الفصل 12

1270 Words
فرح باستغراب : بس حضرتك معندكش بنات فازاي الجربوعة دي تبقى صاحبة المستشفى إيزل وهي تدفعه بغضب : سيبنييييي سيبنييي أربيها اللي مشفتش بربع جنيه ربايه دي كان كريم يحاول التماسك وعدم الضحك أمامهم كي لا يظهر رضاه عن ما تفعله الفتاة كريم بحزم : أنسة فرح اتفضلي أنتِ مطرودة من المستشفى دي واحمدي ربنا إني هكتفي بطردك فقط فرح بغيظ : بس يا دكتور ..... كريم مقاطعًا لها بغضب : مفيش بس واتفضلي يلا بدل ماطلبلك الأمن يجوا يجروكي وراهم لبرا وساعتها هيبقى منظرك وحش أوي قدام صحابك أعتقد .. أه وعلى فكرة اللي كنتي بتتخانقي معاها دي تبقى إيزل بنت جوري الأمير صاحبة امبراطورية الأمير وأظن كلنا عارفين أختي تبقى مين بردو مش محتاجة تعريف واحمدي ربنا إن الموقف حصل قدامي مش قدامها وإلا كان هيبقى عليكي توصية منها إنك متشتغليش في أي مستشفى تاني فتحت فرح عينيها على وسعهما بفزع واعتذرت من إيزل وركضت لمكتبها تجمع حاجيتها لترحل إيزل بغيظ وهي تذم شفتيها للأسفل بتذمر : ياربي منك كان هيجرالك حاجة لو سيبتني أنتف ريشها احم أقصد شعرها كريم بضحك وهو يقبلها من خدها : تؤتؤ يا قمر مكنش هيجرالي حاجة بس قولت كفاياها أنتِ نتفتي كل شعرها إيزل بجدية مضحكة : لا يا بني كان فاضل شعرايتين شكلك مخدتش بالك منهم تعالى نروحلها أوريهملك وأنتفهم بالمرة لؤي بضحك : يا بت أنتِ كفاياكِ مش كفاية بوظتي الخطة بتاعتتا كريم بتساؤل : خطة إيه؟! إيزل ببراءة وهي تأكل موزة أخرجتها من حقيبتها : أبدًا يا خويا كانوا جاينلك هنا يباتوا معاك قومت شبكت فيهم فوافقوا وكنا ناوين نفاجأك وكدا أكمني أول مرة أجي هنا وكدا يعني كريم بشك وهو يضيق عينيه بريبة : مش مطمنلكم بس ماشي همشيها عايزين تفاجأوني يلا على المكتب بقى كان يسير وهم خلفه يكتمون ضحكتهم بصعوبة زياد بهمس لإيزل : صدقي أو لا تصدقي أقسم أني كدت أصدقك وأنسى ما كنا ننتوي القيام به إيزل بضحك بالإنجليزية : ا**ت أتود افتضاح أمرنا يا أحمق زياد بابتسامة بالإنجليزية : أرى أنكِ تحسنتي في الإنجليزية .. كم بقي لكِ حتى تنتهي دورتك التعليمية إيزل مكملة بالإنجليزية : هي مدتها شهر ونصف مر النصف وباقي شهر سأخذ اسبوع هنا والبقية أونلاين في أمريكا عندما نسافر لؤي وهو يدفعهما : يلا يا خويا أنت وهي مش حبكت يعني تتكلموا إنجليزي مستعجلين على إيه مانتوا هتتنيلوا كدا كدا بيه لما نسافر ضحكوا معًا ثم دلفوا لغرفة مكتب كريم كريم وهو يضع يده خلف ظهره وينحني بدراميه : نورتي مكتبي يا إيزل هانم إيزل وهي ترفع فستانها وتنحنب للأسفل قليلا بجدية مصتنعة : شكرًا لحضرتك يا دكتور كريم ضحكوا معًا وجلسوا على الأريكة المفرودة بهيئة سرير وبدؤا في الحديث واللعب وطلب لهم كريم بيتزا تناولوها أثناء مشاهدتهم للتلفاز ومروا على المرضى معه وهو يتفحصهم ثم عادوا وكانت وقتها الساعة السادسة صباحًا فجلسوا بجانب بعضهم البعض على السرير الكبير نوعًا ما بالمكتب وسقطوا في النوم في الصباح استيقظت جوري وتناولت افطارها مع الجميع ثم توجهت للمشفى كي تراهم قبل ذهابها للشركة وعندما دلفت للمكتب وجدتهم نائمين جميعًا بجوار بعضهم البعض فابتسمت بحب عليهم وخرجت متجهة لشركتها ويعد رحيلها بساعتين استيقظ كريم والأطفلل وأخذهم وعادوا للقصر لكي يستريحوا قليلًا قبل موعد الغداء مر اليوم بسعادة كالعادى وفي المساء كانت إيزل تجلس في المطبخ وأثناء وجودها بالداخل دلف عليها أحد وقام بافزاعها فصرخت بخوف إيزل بغيظ : بقى أنت اللي عملت كدا يا رخم عايز ايه؟! خير إياد بضحك : سوري بس مقدرتش أمسك نفسي .. اعترفي بقى بتعملي ايه في الوقت دا هنا ايزل بملل : باكل يعني بعمل ايه إياد : امم طيب اعمليلي معاكي سندوتشات علشان أنا كمان جعت إيزل : ماشي يا رخم وسعلي بقى واركن على جنب لحد ماخلص دلف لؤي للمطبخ وهو يتثائب وقال باستغراب عندما رأى إيزل : إيزل ؟! إيزل بدون مبالاة وهي تتابع فتح العيش : لا خيالها لؤي بسخرية : طيب يا خيالها ممكن سندوتش من اللي بتعمليهم إيزل بغضب : يوووه بقى الله أنا عاملة على قدي انتوا بتستهبلوا بقى إياد بفم مفتوح على أخره من الصدمة : على ايه؟! إيزل : على قدي يا أ**ش معملتش حساب حد هياكل معايا لؤي وهو يحاول الاستيعاب : معلش بس العشرين سندوتش دول لوحدك؟! أنا فكرت إنك عاملة حساب إياد وكمان قولت هتدي لنيلوفر ولا حاجة إيزل بصدمة : أ*** أدي مين يا جدع لا دول ليا لوحدي صلي على النبي مش كدا يا بني لؤي وهو يكتم فمها ويبتسم ببلاهة لإياد : احم اخرسي يا جذمة ألفاظك .. سوري يا إياد إياد بحزم مصتنع : إيزل خلصي السندوتشات يلا أنا مش هاخد غير رغيفين .. وأنت يا لؤي؟ لؤي : مي تو إيزل وهي تنفخ بضيق : أوف أما نشوف أخرتها معاكم متتعودوش على كدا بس لؤي بضحك : ماشي ماشي يلا بس بدأت في اعداد السندوتشات تحت نظراتهم المنصدمة لؤي بصدمة : لحظة يا فندم بس سؤال إيزل وهي تضري يدها فوق الأخرى وتنظر له بغيظ : خير لؤي : ايه العك اللي حضرتك بتحطيه دا ايزل بتكشيرة : عك ايه سلامة نظرك يا جدع إياد بجدية مصتنعة : اومال دا اسمه ايه حضرتك إيزل ببساطة : عادي يعني جبنة وعليها بيض وعليها بطاطس وعليهم كاتشب فين العك في الموضوع لؤي وهو يتنفس بصعوبة وغيظ : وهو دا اسمه ايه غير عك حضرتك أول مرة أشوف حد بيعمل السلطة دي إيزل بملل : شوف أنت وهو علشان لو عصبتوني مش هعمل حسابكم هو دا اللي عندي هتاكلوه كلوه مش هتاكلوه اعملوا لنفسكم إياد للؤي : أنا بقول نصحي حد من الخدم يعملنا أي حاجة لؤي بضيق : مكنش حد غلب يا خويا ضحكت إيزل بسخرية عليه وتابعت اعدادها للطعام إياد باستغراب : مالها دي؟! لؤي بتذمر : جوري مانعة إن حد يصحي الخدم طالما جيه موعد نومهم واللي يفكر يعمل كدا بتعلقه ساعتين على باب القصر إياد بصدمة : قولي إنك بتهزر لؤي وهو يذم شفتيه للأسفل : لا والله يا خويا سبق واتعلقت أنا وأيهم وسارة (بنت أنور وآسيا عمرها 7 سنوات) وسالي (بنت كريم ويارا 8 سنوات) وكمان تيم (ابن كريم ويارا 10 سنوات) كلنا اتعلقنا يا خويا بدون استثناء أحد كبير أو صغير إياد وهو يفتح فمه على أخره بصدمة : أحيه للدرجة أنا كنت مفكر جوري كيوت إيزل بضحك : لا خالص أصلا لما عرفت إنها أمي عرفت أنا طالعة لمين كدا لؤي بتأيد : جوري أبعد ما يكون عن الكيوتية دي بتعاملنا على إننا جنود في الصاعقة يا بني جوري بحذم : عسكري لؤي لؤي وهو يقف انتباه ويرفع يده بتحية الظباط بدون أن يلتفت لها : تمام يا فندم جوري بجدية مصتنعة وهي تسير أمامه وتضع يدها خلف ظهرها : بقى أنا مش كيوت يا مهزق دانت ليلتك حمراء وصفراء يا ننوس عين أمك لؤي وهو يبتلع ريقه بتوتر : يا فنظم كنت بفهم إياد النظام والقوانين بتاعت حضرتك علشان ميتعاقبش والتعبير خاني بس مش أكتر ضحكت جوري عليه ثم وضعت زراعها على كتفه وقالت : أنا أه مش كيوت بس بزمتك فيه مامي قمر زي كدا لؤي بضحك ونفي : صراحة لا مفيش نظر لإياد ثم تابع بابتسامة : جوري كيوت وقمر وكل حاحة والقانون دا علشان هي طيوبة ومش بتحب تزعج الخدم في الوقت دا وتتعبهم إياد بابتسامة لجوري : عارف يا قمر والله بس كنت برخم عليه بس كانوا يتحدثون وفي نفس الوقا كانت إيزل تحمل صينية كبيرة عليها السندوتشات التي أعدتها وتخرج من المطبخ ببرود جوري بسرعة : عندك يا عسكري اقف مكانك ولا حركة إيزل بتذمر : يوووه يا جوري كدا بردو تخليهم يعرفوا أهم هيطفحوا معايا كدا جوري بضحك وهي تأخذ سندوتش : بطلي طفاسة وتعالي اقعدي وأنا هد*كم من الأيس كريم بتاعي يلا افراج لؤي بسعادة وهو يمسك يدها : قولي والله جوري بضحك : والله بس كلو السندوتشات الأول يلا لؤي لإيزل : هاتي أما أدوق يمكن لقدر الله يطلع حلو إياد بضحك : هات أنا كمان واحد بدؤا في تناوله وأعجبهم كثيرًا وبعد أن انتهوا أخرجت لهم علب أيس كريم صغيرة لؤي بصدمة بعد أن فتحها : ...... بقلمي : أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD