البارت 7

1377 Words
تستيقظ نادية مبكرا كعادتها مع صوت اله التنبيه، لتقوم في همة ونشاط مع اذان الفجر، لتتوضأ وتصلى وتدعو الله ان يبارك لها في ابناءها ويحفظهما لها، ويرجع لها طفلتها عشق، وان يحفظها من اى شر، ويهدى زوجها ويعود في اقرب وقت وتختم صلاتها بوترها اليومى وتنهض لتسقيظ اطفالها الام بحنان تقول،،، ياخالد ياخلودى يالا ياحبيبى هتتأخر على مدرستك قوم بقى اية النوم ده خالد يفتح احدي عينيه فيقول بصوت يغلبه النعاس مردد،،، صباح الخير ياماما انا قومت اهو خلاص الام بحب تقول،،، صباح الفل ياقلبى يالا ادخل الحمام اغسل وشك واتوضا عشان تصلى الصبح عقبال ما اجهزلك الفطار والسندوتشات وصحى اختك لحسن دى بتغلبنى كل يوم خالد ينهض من فراسه مردد،، حاضر ياماما دى شيرى مش بتشبع نوم مش عارف بتجيبة منين خالد بقترب من فراش اخته ثم يقول،،، ياشيرى قومى بقى ولا حياة لمن تنادى، هو انا لازم يابنتى كل يوم اعمل مهرجان عشان تقومى، مش بتحرمى ابدا انتى حرة اما هجيب المية ولسة هيغرق اختة بالمية تقوم شيرى مردده،، خلاص خلاص قومت اهو اهو بلاش مية والنبى ياخالد حرمت خالد بضحك بشده ويقول،،، ايوة كدة ناس تخاف متختشيش تجرى شيرى بسرعة على الحمام تغسل وجهها وتتوضا لتصلى مع خالد فرض الصبح، ويجهزوا حتى يتناولوا فطورهم مع والدتهم ويذهبون سويا الى مدرستهم في حب وتعاون مع بعضهم لتودعهم الام وتسلم عليهم مردده،، اتفضلوا حبايبى السندوتشات اوعوا تنسوا تكلوها، ومصروفكوا اهو حافظوا عليه اوعى يقع منك ياشيرى زى كل يوم شيرى وخالد مرددين،،، حاضر ياماما اطمنى هناكل السندوتشات كلها، ونشترى حلويات ونمشى فوق الرصيف، ونمسك ايد بعضنا، حفظنا كل التعليمات والله يالا سلام بقى تضحك نادية وتقول،، كدة برضو ياولاد بتتريقوا عليا كل ده عشان خايفة عليكوا، ده انتوا اللى ليا ماشى ياخالد انت وشيرى اصبروا عليها يمسك خالد يد اختة ويلقى قبله في الهواء لامه ويودعها ويذهبون الى مدرستهم القريبة من منزلهم . تقوم الام باعمال المنزل اليومية من ترتيب وغسل الملابس، واعداد الطعام، ويمر الوقت سريعا حتى وهى في دوامة الاعمال، اذ بولادها يطرقون الباب فتفتح لهم وعلى وجهها ابتسامة مرحبه بهم، مردده،، حمدلله على السلامة ياحبايبى يالا بسرعة ادخلوا خدوا شور وغيروا هدومكم، وصلوا فرض ربنا عقبال ما احضر السفرة عشان تتغدوا وبعدين تعملوا واجبتكم، يالا ياشيرى بلاش **ل شيرى بضيق تقول،، حاضر مش معنى يعنى شيرى ماهو خالد اهو لسة مرحش الحمام ولا كل حاجة شيرى شيرى الام تنظر لها وتقول بضيق،،، عشان مفيش حد مغلبنى غيرك يالمضة يالا ادخلى خالد بقترب من اخته ويقول في حنان،،، اسمعى كلام ماما ياشيرى ومتتعباش، حاضر ياماما هنفذ كل اللى انتى عايزاه ياحببتى الام تحتضن ابنها وتقول،،، ربنا يكرمك ويباركلى فيك ويهد*ك ليا ياخالد يارب تقفز شيرى على كتف والدتها بسرعة لتصرخ وتقول،، وانا وانا مفيش دعوة ليا ياست الكل ناديه تحتضنها لحنان وتقول،، وانتى ياروح ماما ربنا يباركلى فيكوا يارب واشوفكوا كدة ناجحين ومتفوقين دايما يارب وينفذوا الاولاد ما طلبتة الام في حب ورضا ثم يتناولوا غذاءهم ويذاكروا دروسهم في نشاط شيرى تتافف بضيق ثم تقول،،، خالد انا مش عارفة احل المسئلة دى ساعدنى فيها خالد ينظر لها ويقول،،، ورينى كدة... بصى ياسيتى دى تتحل بالطريقة دى هتبقى اسهل ليكى، بابا كان دايما بيشرحهالى كدة. فهمتى شيرى بفوحه تقول،،، اه فهمتها الله دى طريقة سهلة جدا انت ياخالد شرحك حلو اوى شكرا ياخالد خالد ببتسامه يرد،،، العفو ياحببتى لو حاجة وقفت معاكى تانى تبقى تقوليلى اشرحهالك شيرى بحب تقول،، ربنا يخليك ليا عارف ياخالد، تعرف انا بابا وحشنى اوى ونفسي يجى واشوفة خالد بحزن يقول،،، وانا كمان ياشيرى وحشنى اوى، بس لازم نذاكر كويس اوي، عشان لما يرجع يلاقينا شطار، وانا هنا معاكى لو احتجتى اى حاجة شورى بس وانا انفذها شيرى:ربنا يخليك ليا انت وماما يا احلى اخ في الدنيا ....................... وتمر الايام على محمد في غربتة بروتين ممل، ولا جديد يغير احزانة، والامه كل يوم لا يستطيع ان يغفل له عين الا وهو يحتضن ملابس عشق، وعروستها اخر عروسة اشتراها محمد لها وطلبها مخصوص من محل الاطفال ليكتب عليها اسم عشق على فستان العروسة، ينظر لها ويتذكر كيف كان يقضى اسعد اوقاتة معها حين يلعبون سويا، وحين تضحك من قلبها عندما يمثل الاب انها نجحت ان تخضة، ويكون في قمة سعادة وهو يرى ويسمع ضحكها...... ااه ياعشقى ياسبب فرحى، والالامى ووجع قلبى، لينام محمد واذا به يشاهد عشق في منامه، تجرى في حديقة جميلة بها اشجار كثيرة وهى تنتقل بينهما، كأنها فراشة جميلة تنقل بين الزهور ويسمع صوتها وهى تنادى عليه بااابتى تعااالى انا هنا.... بااابتى تعااالى انا هنا ينادى محمد باعلى طبقات صوته ياااعشق انتى فين.... ياااعشق انتى فين انا مش شايفك روحتى فين لترد عشق انا هنا انا هنا ليصرخ محمد وهو ينادى عليها عشق ياعشق ليفوق على صوت صديقة ابو مازن في الغرفة ليستيقظه مرددا،،، قوم يامحمد فوق يا اخى كل يوم تفزعنا على صراخك، يا اخى مين عشق دى اللى معذباك ومعذبانا معاك محمد ياخذ انفاسه بصعوبه، ويقول بحزن،،، حقك عليا يا ابو مازن غصب عنى، عشق دى عشقى اللى بسببه جيت هنا عشان مش قادر اعيش من غيرها، ويارتنى قادر استحمل فراقها ابومازن متعجبا،،، ياااه للدرجة دى بتحبها محمد ينظر له ويقول،،، انت فاكر عشق دى مين؟ ابومازن:حببتك ...مراتك محمد يبتسم بسخرية:عشق دى بنتى الصغيرة عندها 3 سنين ابومازن ينظر له باندهاش ويقول،،، بنتك ولية سبتها واية سبب وجعك محمد يتن*د تنهيده عاليه ويقول بالم،،،، ياااه بالله عليك متقلبش عليا المواجع ابومازن يقترب منه ويجلس بجواره علي الفراش، ثم يردد،،،، ياراجل احكيلى وفضفض يمكن قلبك يهدى وترتاح محمد ينظر له وعلي وجه الحزن ويقول بقلب يتعصر من شده الالم مردد،،، هقولك يمكن لما اتكلم معاك اهدى شوية ويستمر محمد في الحديث مع صديقة ويقص عليه كل حكاياتة مع عشق، منذ اول ولادتها لحين اخر مرة نظر لها وكان يحكى وهو منهار في البكاء ابومازن يقول بتاثر وحزن،،، ياااااه معقول اللى بتقوله ده يامحمد هو في حد بيحب للدرجة دى كلنا بنحب عيالنا بس مفيش حد بيوصل لدرجة العشق اللى بتوصفها كدة، وينسى ان له اولاد تاتيين محتاجين لحبه وحنانة، انت غلطت يامحمد غلط كبير انك فرقت بين عيالك، وانك حبيت عشق لدرجة كبيرة جدا عشان كدة ربنا ابتلاك انه حرمك منها، كان لازم تعرف سبب حرمانك من عشق لية، ولما تؤمن انك غلطان وترضى يامحمد من جواك وتستعوض ربنا فيها، يمكن ربنا يهد*ك ليها وترجعلك لكن انت قلبك مليان بحبها، انا مش بقولك متحبهاش لكن املى حبك بحب ربنا، وحب رسولنا الكريم هتلاقى قلبك دخله النور وشوفت الدنيا بنظرة تانية... والغشاوة اللى ملت عينك اتشالت، وهتتولد محمد من اول وجديد تانى محمد يطاطأ راسه لاسفل ويقول في حسره والم،،، عندك حق في كل كلامك انا عشقتها بجنون مكنتش بستحمل اى حد يقرب منها او يكلمها كلمه تزعلها، حتى لو اخوتها لدرجة انهم بيخافوا يقربوا منها عشان مزعلهمش حتى امها كانت بترقض انها تاكلها او تشربها تصدق يا ابو مازن في يوم اتاخرت في المدرسة كان ايام الامتحانات والكنترول رجعت لاقتها نايمة على الكرسى، ٠بسأل عليها اول ما دخلت قالولى نامت من كتر اللعب وهى مستنياك بطمن اكلت فوجئت انها ماكلتش حاجة عشان تاكل معايا تخيل كل ده ومش عايزنى اعشقها في طفلة في سنها الصغير ده بتعمل كدة ابومازن بدهشة يقول،،، معقول مش انت بس بقى اللى مجنون في حب بنتك هى كمان لا ده انتوا حالتكوا محتاجة حد يعالجكوا محمد يمسح دموعه التي نزفت من مقلتيه ويقول،،، عشان بس تعذرنى في حزنى عليها اللى عمره ما هيقل بل بيزيد كل يوم، ادعيلى يا ابومازن ربنا يريحنى واموت وارتاح من اللى انا فيه ده ابو نازن يرد بضيق مردد،،، ياراجل بعد الشر عليك، اية بس لازمتة الكلام ده بدل ما تقول كدة ادعى ربنا يحفظهالك ويجمعك بيها من تانى على خير محمد ينظر السماء ويقول،،، يااارب يسمع منك ربنا ابومازن يقول بنبره هادئه،،، باذن الله يامحمد خلى عندك ثقة في الله، بس انت حاول تغير من نفسك واستغفر ربنا كتير، واتقرب منه تانى واطلب منه المغفرة، انك بعت واتلهيت عنه في حبك الزايد لعشق محمد بايمان يقول،،، استغفر الله العظيم واتوب اليك، اللهم انى اتوب اليك فرحمنى وتب علينا، واغفر لى ذنبى انت التواب الرحمن الرحيم يارب العالمين ابومازن يربترعلي كتفه ويقول،،، ربنا يتقبل منك يامحمد ويهدى لك حالك يالا الكلام اخدنا يادوب الفجر اقرب ياذن نقوم نصلى جماعة محمد ينهض من فراشه ويقول،،، حاضر هقوم اتوضأ واجيلك انا مش عارف اشكرك ازاى يا ابو مازن انت كلامك ريحنى ويارب اقدر اعيش من غيرها ابومازن ببتسامه يقول،،، متشكرنيش على حاجة، انا معملتش حاجة يامحمد ربنا اللى بعتنى ليك عشان اقولك كلامى ده واحاول افوقك من الدوامة اللى انت عايش فيها، وارجعك لتقرب من ربنا لينير لك طريقك فنور ربنا لا مثيل يهدى بنورة من يشاء ربنا يوعدنا محمد:امين يارب وينهضوا ليصلوا الفجر جماعة طامعين في رضا المولى عز وجل وداعين له ان بنور طريقهم ويثبت ايمانهم ويحفظ اولادهم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD