الفصل السابع

1010 Words
تزوجت قاصر الفصل السابع بقلم /اسماء علي لم تستطع همسه ان تكمل صرخاتها حيث ان زين وضع يده علي فمها وقال بصوت منخفض:اهدي اني رايد اتكلم وياكي حركت همسه رآسها دليل الموافقه فآبعد يده عنها وجلس بجوارها . زين:رايد اعرف منيكي خايفه ليه مني همسه بصوت مرهق ضعيف:خايفه اموت زين بعدم فهم:واني مالي ومال الموت خجلت همسه ولم تستطع ان تخبره مايدور بعقلها فقالت:جوازي منيك موت ظن زين انها تحب اخيه فقاال لساتك بتحببه همسه بعدم فهم:مين دا ..ثم تحدثت بغضب .اني مبحبش حد ومش هحب ابدا حتي لو انت متحلمش زين بحده:فكراني دايب ف هواكي ؛ اني مبحش ومش هحب ابدا حتي لو انت لا فوجي اني بحب مرتي وبس همسه بصدمه:انت متجوز زين:ايوه متجوز هي الوحيده اللي ف جلبي وهتفضل اكده بس الله يرحمها ماتت همسه بعدم اكتراث :ميهمنيش اصلا زين:تمام ...كنت جاي اخبرك ان مبقاش غير كام يوم علي الفرح ثم اخرح علبه كانت معه واعطها لها دي شبكتك تلبسيها تولعي فيها تحرجيها (تحرقيها) ع دماغك ميهمنيش ... همسه:ماتتكلم عدل معاي بتتكلمي اكده ليه خدامتك اياك زين ببرود:ايوه خدامتي اني اصلا متجوزك تخدميني وبس همسه :بتحلم زمن سي السيد انتهي وخلاص بقا بح.. زين بحده:هتشوفي انه منتهاش ولا حاجه بس لما تيجي بيتي هتشوفي اسواء ايام عمرك ...تركها ورحل ...فنزلت دموعها ب**ت علي حالها خوفا من تلك الليله المشئومه ومن زين ولكن ليست همسه بتلك الفتاه الضعيفه ابدا ... ............................................................... الحج ابراهيم :مبقاش كتير علي الفرح خدي همسه وجبيلها كل اللي ناقصها ام همسه:حاضر ي حج بس البنيه خايفه جوي الحج ابراهيم:دا الطبيعي بعد اللي حوصل مع صحبتها ... ام همسه:ربنا يستر خايفه عليها جوي ماتكلم زين ان..... قاطعها الحج ابراهيم قائلا بغضب :اتجننتي اياك من ميته بنتدخل ف علاقه واحد ومرته سدي الموضوع وعقلي بنتك متخلهوش ينجبر يستخدم العنف معاها ..وزين عاقل متقلقيش ام همسه :ربنا يستر. ----------- اما عند عمر كان يجلس حزين ويشعر بالندم والوجع علي مافعله لتلك الفتاه ف هذه جريمه ب*عه ولكنه لم يرتكبها وحده فقط ف عائلتها مذنبه ايضا ولكن ف نظره انه هو السبب ؛لكن تلك هي اراده الله فوق كل شئ(ياريت الاهلي يعرفو ان الجواز المبكر غلط والله ف ناس بمجرد مالبنت بتبلغ بيجوزوها ودا شئ غلط جدا جسمها مش هيتحمل ولا نفسيتها نهائي وكمان سنها مش هيكون مستوعب كل دا خالص ياريت تحافظو ع بناتكم عشان مترجعرش تندمو بعدين...) ام عمر بحزن علي حال ابنها:برضو مش هتاكل يا عمر عمر بصوت مختنق:لا ياامه مش هاكل شبعان ام عمر :متزعلش حالك ياولدي كل شئ بإيد ربنا ودي ارادته ودي حكمته ربنا يرحمها ويرزقك بغيرها ان شاء الله ... عمر:لا معيزش اتجوز تاني كفايه اللي حصل اني السبب ... ام عمر :ربنا يهد*ك ياولدي متشيلش نفسك الذنب ...وتركته ورحلت ....فجلس حزين يسترجع زكرياته Flasch back: كان عمر عائد الي البيت فوقع نظره علي ملاك ساحره خ*فت انفاسه ونظره منذ اللحظه الاولي عمر بهيام:دي مش بشر دي ملاك ..لازمن تكون ليا انهارده قبل بكرا ....كانت تلك الفتاه هي حنين نزلت دموعه علي تلك الذكري حيث تذكري اول لقاء وتذكر ابتسامتها وحركاتها الطفوليه فندم بشده(الندم مالهوش لزمه بعد فوات الاوان) Back عمر :الله يرحمك ياحنين مهسامحش حاالي واصل _________________________________ في فيلا عائله وهدان دخل زين وقال:السلام عليكم الجميع:وعليكم السلام ... الحج امين:اقعد ياولدي كنا بنتكلمو علي فرحك وتحضيراته زين بلامبالاه:اعملو اللي تعملوه اني رايح ارتاح دخل زين غرفته واغلق الباب وتن*د وقال:مستحيل ادخل حد مكانك واصل انت الحب الاول والاخير ...بدل ملابسه واتجه لسريره واغلق عينه ففتح عينه ع صوت صغيرته كارمه:بابا زين بحب:نعم ياروح وعقل وجلب بابا كارمه : انا عايزه ماما زين :قريب ي جلب بابا ..ثم مد زراعه لتحضتنه ف اخذ يقص عليها بعض القصص حتي نامت ونام بجوارها . _______________________ مرت الايام حتي جاء يوم الزفاف ..فكان ذلك اليوم لهمسه يوم مشئوم ولم يقل احساس زين ايضا بآنه كذالك مشئوم اما كارمه كانت سعيده وبشده في غرفه همسه كانت ترتدي فستانها الذي كان لها كفن وكانت بجوارها امها تعطيها النصائح وتخفف من توترها خافت همسه اكتر ونزلت دموعها .. ام همسه بحزن:مالك ي ضنايا همسه بخوف وحزن:معوزهوش ياامه مارايدهوش يقرب مني واصل ام همسه بحده بعض الشئ حتي لاتفعل ابنتها مثل حنين فيحدث معها مثلها: لا متقوليش اكده دا رجلك ودا حقه الشرعي مينفعش تمنعيه اوعي ياهمسه تعملي اكده كدا بتغضبي ربنا وممكن يحصل معاكي زي حنين همسه:حاضر ي اامه ....قاطع حديثهم دخول والد همسه الحج ابراهيم بسعاده وحزن ف نفس الوقت:يلا ي بنتي جوزك مستنيكي ... بكت همسه واحضتنت والدتها وقامت بإنزاال الطرحه ع وجهها وتوجهت للخارج مع والدها الحج ابراهيم وهو يسلم همسه لزين:خد بالك منها يولدي دي نور عيني زين:حاضر ي حج ...امسك زين يد همسه فشعر بإرتجافها وذهب بها للخارج فإرتفعت اصوات الزراغيط (عايزه ازرغط والله انا كمان???بحب ازرغط معرفش ليه) واصوات الاعيره الناريه فتح زين بابا السيارع لهمسه وجلست وجلس هو الاخر بجانبها وانطلق للفيلا وصل زين وهمسه للفيلا فآدخلها للنساء واتجه للرجال فآخذتها ام زين بالحضن وقالت:مب**ك ي بتي نورتي اني ام زين حماتك همسه :بنورك شكرا ارادت النسوه رؤيت همسه ف قامو برفع الطرحه عن وجهها فنظرت للارض بخجل فانبهر الجميع بجمالها احد الفتيات:طول عمرك واقع واقف يازين اخد قمر 14 .مب**ك ي عروسه همسخ بخجل:الله يبارك فيكي ماان همت همسه بالجلوي حتي وجدتت كارمه تحضتنها همسه(استغربت وشلتها كانت جميله اوي حبيتها لله ف الله قولتلها انت مين ياحبيبتي ومين ماما ) كارمه:انت ماما واني كارمه همسه بعدم فهم:ماما مين ام زين:دي كارمه زين وهدان بنت جوزك وانت هتبقي امها وقعت الكلمات علي همسه كالصاعقه فكيف لطفله ان تهتم بطفله (ياجماعه برضو اضرار الجواز المبكر الخلفه انها تخلف وتربي بتكون زي طفله بتربي طفله لسا عقلها مش مستوعب الامومه نهائي وممكن تموت ف الولاده ....) ولكن حزنت علي الفتاه ف والدتها متوفيه ف احتضنتها وقالت اني همسه ماشي كارمه بفرح:حاضر ياهمسه اخذت ام زين كارمه من همسه واخذت همسه وصعدتها للاعلي لغرفه زين فإرتفعت الزغاريط وتركتها ام زين ف الغرفه وانزلت الطرحه ع وجهها وقالت لها بعض الكلمات التي وترتها واخافتها بشده ... ونزلت للاسفل كانت مع كل دقيقه تمر تشعر بالخوف اكثر والرهبه وقلبها يتمزق ... ______________________ الحج امين: يلا ي زين ياولدي اطلع لمرتك.. زين بحنق:حاضر يابوي صعد زين للاعلي وقام الرجال بإطلاق الاعيره الناريه والنساء تزرغطن( محسسني انهم هيدبحو عجل حاجه توجع القلب بجد يعني وبتحسس البنت بالذل والرخص جدا جدا يعني ...) وقفت ام زين امام الغرفه ودخل زين للداخل وماا ان اغلق الباب حتي تفاجئ ب....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD