الفصل الثاني

1408 Words
#فقدان_ذكرة/#الفصل_الثاني دلفت رنيا غرفة أخيها محمد ثم تعالي داهشة علي وجها اف اف يا دكتور ايه كل شياكة دي ابتسم محمد لأخته ثم اقترب منها : مش احلي منك يا قلبي ايه شياكة دي كلها رنيا : لازم اتشيك مش حبيب قلبي هيخطب النهاردة محمد:يسمع منك ربنا " لسه شواية علي خطوبة ده مجرد تعارف علي العالتين رنيا: احسن بردو حتي تدي نفسك فرصة تفكر محمد :افكر في ايه يا رنيا رنيا :انا مش عيزاك تزعل يا محمد بس انا شايفة أن البنت دي مش مستواك والعائلة خالص محمد: ملها البنت واالعيلة " اولا ليلي دكتورة شاطرة وابوها موظف محترم ده علي درجة وكيل وزارة وكمان اخوتها زيها ناس محترمة يا رنيا رنيا :أيوة يا حبيبي بس شكل الاجتماعي بس محمد :ميهمنيش شكل اجتماعي ولا فلوس دي اخر حاجة بفكر فيها اهم حاجة عندي الإنسانة الي هرتبط بيها يا رانيا وبعدين انتي لما تتعرفي علي ليلي هتحبيها اوي اقتربت رنيا منه ثم رتبت علي كتفة ' تمام يا حضرت العريس ربنا يهنيك يارب معاها انا بس الي شايلة همة ماما لما ترجع من سفر "هتخرب دنيا محمد: انا مليش دعوة بيها انا كبير مش صغير وبعدين ما هيا وفقت من خمس سنين تجوزي مراد وهو مكنش حلته حاجة وحلته صعبة ابتعدد رانيا عنه ثم قالت : خلاص يا محمد قفل علي موضوع ده ارجوك محمد :يكون احسن بردو "وبحزرك يا رانيا خدي بالك في من تعامل معاهم انا عرفك ابتسمت رانيا له ثم قالت : متخفش يا حمادة والله مش هعمل اي حاجة يلا بقي ابتسم محمد لأخته ثم عاد الي المراء لكي يوضب حالة ...................... تعالي زغريط من جميلة وصافي بعد رائيتهم الي الملاك الذي أمامهم اقتربت جميلة ثم خلعت ذهبها لكي تعطيه ليلي ليلي:لا يا جميلة مينفعش جميلة:مفيش حاجة اسمها مينفعش "البسي ده يلا ليلي:وانتي يا جميلة جميلة:انا ايه بس هعمل بالدهب ده ايه قدمهم "البسي البسي بس دخلت سنية وعبدالله علي ابنتهم ' تعالي الابتسامة علي وجهم ثم اقتربو منها عبدالله : ايه الحلاوة دي ايه الجمال ده ايه القمر ده بنتي قمر يا ناس ابتسمت ليلي بخجل ثم اقتربت من أبيها لكي تطبع قبلة علي خديه 'حبيبي يا بابا سنية: زي القمر يا ليلي ربنا يتمم يا بنتي علي خير ليلي :يارب يا ماما جميلة :ايه يا جماعة هنفضل هنا كتير "الناس زمنها جاية عبدالله: عايزة اشبع من بنتي الحلوا قبل ميجي الدكتور محمد ويخدها مني ليلي:محدش يقدر يخدني منك يا حبيب قلبي ابتسم عبدالله بحب لأبنته ثم ضمها الي بقوة ربنا يسعدك يا روح بابا سنية: في فم واحد "اللهم امين يارب ........................ وصل محمد واهلة الي منزل ليلي " ظالت رنيا تنظر وتتفحص منزلهم "كان عبارة عن منزل من طابقين ويميزة جنينة متوسطة وبوابة كبيرة في خارج في حي متوسط الحال محمد: ايه يا رنيا مش عجبك البيت استنعت رنيا الابتسامة ثم قالت له بسخرية لا ازاي ده شبه القصور محمد:وحيات ابوكي ما تتريقي "عجبني رنيا :انت حر يا محمد وصل لهم جدهم مسرعا وهو ينظر لبيت بأحجاب شديد بجد بيت مييز وجميل محمد:بجد يا جدو عجبك ابتسم حسن ثم قال : مش مهم المهم انت يا محمد مدام مبسوط خلاص محمد: ربنا يخليك ليا يا جدو نفخت رانيا بضيق ثم قالت : مش هنخش بقي انا تعبت من الوقفة دي محمد:اهدي علينا يا ست رانيا " هندخل اهو وصل محمد الي بوابة الداخلية للمنزل ثم طرق الباب وانتظر رد برفقت جدو واخته فتح لهم عبدالله بابتسامة واسعة : اهلا اهلا يا دكتور نورت بيتني والله مد محمد يداه لكي يسلم عليه بترحيب : اهلا بيك يا عمي ثم لفت بجواره ليعرفة علي جدو واخته جدي حسن ورانيا اختي فتح عبدالله الباب ثم أخذ جمب لكي يفسح لهم المجال ليدخلون ' اهلا اهلا بيكم اتفضو دخل الثلاثة الي داخل وهم ينظرون لتصميم البيت الرائع شاور عبدالله علي غرفة الجلوس 'اتفضلو نورتوني والله دخل محمد وجده واخته الي داخل ثم جلسو بجوار بعض "وضع محمد باقة الورد وعلبة الشكولاتة علي طاولة ثم نظر لعبدالله ' ازي حضرتك يا عمي عبدالله : انا بخير يبني الحمدالله اتت سنية ومعاها عامر "وهم يسلمون ويرحبون بهم عدا فترة من الوقت كانت العائلتين يتعرفون ببعض نظر محمد لجدوا لكي يفتح الحديث ويبدأ بطلب يد ليلي ابتسم حسن وهو يسلط انظارو علي عبدالله ثم بدء حديثة بص بقي يا استاذ عبدالله انتم ناس محترمة وناس اصول ومحمد ابن ابني دكتور وراجل يعتمد عليه " وانا وهو جيين النهاردة ويشرفنا طبعا "أنني نطلب ايد الدكتورة ليلي من حضرتك 'وطمعنين باموافقتك ابتسم عبدالله بافرحة ثم قال : ده شرف ليا يا حسن به طبعا " محمد ولد علي خلق واي عيلة تتمناه بس بعد ازنكم " هو فين ولدتك يا محمد نظر محمد لجدة بتوتر وارتباك واضح نظر حسن له بطمأنان ثم نظر لعبدالله : ولدته سفرت برة مصر فترة وان شاء الله لما ترجع هتيجي وهتتعرف عليكم "ها يا استاذ عبدالله قولت ايه نظر عبدالله لسنية ثم سألها : ها يا ام ليلي سنية: توكل علي الله يا عبدالله ابتسم عبدالله ثم قال : اندهي ليلي ام ليلي عشان تسلم علي عرسها قامت سامية ثم اسرعت لأبنتها لكي تبلغها موافقة ولدها ................ وضعت الهاتف علي ازتيها وهيا تراقب المنزل ثم ظهر صوت صارم ' أيوة رانيا عملتي ايه رانيا: قرئتني الفاتحة يا مامي ميسا: انتي بتقولي ايه " عمل الي في دماغة بردو رانيا: ارجوكي يا مامي تهدي خالص وفكري بالعقل ميسا:انهي عقل ده معقول يسب بنت الوزير ويتجوز بنت ابوها موظف مش كفاية املي خاب فيكي يبقي انتي وهو رانيا: ومالي انا بس يا مامي ميسا: يعني مش عارفة مالك جبتيلي ولد من شارع وتجوزتيه واحنا منعرفش عنه ولا عن علته حاجة رانيا: مامي لو سمحت مراد مش جاي من شارع وبعدين مراد بقي حاجة تانية ده بقي رجل اعمال كبير ميسا: مش موضعني يا رانيا "انتي وعتيني انك تخربي الجوازة دي رانيا:يا مامي هخربها والله بس مش دلوقتي "محمد مش هيسمع كلامك ولا كلامي بليز عادي الفترة دي بس وانا وحياتك عندي لخربها فوق راسها ميسا:لما نشوف يا رنيا اخرتها معاكي ومع اخوكي لما نشوف .................... دخلت رانيا الي المجلس وهيا ترسم ابتسامة مزيفة جلست بجوار جدها ثم نظرت ليلي بتساأل : قليلي بقي يا دكتورة "انتي متخصصة في ايه ليلي: اطفال محمد:ليلي دكتورة شاطرة اوي و أن شاء الله اول طفل ليكي انتي ومراد لازم ليلي هيا الي تتبعة رانيا: اه طبعا طبعا اكيد اقتربت جميلة من محمد ثم نولته طبق الحلو :اتفضل يا عريس انت بخيل ولا ايه ابتسم محمد لجميلة ثم قال : انا ابدا والله "اهو ياستي ثم أخذ الطبق ليأكل منه اخذت جميلة الطبق الثاني ثم وضعته امام حسن 'اتفضل يا جدو "اخذو منها حسن وهو يرد لها ابتسامة شكرا يا بنتي وتسلم ايدك فعلا الاكل كان تحفة جميلة:الله يسلمك يا عمي اخذت جميلة الطبق الثالث ثم وضعتة أمام رانيا اتفضلي يا مدام رانيا نظرت لها بفتور ' لالا ميرسي انا مش باكل الحلو نظر محمد لها بغيظ ثم قام وأخذ من يد جميلة: ولا يهمك يا جميلة هكلو انا ثم نظر ليلي " اصل بحب الحلو اوي ابتسمت جميلة ثم قالت : اه اه انت هتقولي حسن: قليلي يا مدام جميلة انتي بتشتغلي "اصل اكلك جميل جدا والصراحة المفرود تبقي شيف كبير زي الي بيطلعو في تليفوزيون ابتسم جملة لحسين ثم ردد عليه : ربنا يخلي حضرتك " انا بشتغل سكرتيرة رانيا: سكرتيرة جميلة: اه في مركز طبي عبدالله: جميلة بنتي من اشطر البنات في الشغل وفي البيت حسن: باين يا استاذ عبدالله بناتك الثلاثة علي خلق نظر حسين لجميلة ثم سألها مرة ثانية : قليلي يا جميلة انتي خريجة ايه جميلة: لصنص حقوق حسن:معقول وشغالة سكرتيرة عامر:هو في شغل في بلد يا جدو 'الشغل شاحح ضحك حسن ومحمد علي جملته عامر ثم قال لا يا استاذ عامر في "وفي شركة جوز رانيا مراد عندو شركة كبيرة لاستيراد وتصدير "مسمعتوش عنها نظر الجميع لبعض ثم رد عبدالله : محصلناش شرف والله يا حسن به حسن: مراد جوز رانيا عندو شركة من اكبر شركات في مصر وهو محتاج موظفين " لو تيجي مدام جميلة وتنور شركة بنفسها "ايه رايك يا مدام جميلة نظرت جميلة الي عبدالله ثم نظرت لحسن معرفش اقول لحضرتك ايه الي يقول عليه بابا عبدالله: والله لينا شرف يا حسن به بس قطعة حسن مفيش بس يا استاذ " ادي الكارت بتاعي يا جميلة بكرا اصبح تكوني في شركة هناك طلعي كارت بس لسكريا وهما هيتصرفوا ابتسمت جميلة بفرحة عندما أخذت الكارت " نعم انها تحتاج لهذه الوظيفة لكي تحسن دخلها ودخل ابنها تعالي الزغاريط و الفرحة علي منزل عبدالله بعد غياب سنوات كثيرة غادر الجميع بعد ما تم قرات الفاتحة محمد وليلي أخذ حسن معاد مع جميلة لكي تذهب الي مراد غداا لكي تستلم شغلها الحديد قررت جميلة بعد ما استأزنت عبدالله الي ذهاب لشركة في رياح تأتي غداا عندما تذهب جميلة وتري زوجها وحبيبها مزال علي قيد الحياة ماذا تفعل يا تري في هذه المواجهة الساخنة ؟
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD