الفصل الثالث

3550 Words
عند حسام حسام :هات الموبايل اخذ حسام الموبايل واخذ يرن على مازن ولكنه لا يرد حسام بغضب :ماشي يا مازن اتصل حسام بماجدة حسام : ماجدة هانم انا حسام الجارحي ماجدة باستغراب : أهلا حسام بيه خير حضرتك عايز حاجة حسام بغضب : رحمة والدة اميرة اتخ*فت شعرت ماجدة بفرحة شديدة فهي لم تكن تعرف بميعاد التنفيذ ماجدة : ماتقوليش انه جاسم حسام :اه هو مفيش غيره ماجدة بحزن مصطنع :ازاي يعني هو المفروض هيخ*ف اميرة بس حسام بعصبية شديدة :ما يقدرش ولا هيقدر ماجدة برعب من نبرته :مش قصدي والله انا بس اتفاجئت باللي عمله طب حضرتك متاكد من ان هو اللي عملها اقصد يعني ايه علاقة جاسم برحمة وخصوصا ان حضرتك علاقتك مش قوي بيها يعني مش هيقدر يبتذك بيها اغلق حسام الخط وظل يتجول في الغرفة بكرسيه المتحرك ولا يستطيع التفكير لن يستطيع التفكير او التصرف الا اذا رآها امامه وسمع صوتها بعد قليل اتصل جاسم بحسام حسام بعصبية : ده جاسم اسر :رد فتح حسام الخط جاسم : اخبارك يا حسام بيه واخبار رجلك ..........: حسام جاسم :والله كنت عايز اجي اهني بنفسي للباشمهندس بس قولت اكيد مسرحية بايخة والممثلين مش مقنعين فبصراحة **لت حسام بعصبية :انت عايز ايه جاسم ببرود :اولا وصلات الامانة وبعدين نبقى نتفاهم على الباقي كاد حسام ان يرد ولكن شاور له اسر بان اميرة مع سيف فاطمئن قلب حسام وهدأ حسام :والمقابل جاسم : يعني ايه والمقابل عيب يا باشا اكيد الخبر وصلك واكمل وهو يمثل انه نسي وخبط على مقدمة راسه باستفزاز اه نسيت صحتك ماتسمحلكش انك تبقى حسام الجارحي بتاع زمان وبيني وبينك بصراحة يعني مفيش حد من اللي انت ممسكه الشغل زيك برده حسام ببرود :والله يا جاسم بيه مدام رحمة صفقة خسرانة وبصراحة كدة الطيور على اشكالها تقع بس انا ممكن اعمل فيك معروف واقولك على اللي هيحصل انا مش هدفع في الحرباية اللي معاك دي حتى تمن اجرة اللي خ*فوها وبصراحة اكتر يا باشا لو شعرة من رحمة اتلمست مفيش غيرك هيشيلها وانا هعرف ازاي اشيلهالك جاسم بعصبية :انت معندكش اي حاجة تعملها حسام ببرود :هو انت ماشبعتش شيل انا لو مكانك ظهري يوجعني نصيحة مني ابعد عني واكتفي باللي نويت اعمله فيك ماتخلنيش افكر في حاجة تانية ...تصبح على خير اغلق حسام الخط حسام بلهفة :انت متاكد اميرة مع سيف اسر بابتسامة :والله معاه هو بعتلي ماسدج امسك حسام هاتفه واتصل بسيف حسام :ايوة يا سيف ادي الموبايل لاميرة سيف :حاضر حسام بقلق :اميرة انتي كويسة .........: اميرة شعر حسام بان قلبه سيترك مكانه يريد فقط سماع صوتها حسام برجاء : اميرة .....ردي عليا انتي كويسة اميرة بغضب : لا مش كويسة ولا هبقى كويسة وملكش دعوة بيا ولا تخاف عليا وبعصبية اكبر :وبعدين ايه كل الحرس ....ده هو انا لسة صغيرة و ....و لم تجد اي شئ تقوله اخر سوى انها اعطت الهاتف لسيف الذي كان يجلس مذهولا ووجهت وجهها نحو شباك السيارة وفتحته وهي لا تشعر بالدموع التي تغرق وجهها اما حسام فابتسم :خلي بالك منها يا سيف واغلق حسام الخط قبل ان يسمع صوت سيف او رد منه شعر حسام بتأنيب ضميره لانه لم يفاوض جاسم فهو يريد انقاذها حقا ولكن ليس لحبه لها ولكن يخشى ان يقف امام حبيبته يوما وتلومه على التفريط في والدتها او تلومه زوجة ابيه التي ربته على ترك ش*يقتها ولكن هو يعرف انه لن يعيدها ان تمسك بها بل قد يؤدي تمسكه بها لقتلها اسلم حسام وجهه بين كفيه واسر ينظر اليه بخوف وقلق عليه فهو يحمل نفسه فوق طاقته حسام بارهاق :اسر اعرفلي مازن فين اسر :حاضر بس انت روق واهدى وخد الدوا بتاعك رفع حسام وجهه حسام :انجز يا اسر مفيش وقت وبعد قليل حضر سيف ومعه اميرة وصعدت الى غرفتها دون كلام مع اي احد او اي ردة فعل سيف : رايح فين يا اسر اسر :مشوار كدة وراجع علطول خليك جمب حسام سيف :هو في ايه يا اسر حسام عامل كدة ليه اسر : رحمة اتخ*فت لم يتفاجأ سيف مما اثار الشك عند اسر اسر : سيف انت تعرف حاجة سيف بتوتر : هعرف ايه يعني انا لسة عارف منك دلوقتي اسر بشك : عموما مش وقته خليك جمبه وانا مش هتاخر سيف :هو حسام خد دواه اسر :اكيد ...لاني وانا طالع شوفت طنط داخله عنده واكيد هتديهوله سيف بتوتر :اسر انا عارف ان الموضوع ده مش هيعدي بالسهل اسر : سيف اتكلم انت تقصد ايه سيف : ماتخليش حسام ينكش في الماضي سيف :هقولك بس ماتقولش لحسام هو مش حمل صدمات تاني كفاية اوي اللي هو فيه حكى له سيف ما عرفه من اميرة صدم اسر ولم يستطيع ان ينطق ببت شفة واشفق على حال صديقة فانه يخرج من صدمة لاخرى سيف : اسر ....الدكتور اتصل بيا وبيقول لازم حسام يعمل العملية كل ما بنتاخر كل ما بيكون غلط عليه نظر له اسر بحزن وقلة حيلة وخوف من فشل العملية فهو ايضا لا يريده ان يجري تلك العملية ولكن ما بيده حيلة ذهب اسر وامر رجاله أن يجدوا مازن وجدوه داخل احدى الملاهي الليلية احد الرجال : ايوة يا اسر بيه لقيناه اسر بابتسامة خوف : انتو عارفين شغلكوا الرجل :تحت امرك يا بيه اسر : مش عايز شوشرة الرجل : من عينيا يا باشا اسر : وابقى عدي عليا الصبح الرجل : عيب يا باشا ده خير حضرتك وحسام بيه مغرقنا ربنا يقومه بالسلامه ده انا خدامكوا اسر : تسلم اغلق اسر الخط وذهب للفيلا فوجد مي تجلس على المرجوحة وتعطيه ظهرها اقترب منها اسر بحرص اسر من خلفها :مي اغمضت مي عينيها بالم وشدت على قبضة يدها اسر ولازال يقف خلفها فهو لا يقوى على رؤية عينيها اسر : مي ادخلي جوه ....... : مي اسر بغضب لانها تتجاهله :مي ردي عليا ذهب اسر باتجاهها ووقف امامها فوجدها تبتسم بألم مي بابتسامة : نعم يا ابيه كنت بتنادي عليا اسر ولازال على حالته :ادخلي جوه هتاخدي برد ضحكت مي باستهزاء وتعالت ضحكتها بمرارة بالغة مي :انا مش بردانة يا ابيه نظرت مي بالأعلى مي :اطلع فوق لمراتك يا ابيه زمانها بردانة اكتر مني دلف اسر لغرفة حسام دون ان يستاذن فوجده يجلس عند باب الغرفة الذي يؤدي للحديقة الخلفية اسر بعصبية يحاول اخفائها : لقوه حسام وهو على وضعه : حطيتوه فين اسر :في المخزن اللي على الصحراوي حسام : تمام يلا بينا اسر باستغراب : يلا بينا على فين يا حسام حسام وهو يتحرك بالكرسي :يلا يا اسر مفيش وقت نظر له اسر بارهاق فهو يريد الراحة فمنذ ان استيقظ ولم يرتاح حسام : وغطي البلوة اللي انت باعته يقعد معايا استغرب اسر ولم يفهم عن من يتحدث ولكنه ما لبث ان راى سيف ينام على سرير حسام وفمه مفتوح ذهب اسر اليه بغيظ وغطاه واغلق فمه بغيظ : يالهوي عليكوا يا ولاد الحاج احمد هتشلوني ربنا يعيني عليكوا وتذكر انه من الممكن ان يعرف حسام الحقيقة اراد منعه لكي ال يعرف اي شئ الآن الى ان يسبقه هو الى مازن في الصباح ويفهم ويمنعه من قول شئ يجرح حسام ولكنه خاف من ردة فعله اذا عرف انه يخبئ شئ عليه فيكفي ما سيحدث اذا علم ان اميرة وسيف يعلمون بالامر ولم يخبروه راتهم مي وهم خارجين فاستغربت وشعرت بالقلق على حسام جرت اليهم مي بقلق :ابيه انت كويس انت رايح فين دلوقتي انت تعبان حسام بابتسامة : لا ياحبيبتي انا تمام بس انا رايح واحد صاحبي عمل حادثة ولازم ابقى جمبه روحي انتي نامي صعدت مي الى غرفتها وضميرها يؤنبها فلاول مرة تشعر ان حسام لا يكلمها وينظر داخل عينيها اخذت تبكي الى ان غلبها النوم ذهب حسام واسر الى المخزن القديم حسام للحرس : افتحوا فتح الباب وجدوا مازن بالداخل مقيد ولكنه لم يلمسه احد مازن بكره : جبتني هنا ليه يا حسام حسام : بص يا مازن عشان مانلفش وندور كتير انت عارفني كويس مش بحب اعيد كلامي ...انا ماخلتش حد من الرجالة يمد ايده عليك بس ده مش معناه انك تستهبل ....انت هتقولي دلوقتي ايه علاقة رحمة بجاسم بالليلة دي كلها مازن باسلوب وقح :وانا هعرف منين يا حسام اسر : اتكلم عدل يلا احسنلك اشار حسام لاسر اسر :سيد دلف اليهم احد رجال مازن الذين كانوا يراقبون رحمة وأميرة صدم مازن من وجوده وعلم انه لن يُرحم حيا او ميتا اذا كذب عليه فبتعامله مع حسام عرف انه لا يتصرف او يخطوا خطوة الا وهو يحسب لها الف حساب حسام : ها يا مازن تتكلم ولا اخلي رجالتك يتكلموا معاك شوية مازن بخوف :بس اديني الأمان اسر بعصبية : امان ايه يا ***امك انت لازم تتظبط اسر بتوتر : تعالى نسيب الرجالة تتعامل معاه واحنا نبقى نيجي الصبح مازن : الأمان يا حسام بيه حسام : اتكلم اما اشوف وراك ايه لكن لو كذبت او خبيت كلمة واحدة ماتلومش غير نفسك مازن كان يعلم ان ذلك الرجل لا يستهان به ولا يمزح معه فهو وحش كاسر لا يهزم ولكنه استغرب من قوة شخصية ذلك الرجل فبالرغم من عجزه فهو يمتلك شخصية تجعل الذي امامه يموت رعبا دون ان يعلي صوته ...برغم من عصبيته الا انه محبوب فبرغم من قسوة قراراته الا انه يُطاع وبحب .....برغم من تضحياته ومرضه الا انه لازال يضحي ويعطي دون حساب ما هذه الشخصية الغريبة التي تمتلك كل صفة وع**ها ولكنه انتابه الفضول لردة فعله بعد الذي سيقوله حسام بنفاذ صبر :انا مش هستنى طول الليل يامازن مازن : هحكيلك القصة من اولها هي طويلة شوية ....انا بن جاسم المحلاوي وي**ت قليلا ....بن الخدامة اللي كانت بتشتغل عندهم ولما امي كانت بتقول لجاسم انها حامل سمعتها بسمة هانم ودخلت وقفت بصراحة مع امي ضد جاسم وقالتله اتجوزها واستر عليها جاسم ماوفقش واتحجج انه مش دلوقتي وقالها ماتقولش لابوه وهو هيبقى يتجوزها وبعدين بقى الست هانم والدتك ضحكت عليها وقالتلها احنا لو استنينا على ما جاسم يتجوزك من نفسه مش هيعملها انا هقول لبابا وأمي صدقتها وقالتلها انا في عرضك يا ست وراحت بسمة هانم امك صدم حسام واسر من الذي يقوله وكاد اسر ان يعنفه ويض*به ولكن منعه حسام اسر : احترم نفسك يلا واتكلم عدل وايه الروايات اللي بتحكيها دي استغرب اسر من الذي يقوله هل هذا حقيقي حقا ولكنه لا يريده ان يكمل فهو شعر بان القادم اسوأ شعر حسام ان اسر لا يريده ان يحكي وانه يخبئ عليه شئ ولكنه لم يفكر كثيرا حسام : استنى يا اسر خليني اسمع الفيلم مازن بكره : مش مصدقني صح خينا نعمل تحليل DNA حسام :كمل مازن :راحت الست والدتك لابوها الملك العادل ههههه وكل هذا اسر يخاف على حسام مازن بالم :وابوهم الصراحة عداه العيب جاب جاسم وض*به بالقلم انه يعمل كدة مع واحدة خدامة وانه غضبان عليه وكتب كل حاجة بإسم بسمة وبعدين والدة حضرتك لما حست انهم ممكن يقتلوا امي اديتها فلوس وهربيتها مازن :عارف ..انا ماشوفتش امي هي راحت قعدت عند ناس غلابة وولدت عندهم وماتت وهي بتولدني وقعدت عندهم لحد ما بقى عندي ست سنين وبعدين ودوني ملجأ لان الست دي كبرت في السن ومابقتش قادرة مازن بحزن شديد : كل الأطفال كان بيتحكلهم قصص مختلفة وقصص للاطفال الا انا كانت هي قصة واحدة بتتحكالي كل يوم حسام : بس لو اللي انت بتقوله ده صح فعلا يبقى جاسم له عندي فلوس انا ماقدرش اكل عليه حقه حتى لو جدي الله يرحمه اللي كتبك كل حاجة باسم ماما اراد اسر ان يصرخ بمازن :ارجوك مازن لا تخبره بما يجرحه أهذه شخصية تستحق ان تجرح ؟! الم تشفق على حالته هو يريد ان يعيد حق اعدائه يريد ان يعطي مال لقاتل والدته للشخص الذي يريد ان يقتله ارجوك مازن هو لا يستحق كل هذا فهو ليس كما يبدو عليه هو لا يمتلك كل تلك القوة ابتسم مازن :لا حسام بعصبية :لا ازاي يبقى انت بتألف بقى اتظبط يلا انا عامل للعيش والملح اللي انت ما بقيتش عليه مازن : مهو عشان العيش والملح ده بقى هقولك كل حاجة هههههه لا مهو مدام بسمة رجعتله حقه وحق والدته بعد وفاة والدهم بس هو طبعا ضيعه وبيتهمها انها خدت حقه حسام : كل ده ايه سبب انك تخوني انا عملتلك ايه او والدتي عملتلكم ايه هي حاولت كتير مازن بعصبية : عايز سبب لكرهي ليك انا اروح اترمى في ملجأ وانا طفل وابوبا عايش وويوزع فلوسه ويضيعها وامي تموت بقهرتها واول واحد اتعرف عليه في الملجأ ده هو بن العز الطفل المدلل اللي اتولد لقي الدهب معموله معالق وشوك والدنيا كلها تتمنالوا الرضا يرضى يجي كل شوية يرملنا شوية لعب واكل وفلوس ويمشي حسام : بس احنا كنا صحاب وعاملتك زي اخويا واتعلمت معايا مازن : واشتغل عندك وامشي وراك واقبض منك وانت اللي تاخد كل حاجة وانا اشتغل ورى الستارة انا اتولدت خدام زي امي بس لا يا حسام لا حسام بعصبية : انت انسان مريض بس هتجيبوا من برة انا دلوقتي فهمت ايه كل كمية الكره دي انا مش قادر اصدق ان في حد بالكره والحقد ده مازن بضحك وهستريا : كرة وحقد ...لا انت اللي نضيف اوي يا بيه اسر بعصبية شديدة : اتلم يلا اسر : يلا يا حسام نمشي ده مجنون حسام : في ايه يا اسر انت مش عايزني اعرف ايه اخذ مازن يضحك كالمجنون اسر : هيكون في ايه يعني يا حسام حسام : اومال في ايه بقى عند سيف استيقظ ووجد نفسه في الغرفة بمفرده قام مفزوع ظنا منه أن حسام اصابه شئ اخذ يرن على اسر فلم يرد عليه فقام بالاتصال باحد الحرس سيف :ايوة يا علي حسام بيه فين علي : ماعنديش تعليمات اقول لحضرتك يا سيف بيه اعذرني سيف بغضب : انت هتصطعبط ...انتو فين علي بخوف : احنا في المخزن اللي على الصحراوي استغرب سيف من الذي يقوله الحارس وشعر بقلقه يزداد سيف : انت معاك حسام بيه ومين كمان علي :واسر بيه ومازن بيه متكتف بس ماعرفش ليه والله يا سيف بيه اغلق سيف الخط بغضب واخذ يض*ب بقبضته في الجدار بتوتر شديد وخوف اعاد سيف الاتصال على اسر ولكنه لم يرد فاتصل بعلي مرة اخرى سيف : دخل الموبايل للمهندس اسر علي بخوف :ابوس ايدك يا بيه بلاش انا معنديش تعليمات اقول احنا فين وانا كدة هروح في داهية وانت مايرضكش يتقطع عيشي ده حسام بيه واسر بيه صوتهم بيرج المكان جوة شعر سيف بالقلق أكثر سيف بعصبية : انت لو مدخلتوش هيتقطع عيشك فعلا دلف علي الى المخزن بقلة حيلة علي : اسر بيه التفت له اسر بعصبية :عايز ايه علي بخوف : سيف بيه على الموبايل حسام بعصبية : انا مش قايل محدش يعرف احنا فين اسر باندفاع : هات يا علي وروح انت اسر : ايوة يا سيف سيف : انت فين يا اسر انا مش قايلك ماتخلهوش يعرف اسر : حاضر حاضر سيف بعدم فهم :هو ايه ده اللي حاضر انا مش فاهم حاجة اسر : خلاص يا بني احنا جايين اهو بس اتأكد كويس ودور عليها تاني سيف باستغراب : أتاكد من ايه وادور على مين ايه انت بتقول ايه يا اسر انا بقولك ماتخليهوش يعرف ان جاسم اللي قتل مامته اسر بخوف شديد : خلاص يا سيف احنا جايين والله مسافة السكة حسام بقلق : في ايه يا اسر سيف ماله ومين اللي مش القيينه اسر : اميرة يا حسام ...اميرة سيف بيقول مش لقينها ودوروا عليها كتير مش لاقينها شُلت اوصال حسام الباقية من اثر تلك الجملة فهو فعل كل هذا من اجل الا يسمع هذه الجملة حسام بخوف : يلا يا اسر مستني ايه يلا ساعد اسر حسام على الخروج حسام بعصبية : الكلب ده مايطلعش الحرس : اوامرك حسام بيه صل اسر وحسام الى الفيلا وجدوا الجميع نائمين وسيف ينتظرهم في الحديقة ووجهه اصفر من كثرة القلق ان يكون حسام عرف شيئا فتسوء حالته اسر بعصبية مصطنعة : هي اميرة فين يا بني سيف بعدم فهم : اميرة مين اسر بعصبية :انت شارب حاجة يلا انت مش اتصلت بيا وقولتلي ان اميرة مش لقينها سيف وقد بدا يفهم ويجاريه في الحوار :اه اميرة ..اميرة ..مانا لقيتها في غرفتها لم يقتنع حسام بذلك الأداء المبتذل وكاد يغضب منهم ولكنه شعر بصداع وقرر الدخول إلى غرفته حسام بهدوء : انا داخل انام وكملوا التمثيلية البايخة دي انصرف حسام وتركهم ينظرون لبعض اسر بعصبية : انت حمار يلا لقيتها في غرفتها ايه طالما هي كانت في غرفتها يبقى ايه اللي خالك تدور عليها اصلا انت غبي سيف :كنت اعمل ايه يعني ده اللي قدرت افكر فيه انا اصلا كنت هموت يعرف حاجة ويعدين انت مفهمتنيش حاجة كان ممكن تبعتلي على الواتس اب تفهمني اسر وهو يفرك مقدمة راسه بيديه :ربنا يستر بقى اهو ماقتنعش سيف :والله لو كنا قولنا ايه كان هيعرف برده ان احنا بنكدب عليه اسر : ..... سيف بتوتر وقلق : عرف حاجة ؟ اسر : لحد دلوقتي لا سيف :احمد ربنا يلا تصبح على خير عند حسام تاكد حسام من انهم يعرفون شيئا ولا يريدونه ان يعرفه وعرف ان اسر لن يتركه يعرفه الحارس : نعم يا حسام بيه حسام :انقلوا الزفت اللي عندكوا المزرعة القديمة الحارس : دلوقتي حسام بعصبية : أيوة دلوقتي وماتخلوش حد يحس بيكوا الحارس : تحت امرك يا باشا حسام بهدوء مخيف : المرة دي لو سيف بيه او اسر بيه شموا خبر بس بمكانكوا هيكون ليا كلام تاني الحارس بخوف حقيقي : تحت امرك يا فندم اغلق حسام الخط وجلس يفكر ماذا يخبؤن عليه ولا يريدونه ان يعرفه ثم غلبه النوم عند جاسم يمسك رحمة من شعرها : منورة يا رحومة قلبي : رحمة وهي تحاول اخراج شعرها من يده اه بتوجعني يا جاسم جاسم ببرود :معلش يا مزة رحمة بكرة :انا هخرب بيتك انت ازاي تعمل فيا كدة جاسم ببرود : اخرسي شوية مش عارف افكر حسام مش راضي يدفع فيكي حاجة رحمة باشمئزاز : انت بتعمل معايا انا كدة يا جاسم جاسم ولازال على بروده : انتي بتتكلمي كتير كدة ليه رحمة بتهديد : اوعى تفتكر ان حسام هيسيبك ده عشان خاطر اميرة يشرب من دمك جاسم :مش هيلحق عشان هتكوني محصلة جوزك رحمة :انت ناوي تغدر بيا من الأول بقى جاسم : مش كدة بالظبط انا كنت سايبك لحد ما اخد منك اكتر بس الشهادة لله كنتي مغفلة بدرجة امتياز ومع مرتبة الشرف رحمة : انت حيوان وحسام مش هيسيبك جاسم بكره وغيرة من حسام : حسام حسام حسام الكل بيخاف من حسام الكل بيحترم حسام الكل بيحب حسام الكل بيستنجد بحسام الكل بيعمل لحسام الف حساب في البيت في الشغل في اي داهية حسام حتى وهو عاجز زمان كانت امه دلوقتي ابنها رحمة وهي تستحقره : عشان هو انسان نظيف فعلا ويستاهل اللي هو فيه جاسم :دلوقتي حسام بقى حلو وهينقذك بس الصراحة هو كان احسن مني لما انا لبست بنتك قضية اداب راح ودارى على الموضوع وعالجلك ابنك وفدى بنتك بروحه في الحادثة اللي انا كنت مدبرها وساعدكم بعد موت محمد رحمة بصدمة : انت عملت ايه في بنتي يا حيوان جاسم باستفزاز :الصراحة انتي قليلة الاصل او غ*ية مش متاكد بس عقاب الغباء عندي الموت بس مش دلوقتي لاني مش عارف حسام بيه ده بيتكلم جد في موضوع الدليل ده ولا لا رحمة بكره : نسيت تقول سبب كمان نظر لها جاسم رحمة بثقة : مابيقولش حاجة الا لما يكون حاسبها الف مرة ومابيرجعش في كلمة قالها نظر لها جاسم بحقد ولم يستطيع الرد عليها وخرج فهو متاكد من انها محقة فهو لا يقول شيئا إلا وهو متاكد منه رحل وتركها تلعن حظها وتبكي بشدة حاول جاسم الاتصال بمازن مرارا ولكن هاتفه غير متاح شعر جاسم بالخوف لغياب مازن وعلم انه في مأذق لن يخرج منه ان وقع مازن تحت يد حسام في ذلك التوقيت ولا يعرف كيف يتصرف ان اطلق صراح رحمة ستبلغ عنه وان قتلها سيبلغ عنه حسام قرر جاسم ان يحاول التصرف في بعض الأموال والحجز على اول طائرة والهرب للخارج في الصباح يجتمع الجميع على السفرة لتناول فطورهم ويجلس اسر وسيف ينظرون لبعضهم البعض في توتر شديد ويشعر بهم حسام ولكنه تجاهل حالتهم تلك واميرة تجلس تحاول الا تنظر اليه وهو ايضا اما مي فتجلس تنظر لحسام بندم اميرة :اسر انا عايزة اروح لمامي صدم كل من سيف واسر وحسام من طلبها ولم يعرفوا بماذا يجيبونها نظر اسر لحسام أميرة بغضب :هو ايه هيتحكم فيا انا بستاذنك انت يا اسر اظن انا مسؤولة منك انت حسام بعصبية : اميرة ....انتي مسؤولة مني انا قامت اميرة ووقفت امامه مباشرة وبعصبية شديدة : بامارة ايه ؟ كتب كتابي على اسر ؟ ولا الفرح ؟ بامارة ايه ؟ اه صح ازاي ماعرفش ......عشان حسام بيه الجارحي عايز كدة حسام بعصبية :كويس انك عارفة انا عايز كدة وانتي مسؤولة مني و كلكو مسؤولين مني اميرة وهي تعطي له ظهرها بعند :انا هروح لمامي يعني هروح رنا : سيبها يا بني تشوف مامتها حسام :مش هينفع يا امي اميرة بعصبية : انت ايه يا اخي انت ايه مابتحسش انت فاكر نفسك ايه فوق يا حسام ملكش كلمة عليا انا زوجة واحد تاني : حسام بعصبية شديدة لم يستطع التحكم بها انتي مراتي انا وبتاعتي انا انا بس وكل اللي حصل ده تمثيلية سخيفة وكفاية بقى كفاية ويجذبها من ذراعها اليه بقسوة وبتحذير مخيف : اسمع منك كلمة مراة حد تاني او اي كلمة او حركة سخيفة يا أميرة ماتلوميش غير نفسك صدم الجميع من الذي تفوه به حسام اما اميرة فلا تقل عنهم ابدا صدمة وعدم فهم ولكن برغم من عدم فهمها واستيعابها ولكن مجرد الفكرة تروقها وجعلت قلبها يتراقص طربا اما اسر فمرر يده على وجهه بارهاق واستسلام لعصبية صديقه وتهوره شعر حسام بالذي تفوه به تركهم لا يستعيبون الصدمة ولا يفهمون شيئا و خرج خرج خلفه اسر اسر : قولتلها ليه حسام بعصبية :انت مش شايف بتستفزني ازاي خلاص بقى مابقاش في حاجة اسمها اضغط على نفسي اكتر من كدة انا بموت الف مرة لمجرد الفكرة وانا عارف ومتاكد انها تمثيلية وهي ولا هي هنا اسر : خلاص اهدى اللي حصل حصل حسام :انا خلاص هحول الجواز الورقي ده لشرعي هكتب كتابي عليها غصب عنها لم ينتظر من اسر جواب وتركه حسام بصوت افزع السائق والحرس :انتو لسة مكانكوا اسر : رايح فين انا جاي معاك حسام : لا خليك انا رايح مشوار صغير وجاي بسرعة مش هتاخر حسام بعصبية : وبعدين انت والبقف اللي جوة ده بتعملوا ايه قدامي لسة ماروحتوش الشركة ليه اسر : النهاردة الجمعة تركه حسام وساعده الحرس وخرج متجها للمزرعة حيث امرهم بنقل مازن # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # * # # # # # # # # # # # * # # ** #
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD