الفصل الثامن : .
- أما نور فقد تركتهم وصعدت الي غرفتها لتبدل ملابس السفر وترتدي شي مريح لتتناول الطعام به ونزلت عليهم لتفاجئهم
للمره الثانيه على التوالي ((فكانت ترتدي فستان قصير من النوع الجل القطن ذات أكتاف عاريه يزانها فيونكه علي كل كتف ضيق من منطقه الص*ر وواسع من عند الخصر ويصل الي الركبه كان لونه ابيض ناصع وبه بعض النقوش الصفراء وأرادت فى قدميها حذاء أصفر اللون يشبه الفوت وير سرحت شعرها كحكه مرفوعه لأعلى وتزيينت بعطرها الأخاذ ونزلت عليهم بطلتها الجديده))
دخلت "نور "غرفه المائدة وكانت فى أبهى حالاتها تعلق نظر "ادهم" بها جلست على الكرسى المقابل له وبجانبها هنا وحازم امامها يبنما تجلس منى على ص*ر الطاوله كان الجميع سعيد جدا كانت نور كلما تنظر لادهم تراه ينظر لها ولكنه هذه المره غمز لها فخجـلت نور من فعلته واخذ تسعل بشده كانت هنا تتابع ما يحدث من اخيها وكانت تضحك على افعاله
هنا : وهي تعطي بعض كوب الماء لنور حرام عليك كده يا ادهم البت ممكن تموت
هههههه اصلها مش وخده على الحجات دى
حازم : هو ينظر لهم بعدم فهم هو في ايه طيب هي بتكح ادهم ماله
ادهم : وهو يتصنع عندم الفهم والله ما عارف يا حازم البت دي اتجننت خالص
ضحكت نور ضحكه خ*فت بها قلب ادهم فضحك هو الاخر
هنا : انا اتجننت طيب ماشي يا ادهم
حازم : متفهموني يا جِدعان عشان مبقاش عامل ذى الاطرش فى الزفه كده
ادهم : اعد انت لغ يا حازم ملكش دعوه بالي بيحصل
هنا : بقولكم ايه انا عوزه اخرج انا من ساعة ما نور سفرت وانا محبوسه
حازم : عاوز تروحي فين وانا أود*كِ
هنا : احنا نخرج نروح النادي وبعدين نبقي نروح اي حته تانيه
ادهم : مش هينفع يا هنا انهارده " نور" لسه جايه واكيد تعبانه
هنا : والنبي يا ادهم عشان خطري يا نور
نور : خلاص يا ادهم انا مش تعبانه
ادهم : يا نور انتي جايه من سفر طويل
حازم : خلاص يا عم الحبيب قالتلك مش تعبانه الي يسمعك كده يقول انها جايه علي
الجمل مش جيه في الطياره ودرجه رجال الاعمال يعني راحت الراحه
ادهم :يباي عليك أنت مالك واحد وخطبته انت ايش دخلك
حازم : حالا بقت خطبتك هههه الله يرحم
نور : خلاص بقي انتم الاتنين هو انا وادهم بطلنا خناق وانت ابتديت ولا ايه يا زرمه
هنا : طيب انا طلعه البس
حازم : وانا كمان هطلع اجهز
نور :وانا هطلع معاكي يا هنا
- كانت نور علي وشك الصعود ولكن وجدت من يمسكها من يدها
ادهم :أنتِ عوزه تخرجي بجد ولا وفقتي عشان زن هنا وحازم
نور : لا يا ادهم انا عوز اخرج. بجد بس يعني ممكن اطلب طلب
ادهم :طلب واحد أنتِ ، تامرى يا عمري
نور : وهي تنظر لاسفل وتبتسم ممكن اكلم مروان عشان يجيب سالي ويخرجم معانه
اصل سالي وحشانى اوي وملحقتش اقعد معاها ممكن
ادهم :متن*د ماشي يا حبيبتي اللي أنتِ عوزاه
نور : بفرحه عارمه شكر يا ادهم ربنا يخليك ليا انا هطلع اغير هدومي بقى
ادهم : نور مش عاوز حاجه ملفته اكتر من كده والنبى
نور : ماشى يا ادهم بس انت معايه اهه وحازم ومروان كمان
ادهم :خلاص يا روحي اطلعي البسي وانا هستناكي
نور :حاضر ثواني وهنزل
- كان ادهم ونور حقا يحبا بعض بل يعشقون بعضهم كان "ادهم" سعيد جدا ها هو مع محبوبته الذي كان دائما يكابر على هذا الحب ها هو ينعم بالسعاده عندما ينظر لها كانت "نور "هي ايضا سعيده بذلك جدا لان ادهم هو حبيبها التي تشعر بالامان معه منذ نعومت اضافيرها انها حقا صبرت علي كل شئ وها هي تاخذ جزء صبرها وهي السعاده والفرح فهل ستدوم هذه السعاده ؟
- صعدت نور مره ثانيه لكي تبدل ملابسها وبعد ان انتهت قامت بمحادثت مروان علي الهاتف
نور : الو يا مروان انتم فين
مروان :احنا اتغدينه في المطعم وهروح سالي واتكلم مع باباها في موضوع الخطوبه
وكتب الكتاب ادعيلي يوافق يا نور
نور : انشاء الله يا مروان علي العموم احنا هنكون في النادي لو خلصتم الموضوع ده هات
سالي وتعاله عشان وحشاني وملحقتش اقعد معاها
مروان : حاضر يا نور
نور : وعندى ليك اخبار حلوه اوى
مروان : فى ايه فرحينى
نور : ادهم أخيرًا يا مروان اعترف ان هو بيحبينى انا فرحانه جدا
مروان : يااااه اخيرا دا انا لما اشوفه هعمل فرح
نور : مش قدره اقولك بيحبنى اد ايه
مروان :ايوه بقى انا هخلص الموضوع بتاعى انا سالى واجلكم على طول
نور : ماشي باي
مروان باي
- نزلت نور الي مكان ادهم وحازم كانت في غايه الجمال (( وكانت نور ترتدي شورت جينز أزرق اللون يصل الي فوق ركبتها وأرادت فوقه كنزه من اللون البتنجاني عاريه الأكتاف ممسوكه من منتصف الص*ر بحمالتين يربطون الجزء الامامي من الكنزه بالجزء الخلفي وارتدت كوتشي رياضي من نفس لون الكنزه ونظارتها الشمسيه على شكل فراشه وكانت تلك النظاره الأكثر مبيعا ف باريس نظرا لانها من اشهر بيوت الموضه أنها من ماركة ديور العالميه وكما ارتدت سلسله رقيقه تكاد لا ترى بها حجر من نفس لون الكنزه وايضا قراط يشبه السلسله ورفعت شعرها بحليه خلابه من المنتصف وتركت الباقي ينسدل خلف ظهرها ووضعت بيدها خاتم ولكن هذه المره محفور عليه كلمه La more بالفرنسيه ووضعت ملمع شفاه بلون الكنزه ولكنه فاتح بدرجات عنها وماسكارا والقليل من احمر الخدود وبالطبع لم تغفل عن وضع برفانها الذي من نفس ماركة النظازه أنه Jadou're من Dior )) وترجلت من سلم الطابق العلوي لتنزل وتلحق بادهم وحازم فى الطابق السفلي ليستقلوا السيارات متجهين إلى النادي وكانت نور في قلبها راحه واطمئنان لانه ذاهبه هذه المره الي النادي برفقة خطيبها وحبيها وابن خالتها ولكن هذه المره كانت خاليه من الخناقات والتحديات فقط كان يسيطر عليها شعور الامان لقد تعمدت نور ان تكون في ابها حالتها حتي تبعد انظار الفتيات عن ادهم هاشم ذلك الاسم المعشوق لدي الفتيات وخاصه مريهان عا** التي قالتها صريحه. لها انا ادهم لها هي ولكن ادهم الان اصبح لنور. وحدها من تسيطر عليه فنور انسي لا تقبل الاستسلام تنزلت نور فنظر اليه ادهم وابتسم فكانت حقا جميله
حازم : هو احنامش هنخلص كل شويه تفجئينا ايه الجمال ده
نور : مرسيه يا ذومه
ادهم : همسا لها بحبك
- احمر وجه نور خجلان ونظرت الي اسفل مع ابتسلمه تحلي من شكلها اكثر واكثر وبعد برها من الوقت جاءت هنا هي الاخر وكانت في غايه الجمال بلبسها البسيط المنسق ((كانت ترتدي فستان سبورت من اللون الفوشيا مزدان بخطين ابيض من الجناب نصف كم وترتدي حذاء فلات ابيض اللون وعاقصة شعرها كديل حصان عالي وكان شعرها يصل الي اخر ظهرها وكان هذا سر خلافها مع حازم فهو يريده طويل وهي تريد ان تقصيره الي اكتافها )) لمعت عين حازم عندما شاهدها وقال
حازم : ايه القمر والجمال والحلاوه والطعامه دي كلها يا هنا القلب
هنا : مرسي يا حازم
- كانوا نور وادهم في ذلك الوقت مبحرين الي عالهم الخاص بين نظرات اعينهم فقاطعهم
حازم بقوله
حازم : مش يله بقالنا ساعه وقفين
ادهم :وقد افاقه من شروده ها بتقول حاجه يا زفت
حازم : لا انا بكح بس بقالي ساعه يله يا عم مش وقت تسبيل
ادهم :عيل فصييل يله يا خويا بعربيتك قدامي
حازم : ماشي يله يا هنا
ادهم : نعم !! هنا ليه ان شاء الله هنا هتيجي معايا انا ونور
حازم : ابدا والله لتركب معايه
نور هامسه لهنا : بقولك تعالي نركب عربيتي انا وانتي ونمشي او وقفنا من هنا لبكر مش
هيتفقول
هنا : اه عندك حق يله تعالي ولما يتفقوا يحصلونا
ذهب كل من هنا ونور الي الجراح ولكن سرعان ما لحظ ادهم وحازم غيابهم فذهبوا اليهم ووجدوهم يستقلون سياره نور
ادهم : انتم بتعملوا ايه
نور : هنروح النادي علي ما تبطلوا خناق
ادهم : ليه شيفنا ادمكم ايه عشان تروحوا لوحدكم
هنا : ما انتم علي اما تتفقوا يكون اليوم خلص
حازم : خلاص هنروح كلنا في عربيه وحده
نور : طيب الحمد لله انكم اتفقتوا
ادهم : اتفضلوا
- اما في مكان اخر في منطقة المهندسين في احد الاحياء الراقيه والعمارات الفخمه فقد كان يجلس "مروان" في احد غرف الصالون بصحبه الحاج عبد الرحمن خليل والد سالي وهو راجل متدين جدا وصارم فى نفس الوقت لكنه حنون جدا على ابنته وكان مران يتفق معه علي ميعاد الخطبه وعقد القران ودخلت سالي عليهم وهي تحمل كوبان من القهوه وضعتهم علي الطاوله وجلست بحانب والديها واخذ مروان يتناقش مع الحاج عبد الرحمن
مروان :" انا جاي انهارده يا عمي عشان نحدد ميعاد الخطوبه وكتب والكتاب"
عبد الرحمن : ايه كتب كتاب كده على طول يا مروان
مروان : ياعمى والله انا بحب سالى جدا انا مش عارف انت خايف من ايه
عبد الرحمن : يبنى سالى دى بنتى الوحيد وانا خايف عليها
مروان : والله انا بحبها جدا وعمرى ما هزعلها ولا هعمل أي حاجه تضيقها
عبد الرحمن : يا مروان انا عارف انك راجل يبنى وعارف ان انتم بتحب بعض من زمان
بس يا مروان اللي هيتجوز سالى المفروض يعرف ان انا هسلمه اغلى حاجه
عندى وانا واثق فيك يبنى وموافق
مروان بفرحه : "بجد " يعنى ممكن نكتب الكتاب مع ادهم وحازم بعد بكره
عبدالرحمن : ايه بعد بكره دا انت مستعجل اوى كده ليه
مروان : اصل انا بعتبرهم اخواتى وكان نفسى يبقى فرحنا مع بعض بس مش هيبنفع
الفرح يكون معاهم عشان انا هبقى مسؤل عن الشركه وهم مسفرين بس نفسى
يبقى كتب كتبنا مع بعض
عبد الرحمن : بس انا عندى شرط
مروان بخضه : شرط ايه يا عمى
عبد الرحمن : انا عاوز كتب الكتاب يكون فى مسجد السيده عائشه رضى الله عنها وبعد
كتب الكتاب يبنى ابقوا اخرجوا اسهرم وافرحم
مروان : " ماشى يا عمى انا هكلم ا****عه وهم مش هيرفضوا "
كانت سالى تنظر لمروان بسعاده وهو ايضا كان سعيد جدا فحبيبته اخيرا سوف تصبح زوجته فقط بعد يوما
ام سالى :مب**ك يا حبايب قلبي
مروان/ سالى :الف شكر يا ماما
سالى : طب ممكن يا بابا اروح اشوف نور فى النادى
ام سالى : انتم لسه جين يا حبيبتى اقعدوا اتغدوا معانه
مروان : معلش يا طنط احنا اتغدينا بره بس هنروح للجماعه عشان نتفق معاهم
عبد الرحمن : ماشى يبنى بس متاخرهاش وربنا يتتملكم بخير
مروان : ماشى يا عمى حاضر
- ذهبوا جميعا الي النادي أما عن ادهم فكان يرتدي بنطلون من النوع الملتون الكحلي ماركة فيراري وفوقه تيشرت من نفس الماركه باللون الأبيض الناصع وحذاء سبورت فيراري وكاب من نفس الماركه فكل من ادهم وحازم يعشقون هذه الماركه الفيراري ومن لا يعشقها وكان حازم يرتدي أيضا شورت ميلتون طويل إلى الركبه رمادي اللون وفوقه تيشرت من اللون الأ**د من ماركة اديدس وكاب من نفس الماركه وحذاء سبورت كوتشي اسود اللون ونظارته الشمسيه الريبان ذات اللون الأ**د ولا يغفل حازم عن وضع عطره المفضل أنه Hugo boss الذي له مفعول السحر على كل من يعشقه
- دخلوا الجميع الي النادي. ونزلوا جميعا من السياره وكانوا حقا فى غايه الجمال كان جميع من فى النادى يتعلق انظاره بهم ذهبوا الي الكافتيريا المعتادين الجلوس بها اخذوا يتحدثون في مواضيع عديده. الي ان جاء بعض معارف نور وهنا فاستاذن من ادهم وحازم وذهبوا يتحدثون مع اصدقائهم
رانيا : ايه يا هنا فينك كده وفين نور
هنا :ايه يا رانيا انتي اتعميتي مهي نور اهه
رانيا : مش معقول لا متقوليش ايه الحلاوه دي يا بت يا نور
نور :وحشاني يا رانيا واللهر أنتِ احلي
هبه : لا يا نور لازم تقولي ايه سر الحلوه دي
نور : والله يا هبه بس غيرت لو شعري شويه وقلعت النظاره
هبه : بس شكل عسوله اوي يا نور
-اخذ الفتيات يتحدثوا اما عند حازم وادهم وجد اصدقائهم هاني ووائل متجهين لهم كان وائل شكله مضحك جدا فكان سرحان فى ملكوت الله
وائل :ادهم احلقني
ادهم بخضه: في ايه يا وائل
هاني : اتهبل يا عم او شكله اتجنن
حازم : هههه حلوه هي الحاله دي بتجيلك فجأه كده
وائل : انا خلاص وقعت ولا حدش سما عليا
ادهم : في ايه ما تتكلم
هاني :يعم خبط في بنت من النادي ومن ساعت ما شفها هيموت علي نفسه
حازم :ههههههه يعيني عليك يا وائل
ادهم : بنت تعمل فيك كل ده ليه يعني اتقل يا وائل شويه
وائل :اصلك لو شفتها عينه الخضره سرقت قلبى ولا شعرها ولا جسمها ولبسها
هاني: هو علي الحاله دي من سعاعة ما شفها
وائل :ممسك ادهم والنبي يا ادهم تسعدني اعرفها واغلي حاجه عندك
ادهم :ههههه وانا هعملك ايه
حازم : روح يا ادهم سبلها وهتله رقم تلفونها مالك يا وائل
وائل :لا اصلها كانت وقفه مع اختك يا ادهم
حازم وادهم : نعم انت قصدك مين
وائل: البنت الي هناك دى
فقد شاور وائل علي بنت كانت واقفه مع الفتيات وحين لمح ادهم وحازم من الجه الاخره هذه البنت الذى يقصدها وائل
.....................................!!
يتبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع