الفصل الاول

1291 Words
#فقدان_ذكرة/#الفصل_الاول تشعشعت ااضوء النهار علي منزلهم " نتوجه اولا الي غرفة جميلة وابنها حازم اقتربت جميلة من صورتها هيا وزوجها "ارتسمت ابتسامة علي وجها عندما تذكرت احلي ذكريات معة قبل وفاته طبعت قبلة علي صورتة ثم وضعتها علي الطاولة اقتربت من ابنها حازم الذي يبلغ من العمر ٦سنوات جميلة: حاااااازم يلا يا بابا عشان صلاة قوم بقي وضع حازم الوسادة علي وجه ثم تحدث بنزعاج يا ماما النهاردة الجمعة بليز سبيني انام برحتي جميلة: حازم قوم صلي جمعة وبعدين ارجع نام تاني نهض حازم وهو يمد شفتيه بنزعاج "انا زعلان منك جميلة:اتفلق قوم صلي يلا قام حازم وهو ينظر لولدته بنزعاج ثم خرج خارج الغرفة تابعتة جميلة الي خارج ................ في غرفة اخرا بجوار غرفة جميلة فتح عبدالله عيونة بنزعاج علي صوت زوجته المزعج في صباح عبدالله :في ايه علي أصبح يا سنية سنية:قوم يا عبدو بقالي ساعة بصحيك قوم عشان صلاة الجمعة وبعدين مش فضيين ورانا حاجات كتير عشان العريس الي جاي يتقدم لبنتك يا عبدو اعتدل عبدالله بجلوس علي فراش ثم مسح وجه اتصبحني وصبح الملك الله 'حاضر يا سوسو هقوم اصلي واجبلك كل الي انتي عايزاه سنية:تسلملي يا ابو سيف عبدالله : ياه يا سنية بقالك كتير مسمعتش منك بتندهيلي بأسم سيف جلست سنية بجوار عبدالله وهيا تمسح دمعة هبطط اعمل ايه يا عبدالله غصب عني " كل ما انده علي اسمة قلبي بيوجعني وضع عبدالله يدو علي يد زوجته ليربط عليها ' ادعيلو برحمة يا سنية "ربنا يرحمو ويخلي حازم ابنه لينا ربنا كبير وحاسس بينا "عوضني بأبنة يا سنية سنية:ربنا يرحمة يا عبدو "وحشني اوي اوي مسح عبدالله دموعة ثم اقترب من زوجته " خلاص يا سوسو وحيات ابوكي انسي "متخلناش ننكد علي بنت سنية:وانت فاكر أن نسيته يا عبدالله دنا كل يوم بموت علي فراقة عبدالله:وانا الي نسيت يعني " انا وانتي عمرنا ما هننساه بس لازم نقف علي رجلينا عشان صافي بنتك وليلي وعامر وكمان جميلة مراتة وحازم مسحت سنية اثار بكئها ثم قالت بغضب اه بالحق نسيت اقولك " في وحدة كلمتني علي جميلة عبدالله :كلمتك ازاي سنية:هتكون كلمتني ازاي يا عبدو "وحدة عايزة جميلة لأبنها مطلق وعندو ولد وبنت " بس انا طفشتها عبدالله:ليه يا سنية حرام عليكي سنية:جرا ايه يا عبدو عايز مرات سيف تكون لحد تاني عبدالله:ومتكنش ليه " يا سنية البنت بقلها خمس سنين عايشة حزينة عليه "حرام علينا البنت صغيرا لسه ولازم تشوف حيتها "مش هتفضل عايشة شيلا همنا وهم ابنها سنية:بقولك ايه يا عبدو "قوم شوف وراك ايه ولا أقلك الاحسن هطلع اصحي عيالك عن ازنك خرجت سنية الي خارج " ابتسم عبدالله علي زوجته ثم قام ليقيم صلاة الجمعة ويحضر حالة لمقابلة عريس ابنته المستقبلي ............... في غرفة اخرة ضربت ليلي صافي بالوسادة بغيظ "قوووومي يا زقته صافي:يووووه يا ليلي مش هقوم يعني مش هقوم صرخت ليلي بأسم ولدتها "يا ماما يا ماما تعالي هجمعت سنية الغرفة بغضب شديد "في ايه ليلي:يا ماما محمد زمانة جاي هو أهلة واحنا لسه معملناش حاجة وبنتك رخمة لسه نايمة اقترب سامية من بنتها صافي ثم صرخت في ازنيها يا بالوة من بلاوي زمن يا قدري الاسود قوووومي قامت صافي وهيا تهاتف بنزعاج "في ايه يا ماما سنية:قومي يا باردة سعدي اختك صافي:يا ماما مفيش حاجة تتعمل "جميلة امبارح وضبت البيت كلو ليلي:وسبتيها توضبه لوحدها "انتي يا بت معندكيش دم دخلت جميلة وهيا تضحك علي صياحعم في صباح صباح خير يا احلي عيلة مزعجة اقتربت ليلي منها وهيا تبتسم "صباح فل يا جميلة جميلة:اخبارك ايه يا عروسة ليلي:زفت والله يا جميلة سنية:ليه بس يا بنتي ليلي: لسه مخلصتش اي حاجة خالص حتي الكوافير لسه مرحتش ولا اشتريت الفستان جميلة:طيب يا بنتي ايه الي منعك "انتي زي شطرا تخدي صافي وتروحي تشتري الفستان وبعدها تروحي كوافير وانا هنا مع ماما صافي: قشطة عليكي يا جمووولة سنية:لا يا جميلة روحي معاهم وجهزي نفسك انتي كمان يا بنتي اقترب جميلة من سنية ثم لفت يداها حولين عنقها واسيبك لوحدك ازاي بس يا ماما "وبعدين اروح اعمل ايه معاهم هما عرايس لسه ليلي:وانتي يا جميلة لسه احلي عروسة جميلة:مش احلي منك يا قلبي "يلا بقي عشان تلحقوا ليلي:يلا صافي هستناكي برة خرجت ليلي وخلفها صافي لكي تجهز نفسها ابتسمت سنية لجميلة"ربنا يخليكي ليا يا جميلة جميلة:ويخليكي ليا يا ست الكل ........... .... صرخت صافي وهيا تبكي بصوتها المزعج اتي عبدالله وهو يسرع صوب ابنته وابنه عامر "في ايه علي أصبح صافي:بابا حبيبي وحشتني وحشتني عبدالله:فتح عبدالله يداه لكي تذهب الي حضنه "بنتي حبيبتي وحشتيني وحشتيني لوي عامر فمة بحنق ثم قال بسخرية "ده علي أساس انكم مش نيمين في نفس البيت عبدالله:وانت مالك يا رخم صافي:تلقيه غيران مننا يا بابا عشان مبتعبرهوش عبدالله:مزعل بنتي ليه يا واد انت عامر :هيا دي حد يعرف يزعلها دي تزعل بلد نظر عبدالله الي ابنته ثم ابتسم "الواد ده عملك ايه صافي: اكل شكولاتة بتعتي يا ابي العزيز اتسعت عيون عبدالله وهو يكتم ضحكته " اكلت شكولاتة يا كلب ضحكت ليلي وجميلة عليهم ثم اقتربو منهم ليلي: لالا دي جريمة ويحاسب عليها القانون عامر: اااه انتم كلكم عليا طيب ماشي" ثم نده علي ولدته اتت سنية وهيا تمسك بعض الاشياء في يداها "في ايه يا عامر عامر:جوزك يا ماما جاي عليا عشان بناتة شوفتي اقترب سنية من عامر ثم نظر لهم بغيظ "مالكم ومال عامر عبدالله:مالني ومالو يا سوسو احنا نقدر نيجي جمبه ده في حماية الحكومة يا حكومة ضحكت جميلة والجميع علي هزار عبدالله بتضحكم علي ايه " مش يلا يا جدو عشان صلاة جمعة ترك عبدالله بناتة ثم اقترب من حازم ابن ابنه سيف حبيب قلبي صباح الخير حازم:لسه فكرني يا جدو بعد ايه خليك مع بناتك جميلة:سيف قولتلك اتكلم جدو باحترام عبدالله:جميلة اسكتي "حازم الوحيد الي يقدر يعمل فيا اي حاجة وعلي قلبي زي العسل طلع حازم لسانة لولدته ' **فك يا ماما جميلة:ماشي سيف استني عليا حمل عبدالله حازم ثم ' سيف في حميتي يا جميلة محدش يقدر يعمل معاها حاجة "ولا ايه حازم:انا حازم يا جدو مش سيف انت ديما كده بتغلط في اسمي طبع عبدالله قبلة في خديه وهو يضحك " ماهو انت وسيف واحد يا حازم مش ابوك حازم:طيب يلا يا جدو بقي عشان نلحق صلاة وبعدين اروح العب عبدالله:يلا يا حبيبي ثم نظر إلي عامر الذي كان يلعب في الهاتف "مش يلا يا استاذ عامر قام عامر "يلا يا بابا سنية:متنساش يا عامر طلبات انت وابوك والله لو نسيته حاجة انتم حرين عامر:متخفيش يا ست الكل كل حاجة هجبهالك أن شاء الله نظرت ليلي الي صافي "مش يلا بقي يا بنتي صافي انا جاهزة اهو يلا يا لولو اقتربت صافي من جميلة ثم سألتها 'مش عايزة حاجة اجبهالك يا جميلة جميلة:عايزة سلمتك يا حبيبتي يلا بقي عشان تلحقي وقتك ابتسمت ليلي وصافي لجميلة ثم غادرو المنزل اقتربت جميلة من سنية' انا هدخل أكمل الطبيخ الي جوة سنية:ماشي يا جميلة تسلمي يا حبيبتي جميلة:الله يسلمك يا ماما عن ازنك ذهب جميلة لكي تحضر مأكولات العزومة وسنية تحضير المنزل "ليكنون علي استعداد استقبال العريس وعائلتة ....................... في مكان أخر في فيلاة عائلة اكرم لبس مراد معطفة ثم اقترب من زوجته التي كانت تجلس علي فرشها غاضبة منه ' رنيا رنيا:نعم يا مراد مراد: ممكن اعرف زعلانة ليه رنيا:يا مراد فيها ايه لو جيت معايا عند اهل البنت الي هنخطبها لمحمد اخويا مراد :الشغل يا رنيا الشغل يا حبيبتي غصب عني وبعدين محمد دكتور ومش صغير ومعاه جدك وانتي رنيا:ماشي يا مراد "هتتأخر مراد:حسب ظروفي يا قلبي "ثم قام أوقفته رانيا 'انت كويس يا مراد مراد:وهو يحاول يبتسم "كويس رانيا:مش باين "انت طول ليل بتحلم نفس الحلم جلس مراد مرة ثانية ثم ظهر عليه الحزن الشديد اعمل ايه يا رانيا " نفسي اعرف مين البنت الي بحلم بيها ناس كتير بحلم بيهم ومش عرفهم "عندي احساس أنهم هما اهلي الي مش عرفهم رانيا:انت لسه بردو الموضوع ده في دماغك انسي بقي يا مراد مراد:انسي ايه يا رنيا انسي اسمي واهلي وحياتي الي معرفهمش انسي حياتي ودنيتي الي نسيها ومش عارف افتكرها خالص رنيا:يا حبيبي ما هنا كلنا علتك وانا حبيتك ومراتك مراد: اكيد يا روحي بس بردو لازم اعرف انا مين انا مين يا رانيا انا فعلا مراد ولا شخص تاني لازم اتعالج من فقدان ذاكرة لازم اعرف مين اهلي مين انا لااااازم..............
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD