الفصل الرابع

2289 Words
،،،،،في قسم الشرطه مصطفى دخل قسم الشرطه وهوا زهقان ومتضايق انو يقابل خاله حمدي مش عارف ليه امه علطول حشراه مع اخوها وهيا عارفه أن مصطفي مبيرتحلوش وعارف زي كل مره لما خالو بيطلب يقابله ورغم كدا عصر علي نفسه ميت لمونه عشان ميزعلش امه منه خصوصا انها مبقتش مستحمله في الفتره الاخيره وقف مصطفي قدام العسكري الي واقف علي باب مكتب خاله وقاله ،،،،من فضلك قول لحمد بيه مصطفي ابن اختك جه وعاوز يقابلك ،،،،،حاضر يا فندم ثواني ابلغه دخل العسكري وبعد دقيقه رجع وهوا بيكلم مصطفي باحترام وقاله حمدي بيه مستني حضرتك جوا ،،،،،تمام شكرا دخل مصطفي مكتب خاله وهوا متضايقه وزهقان واول ما شاف خاله غصب علي نفسه ابتسم وهوا بيقرب من خاله وبيمد أيده يسلم عليه وبيقله ،،،،،،ازيك يا خالي عامل ايه وحشتني والله ،،،،،امممم وخشتك يا واد يا بكاش انا لوكنت وحشتك صحيح كنت تيجي وتسأل عليا مش تستني لما انا الي اجي اسال عليك مره واتنين وتلاته ،،،،،،معلش بقر يخالي منتا عارف ليا راجع من السفر ومهيبر شويه بس اهو اول لما ماما قالتلي جيت علطول ها خير يا خالي ،،،،،،طب اقعد الاول ايه هنتكلم واحنا واقفين كدا قعد مصطفي علي الكرسي وبص لخاله وقاله ،،،،،وادي قعده ها خير يا خالي ،،،،،عامل ايه في مشروع التخرج يا مصطفي ،،،،،ياخالي مشروع ايه وتخرج ايه بس بقلك لسا راجع من السفر ومهيبر تقولي تخرج ،،،،،يعني ايه انتا ناوي تعيد السنه دي مصطفي السنه دي بالذات مينفعش تسقط ولا تاجلها ،،،،،ليه بقي انشاء الله ،،،،،عشان انا هطلع معاش السنه دي وكدا مش هيبقي ليك واسطه تشيلك لو عكيت تاني وانتا واصحابك ،،،،،،متقلقش يا خالي انا اصلا بطلت وبعدين الي الواسطه متعملوش الفلوس تعمله ،،،،،،هههههه ابن ابوك صحيح اه بالحق يا مصطفي انتا بطلت ولا لسا بتعك ،،،،ههه انا زي منتا عاوزني اكون يخالي اطمن ،،،،،،ماشي يا مصطفي ابقي طمني عليك من وقت التاني مشي مصطفي وساب خاله محتار فيه ومش عارف هوا فعلا اتغير زي ما قال وزي ابوه هوا كمان ما قال ولا لسا زي ماهوا ماشي في طريق الم**رات اما مصطفي فبرغم أن هوا مكنش مرتاح لخاله ولكلامه الا انه كان بالنسبه ليه مش فارق معاه ادام هوا بطل يبقي خلاص بس في نفس الوقت كان خايف علي اصحابه عما صحيح الي يشوفهم يقول انهم منحرفين وشويه شباب بايظ الا انه عارف ان جواهم نضيف وان كل واحد منهم كان ضحيه لحاجه في حياته عشان كدا لما سافر وشاف الموت بعينه قرر يساعدهم وفضل مصطفي سرحان وبيفكر ازاي يساعد اصحابه لحد ما موبيله رن واول ما شاف تليفونه لقي اصحابه بعتولو العنوان الي متجمعين فيه وفي بيت ايمن ،،،،،والد ايمن بص في الساعه وبعدين بص لمراته بزهق وقالها ،،،،،الفاشل ابنك جه ولا لسا ،،،،لا لسا مجاش ،،،،،انا مش عارف عملت ايه في دنيتي عشان ربنا يعاقبني بعيل زي ايمن دا ،،،،،يا ابو ايمن مش كدا دول قالو زمان أن كبر ابنك خاويه وانتا علطول تشتم فيه وتقل منه قدام الي يسوي والي ميسواش ,,,يعني عاجبك حاله العوج الي مبينعدلش وانا الي قلت انو هيكبر ويبقي سندي وادي النتيجه ،،،،،النتيجه دي انتا الي عملتها لما دلعته من يوم ما اتولد مفيش طلب كنت بترفضه وكل لما كنت اقلك شد عليه شويه تقولي الولد الولد ربي انتي البنات وهربي انا الولد وادي تربيتك جاي دلوقتي لما عياره فلت عاوز تشد عليه ,,,,عندك حق يا ريتني ما كنت دلعته ولا خلفت ولد مامت ايمن سكتت شويه وبعدين بصت لجوزها بعجب وقالتلو ،،،،،،سبحانك يارب فضلت تقول يارب ولد يارب ولد ولما جه الولد وكبر بتقول دلوقتي ياريته ما اتولد مش دا الولد الي كنت هتطلقني عشانه ،،،،،خلاص بقي يا ام ايمن ميبقاش قلبك اسود بقلك ايه انا رايح مشوار كدا ادعيلي اتوفق فيه عما تجهزي الغدا مشي والد ايمن وساب مراته بحسره وحرقه علي حال ابنها وعلي جوزها أن رغم سنه الكبير لسا بيطلع يدور علي اي شغل زياده يجيب منه مصاريف لايمن الي لسا كان بيشتكي منه ،،،،،،وفي الكافيه الي لينا ودت اصحابها فيه قعدت الشله كلها ومعاهم مصطفي يشربو سجائر ويهزرو وحتي الم**رات طلعوها وهما بيشربو الم**رات الي بيحبوها ومتعودين عليها لما فجاءه مصطفي قال ،،،،،كفايه كدا يجماعه انا حاسس اني اتخنقت ،،،،،اتخنقت ايه بس يا مصطفي انتا محسسني انك شربت معانا دنتا يدوب قاعد قربت منه لينا سيجاره وقالتلو طب بس جرب كدا ،،،،،لا يا لينا انا خلاص جربت بس بصراحه ايه العظمه دي لينا عرفتي المكان هنا ازاي ،،،،،،عيب يبني سر المهنه مصطفى جاله تليفون عشان كدا قام بسرعه رد علي التليفون ورجع تاني قعد معاهم ودا خلي معتز صاحبه يستغرب ويقله ،،،،،ايه يعم خافي علي نفسك يا لينا مين دا المهم الي قمت ترد عليه بسرعه دا ،،،،،ههههه يعم هوا في غير لينا في القلب دا ابويا من ساعه ما رجعنا من السفر وهوا كل دقيقتين يرن يطمن عليا الراجل خايف يعيني ارجع اشرب تاني لينا ساعتها مالت عليه وبدلع قالتلو ،،،،، وانتا ايه بطلت بجد ولا ناوي تشرب مصطفى ضحك بسخريه وقرب هوا كمان من لينا وقالها ،،،،،والله انا بحاول انتي رايك ايه ها مش هتقوليلي بقي عرفتي المكان دا ازاي ،،،،،انتا مصمم تعرف ليه يا مصطفي ،،،،غيران عليكي يا لينا ايه مينفعش ،،،،،بجد يا حبيبي ،،،،،طبعا يعني هوا انا ليا مين اغير عليه غيرك ولا انتي شاكه في غلوتك عندي سكت شويه وبعدين قالها بعصبيه والمكان دا صعب تعرفيه لوحدك يبقي قوليلي بقي عرفتيه منين لينا فرحت اوي من كلام مصطفي وهيا حاسه بحبه ليها وغيرته عليها والاهتمام الي محدش غيرو اداهولها وعشان كدا بسرعه قالتلو ،،،،،،دي البنت التي بتشتغل عندنا في البيت هيا من منطقه شعبيه وكانت بتتكلم علي المزاج عموما ولما ديتها الي فيه النصيب عرفت من خطيبها المكان دا وقالتلي عليه ،،،،،بجد طب متحيب رقم خطيبها او ليه في الكيف بدل ما احنا هنروح نشتري من الزفت اياد غالي ناخد منه ،،،،تصدق فكره ،،،،،،وفي بيت قديم في منطقه شعبيه وقف حمص يكلم خطيبته في التليفون والفرحه بتنط من عينه وهوا بيقلها ،،،،بجد !!!بجد يا بت عارفه لو الكلام دا بجد يبقي طاقه القدر اتفتحتلنا ،،،،بجد والله يا حمص الست عجبها المكان اوي هيا واصحابها وعاوزين يتعاملون معاك انتا وانتا الي تجبلهم الكيف ،،،،،،يسلام لو الموضوع دا لفق بجد يبت بس اسمعي اوعي يكون مقلب انتي عارفه الحكومه اليومين مقفلين علينا ازاي الغلطه بفوره ،،،،،متخفش يا حمص الست دي بتشد في الكيف اوي متقلقش ،،،،امان !!!امان يعني ،،،،امان الامان يحمص بقلك يعني كدا اديهم رقمك ولا لا ،،،،استني اما اسال المعلم الاول وبعدين ارد عليكي ،،،،خلاص هستناك وفي مكتب حمدي خال مصطفي مسك حمدي تلفونه واتصل علي رقم واول ما الي بيكلمها رد عليه حمدي قام وقف واتكلم باحترام اوي وقال ،،،،الو ايوا يا فندم والله يباشا التليفون نور لما سمعت صوت حضرتك ،،،،بلاش كتر كلام يا حمدي عملت ايه في المهمه الي كلفتك بيها ،،،،كلو تمام يا باشا متقلقش انا جبت الولد واررته ومتقلقش يباشا كلو تمام ،،،،،تمام انا عاوزك كل مده تعمل نفس الحكايه فاهم ولا لا ،،،،،فاهم يباشا اهم حاجه عندي رضاك يا ريس ،،،،،هيبان كلو هيبان الولد دا لو عمل زي ابوه هتبقي مصيبه ساعتها مش هيبقي قدامنا حل غير اننا نموته فاهم وفي الكافيه ياتري ايه الي حصل ومين الراجل الي كلم حمدي ومين حمص دا ومين المعلم بتاعه وليه اياد علي سعر الم**رات الشله هتكمل في نفس الطريق ولا لا كل دا واكتر هنعرفه سوا الحلقه الجايه ،،،،،في قسم الشرطه مصطفى دخل قسم الشرطه وهوا زهقان ومتضايق انو يقابل خاله حمدي مش عارف ليه امه علطول حشراه مع اخوها وهيا عارفه أن مصطفي مبيرتحلوش وعارف زي كل مره لما خالو بيطلب يقابله ورغم كدا عصر علي نفسه ميت لمونه عشان ميزعلش امه منه خصوصا انها مبقتش مستحمله في الفتره الاخيره وقف مصطفي قدام العسكري الي واقف علي باب مكتب خاله وقاله ،،،،من فضلك قول لحمد بيه مصطفي ابن اختك جه وعاوز يقابلك ،،،،،حاضر يا فندم ثواني ابلغه دخل العسكري وبعد دقيقه رجع وهوا بيكلم مصطفي باحترام وقاله حمدي بيه مستني حضرتك جوا ،،،،،تمام شكرا دخل مصطفي مكتب خاله وهوا متضايقه وزهقان واول ما شاف خاله غصب علي نفسه ابتسم وهوا بيقرب من خاله وبيمد أيده يسلم عليه وبيقله ،،،،،،ازيك يا خالي عامل ايه وحشتني والله ،،،،،امممم وخشتك يا واد يا بكاش انا لوكنت وحشتك صحيح كنت تيجي وتسأل عليا مش تستني لما انا الي اجي اسال عليك مره واتنين وتلاته ،،،،،،معلش بقر يخالي منتا عارف ليا راجع من السفر ومهيبر شويه بس اهو اول لما ماما قالتلي جيت علطول ها خير يا خالي ،،،،،،طب اقعد الاول ايه هنتكلم واحنا واقفين كدا قعد مصطفي علي الكرسي وبص لخاله وقاله ،،،،،وادي قعده ها خير يا خالي ،،،،،عامل ايه في مشروع التخرج يا مصطفي ،،،،،ياخالي مشروع ايه وتخرج ايه بس بقلك لسا راجع من السفر ومهيبر تقولي تخرج ،،،،،يعني ايه انتا ناوي تعيد السنه دي مصطفي السنه دي بالذات مينفعش تسقط ولا تاجلها ،،،،،ليه بقي انشاء الله ،،،،،عشان انا هطلع معاش السنه دي وكدا مش هيبقي ليك واسطه تشيلك لو عكيت تاني وانتا واصحابك ،،،،،،متقلقش يا خالي انا اصلا بطلت وبعدين الي الواسطه متعملوش الفلوس تعمله ،،،،،،هههههه ابن ابوك صحيح اه بالحق يا مصطفي انتا بطلت ولا لسا بتعك ،،،،ههه انا زي منتا عاوزني اكون يخالي اطمن ،،،،،،ماشي يا مصطفي ابقي طمني عليك من وقت التاني مشي مصطفي وساب خاله محتار فيه ومش عارف هوا فعلا اتغير زي ما قال وزي ابوه هوا كمان ما قال ولا لسا زي ماهوا ماشي في طريق الم**رات اما مصطفي فبرغم أن هوا مكنش مرتاح لخاله ولكلامه الا انه كان بالنسبه ليه مش فارق معاه ادام هوا بطل يبقي خلاص بس في نفس الوقت كان خايف علي اصحابه عما صحيح الي يشوفهم يقول انهم منحرفين وشويه شباب بايظ الا انه عارف ان جواهم نضيف وان كل واحد منهم كان ضحيه لحاجه في حياته عشان كدا لما سافر وشاف الموت بعينه قرر يساعدهم وفضل مصطفي سرحان وبيفكر ازاي يساعد اصحابه لحد ما موبيله رن واول ما شاف تليفونه لقي اصحابه بعتولو العنوان الي متجمعين فيه وفي بيت ايمن ،،،،،والد ايمن بص في الساعه وبعدين بص لمراته بزهق وقالها ،،،،،الفاشل ابنك جه ولا لسا ،،،،لا لسا مجاش ،،،،،انا مش عارف عملت ايه في دنيتي عشان ربنا يعاقبني بعيل زي ايمن دا ،،،،،يا ابو ايمن مش كدا دول قالو زمان أن كبر ابنك خاويه وانتا علطول تشتم فيه وتقل منه قدام الي يسوي والي ميسواش ,,,يعني عاجبك حاله العوج الي مبينعدلش وانا الي قلت انو هيكبر ويبقي سندي وادي النتيجه ،،،،،النتيجه دي انتا الي عملتها لما دلعته من يوم ما اتولد مفيش طلب كنت بترفضه وكل لما كنت اقلك شد عليه شويه تقولي الولد الولد ربي انتي البنات وهربي انا الولد وادي تربيتك جاي دلوقتي لما عياره فلت عاوز تشد عليه ,,,,عندك حق يا ريتني ما كنت دلعته ولا خلفت ولد مامت ايمن سكتت شويه وبعدين بصت لجوزها بعجب وقالتلو ،،،،،،سبحانك يارب فضلت تقول يارب ولد يارب ولد ولما جه الولد وكبر بتقول دلوقتي ياريته ما اتولد مش دا الولد الي كنت هتطلقني عشانه ،،،،،خلاص بقي يا ام ايمن ميبقاش قلبك اسود بقلك ايه انا رايح مشوار كدا ادعيلي اتوفق فيه عما تجهزي الغدا مشي والد ايمن وساب مراته بحسره وحرقه علي حال ابنها وعلي جوزها أن رغم سنه الكبير لسا بيطلع يدور علي اي شغل زياده يجيب منه مصاريف لايمن الي لسا كان بيشتكي منه ،،،،،،وفي الكافيه الي لينا ودت اصحابها فيه قعدت الشله كلها ومعاهم مصطفي يشربو سجائر ويهزرو وحتي الم**رات طلعوها وهما بيشربو الم**رات الي بيحبوها ومتعودين عليها لما فجاءه مصطفي قال ،،،،،كفايه كدا يجماعه انا حاسس اني اتخنقت ،،،،،اتخنقت ايه بس يا مصطفي انتا محسسني انك شربت معانا دنتا يدوب قاعد قربت منه لينا سيجاره وقالتلو طب بس جرب كدا ،،،،،لا يا لينا انا خلاص جربت بس بصراحه ايه العظمه دي لينا عرفتي المكان هنا ازاي ،،،،،،عيب يبني سر المهنه مصطفى جاله تليفون عشان كدا قام بسرعه رد علي التليفون ورجع تاني قعد معاهم ودا خلي معتز صاحبه يستغرب ويقله ،،،،،ايه يعم خافي علي نفسك يا لينا مين دا المهم الي قمت ترد عليه بسرعه دا ،،،،،ههههه يعم هوا في غير لينا في القلب دا ابويا من ساعه ما رجعنا من السفر وهوا كل دقيقتين يرن يطمن عليا الراجل خايف يعيني ارجع اشرب تاني لينا ساعتها مالت عليه وبدلع قالتلو ،،،،، وانتا ايه بطلت بجد ولا ناوي تشرب مصطفى ضحك بسخريه وقرب هوا كمان من لينا وقالها ،،،،،والله انا بحاول انتي رايك ايه ها مش هتقوليلي بقي عرفتي المكان دا ازاي ،،،،،انتا مصمم تعرف ليه يا مصطفي ،،،،غيران عليكي يا لينا ايه مينفعش ،،،،،بجد يا حبيبي ،،،،،طبعا يعني هوا انا ليا مين اغير عليه غيرك ولا انتي شاكه في غلوتك عندي سكت شويه وبعدين قالها بعصبيه والمكان دا صعب تعرفيه لوحدك يبقي قوليلي بقي عرفتيه منين لينا فرحت اوي من كلام مصطفي وهيا حاسه بحبه ليها وغيرته عليها والاهتمام الي محدش غيرو اداهولها وعشان كدا بسرعه قالتلو ،،،،،،دي البنت التي بتشتغل عندنا في البيت هيا من منطقه شعبيه وكانت بتتكلم علي المزاج عموما ولما ديتها الي فيه النصيب عرفت من خطيبها المكان دا وقالتلي عليه ،،،،،بجد طب متحيب رقم خطيبها او ليه في الكيف بدل ما احنا هنروح نشتري من الزفت اياد غالي ناخد منه ،،،،تصدق فكره ،،،،،،وفي بيت قديم في منطقه شعبيه وقف حمص يكلم خطيبته في التليفون والفرحه بتنط من عينه وهوا بيقلها ،،،،بجد !!!بجد يا بت عارفه لو الكلام دا بجد يبقي طاقه القدر اتفتحتلنا ،،،،بجد والله يا حمص الست عجبها المكان اوي هيا واصحابها وعاوزين يتعاملون معاك انتا وانتا الي تجبلهم الكيف ،،،،،،يسلام لو الموضوع دا لفق بجد يبت بس اسمعي اوعي يكون مقلب انتي عارفه الحكومه اليومين مقفلين علينا ازاي الغلطه بفوره ،،،،،متخفش يا حمص الست دي بتشد في الكيف اوي متقلقش ،،،،امان !!!امان يعني ،،،،امان الامان يحمص بقلك يعني كدا اديهم رقمك ولا لا ،،،،استني اما اسال المعلم الاول وبعدين ارد عليكي ،،،،خلاص هستناك وفي مكتب حمدي خال مصطفي مسك حمدي تلفونه واتصل علي رقم واول ما الي بيكلمها رد عليه حمدي قام وقف واتكلم باحترام اوي وقال ،،،،الو ايوا يا فندم والله يباشا التليفون نور لما سمعت صوت حضرتك ،،،،بلاش كتر كلام يا حمدي عملت ايه في المهمه الي كلفتك بيها ،،،،كلو تمام يا باشا متقلقش انا جبت الولد واررته ومتقلقش يباشا كلو تمام ،،،،،تمام انا عاوزك كل مده تعمل نفس الحكايه فاهم ولا لا ،،،،،فاهم يباشا اهم حاجه عندي رضاك يا ريس ،،،،،هيبان كلو هيبان وفي الكافيه ياتري ايه الي حصل ومين الراجل الي كلم حمدي ومين حمص دا ومين المعلم بتاعه وليه اياد علي سعر الم**رات الشله هتكمل في نفس الطريق ولا لا كل دا واكتر هنعرفه سوا الحلقه الجايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD