الفصل الاول
من روايه
#وردة_خرساء_(في_يد_الوحش)
بقلم
#ايه_احمد
************
في القاهره في قصر خالد الحديدي في تلك الغرفة الوردية كانت تنام تلك الفتاة أو الملاك روياتي الصامت ، دخل الي الغرفه وهو ينظر لها ثم جلس علي حافة السرير وهو يمسك يدها بحنان ،فهذا ما اعتاد علية ان ييقظها كل صباح .
ادم : ورده وردتي يلا علشان بابا مستنينا تحت عشان نفطر ..."
_تململت في نومها ثم تفتح عينها التي كانت بلون السماء الزرقاء الصافية من يرها يسحر بها ، نظرت ورده الي شقيقها ثم حركت شفتيها بمعني ..."صباح الخير..." ليفهم ادم ما تقوله ، ليضع يده علي وجنتها بحنان اخوي .
ادم : صباح النور...."
_ نهضت ورده ثم دخلت الي الحمام وبعد قليل من الوقت خرجت من غرفه وكانت ترتدي فستان من الون الأزرق الفاتح و حجاب من بلون الابيض فكانت جميله جد ، اتجهت الي الاسفل لتجد والدها يجلس علي رأس المائده وادم يجلس بجواره ،اتجهت الي والدها ثم تقبل خده برقه ليقول والدها
خالد ؛ صباح الخير يا حببتي...
_ لتحرك ورده شفتيها بمعني صباح النور كان خالد يشعر بل حزن علي ابنته التي لا تستطيع أن تتكلم بسبب حادث تعرضت له عندما كانت صغيره
خالد : استعد يا ادم عشان هنسافر الصعيد عشان جدك عاوز يشفونا وكمان عمك وأولاد هيكون هناك
ادم : ليه يا بابا خير في حاجه ولا ايه
خالد : خير يا ابني مفيش حاجه كل الموضوع أن جدك عاوز يشوفنا وكمان عمك وأولاد هيكون هناك لينظر له ادم باستغراب ليقول
ادم : بجد يعني ياسين هتنزل هو كمان
خالد ؛ ايوه يا ادم ياسين هينزل هو كمان كنت ورده تنظر لهم باستغراب ليقول ادم
ادم: اكيد انتي نسيتي ياسين ابن عمك أحمد لتومئ له ورده فيقول هو قدي في العمر بينو وبيني شهر بس وانتي اكيد عرفه ملك ابتسمت ورده عندما ذكر ادم اسم ملك فهي صديقتها الوحيده واختها
خالد : احنا هنتحرك بكره الصبح ماشي يا ولد لتومئ كل من ادم و ورده
*********
*لنذهب الي بطل رويتنا *
في شركة من أكبر الشركات في أمريكا كان ياسين الحديدي ، او وحش الاقتصاد الامريكي كما يقول عنه الجميع فهو معروف بقسوته والجميع يخاف منه فهو اعتاد علي أن يدمر كل من يقف أمامه كان يجلس بكل هيبه وغرور وهو يقوم بمرجعه بعض الملفات لتدخل السكيرتيره لتاتي تلك كانت ترتدي فستان قصير جدا وهي تقول
السكيرتيره: سيدي أن السيد أحمد يريدك في مكتبه ليئمرها بل انصرف ، خرجت وهي تشعر بل غيظ فهي منذ أن بدأت العمل في شركته وهي تحاول أن تغريه باي شكل من الأشكال ولكنه الا يبالي بها بعد قليل من الوقت خرج من ياسين من مكتبه وهو يتجه الي والدها دخل ياسين الي مكتب والده وهو يقول
ياسين: ماذا هناك يا أبي
أحمد بجده: قولتلك الف مره لما نكون مع بعض تتكلم معايه عربي
ياسين: آسف يا بابا ما اختش باي حضرتك عاوزني ليه
أحمد: جهز نفسك بكره مسافر مصر عشان جدك عاوز يشفونا... وقبل أن يتكلم ياسين قال أحمد بصوت صارم مش هقبل أي اعترض جدك طلبك انت بل اسم يلا علي مكتبك عشان تلحق تخلص كل شغلك الاننا هنغيب اسبوع ...."
_ليخرج ياسين وهو غاضب ولكنه لا يستطيع أن يقول لا لوالده لذلك استسلم وإبداء في العمل لكي ينتهي فهو سوف يبقي اسبوع كامل في مصر
*********
اما عند ورده فكانت تجلس علي السرير وهي تتكلم مع ملك عبر الهاتف المحمول
ورده وهي تكتب لابنه عمها : انتو هتيجي امتي يا ملك
ملك : مش عرفه يا ورده بس احتمال نتحرك من هنا النهاردة الفجر عشان نقدر نوصل
ورده : بابا قالي أن اخوكي الي انا نسيت شكلو ده بتيجي هو كمان
ملك : يالهوي لو سمعك يا ورده هيبقي يوم ما يعلم بية الي ربنا
ورده : مش يقدر يا بنتي ، انتي فكر ان كل ناس ذي بعضها
ملك : ومالك وثقه كده ليه دانا اختو وبخاف منو، ما هو انتي مش عارفة اصلا .
ورده : ليه هو وحش اوي كده يا ملك
ملك : لا ابدا ياسين مش وحش بل ع** ده حنين اوي بس هو بيبقي شديد اوي في الشغل عشان كده الكل بخاف منو اصل هو مش بيحب يخلي حد يحس طبيبه قلبو عشان بيعتبرها ضعف
ورده : فهمت بس أخير هشوفك وحشتيني اوي
ملك : وانتي كمان يلا بقي سلام عشان أجهز الشنطه بتاعتي
ورده : ماشي سلام
_بعد أن اغلقت ورده الهاتف مع ملك اتجهت الي ملابسها لكي ترتب حقيبتها بعد أن انتهت منها اتجهت الي غرفه شقيقها لتسمع صوت ادم يقول
ادم : تعالي يا ورده...
_ لتدخل وهي تنظر له وهي تتمني أن تعرف كيف يعرف أنها هي، علم ادم في ما تفكر أخته ليضحك عليها فيقول
ادم : عارف انتي بتفكري في ايه اكيد بتقولي اذي عرف اني أنا الي علي الباب لتفتح ورده عينها باتساع ليقهقه عليها ادم وقال
" انا بعرفك من صوت خبطق علي الباب عرفتي يا وردتي...
_ لتبتسم له ورده وهي تشير علي حقيبته فقال
" مستنيكي لما تيجي ترتيبها لتتجه ورده الي حقيبه أخوها وهي ترتبها له
**********
في اليوم التالي استيقظت ورده ثم دخلت الي الحمام وبعد ذلك ارتدت ملابسها عباره عن فستان من الون الأزرق الفاتح و حجاب من اللون الابيض فكانت جميله جد ، اتجهت الي الاسفل لتجد والدها وادم ينتظرها ليخرجو جميعا
******
اما عند ياسين فقد اتجهو الي المطار وركبو في طائرته الخاصه وبعد مرور ساعتين وصلو الي ارض مصر كانت هناك ثلاث سيارات تنتظرهم وهناك أكثر من عشره حراس فا ياسين من أشهر رجال الأعمال وله كثير من الأعداء
وصلو الي قصر ضخم في الصعيد نزلت ملك بسرعه وهي تتجه الي دخل القصر ليلحق بها والدها وهو يضحك علي ابنته اما ياسين فقد خرج من السياره ثم اتجه الي رئيس الحراس اهو يملي عليه التعليمات وفي نفس الوقت وصل ادم بسيارته لينظر الي أخته ليجدها تنام مثل الأطفال ليضحك عليها فيقول خالد
خالد : يلا يا ادم شيل ...
_ ضحك علي ابنه ثم ينزل من السياره وهو يتجه الي دخل القصر ولم ينتبه الي ياسين ، اما ادم الذي اتجه الي ورده وقام بحملها برقه لتلف هي يدها حول عنقه وتضع رأسها علي ص*ره ، نظر لها ادم بحنان ثم يتجه الي القصر ولكنه توقف مكانه عندما وجد ياسين يتجه نحوه فيقول
ادم : أهلا يا صاحبي نورت مصر يا ياسين لينظر ياسين الي تلك الفتاه أو الملاك التي كانت تنام في حضن ابن عمه هو لم يتعرف عليها فهو لم يرها منذ،أن كانت في العاشره
ياسين : منوره بأهلها يا ادم عامل ايه
ادم : أنا كويس تململت ورده في حضن ادم ثم فتحت عينها الزرقاء التي سلبت عقل ذلك الذي ينظر لها بصدمه من كتله الجمال والبرئه التي أمامه نظرت ورده الي ادم وهي تحرك شفتيها بمعني
" احنا وصلنا "
ادم : أيوة يا وردتي وصلنا يلا نامي عشان شكلك تعبانه لتومئ له ثم تدفن وجهها في عنقه ليبتسم ادم بحنان ثم ينظر الي ياسين الذي لم يزح نظره من علي ورده ولكنه أفاق علي صوت ادم وهو يقول
ادم : يلا يا ياسين ليدخلو الي القصر صعد ادم الي غرفه شقيقته ثم وضعها علي السرير برفق ثم قام بتغطيتها وخرج من الغرفه
في الأسفل كان ياسين يجلس بعد أن سلم علي عمه وجده دخل ادم الي الغرفه ثم اتجه الي جده وقبل يده وهو يقول
ادم : عامل ايه يا جدي
يحيي : كويس يا ابني انتي الي عامل ايه
ادم : الحمد لله ثم اتجه الي عمه وقام باحتضانه بقوه فهو يعتبره مثل والده ثم جلس بجوار ياسين لتدخل تلك المشا**ه وهي تقول بصوت عالي
ملك : جدووو حبيبي ثم ارتمت في حضنه وهي تقول عامل ايه يا جدو وحشتني اوي اوي ليضحك عليها يحيي ويقول
يحيي : وانتي كمان يا حببتي عمل ايه
ملك بمرح : عملة محشي ورق عنب تاكل معايه ليضحك عليها يحيي ويقول
يحيي : لا ياختي مش بحبو اتجهت الي عمها وهي تحتضنه وتقول
ملك : خلوده حبيبي عامل ايه... ليقهقه عليها خالد ويقول
خالد : ولله وانتي كمان يا بكشه لتنظر له ملك بعبوس وتقول
ملك : أنا يا خلوده ماشي هعدهالك المرضي كانت تتحدث ولم تنتبه علي ذلك الذي ينظر لها بشوق شديد وحب اشد نظر ملك علي ادم لتتجه له وهي تبتسم وتقول
ملك : عامل ايه يا ادم
ادم : الحمد لله وانتي
ملك : أنا كويسه ثم قالت وهي تنظر حولها هي وردتي فين أنا مش شايفها
يحيي : ايو هي فين البت دي وحشتني اوي
ادم : ورده نامت يا جدي انت عارف انها بتتعب من السفر
يحيي : ايو نسيت كان ياسين يسمع الي ما يقولونه فهم أن تلك الفتاه هي ابنه عمه التي لم يرها منذ أن كانت طفله صغيره
ياسين : أنا هطلع انام شوي
يحيي : ماشي يا ابني بس انام في اوضه ادم عشان الاوضه بتعتك بينضفوها...
_اومئ له ياسين ثم يتجه الي غرفه ادم وبعد أن دخل قام بتبديل ملابسه وارتدء بنطال قطني وتيشيرت ابيض بحملات عريضة ، كان ينظر الي الشرفه ، ويقابلة تلك الارضي العشبية علي مدي النظرة .
*؟*********
اما عند ورده فقد استيقظت بعد أن وضعها ادم علي السرير اتجهت الي المرحاض وبدلت ملابسها الي بيجامه ورديه الون عليها رسومات كرتون وفكت شعرها الذي كان يصل الي بعد ظهرها بلون الأ**د ثم نامت مرة أخرى ولكنها استيقظت من النوم بسبب ذلك الكابوس الذي لم يتركها منذ أن عشر سنوات لتنهض وتتجه إلى غرفه ادم فهي عندما تراء ذلك الكابوس تذهب الي ادم لتنام في حضنه دخلت الي غرفه ادم وكانت الأضواء مغلقه
في هذه الأثناء كان ياسين قد انتهى من الاستحمام وبدل ملابسه
كان ياسين يرتدي بنطال قطني وتي شيرت ابيض الون
تجمد في مكانه عندما شعر بذلك الجسد الصغير الذي يحتضنه ليخفض نظره ليجدها ورده ابتعدت ورده وهي تشده من ملابسه وتحرك شفتيها وعيونها مليئه بل دموع لم تستطع ورده أن تراء وجه ياسين بسبب الظلم
*******،******
لي إلقاء في الفصل القادم
?ايه أحمد