الفصل الأول. ...
جلست على سريرها تنتفض وهى تتذكر صديقتها وهى تقسم بصدق ان النور لم يقطع وتركتها ونامت بعد ان ظلت تضحك عليها كثيرا واخبرتها انها اكيد تتوهم ما حدث ......احب ان اعرف عن بطلتنا انها فتاه فى 20 من عمرها ذات قوام خلاب وشعر اسود غجرى طويل وعيون عسليه وبيضاء البشره تميزها رموشها الطويله الجذابه فهى جميله للغايه تسر من ينظر لها ...لا تعلم لها اهل ولدت يتيمه اخبرتها مديره الدار انهم وجدوها امام احدى المستشفيات وتم تسليمها للدار وعاشت طوال العشرين سنة وحيده لا يملىء فراغها سوى صديقتها دعاء وتطلق عليها دودو ام بطلتنا فهى روح نعم اسمها روح اسم غريب لكنها تعشقه هى فى كليه رياض اطفال اختارت تلك الكليه لعشقها للأطفال بشدة اكتر شىء يجعلها تشعر بالحزن هى تلك الدار التى تعيش بها وتتحكم بها تشعرها بالاختناق تتمنى لو تجد اى تعمل لتستطيع الاعتماد علي نفسها وتجد مأوى لها .......
بعد ارهاق طول الليل وعدم النوم المنتظم ذهبت روح وصديقتها دودو إلى الجامعه ومر اليوم مثل العادة بملل كبير حتى جاء موعد ذهابهم الى احدى المدارس للاختلاط بالأطفال كانت روح دائما ما تاخد معها حلوى لهم قامت بتوزيعها على الجميع كانت دائما تذهب هى ودودو ولكن اليوم مرضت صديقه لهم وذهبت دودو معها ...انتهى اليوم بالمدرسه وحين خرجت روح للذهاب للدار وكانت تبحث عن تا**ى حين اوقفها صوت بكاء طفل بصوت عالى جدا ....اقتربت روح من مص*ر الصوت ......
وجدت طفل لم ترى بجماله نهائيا يجلس على الرصيف يبكى بشده كان يشبه اللوحات التى ترسم الاطفال بعيونه السماويه وبشرته البيضاء مثل الثلج وشعره الاصفر مثل الذهب كانت تنظر له روح بانبهار هل هناك اطفال بذلك الجمال ....اقتربت منه ببطىء وجلست الى جانبه .......
روح وهى تلمس شعره برفق وتضمه لها .....
روح ....بتعيط ليه وقاعد هنا ليه فين ماما....
الطفل وهو ينظر لها بوجهه الباكى ...
الطفل....مش عارف ماما تاهت منى وانا مش عارف اروح......
روح....طيب انت اسمك ايه.....
الطفل. ... كريم. ..وانتى .....
كان الطفل توقف عن البكاء وكان ينظر الى روح بهدوء ويرد عليها ....
روح....اسمى روح ......
الطفل....انتى كمان تايهه....
روح. ...ههههههههه لا بس لما لقيتك بتعيط مقدرتش اسيبك.....
الطفل.....انتى حلوه اوى زى ماما. ...
روح....انتى الاحلى انت قمر بصراحه ههههههههه...
فجاءه اقتربت منهم امراه تشبه الطفل بشده واحتضتنه وهى تبكى بشدة. ....
الام....كريم حبيبي انت كويس....
كريم بابتسامة. ...ايوه...
وقفت روح تتابع الموقف بسعادة كم هو رائع شعور الامومه .....
التفت المراه إلى روح .....
الام...انا اسفه وشكرا ليكى .....
روح...مغيش مشكله كريم طفل رائع ربنا يخليه ليكم.....
الام....يارب ومدت يدها الى روح...انا سالى والدة كريم ....
روح وهى تبادلها السلام. ..انا روح كليه رياض الأطفال. ....
سالى بدهشه ...بجد بتعرفى تتعاملى معاهم وكده....
روح ...طبعا..دى دراستى ....
سالى ....تحبى تشتغلى مربيه لكريم وهدفعلك 4000 جنيه بس شرط الإقامة الكامله معاه فى القصر .....
روح بسعادة. ...بجد حضرتك مش بتهزرى ....
سالى ...لا طبعا بجد لو موافقة ممكن تيجى من بكره واخرجت كارت عليه العنوان. .....
روح....طبعا موافقه جدا بس انا ....
سالى ...انتى ايه...
روح....لسه بدرس وبروح الجامعة. .
سالى. ..مفيش مشكله كريم اصلا بيروح الحضانه وبيجى الساعه 3 تكونى رجعتى من الجامعة. ...
روح....طبعا متشكره جدا ان شاء الله هكون عند حضرتك بكره الساعه 10 الصبح يناسبك الميعاد....
سالى. ...جميل هستناكى ودلوقتى تعالى نوصلك لانك اكيد اتاخرتى بسبب كريم ....
روح ..بخجل ...مفيش داعى وكمان أصل انا ساكنه في دار رعايه لانى يتيمه فمش عاوزه احرجك....
سالى ...طيب وايه يعنى وبعدين كلنا ولاد تسعه يله بينا .....
روح....متشكره جدا لحضرتك....
سالى ...العفو انا اللي مش عارفه اشكرك ازاى لولا محافظتك على كريم كان ممكن اى حد تانى ياخده.....
روح. ...الحمد لله على كل حال. ....
توجهوا الى السيارة وكانت روح تلعب وتحدث كريم طوال الطريق وهو يضحك بشده حتى وصلوا الة الدار وودعتهم روح مع تاكيد سالى لها بالحضور في الغد.........
دخلت روح وهى تغنى بسعادة. ....
دودو وهى تتعجب ....ايه ده جمار مين اللى هيموت راجعه بتغنى لالا اكيد انتى سخنه......
روح وهى تضحك....مش هتصدقى ....
دودو...ايه هندخل كاس العالم. ...
روح...لا لقيت وظيفه وبمرتب 4000 جنيه وكمان هقيم فى قصر ....
دودو...بجد ازاى وامتى .....
حكت لها روح ما حدث معها. ...
دودو....سبحان الله انا كمان لقيت وظيفه وكنت زعلانه اوى انى هسيبك هنا لوحدك .....
روح....بجد.....
دودو...اه والله مرافقه لطفل برده بس عيله اغنية اوى بس هنقل الاسكندرية وهنقل ورقى هناك كمان بس متقلقيش كل شهر هنزلك يوم نقضيه سوا.....
روح وهى تحتضنها....ربنا نا يحرمنا من بعض. ....
دودو....يارب......
روح....طيب يله نروح لا**ه بشرى نبلغها ونجهز حاجتنا علشان مننساش حاجه......
دودو....يله بينا.........
.......
مر اليوم ما بين تجهيز أوراق الدار وبين تجهيز أغراضهم واخيرا ناموا من شده التعب .....
لكن فجاءه كانت روح تشعر بانفاس على وجهها وهى نائمه وكان احدهم طبع قبله على خدها وهو يمرر يده على جسدها بحريه انتفضت روح مفزوعه تفتح النور وتنزر حولها ولكنها لم تجد شىء نهائياً أستغفرت ربها وقرات ايات من القران ونامت مره اخرى .....
..........
فى صباح اليوم التالي. .....
على باب الدار كانت روح ودودو يودعون بعضهم وهم يبكون بشده ....
روح....هتوحشينى اوى هكلمك كل يوم وانتى كلمينى اول ما توصلى ....
دودو...حاضر وانتى لو فى حاجه كلمينى فى اى وقت وانا اجيلك وخلى بالك من نفسك. ....
روح....حاضر. ....
واخيرا ذهبت كل منهم فى طريقها ركبت روح تا**ى وأعطته العنوان وأخيرا وصلت الى القصر كان جميل للغايه من الخارج ولكن حينما فتحت البوابه ودخلت شعرت بانقباض فى قلبها غريب وكأنها تدخل منزل للاشباح ........
طرقت روح باب القصر وفتحت لها احدى الخادمات اخبرتها باسمها وسبب حضورها اجلستها الخادمه واخبرتها ان تنتظر دقائق. ....
وجدت روح احدى الخادمات تدخل وتضع امامها عصير وتخرج دون اى حديث كانت روح تشعر فعلا بعطش غريب من شده الحر فرفعت العصير تشربه ببطى وتنظر حولها كانت الغرفه غريبه بستائرها السواء والتماثيل الغريبه للح*****ت المفترسة كانت ترتجف من الداخل وتنظر الى الساعه بتوتر ولكن فجاءه بدات تشعر بتشوش الرؤيه أمامها وكانت تنزر بعيون لا تعى ما حولها وجدت شخص ما يقترب منها لم تستطيع تجديد ملامحه نهائيا من تلك الدوخه ولكن سمعت صوته القريب من اذنها بسهولة وهو يتحدث ببطىء وهدوء......
هو.....اخيرا حبيبتي انتظرت كتير اوى اللحظة دى .......
ولكن روح لم تستطيع الرد سقطت فى بحر من الظلام ............
..............الفصل الثانى ....
استيقظت روح من نومها وهى بين الاستيقاظ والنوم كانت تشعر بالم فى جميع أنحاء جسدها وخدل غريب وكان احدهم قام بض*بها بقوه هذا الى جاتب صداع براسها فظيع فتحت عيونها تنظر حولها بدهشه اين هى نظرت الى تلك الغرفه التى توجد بها بلونها الروز واثاثها الرائع وستائرها الخلابه شعرت وكانها بالجنه بكل ما حولها ولكن ما اثار دهشتها اكثر هو انعا كانت ترتدى بيجامه نوم حريريه باللون الاحمر من غير لها ملابسها واين هى وماذا حدث فهى لا تتذكر اى شىء نهائيا كل ما تتذكره انها استقبلتها احدى الخادمات وادخلتها الى الصالون بعد ذلك مجرد فراغ حاولت التذكر ولكنها لم تستطيع نهائيا. وكأنها فقدت الذاكره ....
افاقت من شرودها على فتح باب الغرفه ودخول سالى وهى تحمل صنيه يوجد عليها طعام ....
سالى بابتسامه...اخيرا صحيتى قلقتينى عليكى جدا...
روح بخجل.....اسفه بس انا بصراحة مش فاكره حاجه ولا عارفه ايه اللي حصل. ...
سالى وهى تضع الصنيه بجانبها وتجلس أمامها. ...
سالى...مفيش ياستى انا الخدامه قلتلى انك وصلتى نزلت اشوفك لقيتم واقعه فى الارض ومغم عليكى طلعناكى هنا وغيرنا هدومك وطلبنا الدكتور قال ان ان ضغطك انخفض شوية وهو ده سبب الاغماء....
روح بخجل...أنا اسفه تعبتكم معايا وشكرا جدا....
سالى ...عيب عليكى احنا اخوات وبعدين اهم حاجه انك كويسه ولازم تاكلى كويس عاوزاكى تخلصى كل الاكل ده.....
روح بخجل...حاضر ....
سالى...بصى انا هسيبك شوية هودى كريم للدكتور لانه عنده برد شوية ومش هتاخر...
روح ...هو فين صحيح ....
سالى ....تحت بيلعب مع خاله صقر ...
روح ....هو انتى عايشه مع اخوكى ...
سالى ...ايوه لان والد كريم متوفى من سنه وانا عايشة مع اخويا هو عصبى شويه صحيح بس طيب هو شغال رجل اعمال ومتقلقيش منه خالص لانه دايما مشغول ومش هتشوفيه كتير....
روح بفضول....هو عنده كام سنة. ..
سالى...بابتسامه. ...ايه عندك عروسه ..
روح....بخجل ....لا ابدا .....
سالى ...عمتا يا ستى 31 سنه ومش متجوز....
روح...العمر كله....
سالى ..وهى تقف ...كلى اكلك وبعد ما تخلصى انزلى اتف*جى على القصر والحديقة هتعجبك اةى وانا مش هتاخر ....
روح...حاضر وشكرا مره تانيه....
سالى ...مفيش شمر بينا فاهمة متزعلنيش منك....
روح ...حاضر .......
سالى ...يله سلام مؤقت ....
روح. ...مع السلامة. .....
بعد خروج سالى شعرت روح برائحه الطعام تداعب انفها فاخذت الصنيه على أقدامها وكانت تاكل بشهيه كبيره وكانها لم تأكل منذ أعوام فقد كان الطعام رائع بالفعل ولا يشبه البته ذلك الطعام اللاذع فى الدار انهت روح طعام وهى تشعر بالثقل والشبع الكبير وقررت ان تنزل للاسفل لتتمشى قليلا وتهضم هذا الطعام الدسم ....
توجهت الى الدولاب ولكن وجدت انه مليىء بملابس رائعه على احدث موضة ويبدو انه من مركات عالمية ووجدت ورقه ملزقه مكتوب بها ان سالى من اشترتها لها وتتمنى أن تعجبها ....
شعرت روح بسعادة كبيرة فكل هذه الملابس لها وحدها كانت تطير فرحا واخير أخرجت بنطالوت جينز ازرق وبلوزع باللون الروز بنصف كم وتوجهت امام المراه لتغير ملابسها ولكن حين خلعت البيجامه اصيب بالدهشه فقد كان جسدها مليىء بالكدمات واثار اصابع على ظهرها وبطنها وفخدها وكان احدهن وضع يده عليها مثل الختم شعرت بالذعر ولكن نفت هذا التخيل فبالتاكيد حين سقوطها اصيبت بتلك الكدمات فهى أساسا جسدها حساس للغايه ارتدت ملابسها بسعادة ووضعت مكياج قليل فقد كانت سعيدة بتلك الادوات من المكياج عالميه الماركة وتركت لشعرها العنان كانت تنظر لنفسها بانبهار فهل تلك الفتاه الرائعه الجمال انا مستحيل قفذت مكانها فرحا فهى لم تحلم بحياتها بذلك الدلال نهائيا وحمدت ربها كثيرا أنها تعرفت على سالى فهى ونعم الصديقة والاخت .....
اتجهت روح الى الاسفل وتنزر حولها بانبهار كل شىء رائع وذو ذوق عالى جدا وكانها بإحدى المتاحف ولكن لماذا تشعر بانقباض قلبها ....كانت تفتح الغرف وتشاهدها بانبهار من الصالون وغرفه الطعام وغيرها الى ان فتحت احدى الابواب وكانت الصدمة فقد كانت غرفة مكتب صقر أخو سالى شعرت روح بالخجل فقد كان ينظر للاوراق أمامه ولم يرفع وجهه ابجا كانت تريد التراجع ولكن قدميها تسمرت ارضا فقد كان ذو شعر اسود كثيف وبشره بيضاء جدا تشبه اللبن الحليب لم تميز ملامح وجهه لانه كان ينزر للاسفل ولكن عريض المنكبين واضح انه ذو جسد رياضى وطويل القامه ..
افاقت روح من تحديقها به على صوته السهر وهو مازال ينظر للاوراق ولم يرفع نظره لها ....
صقر....لو كنتى خلصتى تدقيق فيا ياريت تقولى عاوزه ايه .....
روح بخجل وهى تنظر للاسفل كيف عرف انها تحدق به وهو لم يرفع رأسه. ..
روح ..بخجل....اسفه جدا وكانت تتراجع حين سمعت صوته الامر....
صقر .....ادخلى واقفلى الباب وراكى .....
شعرت روح بالرعب ولكن نفذت طلبه وكأنها مسلوبة الإرادة. ...
دخلت واغلقت الباب خلفها وهى تنظر ارضا ولم ترفع نظرها فقد كانت خائفة متوتره خجله .....سمعت صوت الكرسى وهو يتحرك وسمعت خطواته تقترب منها بهدوء حتى وقف أمامها ..
كان وجهها يكاد ينفجر من شده الخجل ولم ترفع نظرها فجاءه وجدت يده على ذقنها ترفع راسها للاعلى .....
نظرت له روح بانهار فقد كان رائع الجمال بوجهها الأبيض وعيونه التى لم تعرف لونها اهى زرقاء ام لون اخر وفمه الرائع وانفه المستقيم شعرت بالخجل من ابتسامته السخريه على وجهه لتحديقها به .......
صقر. .....خلصتى تامل فيا....
روح ...أسفه. ....
صقر....ولا يهمك بس صدقينى انتى اجمل بكتير....
روح...بخجل ...شكرا....ونظرت ارضا...
صقر بعصبيه بسيطه....لم اكون بكلمك تبصى ليا فاهمه....
رفعت روح نظرها له....اسفه....
صقر ...وبلاش اعتذار كتير. ..
روح...بهمس ...حاضر. ...
صقر .....وهة يبتعد عنها ويامرها بالجلوس. ...
جلست روح امامه على احدى الكراسى ....
صقر....كنتى عاوزه ايه ....
روح مدافعة عن نفسها ...لا والله مش عاوزه مدام سالى قالتلى انزل اتف*ج على القصر والحديقه ومكنتش اعرف ان حضرتك هنا. ...
صقر....طيب براحه انتى خايفه كده ليه .......
روح....لا عادى .....
فجاءه رن هاتف روح نظرت الى صقر بخجل ....
صقر ...ردى عادى .....يمكن حاجه مهمه.....
رفعت روح الهاتف الى اذنها....
روح ...الو ازيك يا إيهاب. ....اه الحمد لله .....تمام ..بجد ....شكرا ليك اوى .....هههههههه ماشى هشوفك بكره اوك ....سلام ......
اغلقت روح الهاتف ونظرت الى صقر وكانت سوف تعتذر عندما لاحزت تغير شكل عيونه وكان لونها تغير وأصبح يحاوطها ا****ر ووجهه احمر وكانه غاضب بشده .....شعرت بخوف شديد فقد كان غريب الملامح بشده ويمسك طرف الكرسى بقوه وكانه يتحكم بنفسه بصعوبه....
روح بتوتر ...اسفه....
صقر بعصبيه. ....مين ده....
روح...ده واحد زميلى من الدار مشفناش بعض من زمان وهيجى اشوفه بكره في الجامعة. ....
صقر .....ليه....
روح ببراءة. ...عادى احنا كده كل فتره نتقابل....
صقر....بغضب ...م***ع تشوفيه نهائى ومفيش مرواح الجامعة بكره...
روح بدهشه....ازاى يعنى ..
صقر بغضب وهو يدفع الكرسى بقوه ....هو كده ومن غير نقاش فاهمه...
روح ...بعند...لا مش فاهمه وبعدين انت مالك بحياتى انا هنا موظفه وبس ومش هسمحلك تتدخل فى حياتى ..... فجاءه تحرك صقر بسرعه رهيبه اثارت دهشتها وحاوطها بيديه فى كرسيها وهو ينظر لها بغضب ....
صقر .....كلامى يتنفذ بدون نقاش والا مش هتخرجى من هنا ابدا. ...
روح وهى غاضبه دفعته بقوه بص*ره ووقفت وهى خائفه منه بشده....انت عاوز تحبسنى انت فاكرنى ايه وبعدين انت مالك ومالى ولا علشان اشتغلت هنا هتتحكم فيا لا فوق انا هسيب البيت حالا وارجع الدار ومش هرجع هنا تانى ......
انهت روح كلامها واكلقت لقدميها العنان وصعدت مسرعه الى غرفتها لتاخد حقيبتها ولكنها تجمدت مكانها فحين دخولها الغرفه اغلقت الباب بالمفتاح والان تراه امامها كيف دخل ولماذا شكله مرعب هكذا. ....
روح بخوف....انت دخلت ازاى.....
صقر ....على فين انتى فاكره ان دخول الحمام زى خروجه على أساس انى هسمحلك تخرجى .....
روح بدموع خوف....انت مين وعاوز منى ايه .....
صقر وهو يقترب ويقف أمامها بسرعه رهيبه ويقترب من اذنها يتحدث بصوت صارم اجش اثار الرعب بداخلها...
صقر .....انا المالك بتاعك انتى ملكى انا وبس ومحدش يقرب منك ابدا والا هيكون اخر يوم فى عمره ....
روح ...بجنون...وخوف....انت مش طبيعى انت اكيد مجنون وانا هقول لسالى ومش هقعد هنا.....
صقر وهو يقترب من شفتيها ويتحدث أمام فمها .....
صقر.....هششششش اتقى جنونى احسنلك والا هتشوفى وش تتمنى الموت من انك تعرفيه انتى ملكى .....
روح ..بفزع ...ارجوك كفايه انا عاوز أخرج من هنا.....
صقر....وهو يحيطها بذراعيه ....قلتلك انتى ملكى ومستحيل تخرجى ومن انهاردة نش هتخرجى من هنا نهائى .....
روح نظرت لها برعب هل يتحدث بجديه لالا مستحيل ...........
..............
لولو الصياد. .....اعشق مصاص دماء
لولو الصياد.....اعشق مصاص دماء