الفصل السادس

2479 Words
• الفصل السادس • من • #بروحي_فتاه_﴿معشوقه_اليل﴾ • بقلم • #اميرة_الرويات • #ايه_احمد ***************** اسفه اوي اوي علي التاخير يا بنات وصل الي شقته بعد مده قصيرة.... نظر الي مريم التي كانت تنظر حولها من نافذة السيارة.... ترجي من السيارة ثم اتجه لها و فتح لها الباب.... ساعدها علي النزول نظرت له بخوف فشعر عامر بها ليبتسم لها لكي يطمئنها.... كانت تسير بمساعدته كان يلف احد يده حول كتفها ويده الاخر يمسك بها ساعدها ويسير معها ببطء... شعرت بدفئ وإمان لم تتخيل انها قد تشعر به.... لم تشعر الي وهو يخرج مفاتيح الشقه من جيب بنطالة ثم قام بفتح الباب.... نظرت له وكأنها تحاول ان تطمئن نفسها وروحها من نظره عينه تبحث عن الامان..... عامر بنبره حنونه... متخفيش يا مريم... يلا... سارت معه ببطء... نظرت الي تلك الشقه التي كانت تحمل طابع دافئ..... كانت مكونه من صاله كبيره مفتوح بها المطبخ... وبها ركنه بلون الازرق    كان يراقب نظرتها الي الشقة ... كانت تشبه الطفل الذي دخل الي مكان جديد عليه... اتجه لها وامسك يدها ثم اتجه الي الركنه وجعلها تجلس عليه..... جلس امامها وامسك يدها وقال عامر. ... بصي يا مريم... انا عارف ان جوزنا مكنش في ظروف كويسه.... وعارف الي انتي مريتي بيه.... انا كمان كنت مجبر علي الجواز.... بس مش معني كده اني هأذيكي.... انتي هنا في بيتك.... انا عارف انها شقه صغيره علي ع** قصر والدك..... ابتسمت له وقالت بسخريه والم ..... مريم..... يرتني كنت عشت في اوضه ولا شفت الي شفتو في قصر الاكابر الي اشترتني منو..... قلتها بقهره وحزن وضح.... ضغط يده علي يدها وقال عامر..... مريم انا مشترتكيش ولا عمري كنت هعمل كده.... مش عاوزك تفكري بشكل دة انتي غليه.اوي...... لو ابوكي مقدرش قيمتك هو الي غلطان.... انا بس عاوز اقولك اني هنا هبداء من الصفر انا فتح شركه مقولات صغيره بس شغاله كويس..... عاوزك تبداء معايه من الصفر انا هبني نفسي بعيد عن ابويه.... انا مش هطلبك بحاجه من حقوقي لحد ما تتعودي عليه او تقبليني علي الاقل..... مريم..... انت بتعمل كده ليه.... ليه بتعملني كده... عامر... كده اذي..... تجمعت الدموع في عينها وقالت مريم.. بتعملني كويس... ب.. بتكلم معايه ك.. كاني من مستوك.... نهض عامر وجلس بجورها وامسك وجها بين يديه وقال عامر.... مين قالك انك اقل مني انتي اعلي مني يا مريم اعلي مني في كل حاجه... علي الاقل انتي ما اذتيش حد ولا افتريتي علي حد... انا عملت حجات وحشه حقيره في ناس انا المفروض اكون ليهم السند... انا.... ندل) حتي لو حولت اصلح الي عملتو مش هقد اعمل كده.... لاني اتجوزت حدودي.... حدود اني اخجل من اني اطلب اسماح او حتي اقف قدمهم واعتذر علي الي عملتو.... م ريم.. انا دلوقتي بحاول ابداء ابداء انسان كويس.... انا عارف انك مستغربني اذي بتكلم معايك بشكل دة وانا اول مره اشوفك... بس انا في اليوم الي كتبتك علي اسمي وانا اقسمت اني احميكي واكون لكي السند..... مريم..... يعني.. انت مش هتذيني.... ضمها عامر له وقال عامر... متقلقيش انتي من دلوقتي بقيتي مرتي... وانا مستحيل اذيكي.... نظرت له مريم ثم ابتسمت وقالت مريم.... شكراً اوي.... مرر ابهمه علي وجنتها المحمره.... وقال عامر..... علي ايه.... هو انا عملت حاجه لسه...تعالي عشان اوريكي الشقة ... ساعدها علي انهوض واتجه الي احد الغرف وقال... دي الوضتنا بس طبعا بما اننا هنكون اخوات الفتره دي فا هتكون اوضتي انا لوحدي  التفت واتجه الي الغرفه الاخرة وقال .... ودي بقي يا ستي اوضتك...  نظرت الي الغرفه وقالت بفرحه... مريم... جميله اوي...... عامر.... طب كويس انها عجبتك.... بكره ان شاء لله نبقي نروح نجبلك لبس.... بس دلوقتي خدي دول... اعطها بجامه ذكوريه وقال...... ... هيا ممكن تكون وسعه شوي بس مشي حالك بيها..... اخذتها منه بخجل وقالت مريم... ماشي.... عامر... غيري وتعالي خلينا ناكل.... اومئت له... فخرج واغلق خلفه الباب اتجهت الي باب بجور السرير وفتحته فوجدت حمام مجهز بكل شي قد تحتاجه.... قامت بنزع الفستان ورفعته امام عينها وبدات دموعها بنزول... لا تعلم فرحاً ام حزناً.... اخذت بجامه عامر وارتدتها... ثم نظرت الي نفسها في المراء.... مريم.... طب وانا المفروض اخرج اذي كده..... كانت البجامه بلون الرصاصي كان البنطال وسع بعض الشي اما التشيرت الخاص بها فكان وسع جدا بأكمام طويله تعدت كف يدها.... انذلت حجبها لينسدل شعرها البني المع علي طول ظهرها.... اتجهت الي الخارج لتجد عامر يضع الطعام علي المائده... عامر... خ....هههههههه.... ما ان وقعت عينه عليها حتي انفجر في الضحك....نظرت له مريم بعبوس وقالت مريم.... علي فكره انت الي لبسك واسع اوي بطل ضحك... عامر... اه... انا الي لبسي وسع ولا انتي الي جسمك جسم طفله....... احمر وجهها وقالت مريم.... مم هو كده...... اقترب منها عامر وهو يضحك وقال عامر..... هو ايه الي كده.... رفعت نظرها له وكأنها تطلب منة ان يتوقف عن احرجها فقال.... خلاص يلا عشان ناكل..... اتجهو الي الطاولة الخشبيه ثم جلست عليها وبداو في تناول الطعام... *********** في مكان اخر عند معتز الذي صدم عندما راء رجل كبير في السن ومعه شاب و امرأة لم يتعرف عليها معتز ولكنه اتجه بسرعه الي مكه التي كانت تبكي وهي تحاول ان بعد يد ذلك الشاب الذي كان برفقه الرجل والمراء.... اتجه له معتز ولكمه بقوه علي وجهه.... ثم سحب مكه خلف ظهره وقال معتز... انت فاكر نفسك مين عشان تقرب منها كده.... نهض ذلك الشاب وقال بلهجه صعيديه.... الشاي.... وانت مالك.... يا رجل انت..... ثم وجه نظره الي مكه التي كانت تقف خلف معتز وهي ترتجف.... هو ده يا فاجره الي وسختي اسمعه العيله عشانو.... معتز بهيجان..... فاجره مين يا ******ثم اخرج مسدسه ووجه نحو الشاب وقال بصوت كرعد.... فكر بس تمس شرفها تاني وانا هفضي مسدسي في رسك.. يا*****...... العميد.... ارجوكم الي بيحصل ده ميصحش اهدي يا استاذ ونزل سلاحك ده انت في جامعه... دي فيها محكمه.... نظر له معتز بسخريه وقال معتز.... معاك الرائد معتز من الامن الوطني..... احب بقي افهم مين دول واذي تسمح ان الكلب ده يقربلها كده... ايه هيا سيبه .... العميد.... يا فندم دي امها وده عمها وابن عمها انا اتاكدت من البطايق...... معتز..... اه... انتي بقي الولده العزيزه الي كانت عاوز تبيع بنتها ل ثري عربي عشان تخلص منها...... نظرت والده مكه الي معتز بخوف فهي لم تتعرف عليه ولا تعلم من اين علم تلك الاشياء..... اية مصدومه مش كده انا.. اعرفك نفس مكه تبقي خطيبتي .... ومكه خط احمر الي هيرشها بل مياه ارشو بدم.... فتلمي الي انتي جيبهم دول وما اشفش وشك تاني.... ولو كنتي فاكرة ان عشان زياد مش موجود كده هتخلالك الساحه.... زياد ساب وره رجاله... باشاره وحده ادفنكو انتو والي يتشددلكو ولو كان زياد عامل في الاعتبار انك عمتو فاانا بقي مش هعمل اعتبار لحد........ عم مكه.... انت بتتكلم عن ايه..... معتز... ايه ده هيا مرات اخوك المحترمه ما قلتلقش علي الي كان عاوز تعملو في بنتها.... طب بص بقي... المحترمه دي كانت عاوز تجوز بنتها الكبير لزياد ابن اخوها عشان تاخد الورث وعشان كده بعتت بنتها الكبيره اوضتو في نص اليل عشان تفضحهم مع بعض بس لاسف مكه سمعت الي قالوه وقالت لزياد فكشفها قدام الكل.... فبعد كده حبت الولده انها تنتقم من بنتها فقررت تبيعها لثري عربي عندو اربعين سنه متجوز ثلاث مرات عشان الفلوس..... كانو يسمعون بصدمه هل ام تفعل ذلك حتي زوجه الاب لا يصل بها الامر الي هنا... يا لها من ام.... تظر عم مكه لها وقال... عم مكه.... ده صح يا بنتي..... رفعت نظرها وقالت بصوت باكي... مكه.... ولله العظيم يا عمي هو ده الي حصل حتي اسال كريم ابن خالي عصام و.. و.. وعمي عصام كمان..... والده مكه.... كدب.... عم مكه.... اتصل بل اسمو كريم ده..... اومئن له ثم اخرجت هاتفها بيد ترتجف ولم تتمكن من الاتصال فيدها لم تتوقف عن الارتجاف فاقترب منها معتز واخذ الهاتف واخرج اسم كريم.... رفع حاجه عندما وجده مسجل باسم ﴿كيمو﴾ ضغط علية يده ثم اتصل به... ليأتيه صوت كريم المرح كريم..... كوكو... وحشتك، صح..... مكه.... كريم.... كريم بقلق.... في ايه مالو صوتك..... مكه ببكاء... ك. كريم... مش... ماما.. كانت.. عاوز.. تجوزني... لوحد... عندو... اربعين... سنه وانت، هربتي يوم كتب الكتاب..... كريم... ايه يا حببتي بس في ايه.... مكه... وكمان ده حصل عشان، انا سمعتها وهي بتتكلم مع غاده عشان تجوزها لزياد..... كريم.... ايوه يا مكه في ايه...ايه الي بيحصل... انا جيلك.... معتز... لا متجيش يا كريم..... كريم.. انت مين.... معتز... انا معتز.... كريم... معتز... ايه الي بيحصل..... معتظ.... سلام... اغلق الهاتف في وجه كريم الذي لعنة ثم اتجه الي جامعه مكه.... اظن انكم سمعتو الي حصل..... عم مكه.... حقق عليه يا بنت الغالي انا اسف.... التفت الي والده مكه وقال ..... لول الغالي الله يرحمو كنت عرفتك مقامك كويس يا *** يا ***..... نظرت لهم والده مكه بخرف ثم خرجت من المكتب.. اما معتز الذي امسك يد مكه وخرج من المكتب..... ********* عند رقيه التي دخلت الي قصر ليل لتجدهم لا يزلون يتناولو الطعام... انظر لها مهاب .... مهاب.... اتاخرتي ليه يا حببتي.... اتجهت له وجلست بجور لين وقالت رقيه.... مفيش.... قالتها بهدوء... وهي تنظر الي طبقها .... لحظ ليل انها لا تتناول الطعام....اما رقيه التي ما ان سمعت رنين هاتفها حتي اجابت بلهفه غير عابئة بنظرت الاخرين لها.... *الحور مترجم * رقيه.... وليام.... ماذا حدث... وليام بصوت قلق.... رقيه لم اجدها لقد ارسلت احد اصدقاء وسال الجيران قالو انها مختفيه منذ يومين وايضا هناك احد الجيران الذي قال انه راي رجال يخذها في سيارته بل قوه..... دق قلبها بقوه واصفر وجهها والدموع بدات تتجمع في عينها لتتوالي في النزول... رقيه.... م.. ماذا... تعني.... و. ومن.. اخذها.. و. وليام... تاليا... ل. لا يوجد له احد سوانا انا وانت.... وليام.... العنه لا اعلم انا سوف اعود الي أمريكا واري اين هيا.... رقيه... سوف الحق بك اسرع ارجوك.. يجب ان نجدها.... وليام.... اذا نلتقي هناك.... اغلقت الهاتف ونظرت الي عمها وقالت رقيه. .. عمو لازم ارجع أمريكا حلا... جمال... ايه الي حصل لتاليا.... رقيه... مش عارف يا عمي... وليام... قال انو بعت حد يسال عليها وقال انها مختفيه من يومين وان في حد شاف رجل بيخدها معه..... جمال.... يعني ايه... هيا ملهاش حد غيرنا.... طب وليام فين.... رقيه... وليام... مش موجود في أمريكا حلايا هو في كندا ...... جمال... انا هحجز انا وانتي.... مهاب... في ايه يا عمي..... جمال... تاليا.... مختفيه يا مهاب.... مهاب.... طب خلاص خليك انت وانا هسافر.... رقيه... لا انا لازم اروح..... ليل..... اهدي اديني اسمها كامل.... جمال.... ليه يا ابني..... ليل.... جاسر هناك.... ويقدر يوصلها في خلال ساعه بل كتير..... جمال... يريت يا بني..... ليل... متقلفش يا عمي بس هيا ليها قريب او اي حد.... رقيه.... لا ملهاش غيري انا ووليام واختها الصغيره عندها تلات سنين..... هي اسمها تاليا سام سكنه في شارع###البيت رقم تلاته ليل.... تمام.... اخرج ليل الهاتف واتصل بجاسر جاسر.... ايه يا لليل.... ليل.... تاليا سام..... سكنه في شارع #####البيت رقم ثلاثه لقيها بسرعه.... جاسر.... مين دي.... ليا.... جاسر مش وقت استفسارك هيا سكنه في العنوان ده مختفيه من يومين وفي وحد من الجيران قال ان في حد خدها معه.... ليها اخت اصغر منها عندها تلات سنين.... اطلع علي بينها يا جاسر... عاوزهم في خلال ساعه معاك.... جاسر..... تمام يا ليل متقلقش..... ليل.... البنات امانه في رقبتك يا جاسر ..... اظن انك مش هتحتاج توصيه.... جاسر.... اطمن يا كبير.... سلام..... اغلق ليل الهاتف ونظر الي جمال وامئ له ثم وجه نظره الي رقيه التي تنظر له بقلق.... ******** في مكان اخر.... في تلك الغرفه الموحشه المظلمه... تجلس تلك الفتاه التي لم تتوقف موعها عن النزول منذ يومين.... كم تمنت انها لم تخرج ذلك اليوم..... تمنت لو انها بقيت مع اختها الصغيره التي لا تعلم ما حل بها الي الان..... تاليا.... رقيه اين انتي..... تعالي خذيني من هنا..... فتحت تلك الغرفه ليدخل منها رجل يحمل بعض الطعام في جيب سترته.... اقترب منها واعطها الطعام وقال الرجل... كوليه بسرعه..... تاليا.... ارجوك ساعدني اختي الصغيره في المنزل وحدها..... الرجل.... اسف يا صغيره ولكني لا استطيع ان افعل ذلك سوف يقتلني الرئيس ولكني استطيع ان ائمن لكي الحمايه في الوقت الحالي.... تاليا.... سوف يقتلني اليس كذلك.... الرجل بشفقه عليها.... لا علم ما سوف يفعله.... ثم قال في نفسه.... اتمنا فقت ان يقوم بقتلك ولا يفعل بكي ما هو اسواء من الموت.... نهض من مكانه ثم خرج تركها وحدها في تلك الغرفه المظلمة لتعود الي البكاء مره اخره...... ******* كان جاسر ينظر الي اربعه من رجاله الاوفياء وقال جاسر..... تاليا سام اريد كل شي عنها واين هيا الان هيا.... اومي الرجال بحترم ثم خرجو من المكتب اما جاسر الي نهض هو الاخر وخرج من المكتب ليتجه الي بيت تاليا.... وقف سيارته امام ذلك المنزل الصغيره ليترجي منها وهو ينظر الي ذلك المنزل ... اتجه الي الباب وقام بطرق ببطئ ولكن لم يرد احد ليقوم بفتح الباب والدخول..... مرر عينه علي المكام ليجده هادء جدا.... اتجه الي الطابق العلوي فوجد به غرفتين... اتجه الي الغرفه الاول ليجدها بولون الوردي وبها الكثير من الدمي فعلم انها لطفله.... مرر عينه في الغرفه ثم اتجه الي الخذانه وفتها فلم بجد احد.... ليخرج منها ثم اتجة لي الغرفه الاخر فوجدها هداء جدا بها سرير وفير.... نقل عينه الي انحاء الغرفه لتقع عينه علي تلك الصوره علي الطاوله بجور السرير ..... كانت الصوره لتاليا ومعها رقيه وطفله صغيره تن*د ثم التفت لكي يخرج ولكنه سمع صوت شي يتحرك... التفت مره اخره فعاد الصوت اتجه الي السرير ليراء تلك القطه تتجه له.... كان سوف يغادر ولكن القطه ظلت تخربش قدمه وتص*ر صوتا وكأنها تطلب النجدة ....وجدها تتجه مره اخره الي السرير... فاتجه له وانخفض لتتوسع عينه عندما راء طفله في الثالثه من عمرها مرميه اسفل السرير... مد يدة بسرعه واخرجها..... نظر الي وجهها الملوث بطراب.... جاسر....يا الهي يا صغيرتي هل تسمعين.... حرك يده علي وجنتها المحمره.... ولكنها ام تجب... حملها واتجه الي المشفي بسرعه.... ****- في هذا الوقت كانت اسيل تجلس علي ذلك الكرسي وبجورها وليد الذي كان ينظر لها بنتباه وليد.... انتي بتحبي زياد ولا لاء يا اسيل..... اسيل.... بحبو اوي.... وليد.... طب ليه رفضه انو يلمسك.. اسيل... مش عارفه... اول ما بيقرب مني بفتكر الي حصل... انا مش بخاف من زياد عمري ما خفت منو بس... بس.... وليد..... مش عاوزه يقربلك عشان متفتكريش الي حصل... ولا خيفه يعمل ذي ما عمل ابن عمك..... نظرت له اسيل بتشوش اسيل... مش عارفه.... انا.. بس مش عاوزه يقرب مش عاوز افتكر.... واليد.... اسيل لزم تفهمي عامر ملمسكيش لان اخوكي انقذك.... لازم توجهي يا اسيل خوفك من مجراد انك تفتكري مش مخليكي تدي لنفسم فرصه انك تحوالي.... عارف ان الموضوع صعب بس انتي لزم تكوني قويه... لزم توجي مخوفك... ايه الي خيفه منو اما تفتكري الي حصل..... عامر مقربش منك.... ليه كل الخوف ده.... اسيل انتي لازم تتغلبي علي الخوف الي زرعتيه بنفسك جو قلبك..... زياد مش عامر.... زياد جوزك ومستحيل ياذيكي... اسيل..... بس خيفه... خيفه لو سمحتلو يقرب مني تحصل حاجة او انا اعمل حاجه غلط.او... وليد.... اسيل انتي بتبني لنفسك مخاوف عشان متعمليش الحاجه دي.....كل البنات بتخاف من الموضوع ده وخاصه لما تكون اول مره ليهم بس بيحولو يتشجعو..... بس انتي بتبني مخاوف لنفس والمخاوف دي ملهاش اي معني من الصحه.... بصي احنا هنبداء اسلوب جديد يا اسيل وعلي فكره انتي مش بتعاني من اي مشكل نفسيه الي عندك ده مجرد خوف بس..... ********** في امريكا في مستشفي كان جاسر يقف امام تلك الغرفه ينتظر خروج ذلك الطبيب العين لكي يطمئنه علي حال تلك الصغيره.... اتي احد الرجال وقال الرجل.... سيدي لقد وجدنها.... جاسر... اين هي... الرجل.... انها في قصر الدون القديم الذي يستخدمه **جن.... جاسر.... وماذا اوصلها الي الدون.... الرجل... علي حسب المعلومات انها راته وهو يقتل كاحد الرجال الذي اكتشف انه ي**نه... ورجاله وجدوها قبل ان تهرب لذلك امر بحبسها هناك منذ يومين...... جاسر.....جهز الرجال سوف نذهب لاحضرها..... الرجل...اومرك سيدي..... جاسر.....يبدو ان القدر يصر علي ان نتحارب يا ايها الدون.... *********** الي القاء في الفصل القادم من #بروحي_فتاة_﴿معشوقه_اليل﴾ الجزء الثاني من #هاكر_اخترق_قلبي بقلم #اميرة_الرويات #ايه_احمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD