(12)الحلقة الثانية عشر

2333 Words
يا فؤادي، يا فؤادي، يا فؤادي لا تسل أين الهوى يا فؤادي، يا فؤادي لا تسل أين الهوى كان صرحاً من خيالٍ فهوى يا فؤادي، يا فؤادي لا تسل أين الهوى كان صرحاً من خيالٍ فهوى إسقني واشرب على أطـلاله واروِى عني طالما الدمع روى إسقني واشرب على أطـلاله واروِى عني طالما الدمع روى كيف ذاك الحب أمسى خبراً وحديثا من أحاديث الجـوى لست أنساك وقـد أغريتنـي بفمٍ عـذب المنـاداة رقيـق لست أنساك وقـد أغريتنـي بفمٍ عـذب المنـاداة رقيـق لست أنساك وقـد أغريتنـي بفمٍ عـذب المنـاداة رقيـق ويـدٍ تمتـد نحـوي كـيـدٍ من خلال الموج مدّت لغريق وبريقٍ يظمـأ السـاري لـه أين في عينيك ذيّاك البـريق يا حبيباً زرت يومـاً أيكـه طائر الشـوق أغنـي ألمـي يا حبيباً زرت يومـاً أيكـه طائر الشـوق أغنـي ألمـي يا حبيباً زرت يومـاً أيكـه طائر الشـوق أغنـي ألمـي لك إبطـاء المـذل المنعـم وتجنـي القـادر المحتكـم وحنيني لك يكوي أضلعـي وحنيني لك يكوي أضلعـي وحنيني لك يكوي أضلعـي والثواني جمرات في دمـي أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ آه من قيدك أدمى مع**ـي آه من قيدك أدمى مع**ـي لم أبقيه ومـا أبقـى عليّ ما احتفاظي بعهود لم تصنها وإلام الأسـر والدنيـا لديّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ آه من قيدك أدمى مع**ـي آه من قيدك أدمى مع**ـي لم أبقيه ومـا أبقـى عليّ ما احتفاظي بعهود لم تصنها وإلام الأسـر والدنيـا لديّ أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء واثق الخطوة يمشـي ملكـاً واثق الخطوة يمشـي ملكـاً واثق الخطوة يمشـي ملكـاً ظالم الحسن، ظالم الحسن ظالم الحسن، ظالم الحسن شهي الكبريـاء عبق السحر كأنفاس الربـى ساهم الطرف كأحلام المساء أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ آه من قيدك أدمى مع**ـي آه من قيدك أدمى مع**ـي لم أبقيه ومـا أبقـى عليّ مع احتفاظي بعهود لم تصنها وإلام الأسـر والدنيـا لديّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ أعطني حريتي أطلـق يديّ إنني أعطيت ما استبقيت شيَّ آه من قيدك أدمى مع**ـي آه من قيدك أدمى مع**ـي لم أبقيه ومـا أبقـى عليّ ما احتفاظي بعهود لم تصنها وإلام الأسـر والدنيـا لديّ أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء أين من عيني حبيب، ساحـر فيـه عـز وجـلال وحيـاء واثق الخطوة يمشـي ملكـاً واثق الخطوة يمشـي ملكـاً واثق الخطوة يمشـي ملكـاً ظالم الحسن، ظالم الحسن ظالم الحسن، ظالم الحسن شهي الكبريـاء عبق السحر كأنفاس الربـى ساهم الطرف كأحلام المساء أيـن منـي مجلـس أنـت به ف*نة تمـت سناء وسنـى أيـن منـي مجلـس أنـت به ف*نة تمـت سناء وسنـى وأنـا حـب وقلـب هـائم وفـراش حائـر منـك دنـا ومن الشوق رسـول بيننـا ونديـم قـدم الكـأس لـنـا ومن الشوق رسـول بيننـا ونديـم قـدم الكـأس لـنـا ومن الشوق رسـول بيننـا ونديـم قـدم الكـأس لـنـا هل رأى الحب سكارى، سكارى مثلنا؟ هل رأى الحب سكارى، سكارى مثلنا؟ كم بنينا مـن خيـال حولنـا ومشينا فـي طريـق مقمـر ومشينا فـي طريـق مقمـر تثـب الفرحـة فيـه قبلنـا وضحكنا ضحك طفلين معـاً وعدونـا فسبقـنـا ظلـنـا هل رأى الحب سكارى، سكارى مثلنا؟ هل رأى الحب سكارى، سكارى مثلنا؟ كم بنينا مـن خيـال حولنـا ومشينا فـي طريـق مقمـر ومشينا فـي طريـق مقمـر تثـب الفرحـة فيـه قبلنـا وضحكنا ضحك طفلين معـاً وعدونـا فسبقـنـا ظلـنـا هل رأى الحب سكارى، سكارى، سكارى مثلنا؟ هل رأى الحب سكارى، سكارى، سكارى مثلنا؟ كم بنينا مـن خيـال حولنـا ومشينا فـي طريـق مقمـر ومشينا فـي طريـق مقمـر تثـب الفرحـة فيـه قبلنـا وضحكنا ضحك طفلين معـاً وعدونـا فسبقـنـا ظلـنـا وانتبهنا بعد ما زال الرحيق وأفقنـا ليـت أنّـا لا نفيـق يقظة طاحت بأحلام الكـرى وتولى الليل والليل صديـق وإذا النـور نذيـرٌ طـالـعٌ وإذا الفجر مطلٌ كالحريـق وإذا النـور نذيـرٌ طـالـعٌ وإذا الفجر مطلٌ كالحريـق وإذا النـور نذيـرٌ طـالـعٌ وإذا الفجر مطلٌ كالحريـق وإذا الدنيـا كمـا نعرفـهـا وإذا الدنيـا كمـا نعرفـهـا وإذا الأحباب كلٌّ فى طريق أيـهـا السـاهـر تغـفـو تذكـر العهـد وتصـحـو أيـهـا السـاهـر تغـفـو تذكـر العهـد وتصـحـو وإذا مـا الـتـأم جــرحٌ جــدّ بالتـذكـار جــرحُ أيـهـا السـاهـر تغـفـو تذكـر العهـد وتصـحـو وإذا مـا الـتـأم جــرحٌ جــدّ بالتـذكـار جــرحُ فتعـلـم كـيـف تنـسـى وتعـلـم كـيـف تمـحـو يا حبيبي كل شيء بقضـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء مـا بأيدينـا خلقنـا تعسـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء مـا بأيدينـا خلقنـا تعسـاء ربمـا تجمعـنـا أقـدارنـا ذات يوم بعد ما عز اللقـاء فـإذا أنكـر خــل خـلـه وتلاقينـا لقـاء الغـربـاء ومضى كـل إلـى غايتـه لا تقل شئنا فـإن الحظ شاء فإن الحظ شاء، فإن الحظ شاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء مـا بأيدينـا خلقنـا تعسـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء يا حبيبي كل شيء بقضـاء مـا بأيدينـا خلقنـا تعسـاء ربمـا تجمعـنـا أقـدارنـا ذات يوم بعد ما عز اللقـاء فـإذا أنكـر خــل خـلـه وتلاقينـا لقـاء الغـربـاء ومضى كـل إلـى غايتـه لا تقل شئنا فـإن الحظ شاء فإن الحظ شاء، فإن الحظ شاء نوران ..ماله يا دكتور ارجوك طمنى .... الطبيب. ..الطفل عنده نزله معويه حاده ولازم يتحجز هنا كام يوم .... نوران...ارجوك اعمل اى حاجه بس خليه يبقى كويس ... الطبيب...طيب بس لو سمحتوا اتفضلوا بره دلوقتى خلينا نشوف شغلنا .... اخذ صلاح نوران وتوجه الى الخارج وهو يضمها اليه وتبكى على ص*ره ... نوران ببكاء. ..صلاح ادهم هيكون كويس... صلاح ...ان شاء الله هيكون كويس بس ادعيله بس ... نوران...يارب انت عالم بحالى يارب اشفى ابنى .... صلاح ... يارب بس اهدى كده علشان متتعبيش .... نوران ...حاضر بس انا خايفه اوى عليه يا صلاح ... صلاح ...متخافيش كله هيكون تمام ....انا هكلم البيت علشان ميقلقوش .... نوران ..طيب ..... اتصل صلاح بالفعل بالمنزل واخبرهم بما حدث وبعد مرور بعض الوقت حضر الجميع الى المشفى حتى الجد حضر .... الجد....ادهم عامل ايه دلوجتى ... صلاح ...الحمد لله يا جدى احسن من الاول .... قمر...يارب خليه ليا كفايه حرقه قلبى على ابوه ... الجد...بعصبيه ..مش عاوز اسمع الحديت ده الواد هيبجى كويس وعمره هيكون طويل .. الجميع ...امين يارب... رشوان ...روح انت يا والدى مع يونس واحنا موجودين. .. زاهر...اه يا حج علشان انت لسه تعبان .... منال...انا مش هسيب بنتى لوحدها .. قمر...ولا انا كمان همشى من هنا من غير ابن ابنى ... صلاح ...بصوا يا جماعه انا ونوران بس اللى هنفضل هنا غير كده كلكم تروحوا ترتاحوا وبكره تيجم ونعمل تبادل. ... يونس..فعلا صلاح عنده حق. .. الجد...طيب انا هنروح يا ولدى وهنبقى معاك على التليفون ... صلاح....ماشى يا جدى ........ خرج الجميع وتركوا صلاح ونوران وحدهم يدعون ربهم ان ينجى الطفل الصغير ...... ......... كانت الساعه تشير الى الثانيه منتصف الليل حين كانت قوات الشرطه تطرق بقوه وعصبيه باب منزل سعد الرفاعى حتى انها كادت ان تخلع ذلك الباب فتحت الخادمه .... الظابط....سعد الرفاعى فين .... وفتها كان ينزل سعد سلالم الفيلا الداخلية. ...أيوه انا سعد خير في ايه ... الظابط ...مطلوب القبض عليك........ .............. لولو الصياد. ....حبيبتى واخى ....... مر يومان دون اى اتصال بين نوران وصلاح صلاح كانت حالته يرثى لها ذقن طويل وعيون حزينه لا يعلم ما به لقد تعبنى بشده الفراق .........اما نوران كانت تتالم بداخلها وحاولت كتير الاتصال به لكن فى اخر لحظة تمنع نفسها كانت تمثل السعاده أمام العائله حتى لايشعروا بحزنها ولكن الجد كان ينظر لها نظرات ثاقبه تشعرها بالخجل ................  فى الشركه هاهو يونس يمشى فى طريقه الى مكتبه حين سمع صوت ضحكات عاليه اتيه من مكتب وسام أسرع خطواته ودخل وجد وسام واحمد وياسمين يتضاحكون بصوت عالى جدا ويبدو عليهم السعادة ... دخل يونس بغضب ....والله هو ده الشغل اللى بتاخدوا عليه الفلوس ولا هى الشركه بقت للضحك والهزار بس .... احمد...انا اسف جدا يا فندم بعتذر بشده ... باﻻسمين بخجل ....اسفه جدا يا يونس بيه .... وخرجوا مسرعين من المكتب ... يونس. ..حصلينى على مكتبى .... وتركها ودخل الى مكتبه ...دخلت وسام خلفه وكان يونس يمشى فى المكتب بغضب كما الاسد الذى يريد الانقضاض على احد لينهشه بقوه ..... وسام ...افندم يا يونس بيه .... يونس...بغضب. ..ممكن افهم ايه اللى حصل ده وازاى تهزرى وتضحكى بصوت عالى كده.... وسام ...اولا انا لسه ميعاد الشغل عليه عشر دقائق ثانيا دول زمايلى عادى ومتخطناش حدود الادب .... يونس ...وهو يقترب منها ويمسك ذراعها بقوه ...وانتى ازاى تهزرى ما اللى اسمه احمد ده .... وسام. ...وانت مالك اصلا انت مديرى وبس ... يونس بغضب ...لا ليا دعوه طبعا لانى بحبك ومفيش هزار مع اى حد مهما ان كان لانى مقبلش انى مراتى تهزر مع حد غيرى انتى فهمه .... وسام نظرت له بصدمه ماهذا لقد قال انه يحبنى ليس معقول وانا مراته لالا اكيد بحلم .... يونس.....والله العظيم لو كلمتيه تانى ليكون اخر يوم له هنا امتى فهمه... دفعته وسام بشده ...انتى مجنون مراتك ايه وهبل ايه وتظلم واحد ملوش ذنب علشان اوهام فى دماغك انا كنت بضحك لان ياسمين وأحمد اتخطبوا وكانوا بيحكولى اللى حصل .... يونس...ميهمنيش متكلميش اى راجل مهما ان كان وياريت تجيبى رقم والدك علشان احدد معاه ميعاد... وسام ...لالالا... يونس....يعنى ايه بئه لا وسام ..يعنى انت مش هد*ك رقم بابا ولا هتجوزك لانى مش هتجوز واحد مغرور ميهموش غير نفسه زيك وممكن يقطع عيش واحد لمجرد انه غيران او ضايقه وكمان انا منستش تحكماتك فيا .... يونس ببرود....وانا بقول انى هتجوزك يا وسام وانتى هتوافقى .... وسام وهى تخرج ....فى احلامك .... ..............................عندما تتولد شرارة العشق الأولى تنفي وجود ماقبلها من علاقات شرعية كانت أو عابرة، فالعشق مرة واحدة كما الحياة والموت لايمس فؤادنا غيره، ولا تهفو روحنا لسواه، حتى وإن كانت أرواح كبلها الغضب والانتقام، وأسرها الحقد والكراهية، أو كانت قلوب مزقها الخذلان والتخلي وأحرقتها الخيانة والغدر.  فماذا لو منحتك الحياة فرصة للانتقام.. هل ستستغلها جيدًا أم تُهدرها كغيرها؟ ......... فى شركه سعد الرفاعى ....يدخل اليه فاروق مكتبه .... سعد....ايه الاخبار بتاعت الصفقه وباقى الحساب. ... فاروق ...تمام البضاعه وصلت وهتدخل المينا انهاردة أن شاء الله وبكره الباقى هيكون فى حسابك.... سعد. ...تمام اوى بقولك مفيش اخبار عن ابن المغازى .... فاروق. ...لا مفيش هو مهدى الجو خالص الايام دى بس عرفت ان عايش فى شقته فى المعادى وساب بيت العيله ... سعد....غريبه دى متعرفش ليه .... فاروق ...لا بس فى واحده من الخدم تباعنا قالت انه كان فى زعيق بينه وبين مراته وبعدين ساب البيت .... سعد....هههههههه ايه خاف من المدام ولا مش قد الجواز .... فاروق....هههههه على رايك المهم انا هروح اشوف الناس بتاعت الصفقه واتابع كده.... سعد ....ماشى ...بقولك صحيح اخبار حنان ايه .... فاروق بغضب وتوتر حاول قدر الامكان الا يفصح عنه .....تمام وصلت ومبسوطه اوى ... سعد ....طيب ربنا يوفقها ويسعدها... فاروق ...شكرا ...... ................... فى منزل وسام ...... على طاولة الغداء ..... الاب ....عامله ايه فى الشغل يا وسام .... وسام ....تمام يا حبيبي. ...بس بتسال اشمعنا واضح كده ان عاوز تقول ايه .... الاب...هههههه فقسانى دايما ... وسام ....طبعا يا حبيبي ده انا حفظاك المهم قول متخبيش عليا ... الاب...بصراحه جايلك عريس كويس جدا وعجبنى ... وسام ..بس يا بابا انت عارف موضوع الجواز ده انا مش بفكر فيك وكمان انا مش عاوزه اتجوز واسيبك ... الاب...لا يا وسام انا حابب افرح بيكى واشوف عيالك قبل ما اموت ... وسام ...بعد الشر متقولش كده تانى ابدا. .. الاب..يبقى تسمعى كلامى وتشوفى العريس علشانى يا وسام. .. وسام ...حاضر يا بابا هشوفه ... الاب...ربنا ما يحرمنى منك على العموم انا اتفقت معاه هيجى هو واهله يوم الخميس ... وسام. .ماشى يا بابا اللى تشوفه اهم حاجه تكون راضى عنى ... الاب...راضى عنك طبعا قلبى وربى راضين عنك يا بنتى ليوم الدين ...... ................. فى منزل المغازى ... كان نوران تجلس وحدها بالمنزل فقد خرج الجميع لاداء فريضه العزاء فى أحد أصدقاء الجد وقريب للعائله ...جلست نوران فى غرفتها تحمل طفلها الصغير ولكن لاحظت ارتفاع درجة حرارة الطفل.حبيبتى واخى لولو الصياد . قامت لاعطائه خافض للحراره وعملت له كمدات ولان حراره الطفل لم تنزل نهائيا بل ازداد سوءا كانت نوران تبكى بخوف على الطفل لا تدرى ماذا تفعل لا بد لى بالاستنجاد بصلاح فهو وحده من سيساعدنى .... اتصلت نوران برقم صلاح  صلاح بصوت ناعس ....الو ... نوران..ببكاء...صلاح الحقنى ... انتقض صلاح جالسا ....نوران مالك فى ايه بتعيطى ليه ... نوران ...ادهم تعبان جدا يا صلاح وحرارته عاليه اوى ومش راضيه تنزل وانا خايفه جدا الحقنى ارجوك .... صلاح ...طيب طيب متقلقيش البسى ولبسى الولد على انا اجى ونخده المستشفى. .. نوران ...حاضر بس ارجوك بسرعه ...... اغلق صلاح الخط وارتدى ملابسه مسرعا وفى اقل من ثلث ساعه كان امام الفيلا اخذ نوران مسرعا دون كلام فقد كان .لولو الصياد .مشغول بالسواقه ونوران بجانبه تحمل الطفل وتبكى خوفا عليه وصلوا الى المشفى ودخل الطفل الى غرفه الكشف ....وبعد ان كشف الطبيب عليه .... نوران ..ماله يا دكتور ارجوك طمنى .... الطبيب. ..الطفل عنده نزله معويه حاده ولازم يتحجز هنا كام يوم .... نوران...ارجوك اعمل اى حاجه بس خليه يبقى كويس ... الطبيب...طيب بس لو سمحتوا اتفضلوا بره دلوقتى خلينا نشوف شغلنا .... اخذ صلاح نوران وتوجه الى الخارج وهو يضمها اليه وتبكى على ص*ره ... نوران ببكاء. ..صلاح ادهم هيكون كويس... صلاح ...ان شاء الله هيكون كويس بس ادعيله بس ... نوران...يارب انت عالم بحالى يارب اشفى ابنى .... صلاح ... يارب بس اهدى كده علشان متتعبيش .... نوران ...حاضر بس انا خايفه اوى عليه يا صلاح ... صلاح ...متخافيش كله هيكون تمام ....انا هكلم البيت علشان ميقلقوش .... نوران ..طيب ..... اتصل صلاح بالفعل بالمنزل واخبرهم بما حدث وبعد مرور بعض الوقت حضر الجميع الى المشفى حتى الجد حضر .... الجد....ادهم عامل ايه دلوجتى ... صلاح ...الحمد لله يا جدى احسن من الاول .... قمر...يارب خليه ليا كفايه حرقه قلبى على ابوه ... الجد...بعصبيه ..مش عاوز اسمع الحديت ده الواد هيبجى كويس وعمره هيكون طويل .. الجميع ...امين يارب... رشوان ...روح انت يا والدى مع يونس واحنا موجودين. .. زاهر...اه يا حج علشان انت لسه تعبان .... منال...انا مش هسيب بنتى لوحدها .. قمر...ولا انا كمان همشى من هنا من غير ابن ابنى ... صلاح ...بصوا يا جماعه انا ونوران بس اللى هنفضل هنا غير كده كلكم تروحوا ترتاحوا وبكره تيجم ونعمل تبادل. ... يونس..فعلا صلاح عنده حق. .. الجد...طيب انا هنروح يا ولدى وهنبقى معاك على التليفون ... صلاح....ماشى يا جدى ........ خرج الجميع وتركوا صلاح ونوران وحدهم يدعون ربهم ان ينجى الطفل الصغير ...... ......... كانت الساعه تشير الى الثانيه منتصف الليل حين كانت قوات الشرطه تطرق بقوه وعصبيه باب منزل سعد الرفاعى حتى انها كادت ان تخلع ذلك الباب فتحت الخادمه .... الظابط....سعد الرفاعى فين .... وفتها كان ينزل سعد سلالم الفيلا الداخلية. ...أيوه انا سعد خير في ايه ... الظابط ...مطلوب القبض عليك........ .............. لولو الصياد. ....حبيبتى واخى .......
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD