(3)الحلقة الثالثة

948 Words
متي ستعرف كم اهواك يا رجلاً ابيع من اجله الدنيا وما فيها لو تطلب البحر في عينك اسكبه او تطلب الشمس في كفيك ارميها انا احبك فوق الغيم اكتبها وللعصافير والاشجار احكيها انا احبك فوق الماء انقشها وللعناقيد والاقداح اسقيها انا احبك حاول ان تساعدني فأن من بدأ المأساة ينهيها وان من فتح الابواب يغلقها وان من اشعل النيران يطفيها يا من يدخن في **ت ويتركني في البحر ارفع مرساتي والقيها الا تراني ببحر الحب غارقة والموج يمضغ امالي ويرميها انزل قليلا عن الاهداب يا رجلاً ما زال يقتل احلامي ويحييها كفاك تلعب دور العاش*ين معي وتنتقي كلمات لست تعنيها كم اخترعت مكاتيباً سترسلها واسعدتني ورود سوف تهديها وكم ذهبت لوعد لا وجود له وكم حلمت بأثواب سأشريها وكم تمنيت لو للرقص تطلبني وحيرتني ذراعي اين القيها ارجع الىّ فأن الارض واقفةٌ كأنما الارض فرت من ثوانيها ارجع فبعدك لا عقد اعلقه ولا لمست عطوري في اوانيها ارجع كما انت صحوا كنت ام مطرا فما حياتي انا ان لم تكن فيها...  جلست نور بجانب طارق فى احدى المطاعم الراقيه تستمع الى حديثه بشرود تام فقد كانت الصدمه مؤثره عليها بشده تمنت الصراخ وتمنت لو صفعته على وجهه لخيانته تلك ولكن هل يعلم بحبى له بالطبع يعلم ولكن دائما انا فى نظره طفله فقط والان وقد انتهى كل شىء بيننا واصبح حبيبى الى امرأة اخرى وأصبحت انا وحيدة بدونه كيف سارجع الى المنزل واعيش معه فى منزل واحد وارى زوجته وهى تتعلق به وكيف استطيع التحمل وهم يدخلون سويا الى غرفتهم كيف وانا اتخيله يقبلها و لالا لن استطيع التحمل سوف اموت قهرا ولكن ماذا افعل . طارق....ايه واضح انك مش معايا خالص. .. نور...معلش يا طارق اصلى تعبانه شويه ممكن تروحنى ... طارق...اوك بس دى متتحسبش ليا عزومه تانيه وعلى حسابك .. نور ...با بتسامه حزينه ...اوك انت تؤمر .... فى الفيلا. ...وصل ادهم بسيارته امام الفيلا وترجل الجميع منها.... ساره ...بانبهار...واوو بيتك حلو اوى يا حبيبي. .. يحيى ...كويس انه عجبك بس ده بيت العيله يعنى بابا وعمى والكل عايش هنا وطبعا جدتى موجوده وده بيتها هى بس ..... ادهم ...فعلا هههههه والا تقتلنا ةقرب من يحيى وهمس ..وشوف بئه يا معلم هتفلت منها ازاى بحكايه جوازك دى... يحيى. ..ربتا يستر .... دخل الجميع الى الفيلا وقد كانت الجده تجلس بالصالون تقرا احد الكتب لاحسان عبدالقدوس فهى تعشقه جدا .... يحيى ... جدتى .... الجده وقد رفعت نظرها عن كتابها ونزعت نظارتها ...بفرحه...يحبى حبيبى ....تقدم يحيى منها واحتضنها بشده ةقبل يدها وهى ايضا احتضنته بشده .... اخذت الجده بالها من وجود ساره فنظرت الى ادهم ويخيى لعل واحد منهم يقول من تلك المراه الواقفه.... يحيى بتوتر....جدتى دى ساره مراتى ....تقدمت ساره وسلمت على الجده التى حاولت اخفاء غضبها بشده من حفيدها.. الجده...اهلا يا بنتى مبروك... ساره...الله يبارك فيكى يا جدتى .... الجده...يا نجاه يا نجاه...نجاه هى رئيسه الخدم .... نجاه...ايوه يا هانم.... الجده...خدى مرات يحيى بيه على اوضته علشان ترتاح قبل العشا... نجاه. .لساره...اتفضلى يا هانم.... اتجهت ساره برفقه نجاه الى غرفه يحيى ... ادهم...احم....طيب هطير انا سلام وخرج مسرعا قبل هبوب العاصفه.... الجده...ممكن افهم انت ازاى تتجوز بدون راينا وكمان احنا اخر من يعلم ايه كبرت علينا يا بيه يحيى بتوتر. ..لا والله يا جدتى بس كنت فاكر انك هتفرحى ليا... الجده....افرح بيك طيب وبنت عمك اللى مستنباك دى... يحيى بدهشه....تقصدى نور دى طفله لسه انتى اكيد بتهزرى ... الجده...اهزر ايه انت عارف ان نور بتحبك وبتستنى اليوم اللى ترجع فيه وانا وعدتها انك تتجوزها تقوم ترجع بمراتك.... يحيى. ..وانا مش مجبور انى احب الست نور ةهى حره فى مشاعرها انا ماليش فيه انا بحب ساره ومش هحب غيرها وبكره نور تنسانى لانى مش بحبها ابدا .... جاء صوت من خلفه...ولا انا بحبك انت كنت مجرد حب مراهقه انما دلوقتى خلاص انتى زى ادهم ....... ........ ماخطرتش على بالك يوم تسأل عني وعينيا مجافيها النوم يا مسهرني دانا قلبي بيسألني إيه غير أحواله ويقول لي بقى يعني ما خطرتش على باله أمال غلاوة حبك فين وفين حنان قلبه عليا وفين حلاوة قربك فين فين الوداد والحنية يا ناسيني وأنت على بالي وخيالك ما يفارق عيني ريحني واعطف على حالي وارحمني من كتر ظنوني لا عينيا بيهواها النوم ولا باخطر على بالك يوم اسأل عني يامسهرني اسأل عن اللي يقضي الليل بين الأمل وبين الذكرى ويصبر القلب المشغول ويقول له نتقابل بكرة وبكرة يفوت وبعده يفوت ولا كلمة ولا مرسال وهو العمر فيه كام يوم وأنا بعدك على طال ياناسيني وأنت على بالي وخيالك ما يفارق عيني ريحني واعطف على حالي وارحمني من كتر ظنوني لا عينيا بيهواها النوم ولا باخطر على بالك يوم اسأل عني يامسهرني يامسهر النوم في عينيا سهرت أفكاري وياك الصبر ده مش باديه والشوق واخدني لبحر هواك أقول لروحي وأنا ذنبي إيه يقول لي قلبي حلمك عليه مصيره بكرة يعطف علينا ونبقى نعرف هجرنا ليه ياناسيني وأنت على بالي وخيالك ما يفارق عيني اسأل عني يامسهرني تعالي خلي نسيم الليل على جناح الشوق يسري الهجر طال والصبر قليل والعمر ايامه بتجري طالت الايام ريحني واعطف على حالي وارحمني من كتر ظنوني لا عينيا بيهواها النوم ولا باخطر على بالك يوم تعالي لي قوام دانا عندي كلام بدي اقوله لك دانا عندي كلام وفي قلبي غرام وفي قلبي غرام أوصفهولك ونعيش أيام ولا في الاحلام ياناسيني وأنت على بالي وخيالك ما يفارق عيني ريحني واعطف على حالي وارحمني من كتر ظنوني لا عينيا بيهواها النوم ولا باخطر على بالك يوم اسأل عني يامسهرني  - راعوا الناس اللي عندها فوبيا الشعور بالتُقل ، الناس اللي بتتأسف على الإزعاج أكتر من مره ، الناس اللي أول ما بتحس إنها غير مُرحب بيها أو مش واخدين الأهميه اللي يستحقوها بينسحبوا على طول ، الناس اللي بيحاولوا قدر الإمكان ميبقوش حِمل تقيل ، اللي بيكونوا ميتين من جوّاهُم بس ما بيحكوش علشان ميديقوش أو يشغلوا حد بيهُم ، راعوهُم و حاولوا تفهموهُم لأنهُم صعب يرتاحوا مع أي شخص بسهوله ، الناس دي بتبعد عن العالم كُله بمُجرد شعورهُم إنهُم مص*ر إزعاج لأي حد !  لولو الصياد......وحيده بدونك
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD