bc

السلسلة الملعونة

book_age16+
30
FOLLOW
1K
READ
dark
serious
kicking
scary
like
intro-logo
Blurb

اغلق الرواية الآن او قوم بحل اللغز الذي يوجد في القصر الملعون يدفن بجانب السحر الأ**د او انتظر حتي تتزوج الشيطانه وتعيش في قرية الجن وتقوم بتبادل الأرواح داخل المستشفي .

مجموعه قصصية لا ينصح بأصحاب القلوب الضعيفه

chap-preview
Free preview
السلسلة الملعونه ( زوجوني شيطانة )
زوجوني شيطانه بقلم / غادة سعيد لا انصح اصحاب القلوب الضعيفه هذه الرواية ملعونه كتبتها الشياطين والاشباح . . . . كنت بحب واحده زميلتي في الجامعه وهي كمان كانت بتحبني أنا حسام شاب من الصعيد بدرس في القاهرة مغترب حبيت نانسي لاني شفت فيها فتاه احلامي البنت المحترمه الجميله الرقيقه اتفقت معاها اني هخطبها بعد سنه رابعه وراحت حكت لأهلها عليا وكان في قبول بالفعل خلصت سنه رابعه ورحت فاتحت اهلي في الموضوع لقيت امي بتزعق جامد وبتقولي . . . . . . . . . . . . _انت اتجننت احنا صعايده ماينفعش تتجوز حد برا عيلتنا عاوز تجيبلنا واحده من المدينه وتفضحنا وسط الناس _ ايوة ياماما بس هي دي الإنسانه الي حبيتها ومش ممكن اتجوز حد غيرها . . . . . . . . . . . . _ خلاص يبقي انت لا أبني ولا اعرفك انت هتتجوز هاله بنت خالتك لو مكنش برضاك يبقي غصب عنك . . . . . . . . _ بصيت ل بابا قولتلو انت مش بتتكلم ليه انتو ازاي عاوزين تجوزوني غصب عني لواحده مش بحبها . . . . . . . . بابا: انت اتجننت ياولد هت**ر كلام امك وابوك . . . . . . . . سبتهم وطلعت اوضتي وانا مش قادر امسك دموعي اتصلت ب نانسي وحكيتلها الي حصل نانسي: يعني ايه ياحسام يعني انت معلقني بيك وكنت بتضحك عليا . . . . . . . . . . _ لا والله يانانسي غصب عني _ طيب سيبلهم البيت ياحسام وتعالي ونتجوز _ لا مقدرش يا نانسي اعمل كده في اهلي . . . . . . . . . _ خلاص ياحسام انت الي اخترت والسكه اتقفلت وقلبي اتقفل معاها علي نانسي ازاي هقدر اتجوز حد غيرها اعمل ايه بس يارب... . . .. . هالة دي زي اختي ومن زمان تصرفاتها غريبه مش برتاحلها ... . . . . . . . فجأه الباب خبط لقيت ابويا بيقولي _ احنا كلمنا خالتك خلاص وحددنا معاد المقابلة عشان نطلب ايد هاله . . . . . .. . . _ اعملو الي انتو عاوزينو انا خلاص مش فارق معايا _ ليه بس كده يبني احنا عارفين مصلحتك فين .. . . . . . .. . وخرج وقفل باب الاوضه وانا قاعد مهموم بحاول اتصل ب نانسي بس خلاص قفلت تليفونها مفيش فايدة خلاص ... . . . . . . . عدت الأيام وجه اليوم الي رايحين نتقدم فيه امي دخلت علي وقالتلي . . . . . . . . _ اخيرا هشوفك عريس دا احسن يوم في عمري . . . . . . . _ عريس ايه ياماما احنا لسه اتقدمنا . . . . . . . . . _ ايوة محنا هنتقدم وان شاء الله فرحك الاسبوع الجاي _ وليه الاستعجال ياماما . . . . . . . . . . _ خير البر عاجله . . . . . . . . _ الي تشوفيه .... . . . . . . . . وبالفعل رحنا اتقدمنا اول مدخلنا البيت عند خالتي معرفش ليه قلبي اتقبض دخلت سلمت علي خالتي وجوز خالتي بعدها لقيت هاله طالعه بس في حاجه فيها شكلها مش طبيعي خالص . . . . . . . . . . . قربت عليا وسلمت بس وهي بتسلم كانت عماله تتلفت حواليها كأن في حد بيكلمها وتتكلم في سرها ومتوترة جدا وطول مهي قاعدة تبص فالسقف وتضحك وتبصلي نظرات غريبه انا خوفت منها .. . . . . . . . . . اتفقنا خلاص ان الفرح الخميس الجاي بس انا قلبي مقبوض ونانسي شاغله كل تفكيري . . . . . . .. . . . . روحت البيت اول مدخلت قلت لأمي _ انتي مش شايفه ان هالة دي مش طبيعيه . . . . . . . .. . . _ مالها يبني بس دي بنت زي الفل كفايه انها بنت خالتك تاني يوم كانت خالتي بتكلم ماما في التليفون يتفقو علي الفرح ولقيتها بتقولها . . . . . . .. .. . .. .. . _ هو حسام ليه مش بيكلم هاله لازم يكلمها عشان ياخدو علي بعض شويه . . . . . . .. . . . . . لقيت امي بتندهني وتقولي تعالي كلم هاله مسكت التليفون اكلمها _ الو ايوة ياهالة ازيك . . . . . . . . . . . .. .. فجأه سمعت صوت خلاني اتنفض من مكاني... . . . . . .. . . . صوتها كان بيروح وبعدين يتحول لصوت واحد فالتليفون وسمعت صوت بيقول هو ده بقي الي هيتجوزك مبقتش عارف اقول ايه قفلت السكه وقلت لأمي الخط فصل . . . . . . . . . . تاني يوم نزلنا نجيب العفش وكانت هالة معانا برضو كانت تصرفاتها غريبه جدا وكل شويه تعد تكلم نفسها وتعمل حركات غريب بوشها . . . . . . . . واحنا ماشيين العصر آذن لقيتها فجأه طلعت تجري واستخبت في مدخل عمارة جريت وراها اشوف في ايه قالتلي . .. . . . . _ معلش اصلي تعبانه شويه ممكن نروح . . . . . . . . . . _ نروح ازاي مش لما نشتري بقيت الحاجه . . . . . . . . . . . _ خلاص ماشي ... . . . . . . . . . .. . . واحنا ماشيين شفت برواز لقيت عليه أية الكرسي عجبني قوي قلتلها هشتريه نحطو فالصاله قالتلي: لأ انا مش بحب البراويز في شقتي استغربت جدا من رد فعلها وبدأت الشكوك تراودني عن تصرفاتها وجريها من صوت الآذان و برواز القرآن رحت حكيت لأمي الي حصل ردت قالتلي . . . . . . . .. . .. _ تلاقي بس الي ماتتسمي شاغله تفكيرك ومشتتاك . . . . . . . . . . . . .. ..بنت خالتك زي الفل وعمرنا ما لاحظنا عليها حاجه عدت الأيام وجه يوم الفرح رحت عشان اجيبها من بيتها وانا داخل حسيت بخنقه فظيعه وكأن حاجه بتقولي ارجع مكنتش مرتاح خالص ورحت بالفعل خدتها ورحنا عالقاعه بس كان فيها حاجه غريبه جدآ نص الفرح قاعده في الحمام وكل شويه حد يروح ينادي عليها تعد شوية وتروح تاني قلتلها انتي مالك فيكي ايه تصرفاتك غريبه جدا قالتلي: معلش اصلي تعبانه شويه من تجهيزات الفرح . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . خلص اليوم ورحنا بيتنا اعدت اتعشيت والفجر آذن فاللحظه دي اتغيرت خالص لقيتها بتجري فالشقه زي المجنونه وصوتها غريب انا اترعبت وجسمي اتنفض طلعت اجري وسبتلها الاوضه اعدت عالكنبه فالصاله لحد ما نمت علي نفسي من التعب نص ساعه وفي صوت غريب صحاني دخلت الاوضه عليها براحه عشان اشوفها بتعمل ايه ملقتهاش في السرير ندهت عليها وكانت الصدمه الي خلت جسمي كلو اتشل في مكانو ... . . . . . . . . . . . . وكانت الصدمه اني لقيتها قاعدة في حمام الاوضه وببص في وشها لقيت عنيها لونها احمر خالص بطريقه تخوف جسمي اعد يترعش قولتلها في ايه ياهاله مالك ردت عليا بصوت راجل وقالتلي..... . . . . . . . . . . . . . . . _ انا مش هالة انا لطيف انت عمرك ما هتاخد هالة مني هقتلكم انتو الاتنين بدأ العرق يصب مني وواقف مرعوب وكنت بتمني الارض تتشق وتبلعني معرفتش اتحرك واتسمرت مكاني فجأه صوت هالة اتعدل وبتقولي... . . . . . . . . . . _ في ايه يا حسام واقف كده ليه.. . . . . . . . . . . _ حسام مين وزفت مين والله لو ما حكيتيلي كل الي بيحصل هتصل ب اهلي واهلك واحكيلهم انا بدأت تعيط وتقولي الي بيحصلي دا انا مليش زنب فيه انا بتعذب بقالي كام سنه وخايفه احكي ل اهلي يفتكروني مجنونه انا هحكيلك انت والي يحصل يحصل..... . . . . . . . . . . . . . انا من خمس سنين اتخانقت مع ابويا خناقه كبيرة وفضلت اعيط طول الليل فلحمام ونمت من كتر العياط فجأه حسيت ان حد بيحضني كأنه بيواسيني صحيت مفزوعه ولقيتو قدامي ومن ساعتها و لطيف عايش جوايا وحالف اني لو اتجوزت هيأذيني ويأذي الي هتجوزو _ يأذينا ازاي يعني . . . . . . . . . . . _مش عارفه بس ارجوك حاول تساعدني خرجت وسبتها وانا مرعوب وقعدت افكر هعمل ايه فالمصيبه الله يسامحكم يا ماما انتي وبابا عالمصيبه دي لحد ما كلمت اهلي واهلها حكيتلهم مهما كان لازم يعرفو احسن يحصلها حاجه ويشيلوني الذمب وكلمت شيخ وحكيتلو وجالي تاني يوم اول ما دخل الشيخ وقال سلامو عليكم بدأت هاله تغير صوتها تاني وتجري في كل ركن فالبيت وتتنطت دخل معاها الاوضه وقفل الباب اعدت ابص لأهلي نظرات عتاب . . . .. . . . . . . . فجأه لقينا الباب اتفتح والشيخ خارج وهدومو كلها اتقطعت ولقيناه بيقول : ......... . . . . . . . . . . . . . . _ انا اسف انا مش هقدر اساعدكم ....لطيف خادم الجن اصعب من اني اقدر اخرجو منها حاول تدور علي شيخ قوي ودارس الكلام دا كويس عشان ميحصلوش زيي ومشي وسابنا . . . . . . . . . . . . . . بصيت لأهلي وقولتلهم : عاجبكم الي بيحصل ده انتو بعدتوني عن الانسانه الي بحبها وكمان لبستوني مصيبه انا مش قدها ارتحتو كده يارب تكونو مبسوطين عالبهدله الي انا فيها . . . . . . . . .. . . _ امي: يابني وانا اعرف منين بس انها عليها عفريت _ ابويا: ماتخفش يابني هتبقي كويسه ان شاء الله _ خالتي: انتو سايبين بنتي مرميه وقاعدين تتكلمو في كلام فاضي . . . . . . . . . . . . . دخلنا عليها نشوفها لقيناها قاعده في ركن الاوضه ووشها كلو خرابيش وكانت متبهدله مامتها قومتها غيرتلها وقولتلهم . . . . . . . . . . . . . . _ انا لا يمكن اعد معاها لوحدي هتعدو معايا يأما هسيبها وامشي . . . . . . . . . . . . . _ امي : ماينفعش يابني انتو عرسان جداد الناس تقول علينا ايه _ خلاص يبقي هسيبها وأمشي . .. . . . . . . . . . ماما: خلاص انا بس الي هعد معاك ومشيو كلهم وماما قعدت معايا وشافت تصرفاتها وقت الآذان وخافت طبعا منها زي مانا مكنت خايف وقالتلي: انا اسفه يابني انا الي وقعتك الوقعه السوده دي _ فيها ايه لو كنتو جوزتوني الي انا حبيتها .. . . . . .. . . . .. . _ الي حصل بقي ياحسام يعني انا كنت اعرف يابني.. وفضلنا عالحال ده شهرين كل يوم اكلم شيخ ولما بيعرف الي حصل ويسمع بس اسم لطيف ميرضاش يجي لحد ما في يوم... . . . . . . . . . . . . . . . . لقيت تليفوني بيرن _ ألو مين معايا _ الو انت حسام _ ايوة انت مين . .. . .. . .. . .. . _ انا الشيخ عا** الحلبي مغربي وعايش في السعوديه انا هاجيلك في اقرب وقت شيوخ كتير اتصلو بيا حاكولي انا مش عاوزك تقلق خالص . .. . . . . . . . . . . . .. . _ ربنا يكرمك يا شيخ يارب ويجعل الشفا في ايدك ... اديتو العنوان بتاعي وعدا اسبوع ولقيت الباب بتاعي بيخبط مين .. . . .. . .. . .. .. . .. . . . _ افتح ياحسام انا الشيخ عا** _ جريت عالباب اهلا اتفضل ياشيخ اتفضل دخل الشيخ كانت هاله قاعده كا عادتها فالحمام دخلها الحمام وقالها : اطلعي برة.. . . .. .. . .. . .. . .. . _ مش هطلع انت فاكر انك هتقدر تخرجني منها دي خلاص بقت حبيبتي _ طيب خلاص مش هتطلع.. لقيناه راح جايبها من شعرها وقفل الاوضه وقالنا استنوني بره.. . . . .. . . . . .. . . .. . . كنا سامعين خبط ورزع جوه لمده ساعه والقرآن شغال بعد الساعه طلعلنا وهو بيصب عرق وقالنا :_ تم الشفاء ب عون الله فرحنا جدا وشكرناه وكلمنا اهلها فرحناهم تاني يوم امي قالتلي اظن كده انا مليش لزمه ومشيت وسابتني بالفعل.... . . . .. . . . .. . . . .. . .. . . .. رحت اعد مع هاله لقيتها ساكته خالص وعندها صدمه عصبيه جامده قولتلها مالك ياهاله . . .. .. . .. .. . . .. .. _ لاقتها باصتلي وقالتلي انت مش عارف لطيف هيعمل فينا ايه _ انسي لطيف دا خالص لطيف مشي ومش هيرجع تاني _ بس وهو خارج قالي انا مش هسيبكم وهتشوفو _ متحطيش في دماغك انتي بس . . .. . . . . . . نزلت اشتري شويه طلبات للبيت ولما طلعت لقيت.. . .. . . .. مصيبه مصيبه بمعني الكلمه نزلت اشتري شويه طلبات للبيت ولما طلعت فتحت الباب ودخلت الطلبات فالمطبخ ونديت ل هاله يا هاله يا هاله لقيتها مش بترد قلت يمكن مش سامعه دخلت اشوفها راحت فين لقيت مصيبه قدام عيني هالة مشنوقه فالأوضه وقاطعه النفس طلعت جريت جبت كرسي عشان اشوفها بس الكارثه ان هاله خلاص ماتت ....... . . . .. . .. . . . . . بعد ما قلنا انها خلاص رجعت طبيعيه وهتعيش حياتها طبيعه هاله ماتت وانا السبب انا الي سيبتها ونزلت ومصدقتهاش انو ممكن يأذيها ..معرفتش اعمل ايه غير اني اكلم البوليس وابلغ بجريمه قتل وكلمت اهلي واهلها جم بسرعه _ خالتي: ايه الي حصل في بنتي انت عملت فيها ايه واعدت تصوط وتلطم _ انا نزلت اجيب طلبات طلعت لقيتها كده _ بنتي ي ي ي ي ي ي ي ي منك لله اشوف فيك يوم وبعدها جه الظابط _ مين الي عمل فيها كده . . .. . .. . .. . _ والله انا نزلت اجيب طلبات طلعت لقيتها كده انا معملتش حاجه _ احنا هنعرف انت عملت حاجه ولا لا خدوها وخدوني معاها ودخلت عالطب الشرعي وانا فضلت معاهم بيحققو معايا وحكيتلهم كل الموضوع . . . . .. . . . . . فجأه الطبيب الشرعي خبط عالباب ودخل . . . .. . . .. . . _ ها استاذ احمد شرحتو الجثه _ ايوة يا فندم القتيله ماتت منتحرة ومفيش اي علامات مقاومه او ان حد اعتدي عليها . . . . . . . . . . . _ طيب اتفضل انت وطلع تصريح الدفن وسلم الجثه لأهلها واتفضل انت يا استاذ حسام وجودك ملوش لزمه روح عشان تدفن مراتك _ شكرا ليك يا فندم . . . . . . . . . . . . مشيت ورحنا الدفنه ودفناها مكدبش عليكم قلبي اتقطع عليها وعلي منظر خالتي بس هعمل ايه انا مكنتش اعرف ان كل ده هيحصل . . . . . . . . . . . روحت بيتنا مع اهلي ودخلت انام من التعب لكن كنت خايف جدا ياتري لطيف هيعمل فيا ايه هيقتلني زي ما قتل هالة ودماغي بتودي وتجيب . . . . . . . . . . نمت من كتر الإرهاق لكن راحتي مدامتش وحلمت ب كابوس وانا نايم صحيت من النوم مفزوع لسه بفتح عيني لقيت عين بصالي جامد . . . .. . . . . . . . كائن شكلو غريب واقف وضخم هو مش انسان لا _ انت مين . . . . . . . . . . . . _ انت متعرفنيش انا لطيف . . . . . . . . . . قمت اتنطرت من عالسرير . . . . . . . .. . .. . . .. _ انت عاوز مني ايه _ انت فاكرني هسيبك كده بسهوله انت السبب في موت حبيبتي انا هدفعك التمن غالي اوي _ مش انا السبب انت السبب انت الي خليتها عملت كده فنفسها فجأه اتقلب وعينو بقت حمرا كأنها فيها نار واختفي تماما نديت علي ماما..يا ماما جت تجري . . . .. . . . . . . . . . . _ مالك يابني فيك ايه حكيتلها الي حصل بس مصدقتنيش افتكرت اني بخرف من الي حصل مع هاله وفضلت نايمه جمبي طول الليل تاني يوم حصل نفس الكلام الساعه كانت تيجي ٢ بعد نص الليل يظهرلي يعد يرعبني وشويه ويمشي قعدت افكر انا هعمل ايه فالمصيبه دي . . . . . . . . . . . . الفترة دي حاولت اكلم نانسي ب كل الطرق لكن رفضت انها ترجعلي اترجتها كتير لكن هي رفضت انا عارف طبعا هي حقها انها متآمنش لواحد بيسمع كلام اهلو في كل حاجه . . . . . . . . . . . . . . عدا شهر وانا علي الحال ده كل يوم الساعه ٢ لطيف يجي ويعد شويه ويمشي تاني هو مش بيأذيني لكن بيرعبني حرفيا فكرت شويه لحد ما جه في دماغي اني اكلم الشيخ عا** وبالفعل كلمتو . . . . . . . . . . . . . . . . . _ الو ايوة ياشيخ عا** فاكرني انا حسام _ طبعا فاكرك خير طمني في جديد . . . . . . . . . . . .. حكيتلو كل الي حصل ل هاله والي بيحصلي بالتفصيل _ استاذ حسام انا مش عاوزك تقلق خالص لطيف ده مش بيأذي هو بس زعلان علي هاله ومراتك انتحرت محدش أذاها هي كانت متخيلة انو هيأذيها عشان كده انتحرت وبالنسبه انو بيظهرلك بكرة هيزهق منك وهيلاقي واحده يلبسها وتخلص منو وضحك . . .. . . .. . بس انا عاوزك تواظب علي صلاتك واذكارك كل يوم ومتخافش منو ومتبينش انك ضعيف . . . . . . . .. . . . . قفلت معاه وحسيت اني ارتاحت شويه وقمت اتوضيت وصليت ركعتين وفنفس اليوم لطيف ظهرلي برضو بس مخفتش منو كلام الشيخ عا** قواني بعدها بقي يجيلي ويوم ويوم . . . . . . . . . . وبالفعل بعد سنه بالظبط مبقاش يجي تاني الحمد لله واتقربت لربنا . . . . . . . . . . . جالي شغل برا في دولة أوروبيه قلت فرصه اروح من الكابوس الي كنت فيه ده . . . . . . . . . . . . عرفت من ناس صحابي ان نانسي فالسنه دي اتجوزت وجابت بنوته وبتحب جوزها وعايشه مبسوطه علي اد ما زعلت لكن فرحتلها جدا انها مبسوطه في حياتها عشان هي تستاهل كل خير . . . . . . . . . . . . سافرت واشتغلت ونجحت في شغلي واتعرفت هناك علي ناتالي بنت اوروبيه زي القمر حبينا بعض وخطبتها واتجوزنا من غير موافقه اهلي طبعا . . . . . . . . . انا **رت العادات والتقاليد الي ضيعت من عمري سنتين انا مشيت بدماغي ومسمعتش كلام اهلي انا اتجوزت إنسانه ومتجوزتش شيطانه . . . . .. . . . . النهاية

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

( عشق العاصم )

read
1K
bc

نور الصعيد

read
1K
bc

عشق تحدى الصعاب

read
1K
bc

رواية ادم.. لـ زينب سمير

read
1K
bc

عشق صقر الصعيد

read
2.1K
bc

رجل المهام الصعبة.. للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕

read
1K
bc

نورٌ على نور

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook