بيت العيلة البارت الحادي عشر

2045 Words
بيت العيلة البارت الحادي عشر بقلم / غادة سعيد لقيت الكراسه والكتاب الي انا راميهم عالارض مش موجودين ... بقلب فالكتب لقيتهم رجعوا في مكانهم وكأني مش راميهم ب ايدي عالارض انا متأكد ان مستحيل حد يجي جنبهم كل الي فالموقع كانوا خايفين يجوا جنب البيت بتاعنا.... اخدت الكراسه وحطيتها في جيب الجاكيت بتاعي وخرجت برة بسرعه وكنت لسه بفتح الباب لقيت عم محمد في وشي علي باب البيت... _ باش مهندس احمد!!!!!!!!!!! انت ايه الي دخلك هنا... _ مفيش اصل .... اصل انا جيت بدري قولت ادخل اتف*ج عالبيت دا اصله شكله عاجبني..... _ عاجبك ايه بس دا بيت ملعون ومسكون ب روح شخص انتحر جواه..... _ ياعم انت بتصدق الخرافات دي _ ومصدقش ليه بس دا كل الناس بتتكلم عالبيت دا ..... سيبته ودخلت المكتب بتاعي وبحط ايدي في جيبي اطلع الكراسه.... لقيت العمال والموظفين وصلوا ... دخلتها في جيبي تاني وقولت هبقي افتحها فالبيت .... كملت الشغل عادي وانا مستني اليوم يخلص عشان اروح واشوف ايه جوة الكراسه...... خلصت الشغل و روحت البيت وانا راجع فالسكة جاتلي رساله عالواتس من هاجر بنت عمي.... بتسلم عليا وزعلانه ان انا مش بسأل عليها ولا علي مامتها... بالمناسبه هاجر بنت عمي عندها ٢٠ سنه بتدرس فالكليه.... اتصلت بيها..... _ الو ... ازيك يا هاجر انا اسف والله مشغول شويه انا عارف اني مقصر في حقكم _ انا زعلانه منك يا احمد دانت الي باقيلي من ريحة بابا الله يرحمه ليه مش بتسأل عليا ولا بتيجي تزورنا انت داخل علي اربع سنين مدخلتش بيتنا _ انا اسف والله هجيلكم قريب..... وقفلت التليفون...... روحت البيت ودخلت اوضتي بسرعه وحاولت افتح الكراسه لكن القفل مش راضي يفتح ..... مسكت شاكوش و**رته وبالفعل فتحتها...... اول صفحة فيها رموز مش مفهومه ... والباقي كلام مش مفهوم برضو..... كان ساعتها المغرب بيأذن نزلت اصلي فالجامع وخدت معايا الكراسه لا حد يشوفها...... الجامع الي بصلي فيه كان فيه شيخ معروف انه بيفك الاعمال وبيفهم فالسحر والكلام ده .... حسيت انه ممكن يقدر يساعدني ب اي حاجه..... استأذنته بعد الصلاه ان انا عاوز اتكلم معاه شوية ..... حكيتله كل الموضوع من ساعة ما عمي انتحر لحد ما لقيت الكراسه _ بس بس متقولش انتحر عمك منتحرش عمك اتأذي _ يعني ايه _ عمك دخل في سكه وحاجات هو مش قدها.... عمك سخر (مخم) ملك الجان بنفسه .... _ بس عمي ملوش فالسكك دي خالص دا مكنش بيسيب فرض... _ هو من الكلام الي موجود قدامي انه كان بيحاول يساعد حد لكنه للأسف آذي نفسه من غير ما يحس.... _ طب الكلام ده معناه ايه ..... _ انت بس الي هتقدر تفهم معناه مش بتقول انه جالك فالحلم استني هيجيلك تاني وهتوصل ل حاجه بس الاكيد انه محتاجك..... مشيت و روحت البيت وانا في حيرة يا ترا احكي ل بابا الكلام دا ولا مشغلش دماغه..... قررت اني مش هحكي حاجه دلوقتي..... دخلت اوضتي ارتاح شوية وقولت اتصل ب هاجر اتطمن عليهم عشان اروح ازورهم.... _ ازيك ياهاجر عاملة ايه.... _ انا بجد مش مصدقه اني جيت في بالك واتصلت بيا تسأل _ معلش والله بقالي كام يوم عندي ضغط شغل.... انا عالعموم هاجي ازوركم بكرة _ بجد هتيجي... _ اه بجد... _ طيب هنستناك عالغدا متتأخرش ..... قفلت التليفون ونمت ..... فجأة لقيت باب اوضتي بيخبط بصوت عالي اتنفضت من مكاني .... الباب اتفتح لوحده ولقيت.... الباب اتفتح لوحده ولقيت قدامي كائن شكله مخيف ل ابعد الحدود وشه العضم باين منه ولحم وشه بيقع وعينه لونها احمر _ انت انت مين ودخلت هنا ازاي _ انت الي فتحت النار علي نفسك وشوف بقي هتتصرف ازاي.... فجأه لقيت بابا بيصحيني م النوم.... _ احمد احمد اصحي مالك يابني انت بتنازع وانت نايم ونفسك كان مكتوم... _ حلمت ب كابوس فظيع يابابا... _ طيب اصحي اتأخرت عالشغل.... _ لا يابابا انا تعبان ومش رايح النهاردة الشغل انا هروح ازور مرات عمي وبنتها.... _ غريبه يعني بقالك كتير مرحتش اشمعنا النهاردة _ اصل هاجر كلمتني وزعلانه ان انا مش بروح ازورهم قولت اروحلهم النهاردة..... _ طيب يابني ابقي سلملي عليهم انا كنت لسه عندهم امبارح وبروحلهم كل اسبوع.... قومت قعدت شويه كنت بستوعب ايه الي شوفته دا بس اكيد من عقلي الباطن شكلي فكرت في كلام الشيخ كتير خلاني احلم ب كابوس.... قومت فطرت ولبست ونزلت رحت عند هاجر ومرات عمي..... خبطت عالباب.... فتحتلي واحده زي القمر شعرها لونه اسود وطويل ولابسه فستان اسود _ انتي مين... _ في ايه يااحمد مالك انا هاجر _ هاجر مين بنت عمي الصغيرة الي كنت بض*بها علي قفاها... _ ههههههه اه مانت لو بتيجي كنت هتعرف ان الصغيرة كبرت ادخل عشان الغدا جاهز.... شكلها اتغير تماما عن ما كنت شايفها اخر مرة بقت زي القمر.... وروحها حلوة وبتضحك علي طول برغم الحزن الي جواها خلصنا اكل ومرات عمي دخلت تعملنا عصير.... _ ها عاملة ايه ياهاجر فالجامعه بتاعتك _ كويسه الحمد لله فاضلي سنه واخلص _ ياااه الايام بتجري بسرعه اوي... ضحكت ضحكه سحرتني وخليتني مش عارف اشيل عيني من عليها... _ بس انت قولي بقي ايه الي فكرك بينا وخلاك حنيت علينا وزورتنا..... _ لا منا هزوركم الفترة الجايه كتير عشان اشوف القمر الي بيطلع بالنهار لقيتها ات**فت ودخلت جوه... انا كنت مغفل اوي معقوله تكون قدامي بنت عمي واروح ادور علي عروسة بره طلعتلي بالعصير وطلبت منها نبقي نخرج مع بعض مرة... _ ماشي شوف انت فاضي امتي وكلمني..... لقيت التليفون بتاعي بيرن وصوط بابا عالي ... _تعالا بسرعه يااحمد الاوضه بتاعتك بتولع سيبتهم وطلعت اجري بس علي ما وصلت كانت اوضتي اتفحمت _ ايه ال حصل للاوضه يابابا _ والله يابني احنا كنا تحت ولسه واصلين لقينا اوضتك لوحدها بتولع اكيد حصل ماس كهربائي _ ماس في اوضتي بس _ الحمد لله انها موصلتش في باقي الشقه ومش مهم انت تنام في الاوضه الفاضية مؤقتا لحد ما نرجعلك اوضتك زي ما كانت..... دخلت اريح شويه لقيت هاجر بعتالي رسالة كتابات ل ghada saeed _ انت كويس _ اه الحمد لله حكيتلها علي الي حصل..... واستأذنتها عشان انام شوية عشان تعبان..... نمت ولقيت عمي جايلي فالحلم وبيقولي .... _ اظن انت عرفت انا فيا ايه .... انا روحي مش مرتاحه وعايزك تساعدني... انا يا احمد منتحرتش زي ما الناس فاهمه هما الي اذوني وبانت انها حادثه انتحار ..... اوعي يا احمد البيت يتهد قبل ما تعمل ااي هطلبه منك والي هطلبه منك ده لازم حد من دمي ومن صلبي هما الاتنين يعملوه.... _ تقصد مين _ انت وهاجر بنتي.... _ طيب قولي اعمل ايه... فجأه لقيت ماما بتصحيني _ قوم يااحمد العشا جاهز _ ليه ياماما صحتيني بس مكنتش عايز اصحي دلوقتي انا مش عايز اكل يا ماما بعد اذنك _ براحتك يا احمد حاولت انام تاني لكن خلاص النوم طار من عيني اتصلت ب هاجر _ ازيك ياهاجر انا اسف بكلمك في وقت متأخر _ لا يا احمد متقولش كده انت زي اخويا.... اخوكي!!!!!!! طيب المهم انا عايز اقابلك بكرة ضروري.. هاجي اخدك من تحت البيت عشان عايز اتكلم معاكي شوية قفلت معاها التليفون ولقيت مصطفي زميلي فالموقع بيكلمني وقالي حاجه مكنتش عاملها حساب _ الو ايوة يااحمد انت مجتش الشغل ليه _ معلش يامصطفي اصل انا تعبان شوية ومقدرتش اجي _ ليه بس الف سلامه عليك..... بس لازم تيجي بكرة عشان ورانا شغل كتير عشان هنبدأ الهد من بكرة _ ايه انت بتتكلم جد _ ايوة بتكلم جد ههزر ليه يعني متتأخرش بكرة الشغل كتير والمدير شايط قفلت معاه وانا مش عارف هعمل ايه ولا اتصرف ازاي مينفعش البيت يتهد دي وصيه عمي ليا فالمنام ..... مقتش قدامي غير هاجر لازم اكلمها احكيلها..... _ الو ايوة ياهاجر انا عاوز اقابلك دلوقتي ضروري _ انت بتهزر يااحمد انت عارف الساعه كام ... احنا بعد نص الليل.... _ هعدي عليكي دلوقتي حالا مش هاخد من وقتك نص ساعه _ ماما نايمه يااحمد _ ترجوكي الموضوع ميستناش هنتكلم فالعربيه واطلعي علي طول _ ماشي.... لبست ونزلت بسرعه واتصلت ب هاجر تنزل نزلت.... _ في ايه الجنان ده بقي انت جاي ليه دلوقتي.... _ هاجر انا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم.... هو انتي ملاحظتيش حاجه علي عمي قبل موضوع الحادثه فجأه لقيت دموعها نزلت _ حادثة؟!!!!!! بابا معملش حادثه بابا قرر ينهي حياته ب ايده ... قرر يبعد عني وعن امي وعننا كلنا ونعيش طول عمرنا بحرقتنا عليه انت مش شايف انه اناني.... _ اسمعي ياهاجر موت باباكي كان حادثه هو منتحرش باباكي روحه مش مرتاحه وعاوزنا انا وانتي نساعده.... وحكيتلها علي كل الي حصل من اول الكتاب الي لقيته والشيخ واوضتي الي ولعت والاحلام والكلام الي حصل كله.... _ استني استني بابا فعلا قبل ما يموت كان بيحكي ل ماما ان اقرب صديق ليه كان معموله سحر وهو كان عايز يساعده ب اي حاجه ... كتابات ل ghada saeed تفتكر دا ليه علاقه بالموضوع.... _ دا اكيد هو ده الي عمل فيه كده حاول يتدخل في حاجه هو ميعرفهاش واتقلبت عليه.... _ احمد انت لازم تمنع البيت دا انه يتهد هات العقد من عمي وامنعهم يهدوه عشان بابا..... _ حاضر وعشانك انتي كمان ياهاجر..... ادعيلي عمي يجيلي النهاردة فالحلم يقولي ايه المطلوب بالظبط _ انا لازم اطلع دلوقتي عشان الوقت اتأخر اوي اوي وماما كده هتقلق _ انا عايزك معايا بكرة ضروري.... روحي نامي ساعتين واصحي البسي هعدي آخدك قبل الشغل.... _ ماشي خلي بالك من نفسك.... _ خايفه عليا _ طبعا مش اخويا .... _ اخوكي تاني ماشي نخلص بس من الي احنا فيه ونشوف موضوع اخوكي ده.... روحت البيت وجريت صحيت بابا عشان يديني عقد البيت _ انت بتقول ايه يا احمد انا خلاص مش عايز البيت دا ولا عايز حاجه تفكرني بيه.... اضطريت اني احكيله علي كل حاجه والي حصل لقيته جابلي العقد بسرعه .... دخلت قولت انام ساعتين قبل الشغل يمكن عمي يظهرلي فالحلم يقولي اعمل ايه ..... والي حسبته لقيته فعلا ظهرلي وطلب مني اني افتح الكراسه علي اخر صفحه فيه فيها كلام وبعض ايات القرآن الكريم لازم ادخل شقته واقراهم انا وهاجر ب صوت عالي عشان روحه ترتاح...... افتكرت ان الكراسه كانت في دولاب الاوضه الي ولعت.... جريت عالاوضه فتحت الدولاب كانت النار واكله الخشب قعدت اقلب فالدولاب ولقيت الكراسه سليمه النار ملحقتش تحرقها..... فتحت اخر صفحه لقيت كلام غريب فوق ومن تحت ايا قرآنيه دخلت لبست هدومي وبسرعه رحت تحت بيت هاجر خدتها وجريت عالشغل لقيتهم مجهزين البلدوزر الي هيهد جريت عليهم _ استنوا هنا انتو بتهدوا البيت دا علي اساس ايه من غير ما تستأذنوا اصحابه.... _ البيت دا ملوش اصحاب وكله بيقول انه مسكون _ انا بقي صاحب البيت والعقد اهو ومش موافق انه يتهد.... _ يعني ايه والمعدات الي جبناها انت كده هتخسر الشركه خسارة كبيرة وانت ليه مقولتش الكلام ده من الاول _ انا حر ومفيش حد هيهد البيت دا لموا حاجتكم ولو عالشغل انا خلاص هقدم استقالتي ومش عايز اشتغل في شركتكم لقيت هاجر بتقولهم احنا بس هندخل ناخد حاجه من جوة وبعدها ابقوا هدوا براحتكم _ اسكتي انتي مفيش حاجه هتتهد.... خدتها من ايديها ودخلنا البيت وسط زهول من العمال والموظفين.... دخلنا شقة عمي وهاجر كانت خايفه وايديها بتترعش... _ مالك _ افتكرت يوم موت بابا الله يرحمه _ متخافيش كل حاجه هتبقي كويسه وقفنا في ركن من البيت وفتحنا الراسه وابتدينا نقرأ الكلام بصوت عالي .... وبعدها قرأنا بعض الايات من سورة البقرة وسورة الجن .. لقينا البيت بيتهز بينا جامد لكن احنا كملنا ومنتبهناش للاصوات الي كنا سامعينها ..... فجأه لقيت هاجر وقعت عالارض وانا كملت الكلام للآخر..... لما خلصت الدنيا هديت وكأن مكنش فيه حاجه.... جريت علي هاجر عشان افوقها ..... شيلتها وطلعت بيها برا البيت وشربتها ميه..... _ خلاص ياهاجر كل حاجه بقت كويسة ..... _ انا بجد مش عارفه اقولك ايه انا كنت كل دا فاكرة ان بابا سابنا وانتحر مكنتش اعرف ان كل ده حصله..... خلاص يا احمد احنا عملنا الي علينا خليهم يهدوا البيت _ مفيش حاجه هتتهد ياهاجر البيت دا انا هعيش فيه وهتجوز فيه كمان ايه رأيك بقي _ تتجوز هههههههه ودي مين سعيدة الحظ بقي..... _ هتعرفي قريب ..... انا حاسس اني تعبان تعالي اروحك وبعدها اروح انام ..... روحتها ودخلت البيت وانا مش شايف قدامي لقيت بابا بيقولي _ عملت ايه _ بابا انا تعبان دلوقتي هحكيلك علي كل حاجه لما انام .... بس خلاص كل حاجه بقت كويسه _ ربنا يطمن قلبك يابني _ دخلت نمت و اول ما نمت لقيت عمي ظاهرلي فالحلم وشه منور وكان سعيد وبيضحك وبيقولي.... _ انا دلوقتي روحي ارتاحت انا كنت طول الفترة دي بتعذب وروحي متعلقه مكنتش اعرف عواقب الحاجات الي عملتها كان كل همي اساعد صديقي الي مكملش سنه بعد وفاتي ونسيني ومبقاش يدعيلي زي ما اي حد بيموت بيتنسي مش هوصيك علي هاجر و مامتها قولهم ان الي حصل مش ب ايدي انا عمري مافكرت اسيبهم وامشي انا روحي فيهم خليهم يسامحوني يابني وقولهم اني بحبهم اوي.... ولقيته مشي بس كان طاير مش ماشي كأنه كان محبوس واتحرر.... كلمت هاجر فالتليفون .. . ..... _ انتي بقي كنتي عايزة تعرفي مين سعيدة الحظ؟؟؟؟؟ يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD