعدي... جلست امامه فاشار حسام الي اسيل فاتت له... مره اخرى.....
اسيل... اتفضل يا فندم.... نظرت ميرنا الي اسيل وقالت بتكبر....
ميرنا..... عاوزه عصير برتقان فرش وكب كيك. بشكولاتا وفطاير محلاه..... ابتسم لها وقالت
اسل.. تمام يا فندم... وحضرتك.... التفتت لي حسام فقالت ميرنا....
ميرنا.... انا لسه مخلصتش بصيلي انا... التفتت لها اسيل بخجل وقد احمرت وجنتها بطريقه لطيفه وقالت
اسيل.... اسفه حضرتك في حاجه تانيه....
ميرنا.... ايوه هاتي نفس الطلب لحبيبي... يالا من هنا..... اومئت لهم ثم تحركت من امامها وهي تشعر بل وجع من معامله ميرنا لها.....
حسام.... ليه اتكلمتي بطريقه دي يا ميرنا ثم مين قالك اني عاوز اكل ذي ما انتي طلبتي.... تصنعت ميرنا الحزن وقالت
ميرنا... اسفه ياحبيبي بس كانت عاوزك ناكل اكل صحي بعدين اي اتنين بيحبو بعض بيكلو ذي بعض.... قالتها وهي تمسك يده فقال حسام....
حسام... بس انا قولتلك قبل كده انا مش بحب الاسلوب ده يا ميرنا تمام انتبهي بعد كده ..... اومئت له ميرنا وهي تكاد تموت من الغيظ ولكنها تظهرت ع** ذلك...بعد قليل من الوقت اتت اسيل وهي تحمل الطعام في يادها.....وضعت الطعام امام...ميرنا التي كانت تنظر لها بحقد....وفي اثناء وضعها طعام حسام مدت ميرنا قدما لتسكب اسيل الكيك علي حسام الذي ترجع الي الخلف بسرعه ولم تقع عليه الكيك...نهضت اسيل من علي الارض وهي تعتذر ....
اسيل....انا اسفه وللهي مش كان قصدي...انا.....قطعتها ميرنا وقالت
ميرنا....انتي غ*يه ايه مش شيقه قدمك....فين المدير انا عاوزه هنا حالاً....حاولت اسيل ان تهدئها فهي بل كد وجددت هذا العمل...تجمعت الدموع في عين اسيل وقالت
اسيا....انا...اسفع وللهي مش كان قصدي..بلاش المدير...
حسام....خلاص يا ميرنا مفيش دعي لكل ده..روحي يا اسيل....
اسيل...وللهي ما كان قصدي.....
ميرنا....لا يا حسام انا عاوز المدير...كدت ان تبكى وهي ترجف خائفه ان تفقد العملها الذي يعيشون منه....اتي المدير وقال
المدير...في اية يا فندم....
ميرنا....انت ايه الاشكال الي بتشغها عندك دي نظر المدير الي اسيل وقال
المدير...عملت ايه يا فندم...
ميرنا....وقعت الاكل علي حبيبي.....
المدير...حضرتك.دي اول شكوه تيجي منها هيا كويسه اوي واكيد ده غضب عنها...
ميرنا.....مليش دعوه البت دي تترفد دلوقتي....
المدير....حضرتك ليه عاوز ترفديها ممكن اخ** منها عادي.....
ميرنا....لا تترفد....في هذا الوقت نهض السيد نضال وزوجته التي اتجهت الي اسيل وضمتها.
نضال...انتي اذي تسمحي لنفسك تتكلمي معاه كده...وبعدين ايه المشكل لو وقعت عليه الاكل محصلش حاجه....
حسام....ميرنا خلاص.....
ميرنا....مش خلاص وبعدين انت مين عشام تكلمني كده....
نضال...انا المحامي نضال البنا....ما ان قال اسمه حتي عرفته ميرنا وتعجبت من دفغه عن تلك الاسيل التي لحظت حب الجميع لها
ميرنا .....وايه الي مخلي حضرتك تدفع عنها كده...التفتت الي المدير وقالت....لو البت دي ما اترفدتش من المكان دلوقتي انا مستحيل اجي هنا تاني.....
المدير.....تمام...يا فندم حضرتك انا....وقبل ان يكمل قال نضال
نضال...ولو اسيل سابت المكان انا مستحيل ادخلو تاني..لينهض احد.الزبائن وقال....وانا كمان......وانا كمان احنا بنيجي هنا عشنها وهيا كويسه....كان ذلك صوت الزبائن الذين اصرو علي عدم رفد اسيل....
حسام....تمام يلا يا ميرنا...قدمي....اخذت ميرنا اشيأها وخرجت من المكان تحت نظر كل الموجودين الذين كانو ينظرون لها بكره ونفور منها ومن غرورها.....
المدير....خلاص يا اسيل......رفعت اسيل راسها ونظرت الي الجميع وقالت
اسيل...اسفه وللهي يا فندم مش كان قصدي....
المدير...ولا يهمك يا اسيل انتي من احسن الموظفين عندي....
نصال...يلا يا حببتي روحي كملي شغل اه نسيت اد*كي ده....اعطها كتاب ?وقال....خدي ده الكتاب الي وعتك بيه...مسحت دموعها بطريقة طفوليه واخذت منه الكتاب وهي تبتسم وقالت
اسيل...شكرا اوي يا عمي......اتجه نضال الي زوحته وقال
نضال...تمام يا حببتي احنا هنمشي دلوقتي مع السلامة.....خرج من المطعم اما اسيل التي تابعت عملها.....
**********-
في سياره حسام، الذي كان ينفجر من الغضب
ميرنا....مالك يا حبيبي....
حسام....حبيبي ايه وزفت،ايه كان لزم كل الي انتي عملتيه.دة عجبك الي حصل ومنظرنا قدم الناس ....
ميرنا.....يا بيبي انت شفتها كانت بتعمل ايه كانت بتبصلك اذي وكمان هيا عملت كده عشام تلفت انتباهك.....شرد حسام في كلامها وهو يتذكر نظرتها كانت تشع،براء ونقاء من المستحيل ان تكون كما قالت...هو يعلم حق العلم نوع تلك الفتيات جيدا ...ابتسم بشخريه وتذكر عندما كانت ميرنا تحاول لفت نظره لكي يحبها......
حسام......خلاص اقفلي علي الموضوع....انا هوصلك بعد كده هروح علي الشركه.....
ميرنا...تمام يا حبيبي....تنهد.حسام ونطلق الي منزل ميرنا ثم اتجه الي الشركه....
***********
الي القاء في الفصل القادم