الفصل الثاني
****************
الكمنت +الليك
تمام
بعد ان اوصل حسام ميرنا الي منزلها اتجه الي الشركه.... في هذا الوقت في جامعه كانت حسناء تجلس فس كافتيريا الجامعه وهي تقراء في احد كتبها لتشعر باحد ما يجلس أمامها... رفعت عينها فوجدت ذلك الدكتور المزعج الذي كان يحاول ان يتقرب منها طول الوقت ولكنها كانت تكره النظر في وجه...
حسناء.... خير يا دكتر في حاجه ولا ايه..... ابتسم المدعو مصطفي وقال
مصطفي..... خير يا حسناء.. قاطعته حسناء وقالت بحده
حسناء.... انسه حسناء لو سمحت اظن ان مفيش حاجه تجمعنا عشان ترفع الالقاب ولا ايه يا دكتر....
مصطفي بسماجه.... اسف بس حبيت ارفع الالقاب عشان نتعامل مع بغض بحريه....
حسناء.... ومين قالك اني عاوز اتعامل مع حضرتك يريت تقوم من هنا لان قعدتك كده مش لطيفه خالص.... اغتاظ منها مصطفي ومن اسلوبها الوقح في رفض اي توصل بينهما وقال
مصطفي..... انتي بتتعملي معايه كده ليه انا بحاول اقرب منك لاني بحبك وعاوز اتقدملك بس انتي الي رفضه...
حسناء... اد*ك قلتها حضرتك انا رفضتك يعنى مفيش دعي لكل الي بتعملو ده فياريت تنساني خالص لاني مستحيل احبك....
مصطفي.... في حد تاني.... نفذ صبر حسناء ونهضت من مكنها وقالت بغضب...
حسناء..... احترم نفسك احسلك انت فوهم...... نهض هو الاخر وقال
مصطفي..... انا محترم الدور والبقي علي الي عمل نفسها شريفه وهي مدورها..... التف وجه بسبب تلك الصفعه التي تلقها منها.....
حسناء.... انااشرف منك ومن اهلك انت تفاهم..... امسك يدهابقوه وقال
مصطفي.... وللهي لدفعك تمن الكف ده غالي اوي.....
حسناء.... سيب ايدي يا حيوان...... شدها مصطفي الي مكتب العميد وهو يبتسم بشر......
*******
في مكان اخر كانت لارا تقوم ببعض البحوث الخاصه بل جامعه..... ابتسمت عندما وجدت الدكتور مدحت وهو من ساعدها في مصريف درستها الغاليه.....
مدحت..... هااا بتعملي ايه.....
لارا..... بعمل بحث مطلوب مني....
مدحت.... وريني..... بدء مدحت في قراء البحث وهو مصدوم من محتوه..... انتي الي عمل البحث ده...
لارا... ايوه عرفه انو مش قد كده بس انا ورايه امتحانات ومش معايه وقت.....
مدحت..... انتي بتتكلمي عن ايه يا اسيل البحث مزهل ده رساله دكتره مش بحث
لارا.... اذي يا دكتر....
مدحت..... فكره البحث بحد زاتو يا اسيل... عن الاطغال ذو الاحتيجات الخاصه.... ايه الي خلكي تختاري ده دون عن كل البحوث مع ان النوع ده مش بيبقي موجود غير نادرا لانو ملوش او مش مستحب في كليه طب من الاساس
لارا..... لا يا فندم انا عملت البحث عن الاطفال ذو الاحتيجات الخاصه الي ممكن بمساعده الجرحين الاطفال والتجميل والعلاج الطبيبعي نقدر نرجعهم لحيتهم الطبيعيه....
مدحت..... ممممم هو فعلا الفكره كويسه، بس انتي عرفه ان النوع ده من الاعقات مش من اختصاص كليه طب ده تبع علوم ذو الاحتيجات الخاصه....
لارا.... عرفه يا دكتر بس انا بحب المجال ده ونفسي اتخصص فيه....
مدحت...... مممم بصي يا اسيل في حالتك ممكن تحولي من الكليه لكليه علوم ذو الاحتيجات الخاصه بس لاسف هيضيع عليكي السنة اوتتخصصي في مجال الاطفال وبعد كده تبداء تتخصصي في المجال ده....
لارا..... ماشي يا دكتر انا هعمل كده....
مدحت.... تمام يا اسيل بس في حاجه كده البحث ده متقدمهوش وخليه خاص بيكي...
لارا... ليه يا دكتر....
مدحت.... هقولك... البحث ده حلو اوي وممكن او اكيد هيستولو عليه وممكن تتاخد منك الفكرة لانك لسه في اولة كليه وبده متقدريش تعملي حاجه انتي خلي البحث في المجال ده خاص بيكي ومتعرفيش حد بيه اشتغلي عليه في البيت وما تقوليش لحد تمام وان شاء لله هتابع معاكي وهدلك علي دكتور صحبي في المجال ده هيساعدك في البحوث وانا واثق فيه ماشي......
لارا... تمام يا دكتر شكرا اوي علي كل الي بتعملو معايه....
مدحت..... متشكرينيش يا اسيل انتي تستحقي ده.... وان شاء لله هشوفك في المستقبل القريب نجحه ومحققة حاجه كبيره في المجال ده......
لارا..... شكرا يا دكتر لولك انا مكنتش دخلت الكليه دي اصلاً.....
مدحت.... الشكر لله يا بنتي يلا كملي الي كنتي بتعمليه.......
************
في هذا الوقت
كان رائد يتابع بعض الملفات.... الي ان سمع صوت الهاتف.... نظر له وعندما وجد اسم حسناء رد بسرعه.....
رائد.... الو....
حسناء بصوت يرتجف.... ابية رائد..... اغمض عينه من ذكر تاك الكلمه التي بات يمقطها ولكنه انتبه الي نبرتها المرتجفه فقال بخوف.....
رائد.... مالك. يا حسناء في ابه.....
حسناء..... م.. مك. ن... ت.. تيجي... الجا.. معه..من... غ.. غير ماا.. تقول.. ل.. لابيه.. حسام..... نهض بسرعه وقال
رائد.... حاضر بس انتي كويسه..... عند هذه الحظه سمع صوت بكأها وهي تقول....
حسناء... ونبي ﷺ تعاله بسرعه..... خرج من مكتبه وهو يسر بل يرقض وقال
رائد.... حاضر انا جي اهو اهدي ...... اتجه رائد الي سيارته ثم انطلق باقسي سرعته الي الجامعه وهو بتوعد بل ويل لمن كان سبب في بكاء ?صغيرته..... وصل الي الجامعه ولكنه لا يعلم اين هي فااتصل عليها مرة اخره.... انتي فين يا حسناء انا وصلت.....
حسناء بصوت مبحوح من البكاء..... انا... ف.. في.. مك.. تب المكتب العميد..... اغلق الهاتف واتجه الي مكتب العميد....
في مكتب? العميد كانت حسناء تقف وهي ترتجف برعب ودموعها تنزل من عينها وهي تنظر الي مصطفي الذي كان يجلس بكل خبث وهو ينظر لها بشماته..... دخل رائد الي الغرفه وما ان وقعت عينه علي حسناء التي كانت ترتجف برعب.....
رائد..... حسناء.... ما ان رأته حسناء حتي رفضت له وارتمت فى حضنة وهي تتمسك بة بقوه.... مرر يده علي ظهرها وهو يضمها... ششش بس... بس يا روحي في طب حد عملك حاجة...حسناء .... وقبل ان ترد علية سمع صوت مصطفي الذي قال
مصطفي..... وانت بقي من الي بتمشي معاهم الانسه المحترمة...... احمرت عينه ورمقه بنظرة جعلته يرتجف في مكانه
رائد..... احترم نفسك بدل ما اجي اعيد خريطه وشك دي تاني.... وجه نظره الي العميد وقال..... اية الي حصل وقسما بالله لو كان حد عملها حاجه لهد المكان علي دمغكو كلكو انطق منك ليه..... انتفض العميد وقال
العميد... انت اذي تتكلم كده انت فاكر نفسك مين.....
رائد.... انا رائد الجرحي ودي... قالها وهو يشير الي حسناء التي كانت تدفن وجهها في حضنه وتبكي من الخوف.... دي حسناء الرفاعي.... واخوها حسام الرفاعي اظن انك كده عرفت هيا مين وانا ابقي مين .... اصفر وجه العميد ومصطفي في نفس الوقت فهم لم يعلمو ما هي كنيتها الي الان فحسناء لا تتعامل مثل هولاء الفتيات الغنيات فهي ترتدي ملابس بسيطه جدا وتتعامل مع الجميع بطيبه فمن يرها يظن انها من الطبقه المتوسطه....
العميد.... اسف حضرتك علي سواء التفاهم الي حصل انا مكنتش اعرف ان الانسه تخص حضرتك او تخص حسام بيه كل الموضو ان الدكتور مصطفي جالي وهي معاه وقال انها كانت بتتعمد تديقو احم.... بافعال غير لائقه... احم... وانها ض*بتو قدم الطالب في الكافتيريا.... وانا فعلا اتاكت وهي فعلا عملت كده..... ابتسم رائد بشر ورمق مصطفي بتوعد ثم عاد نظره الي حسناء وبعدها برقه لتتحول نظرته الي حنان بالغ وقال
رائد ..... يا قلبي قوليلي ايه الي حصل يلا متخفيش.... ما ان قال ذلك حتي بكت وهي لا تستطيع الوقوف علي قدمها من الخوف فعندما سالها رائد ظنت انه صدق مصطفي.... سحبها واشار الي مصطفي وقال.... قوم... نهض مصطفي من مكانة... ساعد رائد حسناء علي الجلوس ومرر يده علي وجنتها وهو يشجعها علي التحدث
حسناء... و.. ول. لهي.. ياا.ر.. ائد... معملت.. حاجه... هو.. الي كان... علي طول... بيديقني... ولما قولتلو يقوم.. من علي الطربيزن... الي... انا قعده عليها قالي انتي بتتعملي معايه كده. ليه انا ب.. بحبك وعاوز ادقدملك ولما قولتلو لا قالي انتي عملة نفسك شريفه... و.. وانتي... مدورها... ف.. فرحت... ض.. ض*بتو.. ووللهي العظيم يا رائد هو ده الي حصل مش، ذي ما هو قال.... ابتسم لها بحنان وهو يمسح تلك الدموع من علي وجنتها وقال
رائد.... ماشي يا حببتي انا مصدئق متخفيش ثم التفت الي مصطفي وقال..... اطلعي استنيني برن يا حببتي يلا.... نهضت حسناء ثم خرجت من المكتب... فور خروجها التفت رائد الي مصطفي وقال... مم بتحبها صح....
مصطفي بكذب وتوتر... محصلش دي وحده كدابه.... ابتسم رائد ثم وجه له لكمه اوقعته ارضا... جسي عليه وظل يض*به الي ان ابعده العميد من عيلة وهو يقول
العميد... خلاص يا رائد بيه ارجوك هيموت في ايدك...
رائد... خليه يموت الحيوان ده ولهي لوريك اذي تقرب من حاجه تخص رائد الجرحي....
العميد... خلاص حضرتك انا هتصرف معاه.....
رائد... عاوزة ما يدخلش الجامعه تاني ولا اي جامعه غير دي انت فاهم....
العميد.... فهم يا فندم.... ابتعد رائد عن مصطفي وقبل ان يخرج ركله في معدته بقوه ثم عدل ملابسه وخرج من المكتب ليجدها تجلس علي احد المقاعد وهي تبكي... اتجه لها وقال....
رائد.... يلا يا قلبي.... نهضت بسرعه وقالت بخوف....
حسناء.... يا ابيه انت مصدقني صح مش مصدقو هو....
رائد.... عارف يا روحي انا مستحيل اصدق الكلام ده.....
حسناء.... ممكن الي حصل يفضل بينا احنا الاتنين بس....
رائد بجديه.... حسناء هو بيديئق من زمان صح.... اومئت له بنعم وهي تنظر الي الارض فكور يده وهو يحاول ان يهداء نفسه لكي لا يرعبها اكثر ما هي مرعوبه وقال... طب ليه ما قولتيش يا حسناء ليه ما قولتليش انا او حسام.....
حسناء بصوت باكي.... ع.. عشان.. كنت... خيفه... ل.. ابيه... حسام... يكبر... الموضوع... وانت... عارف.. انو.... هيخليني امشي بحراسه... وانا مش بحب كده.... تن*د رائد وقال
رائد... خلاص يا قلبي بس بعد كده لو حصل معاكي حاجه ذي دي يا حسناء تعالي قوليلي تمام.... اومئت له بنعم وقالت برقه
حسناء... ماشي... يا ابيه انت مش هتقول لابيه حسام صح..... ابتسم رائد وقال
رائد... ماشي بس بشرط....
حسناء.... انا موفقه....
رائد.... هههههه مش لما تعرفي الشرط الاول....
حسناء... شرط ايه.....
رائد.... متقوليش ابيه دي تاني..... نظرت له بدهشه وقالت
حسناء.... ليه يا ابيه...
رائد.... حسناء....
حسناء.... قصدي يعني انت اكبر مني ولزم احترمك....
رائد.... لا الاحترم مش مرتبط بل كلمه يا حسناء لما تقوليلي ابيه معني كده انك بتعتبريني في مقام اخوكي بس انا مش اخوكي ان صديق اخوكي في فرق تمام ?
حسناء.... بس... انت.. فعلا... في... مقام.. اخ... توقفت عن الكلام عندما وضع ?علي شفتيها وقال
رائد.... حسناء انا مش اخوكي افهمي انا مش اخوكي وعمري ما هكون اخوكي ممكن اكون حاجه تانيه بس مش اخوكي.... ابعد يده عن فمها فقالت
حسناء.ببراء... .. طب هتكون ايه غير اخويه..... تن*د ثم مرر يده علي وجنتها الناعمه برقه وقال
رائد..... هتعرفي قريب يلا....
حسناء.... ماشي......امسك.يدها اتجهو الي خارج الجامعه تحت نظر الطالب الذين كانو يتهمسون عليهم....
***************
عند اسيل التي بعد ان انتهت من عملها اتجهت الي المنزل....
اسيل.... جوجو انا جيت يا قلبي....
نجوي..... اهلا يا حببتي.. تعالي انا خلصت الاكل اهو...
اسيل.... امل لارا فين....
نجوى... جت وكل عاده حبسه نفسها في الاوضه وبتذكر....
اسيل... معلش يا نوجه ربنا معها ...... يلا انا هغير هدومي وهاجي اساعدك...
نجوى... ماشي يا حببتي.... اتجهت اسيل الي غرفتها ووضعت ذلك الكتاب الذي اعطها ايه نضال ثم اتجهت الي خذنتها واخرجت بجامه بلون الوردي عليها رسومات لولو كانتي وارتدتها ثم اتجهت الي المطبخ وساعدت جدتها في اعداد الطعام.....
اسيل.... لارا يلا لولو يا بت يلا عشان الاكل... خرجت لارا وهي ترتدي منامة طفوليه تصل الي منتصف فخذها بلون الابيض وبها ورود صغيره بلون الاسود.... اتجهت لهم ثم جلست بجوار اسيل وبدات في تناول الطعام... عملتي ايه في الكليه.... فبدات في قص لها كل ما قاله لها مدحت ابتسمت اسيل علي ش*يقتها التي تسير في الاتجاه الصحيح لكي تحقق حلم والديها التي لم تستطع هيا ان تحققة ...... كويس اوي يا حببتي وكمان المجل الي التي بتتكلمي عليه مناسب وحلو اوي وكمان ممكن تساعدي اطفال كتير اوي
لارا بحماس.... ايو فعلا يا سوسو لو قدرت اوصل واعمل البحث بتعاعي واكملو هقدر بية اساعد اطفال كتير اوي محتجين ده...
اسيل....، ربنا معاكي يا حببتي..... بعد ان انتهو من تناول الطعام جمعو الاطباق ثم بداو في تنظيف البيت وبعد ان انتهو اتجهت كل واحده الي غرفتها كانت اسير تمسك ذلك الكتاب الذي اعجبت بة كثيرا كان عباره عن روايه ولكنها جميله جدا لا يفهم.معنها الي من تمعن في حروفها جيدا ...
﴿ في ديسمبر تنتهي كل الاحلام ﴾
***********
عند حسام الذي كان يجلس في غرفته وهو يتذكر عينها...
حسام.... شفتها فين يا ربي انا عرفها متاكد اني شفتها قبل كده... اسيل اسيل..... هففففف..... نهض واتجه الي غرفه والدته فوجدتها تجلس علي سريرها وهي تبكي وتمسك ذلك الالبوم الذي كان سبب في نزول دموعها طول تلك السنين.....
حسام...... ماما.... نظرت له امل ثم مسحت دموعها وقالت
امل.... تعاله يا حبيبي..... اتجه لها حسام وجلس بجورها ومد يده ومسح دموعها وقال
حسام.... ليه الدموع دي يا امي كفايه اديلك عشرين سنه وانتي بتنزليها....
امل... مش قدره يا حسام كل ما افتكر اخر كلامها قلبي يوجعني
يا حسام لقيهو يا ابني ابوس ايدك عاوز اقابل امهم وانا مرتاحه... ضمها حسام وقال
حسام.... هلقيهم يا امي اوعدك هلقيهم وهجيبهم في حضنك..... ابتسمت له امل وقالت
امل.... تسلم يا حبيبي.... ابتسم? لها وقبل راسها وقبل ان ينهض لفت نظره تلك الصوره فاامسكها .... توسعت عينه بصدمه عندما راء تلك المراء في الصوره فقال
حسام.... هي دي طنط فاطمه يا ماما.....
امل ... ايوه يا حبيبي.... حسام وهو ينظر الي تلك الطفله التي تحملها وقال
حسام... مين دي....
امل.... انت مش فكرها يا حسام..... نفي حسام براسه فقالت... دي اسيل انت كان عندك خمس سنين لما مشت كانت متعلق بيها اوي... كنت بتقول عليها اميرتي مع انك مكنتش بتعرف تنطقها صح....
حسام..... اسيل..... وفجئه اتت في باله اسيل فقال.... ماما هيا اسيل دلوقتي المفروض يكون عندها ٢٣سنه صح.....
امل بحزن.... ايوه ولارا عندها ١٩ او١٨ سنه..... اومي لها حسام وامسك يدها وقبلها ثم خرج من الغرفه واتجه الي غرفته وهو يفكر في ما ان كان ظنه صحيح فهو الان علي وشك ان يحقق حلم امه الوحيد في اجاد ابنتي ش*يقتها.....
*********
١-الرويه ملهاش موعيد محدد انا اول ما بخلص الفصل بنزل علي طول
٢- بتمنا التفاعل يكون احسن من كده ??
٣-عاوز رايكو او توقعات الفصل القادم الي تقدر توصل الاول ليها مكفئة ???