الفصل 13

1285 Words
إياد بضحك : هات أنا كمان واحد بدؤا في تناوله وأعجبهم كثيرًا وبعد أن انتهوا أخرجت لهم علب أيس كريم صغيرة لؤي بصدمة بعد أن فتحها : لا لا مش ممكن كمان من طعمك المفضل لا أنا كدا هتشل جوري بضحك وتكبر مصتنع : علشان تعرفوا بس إيزل بضحك : لا متقلقيش عارفين كرمك مش محتاجة تقولي إياد بتساؤل وهو ما يزال يضحك : صحيح إيزل أنتِ كنتي كبيرة المفروض ازاي مش افتكرتي أنتِ بنت مين وأهلك مين واسمك ايه جوري بابتسامة وهي تتذكر كلام فاريهان عندما سألتها هذا السؤال : إيزل فقدت الذاكرة وقتها وكانوا بيدوها دواء علشان متفتكرش والذاكر رجعتلها من يومين بسبب انها وقفت الدواء دا وبسبب وجودها معانا أومأ إياد وغير الموضوع فهو لا يريد ذكر الحادثة كي لا يحزنهم : طيب .. سمعت إنها هتسافر مع لؤي وزياد ونيلوفر المدرسة بتاعتهم جوري بتأكيد : أيوة فعلا هيحصل ودا اختيارها انها تبقى معاهم إياد بتفكير : طيب اشمعنا مروحتش سنغافورة مع سارة وسالي ويزيد أو كندا مع مراد وريان (ابن وائل شقيق جوري في الرضاعه 13 سنة) إيزل بابتسامة : طول عمري بسمع عن أمريكا من العيال في الشارع وكنت بتف*ج على أفلام كتير على التليفزيون وكلها كانت في أمريكا فاتمنيت أروحها جدًا إياد : أنا كنت فاكرك جاهلة مبتعرفيش تكتبي وتقري إيزل بخحل وتوتر : لا بعرف كان فيه مدرسة في الحارة بتاعتنا وكنت بروحلها لما بخلص شحاته بدري كانت بتعلمني أقرأ وأكتب وعلمتني الحروف الإنجليزي وبعض الكلمات أه مش زي المدرسة بس أهو أحسن من بلاش إياد : واللي ربوكي كانوا بيسيبوكي عادي؟! أنا كنت فاكر إنهم رافضين تعليمك خالص إيزل : لا مهمن مكنوش يعرفوا أصلا كنت بروح من وراهم عندها جوري بحزم : طيب كلتوا وحليتوا يلا كل واحد على أوضته علشان ننام **توا جميعًا وصعدوا للأعلى مرت الأيام وجاء يوم سفرهم سلموا على الجميع واتجهوا للمطار مع فاريهان وهناك فاريهان بتحذير : هروح الحمام وجاية محدش يتحرك من مكانه علشان متوهوش لؤي : اطمني وضعي في بطنك مانجاية اسماعيلية ابتسمت بسخرية ورحلت أما ريان فسأله بفضول ريان : اشمعنا مانجاية ومن اسماعيلية كمان مش المفروض بطيخة صيفي لؤي بنفي : تؤتؤ مانجاية اسماعيلية وبعدين انت حمار لمين ياد كان الكل منشغل في الحديث مع الآخر عندما انسحبت إيزل تستكشف المكان بفضول وأثناء سيرها ونظرها حولها اصطدمت بشخص إيزل بسرعة وتوتر : سوري ممنش قصدي والله الشخص بابتسامة : امم مش مشكلة يا قمر .. أنتِ ماشية لوحدك ليه فين أهلك إيزل بتذمر : مامي في الشركة وبابي في الشغل وأنا رايحة المدرسة بتاعتي اللي في لوس أنجلوس الشخص بتفكير : امم بس مينفعش تسافري بدون مرافق لأنك صغيرة إيزل وهي تفتح علبة الشيبسي وتأكل منها ببرود : لا متقلقش فاريهان صديقة مامتي مسافرة معانا وهتوصل كل واحد فينا لحد مدرسته الشخص باستغراب : معاكم مين؟! انتوا كتير؟! إيزل : إي اللي كتير .. داحنا جيش على رأي مامتشي أنا وعيال خالي وعيال صاحبة مامي كلنا مسافريت بس كل محموعة هيروحول مدرسة مختلفة في دولة مختلفة الشخص : امم طيب مش هترجعي ليهم علشان طيارتكم مش تفوتكم إيزل وهي تجلس على مقعد بملل : لا مش هتفوتنا طيارتنا خاصة فمش هتمشي قبل ما كلنا نركب .. المشكلة بقى هل فاري هتعرف تلاقيني ولا لا لأني بسم الله الرحمن الرحيم شكلي كدا واللهم اجعله خير إني توهت الشخص بضحك : شكلك؟! إيزل بتأكيد : أه يا بني لسه مش اتأكدت هو بابتسامة : ما علينا تعالي ندور عليهم سوى إيه رأيك إيزل بشك : استني عندك يا جدع بس .. أنت مين أصلا ومالك عمال تسأل فيا ولا أكنك المفتش كرمبو حيلك يسطا سيبتي أحقق معاك أنا كمان شوية هو بضحك : طيب قومي ندور عليهم وحققي واحنا ماشين حلو كدا إيزل بتفكير : ومالو ليه لا يلا بينا نهضوا الاثنان وبدؤا في السير وبدأت هي في طرح أسئلتها إيزل : واحد اسمك ايه ورايح فين أو جاي منين .. اتنين هل أنت حرامي أصل مش طبيعي المساعدة وحب مد يد العون نقحت في المصريين فجأة كدا هو بضحك : اسمي مهند البحيري ورايح الفيلا بتاعتي أرتاح علشان بكرا عندي ميتنج مهم وجاي من استراليا .. ولا أنا مش حرامي هههه وبعدين المصريين أكتر ناس بتحب المساعدة يا هبلة إيزل بإيماء : أيوة حصل إسألني أنا أكتر واحدة مجربة .. إشي محاولة قتل على ا****ف على تزوير هوية وإلخ بى كل المساعدات المصريى اللي من هذا القبيل جربتها لا تقلق مهند باستغراب وجدية : على فكرة المصريين أجدع ناس بس زي ما فيه ناس حلوة وكويسة فيه ناس وحشة وشريرة ودا طبيعي تلاقيه في أي بلد فمتحكميش على الكل علشان اتنين تلاتة عملوا حاجة غلط فيبقى الكل مذنب وقتها (تابع بمزاح) وبعدين محسساني إنك من إيطاليا ياختي إيزل بابتسامة : على فكرة أنا كنت بختبرك أنا طبعا بحب مصر والمصريين وفخورة جدًا إني منها وإني بنت مصر مهند بابتسامة : طيب ايه نجحت في الاختبار ولا فشلت إيزل بثقة : نجحت يا فندم وبامتياز كمان مهند بضحك : طب الحمد لله كادت تجيبه ولكنها وجدت عائلتها ومعهم فاريهان وواضح أنهم يبحثون عنها إيزل بحب : طيب عيلتي أهي هنام عن إذنك هروحلهم يلا باي (التفتت له بعد أن سارت بضع خطوات وقالت) أه صحيح سعيدة إني اتعرفت عليك يا محمد مهند بابتسامة وهمس بعد رحيلها : أنا أسعد يا حلوتي ___________________ عند فاريهان كانوا يبحثون على إيزل بقلق في كل مكان حتى قاطعتهم هي إيزل : كل دا تأخير يا فاري من الصبح بدور عليكي قلت لحسن تكوني توهتي ولا حاجة لما لقيتك اتأخرتي في الحمام كتم الجميع ضحكتهم أما فاريهان فنظرت لها باستنكار فضحكت إيزل وقالت : خلاص خلاص فكي كدا كنت بستكشف المكان بس يلا بينا بقى علشان منتأخرش فاريهان باستسلام : يلا ياختي صعدوا للطائرى الخاصة بعائلة الأمير وبعد أن جلس كلٌ في مقعده ومرت بضع دقائق بعد أن أقلعت الطائرة وكلٌ مشغول بهاتفه أو بمشاهدة فيلم على الشاشة التي أمامه إيزل بملل وصوت مرتفع قليلًا : لا بقولكم إيه .. إيه جنازة جدتي فتحية اللي انتوا فيها دي لا يلا كدا نغني ونرقص داحنا في رحلة أنا مش هستحمل أقعد الطريق كلو في الجنازة دي سالي بفضول : بتعرفي تغني؟! يعني صوتك حلو؟! إيزل ببساطة : أه عادي يعني .. ليه بتسألي؟! سالي : طب يلا غني مستنية إيه إيزل بتكشيرة : لا قولوا مين هيغني معايا أنا مش هغني لوحدي لؤي بابتسامة : أنا ونيلو هنغني معاكي يلا إيزل بسعادة : قشطة أوي .. تيجوا نغني أغنية تعال؟! نيلوفر بتفكير : أنهي قصدك بتاعت التلت ولاد القمامير دول ولا بتاعت دنيا سمير غانم؟! إيزل بضحك : التلت ولاد القمامير لؤي : يلا واحد اتنين تلاتة إيزل وهي تصفق : أريد أقلك أني قافل عليك نيلوفر وهي ترقص بمرح : وأريددد أشرد بيك لؤي : تعال تعال أشبعك حب أشبعك دلال تعال يابن الحلال بس لك منطي مجال تعال تعال تعال إيزل بسعادة : تعال أشبعك حب أشبعك دلال تعال يابن الحلال بس لك منطي مجال تعال تعال تعال نيلوفر بابتسامة : أريد أقلك أني قافل عليك .. وأريددد أشرد بيك تروح ما أخليك تعال تعال تعال إيزل : ويلي ويلي شلون أنام وأني موتني الغرام .. روحي متخبلة عليك هوااااي لؤي : تعرف احساسي شنو يخبل وكلش حلو ويلي متخبل عليك هوااااي نيلوفر بضحكة بسيطة : تعال أشبعك حب أشبعك دلال تعال يابن الحلال بس لك منطي مجال تعال تعال تعال الثلاثة معًا : تعال تعال تعال إيزل : وأريد أريد أشرك بيك تعال أحبك تعال أحبك تعال أحبك حب خرافي تعال حب قوي مو ع البال فديت هذا الجمال تعال تعال تعال لؤي : أريد أحضنك حضنة مال انتقام وأحسسك بالغرام وأسمعك أحلى الكلام تعال تعال تعال نيلوفر : ويلي ويلي ميت بيك هسة أتمنى أجيك ويلي متخبل عليك هواااي وشلون عنك أفترق وأنت ب**ة بالعشق ويلي متخبل عليك هوااااي إيزل : تعال أشبعك حب أشبعك دلال لؤي : أريد أحضنك حضنة مال انتقام نيلوفر : بس لك منطي مجال الثلاثة معًا : تعال تعال تعال ايزل بسعادة وصوت مرتفع قليلًا : برافووووو ضحكوة جميعًا معًا نيلوفر بحماس : ها يا جماعة هنغني ايه تاني؟! بقلمي : أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD