الحلقة 14 أول همسه

1026 Words
تحسنت حالة مراد بعض الشيء وتحرك ليلهي نفسه في العمل بالمزرعة وذهب ألي مصنع اللحوم يتابع سير العمل فوجد لينا هناك تقف بين العمال تتابع أيضا سير العمل والمهندس سامح يقف بجوارها ورأى مراد في عينيه نظرة فهم مغزاها ولينا تقف في كامل أنوثتها ورونقها وشعرها الحريري الطويل يغطي ظهرها والعمال ينظرون له بأعجاب . - اخبار الشغل ايه يا باش مهندس سامح - الشغل جميل من ساعة الاستاذة لينا ما شرف*نا - والله طب كويس ، يا ريت المولد ده ينفض وكل واحد يروح على شغله ذهبوا جميعا ألي أعمالهم وظل المهندس سامح واقفا فوبخه مراد - واقف ليه يا باش مهندس الدكتور قالك تقف في حته طراوة - لا يا فندم بشوف حضرتك عاوز حاجة - لا متشكر لما اعوزك هبعت لك ذهب المهندس سامح إلى عمله وطلب مراد من لينا أن تتبعه إلى مكتبه ففعلت - خير يا استاذ مراد في حاجة - استاذ بتقولي لسامح يا باش مهندس وانا استاذ مراد محدش قالك اني مهندس أنا كمان - سوري يا بااااااش مهندس مراد اتجه نحوها مراد بشكل هستيري افزعها - ايه يا شيخه .. ايه يا شيخه - ايه - معندكيش اخوات صبيان تخافي عليهم - عندي - ازاي يابت تخرجي من بيتكوا ناكشه شعرك الحرير ده ولابسه لبس ضيق كده انتي ايه اخلاقك باظت - هو انا البنت الوحيدة اللي بتعمل كده - يا بت اتكتمي أما أشوف اخريتها معاكي ، وشعرك ده آخرته ايه يابت - بيطول تاني - كمان بيطول تاني .. كمان وفجأة اقتربت لينا من مراد وكأنها تعانقة وتلثم خده ولكنها تهمس في أذنه - ممكن تهدى وتتصرف طبيعي واتعامل أني خطيبتك واننا بنحب بعض - ايه .. أنتي بتقولي ايه قال لها ذلك وقد شعر بنار في جسده من قربها منه وهمستها في أذنه وفجأة ظهر ذلك الضيف الغير مرغوب فيه . - أنا آسف أني جيت في وقت مش مناسب رأى مراد مازن أمامه ففقد أعصابه - أيه اللي جابك هنا يا حيوان أنت - أهدى بس يا مراد واسمعني اقتربت منه لينا كما فعلت من قبل وهمست في أذنه - أهدى خالص وعامله ببرود ما تخليهوش يحس أن ليه قيمه رنا إليها مراد يتأملها بإعجاب شديد بذكائها ، ربتت على كتفه فهدأ قال مازن يغيظ شديد من اهتمامها به . - أنا شكلي جيت في وقت غلط خالص ، بس ذوقك المرة دي تتحسن اووي - أيه هتحاول معاها هي كمان ، اطمن المرة دي مش زي كل مرة ومش كل الحريم زي بعض - مالي ايدك المرة دي اووي - اه مالي ايدي ، عايز حاجة أنت - أنت فاهم غلط أنا كل الحكاية حسيت أن خسارة صداقتنا تضيع بسبب واحده ست قلت اجي اطمن عليك ويمكن نرجع زي زمان - هههههه قول ل الزمان ارجع يا زمان - طيب خلاص نرجع شغلنا وشراكتنا مع بعض - وحياة امك - ما بلاش سيرة الأم - أنا برضوا قلت كده - قلت ايه - قلت اكيد في سبب يخليك تيجي والسبب ده طبعا انك عرفت أن المزرعة بقت تحقق ارباح وما بقتش تخسر مش كده - انت فاهم غلط أنا عايز ابقى جنب كوا ومعا كوا أنت وبابا استا ولوا أنت عارف انكوا اهلي - يا اخي يخربيت أهلك هو احنا نعرف لك أهل بزمتك من يوم ما تحدفت علينا - مفيش داعي ل الكلام ده يا مراد ، ما تحضرينا يا استاذه - مالكش دعوه بالاستاذة - اللي يشوفه سي مراد رنا لها مراد بذهول مما قالت ونظر لها مازن باستغراب شديد - أي ده الله هو لسه في ستات كده - اه في لما بيحبوا بجد بيبقوا كده - يا ريت كفاية عليك كدة بقى وقتك خلص - كده يا مراد أنت م**م - ما خلاص بقى يا استاذ أنت عكرت دمه وانا بقالي ساعة بروقه - هههههه يا بختك يا عم لاقي اللي يروقك - واللي كانت بتروقك راحت فين - صدقني هي راحت لحالها من زمان - راحت ما راحتش ما يهم نيش - أنت فاهم الموضوع غلط - والصح ما يهم نيش أفهمه - أنت م**م - يا أخي بطل البلادة والبرود اللي فيك دول ما تبقاش غتت وبلط انصرف مازن وترك مراد ولينا وهو يظنهم في أحلى حالات العشق والهيام - متشكر - على ايه - على وقفتك جمبي - أنا ما عملتش حاجة - لا عملتي كتير .. مش عارف لو مكنتيش جمبي في الوقت ده كان ممكن يحصلي ايه - عشان تعد الجمايل بس - هههه ماشي هعد الجمايل ، بس حلوه اوي سي مراد دي ياريت تقوليها على طول - لا ما تحلمش أنا بس حبيت اد*ك وضعك يعني واعملك برستيچ قدامه مش اكتر لكن لا يا بابا مش أنا - ههههه ما شي يا ست لينا - هههههه حلوه ست لينا دي قولها على طول - ما شي هقولها على طول هههههههه تركته ورحلت وهو شاردا بين أفكاره يتذكر كل ما حدث بينه وبينها منذ أن رآها في المستشفى ، تذكر كل تفصيلة وتذكر كلام بابا استا ولوا عنها وثقته فيها وتلميحه له بالزواج منها ، وفجأة تذكر ابنته جيليانا وتذكر كلام بابا استاولوا أنه يجب أن يبدأ من جديد ، يتزوج .. ينجب أطفالا يعوضوه فقد ابنته ، ولكن مجرد الفكرة لم تكن سهلة بل اشعرته بمرارة شديدة وخوف من تكرار التجربة خوف من تكرار الفشل لاي سبب حتى لو كان متأكدا أن احتمال الخيانة بعيدا تماما ف الفشل له الكثير من الاحتمالات ليست الخيانة فقط فكيف لفتاه مثل لينا أن تتحمله تتحمل مأساته وتعوضه عنها بل هي من تحتاج من يعوضها وليس من تعوضه تحتاج من يكون سندا لها لا تحتاج من يرهقها بمصائبه فهي أيضا لديها الكثير من المشاكل. بالرغم من شعوره بالأمان لوجودها معه في لحظة وجود ذلك الو*د الخائن وشعوره بدعمها له إلا أن الفكرة ليست هينة ، رغم أنها اثرت فيه هذه المرة أيضا كأنثى قوية وذكية وجميلة وأصبحت تمتلك جزءا لا يستهان به من تفكيره ، ولكن الأمر ليس سهلا بعد هذه التجربة الب*عة التي مر بها فتلك الزوجة الخائنة كانت حب عمره وخانته و*درت به وتركت ابنتها وتركته ورحلت مع ذلك الو*د الذي كان يظنه أيضا أوفى صديق له ، تركته تلك الخائنة وهو في كامل نجاحه وشبابه ورونقه وغناه تركته وهو في كامل قواه البدنية والعصبية وال*قلية تركته بالرغم من الحياة المرفهة التي وفرها لها ، فهل تحتمله هذه الفتاة وهو في هذه الحالة هل تتحمله وتقف إلى جانبه كي يتجاوز محنته ، لو رفضت فلن يلومها بل هو نفسه يشفق عليها من التجربة .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD