الفصل الاول
،،،،،،في شقه فرح
دخلت فرح اوضه باباها وهي بتبتسم لباباها وهي بتحمد ربنا علبه أن هوا اد ايه متفاهم معاها مش زي ابهات اصحابها البنات بالع** باباها رغم انه راجل بسيط مكملش تعليمه ومتعرفش اي حاجه عن عيلته غير اسمها بس فرح الجمال كل الي تعرفه عن عيله ابوها هوا لقبها بس الجمال ودا لسبب هيا نفسها متعرفوش حتي امها متعرفهاش ولا عمرها شافتها دخلت فرح بهدوء واول ما دخلت قالتلو
،،،،،،صباح الخير يبابا
،،،،صباح الخير يا فرح ايه مش بعاده يعني تصحي بدري كدا
،،،،،،ههههه كدا يبابا اخص عليك امال مين بيعمل فطار كل يوم ويغطر كمان معاك كدا ماشي ايه رايك بقي يا سي بابا مفيش فطار النهاردة
،،،،لا لا كلو الا دا خلاص يا ستي قوليلي بقي القمر بتاعي صاحي بدري كدا ولابس رايح علي فين مش الجامعه النهاردة اجازه ولا ايه
،،،،،،امممممم قفشتني يبابا بص يا سيدي انا متفقه أنا ورضوي صحبتي نخرج سوا
،،،،،رضوي تاني يا فرح!!!!
،،،نفسي اعرف يبابا اشمعني رضوي الي مش عاوزني اصاحبها رغم انها بنت محترمه جدا
،،،،،ماشي يا فرح اخرجي بس قدامك ساعه واحده بس وتكوني قدامي هنا تمام
،،،،،،تمام يا احلي اب في الدنيا
،،،،،وفي احدي قري الصعيد بالتحديد بيت عيله العارف
دخل ادم وقعد مع خاله صالح وهوا ساكت وبيفكر هيقول لخاله ومرات خالها ايه ازاي. هيقلهم انو فشل في المهمه الي كلفوه بيها جوا ادام مكنش عارف اصلا هما ليه لسا بيدورو بعد ما عدي اكتر من ١٩سنه بس برغم كدا مكنش يقدر يقول لخاله يياس او يبطل أن يدور حتي هوا مع كل مره كان بيرجع يقول لخاله انو فشل ومفيش اي نتيجه كان بيشوف في عين خاله تصميم غريب هوا نفسه مش عارف سره فضل ادم ساكت واول ما خاله انتبهله بص لادم وقاله
،،،،،ها يا ادم عملت ايه
،،،،والله يا خالي مفيش اي حاجه لسا
،،،،برضو !!!!طب وبعدين وكل المعلومات الي الراحل جابها دي طلعت غلط
،،،،،ياخالي الراجل شكله عارف الموضوع وعارف اننا بتدور من زمان فقال يعني يجي يقول اي كلام يمكن يطلعلو بقرشين
،،،،،وبعدين يا ادم وبعدين يبني العمر بيجري بيا ومعدش باقي فيه اد الي راح
،،،،،كفايه يا خالي كفايه ندور اكتر من كدا احنا بقالنا 19سنه علي الحال دا من قبل ما انا اكبر واوعي للدنيا وانتا بتدور
،،،،،ولو اخر يوم في عمري يبني هفضل ادور لحد ما اخد بتاري وطار ابوك
،،،،وافرض يخالي وصلنا لحاجه انتا ضامن تكون النتيجه ايه و
قطع كلام ادم وقوف خاله وهوا بيقول بغضب وعصبيه رغم ضعف صحته
،،،،اياك يبني اياك انا متعشم خير في ربنا وعمري ما اذيت حد في حياتي عشان كدا عارف أن الامانه الي تايهه مني اكيد ربنا محافظلي عليها فاهم
،،،،،فاهم يا خالي
،،،،،يلا يبني روح اتغدي وعلي شغلك وافضل دور ولو وصلت لحاجه عرفني
،،،،باذن الله يا خالي سلام
،،،،،،وفي بيت رضوي
وصلت فرح لبيت صاحبتها رضوي وسلمت عليها وعلي مامتها وباباها وقعدت مع صحبتها بيتكلمو ويهزرو لحد ما فرح قالت
،،،،،انا هقوم امشي بقي يا رضوي
،،،،ايه يبنتي تمشي ايه انتي بتهزري جيتي في ايه وهتمشي في ايه اقعدي طيب اتغدي معايا حللي حتي المشوار
،،،،،مش هينفع والله يا رضوي بابا ماكد عليا انو ساعه واحده بس متاخرش عن كدا
،،،،ليه يبنتي هوا ايه الي هيحصل لو اتاخرتي عندي شويه
,,،،،يختاااي احمدي ربنا اصلا انو رضي يخليني اجي دنا مفهماه اني هخرح معاكي ميعرفش اصلا اني هجيلك البيت
،،،،،ايه الجو دا يبنتي دا حتي بباكي من كلامك عنه انو فرش يعني
،،،،والله مش عارفه يا رضوي بصراحه انا سعات بستغربه اوي برغم انو عمرو ما منعني عن حاجه ولا غصب عليا حاجه حتي اصحابي كان بيسبني اختارهم براحتي الا
،،،،،الا ايه اوعي تقولي انو مانعك عني انا بالذات
فرخ في اللحظه دي خافت تجرح رضوي صحبتها وقالتلها
،،،،،هه لا ابدا هوة اصلا بقالو مده كدا متغير معايا وتقريبا كدا مش عاوزني اخرج من البيت
،،،،،ياااه ليه دا كلو ايه الحصار دا طب ابقي عرفيه يا فرح أن انا وماماعايشين لوحدنا وان بابا مسافر علطول عشان شغله يمكن لما يعرف أن مفيش رجاله هنا يخليكي تيجي عادي وانا لما بابا يجي من السفر هبقي استاذنه واجي افعد معاكي شويه
،
فرح مكناش عارفه ارد عليك صحبتها تقول ايه عشان كدا حاولت تخبي احرجها وقامت عشان تمشي وقالتلها
،،،،،ماشي يا رضوي هبقي اقله باذن الله
وفي بيت فرح
والد فرح مسك التليفون وطلب رقم حفظه كويس جدا وعمره ما نسيه رغم السنين الي عدت ومهما العمر الي عدي مع السر الي شايله جواها وفضل التليفون بيرن لحد ما رد الصوت الي بيستني يسمعه كل اسبوع بفارغ الصبر واول ما سمع الصوت بلهفه قال
،،،،،،ازيك يا روعه وحشتيني
سمع محمود صوت روعه زعلان وهيا بتقوله
،،،،كدا يا محمود تنساني كدا انا مستنيه اتصالك دا بقالي تلت تيام
،،،،معلش والله يا روعه غصب عني صدقيني بس خلاص هانت
،،،،،،يارب بقي كل لما السنين بتعدي بحس أن خلاص مش هشوفك تاني
،،،،،اوعي تقولي كدا ابدا اكيد هيجي اليوم الي احنا مستنينه متقلقيش خليكي واثقه فيا
،،،،،ماشي يا محمود قولي الاول فرح عامله ايه
،،،،،فرح يااااااه لو شوفتيها يا روعه بقت بنت زي القمر تشرح القلب
،،،،نفسي اشوفها اوي
،،،،،خلاص هانت يا روعه هانت
قفل محمود التليفون بسرعه اما حس أن فرح رجعت من خروجتها مع صحبتها واول لما شافها داخله عليه قالها بابتسامه وحنان
،،،،،هااا يا ست فرح خرجتي وانبسطي
،،،،اه يبابا ربنا يخليك ليا يا احلي اب في الدنيا
،،،،،ماشي يا ستي ها ناويه تغدينا النهاردة ولا لا
،،،،،امرك يا فندم انتا بس تامر وانا انفذ علطول بس قبل بقي ما ادخل اعمل الغدا احب اشكرك أن النهاردة معاد حكايتنا احم او يعني بمعني اصح حكايتك انتا وماما وازاي حبيتو بعض
،،،،،اممممم ماشي يا بنت محمود تعالي احكيلك
،،،،،وفي قسم الشرطه في الصعيد
،المامور بص لادم بفخر وقاله
،،،،،، انا كلفتك انتا بالقضيه دي عشان عارف كفائتك وحبك لشغلك يا ادم
،،،شكرا يا فندم علي الثقه الغاليه دي واتمني اكون عند حسن ظنك
،،،،،،انا واثق فيك يا ادم انا خلاص اتوافق علي نقلي وهمشي من هنا اول الشهر الجاي عاوز امشي وانتا واخد ترقيه ومخلص القضيه دي
،،،،،،اكيد يا فندم باذن الله ولو اننا هنخسرك هنا
،،،،،،يا سيدي هبقي اجي ازوركم متقلقش
,,,,بجد يا فندم بجد
،،،،،ههههه لا طبعا دنا مصدقت همشي من هنا بقلك يا ادم كان في موضوع كلمتني عليه قبل كدا ها وصلت لجديد
،،،،ابدا والله يا فندم للمشكله أن كل يوم خالي بيتعشم عن اليوم الي قبله ومفيش حتي قدامي اي خيط امشي وراه
،،،،،متقلقش يا ادام انا لما هتنقل هحاول كدا محاوله يارب تنجح بقلك يا ادم معكش صورة للي انتا بتدور عليه دا
،،،،معايا يا فندم صوره قديمه بس معتقدش تنفع دي من زمان اوي
،،،،مش مهم ابقي هاتها ونشوف متعرفش الخير فين يبني
،،،،،باذن الله يا فندم
،،،،،،،وفي بيت رضوي
مامت رضوي دخلت اوضه رضوي عشان تقولها هيا وصاحبتها أن الغدا جاهز واول ما دخلت الاوضه وسابت بنتها لوحدها قالت
،،،،،ايه دا امال فين فرح صحبتك يا رضوي
،،،،،روحت يماما قالت انها كدا اتاخرت
،،،،،اتاخرت ايه هيا لحقت تيجي مش كانت يبنتي تقعد تتغدي معانا
،،،،،هعمل ايه بس يماما قالت أن بباها سامح ليها بس تخرج ساعه واحده
،،،،،ساعه ايه بس والله دي متجيش المشوار المره الجايه يا رضوي اكدي عليها انها لازم تتغدي معانا
،،،،،خلاص يماما انا اصلا ممكن بكره ابقي اروح ازورها
،،،،ماشي يا حبيبتي تعالي بقي احنا نتغدي
،،،،،يلا يا ماما بقلك يا ماما هوا بابا جاي أمتي
،،،،مش عارفه يا رضوي المفروض هيتكلم باليل ونبقي نعرف منه
،،،،،ملشي يا ماما
،،،،في قصر عيله العارف
دخلت امينه لجوزها في اوضته وهيا متعصبه وغضبانه جدا واول ما شافت جوزها قاعد نفس قعدته الي متعود عليها وشكلها هادي مش زيها اتعصبت اكتر واكتر وقربت منه وقالتلو
،،،،،انتا لحد امتي يا سامر هتفضل كدا
،،،،كدا ازاي يا امينه
،،،،،،انتا ايه يا سامر انتا ازاي هادي كدا ازاي مهما عدت السنين مبتقلفش ولا خايف
،،،،،مين الي قالك يا امينه دخلتي جوايا وعرفتي اذا كنت هادي ولا لا
،،،،،،انتا ازاي ساكت وعارف أن حته منك ومني بعيده عننا عمرك ما سئلت نفسك هيا فين
،،،،،كفايه كدا يا امينه اسكتي
،،،،،اسكت !!!!اسكت ازاي يا سامر انا بموت في اليوم ميت مره وانا مش عارفه هيا فين ولا مع مين عايشه ازاي بتاكل ايه هموت !!!!هموت يا سامر
،،،،،،،وفي بيت رضوي
مامت رضوي دخلت صحت بنتها من النوم وهيا متضايقه من طبيعه بنتها ال**وله وانها مبقتش تساعدها في اي حاجه من شغل البيت بصت لبباها الي لسا نايمه وقررت انها لازم يكون في حل مع ابوها ولازم ابوها بقي يتدخل في تربيه بنته كفايه لحد كدا شايل أيده من كل حاجه اتن*دت مامت رضوي وراحت لسرير بنتها وبحده قالتلها
،،،،،رضوي انتي يا بنت اصحي بقي بكفايه نوم
،،،،ياماما هوا في ايه انا واخده النهاردة اجازه من الكليه عشان انام براحتي بتصحيني ليه
،،،،لا يحببتي انتي قاعده النهارده من الكليه عشان قولتلي امبارح بالحرف بعد ما كلمنا ابوكي انا يماما هقعد بقي بكرا من الكليه عشان اجهز معاكي البيت والاكل عشان بابا جاي والمحاضرات هبقي اخلي فرح تجبهالي مش دا كلامك
،،،،،ايوا يماما انا قلت كدا بس
،،،،،بس ايه مشفتش حاجه من الي انتي قولتيها اتنفذت يعني
،،،،،،يماما مهو لسا بدري حد يصخي دلوقتي
،،،،،،بت يا رضوي قومي يلا فزي ابوكي زمانه علي وصول
،،،،،يوووووه ماشي يماما ماشي قومت اهو.
بعد ما خرجت مامت رضوي من اوضه بنتها قامت رضوي من النوم ومسكت تليفونها وكلمت فرح صاحبتها
،،،،،وفي قسم الشرطه
المامور سلم علي ادم كتير جدا عشان كان خلاص هيمشي ويسلم حاجته وبص لادم وهوا ماشي وقاله
،،،،،لو نزلت القاهره يا ادم لازم تتصل بيا وتيجي تزورني
،،،،،اكيد طبعا يا فندم دا اصلا شرف ليا واتمني اجي ازورك في يوم من الايام
،،،،،بلذن الله يبني خلي بالك من نفسك وابقي طمني عليك ومش هوصيك خليك حازم وشديد في شغلك الناس هنا عاوزين الشده وانتا بتتعامل معاهم
،،،،،باذن الله يا فندم همشي دائما بنصائح سعادتك بس ارجوك يا فندم متنساش ال
،،،،،متقلقش يا ادم انا اصلا كلمت ناس معرفه وبعتلهم الصوره وهيرضو عليا وانا كمان اول ما اوصل واستلم الشغل هناك هدور بنفسي علي طرف الخيط
،،،،وفي بيت رضوي
رضوي فضلت تتصل علي فرح صحبتها كتير جدا عشان تعرفها انها مش هتروح الكليه وان فرح تبقي تجيبلها المحاضرات الي هتفوت عليها بس فرح مكنتش بترد علي رضوي ولا علي اي من اتصالاتها طول اليوودا الي خلي رضوي تقلق وتقوم بسرعه تلبس بعد ما خلصت شغل البيت مع مامتها وتستاذن منها انها تروح تطمن علي فرح صحبتها وفعلا راحت رضوي وقفت قدام الباب ورنت الحرس واول ما الباب اتفتح رضوي لقت راجل الي فتح الباب بسرعه قالتلو
،،،،،السلام عليكم يا عمو فرح موجوده
،،،،،،انتي مين وعاوزه ايه
،،،،،احم انا رضوي يا عمو صاحبه فرح هيا موجوده ممكن اكلمها
،،،،،،لا مش ممكن ومتجيش هنا تاني فاهمه
دخل محمود وقفل الباب وراه بعصبيه وغضب وبسرعه راح ودخل اوضه فرح وبحده قالها
،،،،،انا مش قلتلك محدش يجي هنا البيت والبت الي اسمها رضوي دي تبعدي عنها
،فرح اتخضت من شكل بباها الي اول مره تشوف كدا متعصب وحتي اول مره بكلمها ويشخط فيها بالشكل دا وقربت منه وهيا قلقانه وخائفه وقالتو بتوتر
،،،،،في ايه بس يابابا ايه الي حصل لكل دا
،،،،،انا عاوز اعرف انتي مبتسمعيش الكلام ليه هه انتي عاوزاني انحرم منك زي ما انحرمت زمان منها
،،،،،هيا مين دي يبابا انا مش فاهمه حاجه انتا بتتكلم عن ايه وليه بتخوفني كدا
،،،،،اسمعي انا كنت غلطان لما اديتك حريه اكتر من اللازم انتي من النهارده مفيش لا كليه ولا اصحاب ولا حتي خروج من البيت فاهمه
،،،،،،فرح عيطت وخافت جدا من شكل بباها الي اول مره اشوفه بالحال دا وبتوتر اكبر قالتلو
،،،،،طب بس فهمني يبابا انا عملت ايه لكل دا
،،،،،مفيش نقاش يا فرح الي قلته يتنفذ بالحرف فاهمه
،،،،،فاهمه يبابا
خرج محمود من اوضه وهوا لسا غضبان وخايف !!!!!اه خايف من السر الي فضل محافظ عليه ينكشف وفرح تروح من أيده زي لالالا صرخ محمود ساعتها بصوت رعب فرح اكتر واكتر وهوا بيقول
,,,,,,,مستحيل !!!!!مستحيل دا يحصل تاني
،،،،،،وفي بيت عيله العارف
امينه دخلت المطبخ وهيا شكلها حزين ومتضايق وقعدت علي الكرسي جنب روعه اختها وقالتلها بحزن والم
،،،،،،انا تعبت يا روعه تعبت خلاص
،،،،،،اهدي بس يا امينه من ايه بس
،،،،،،١٩سنه دلوقتي وهيا بعيده عني يا روعه معرفش عنها اي حاجه اختها كل يوم بتكبر قدام عيني وكل لما اشوفها اقول فين هيا من اختها
،،،،امني بالله وبلاش الكلام دا يا امينه انتي عارفه انو لا هيقدم ولا هياخر
،،،،،انتي ازاي كدا يا روعه مش زعلانه عليها قلبك مش وجعك زيي
،،،،،،قلبي واحعني اكتر ما انتي موجوده يا امينه يس هعمل ايه دا نصيب وقدر هنهرب منه ازاي خودي بالك من بنتك يا امينه بلاش عشان واحده ضاعت منك تقومي تضيعي التانيه منك
،،،،،غصب عني يا روعه والله غصب عني
،،،،،معلش انا عارفه بس برضو حاولي تاني وتالت انا بعت احمد ابن خالها يجيب صبا من الجامعه وقالتلو يخرجها شويه حساها بقت مكتئبه اوي الفتره الي فاتت اهي تفك عن نفسها شويه وبالمره يقربو من بعض
،،،،،،ليه بس كدا يا روعه انتي مش عارفه صبا اعمل ايه بس دلوقتي
،،،،،وفي بيت رضوي
روحت رضوي البيت وهيا بتعيط وزعلانه من مقابله ابو فرح صحبتها ليها ورغم أن بباها كان رجع من السفر الا أن زعلها من الموقف الي اتحطت فيه غطي علي فرحتها برجوع ابوها واول ما والد رضوي شافها كدا بسرعه قرب منها وقالها
،،،،في ايه يا رضوي مالك يا بنتي بتعيطي ليه انتي كنتي فين
،،،،،مفيش يبابا انا كنت بطمن علي فرح صحبتي وزعلانه بس شويه عشان لقيتها تعبانه
،،،،،معلش يا رضوي متبقيش حساسه اوي كدا يبنتي و
قطع كلام رضوي وبابها صوت تليفون باباها الي رن واول ما بباها رد قال
،،،،،ازيك يا ادام يبني عامل ايه
،،،،،انا الحمد لله يا فندم كنت بتصل اطمن عليك انك وصلت
،،،،،شكرا يبني علي سؤالك
،،،،،الغفو با فندم بصراحه يا باشا انا كمان متصل عشان سبب تاني بس يعني عارف أن الوقت مش مناسب
،،،،،قول يا ادام خير قول متت**فش انتا مش عارف اننا غالي عليا ازاي
،،،،،بصراحه يا فندم انا وانا براجع كدا في اوراق خالي لقيت صوره اوضح للراحل الي كلمتك عنه
،،،،،،بجد طب كويس جدا ابعتها بس هتبعتها ازاي
،،،،،انا هصور الصورة علي الموبيل وابعتهولك برضو
،،،،،خلاص ماشي ولو اني مبفهمش في الحجات دي واخر علاقتي بالتليفون اني ارد عليه الا اني هخلي بنتي بقي تشوفه وتوريهالي
،،،،ماشي يا فندم ولو في اي جديد ارجوك بلغني بيه
قفل والد رضوي التليفون مع ادم وادي لبنته التليفون عشان توريه الصوره الي ادم بعتها واول رضوي ما فتحت تليفون بباها وشافت الصوره بصت لباباها باستغراب
،،،،،
،،، في جامعه صبا
احمد كان بقاله ساعه بحالها مستني صبا تخرج من الجامعه بتاعتها وهوا قاعد في العربيه بالرغم من انه عارف أن محضراتها خلصت من حوالي ساعه وعشر دقائق بالظبط زي صاحبه الي موصيه يكون عينه علي صبا ويخلي باله منها الا أن الهانم صبا لسا مخرجتش احمد كان جواه محتار مش عارف ايه صبا بتهرب منه وبتتعمد تبعد عنه لحد دلوقتي مش عارف ايه اللي هوا عمله وخلي صبا تاخد موقف منه كدا واكتر حاجه مضيقاه ان المفروض كدا خلاص مفضلش علي فرحهم غير شهر واحد قطع تفكير احمد خروج صبا من باب الجامعه عشان كدا نزل بسرعه وراح عندها واول ما وقف قدامها قالها
،،،،،،ايه الي اخرك كل دا يا صبا
صبا كانت من جواها متضايقه من احمد ومش عاوزه اصلا ترد عليه بس عشان عرفته بصتله بملل وقالتلو
،،،،،اتاخرت !!!!!اتاخرت ايه انتا مش شايف اني دي جامعه هوا انا كنت خارجه مع اصحابي عشان تقولي اتاخرت
رد صبا ضايق احمد اكتر ودا خلاه يقرب منها اوي ويقولها بعصبيه
،،،،،انتي محضراتك خلصت من اكتر من ساعه وانا قاعد هنا مستنيكي تقدري تقوليلي بقي كنتي كل دا جوا بتعملي ايه بعد ما محضراتك خلصت
صبا كانت موجوده من احمد ومن طريقته الي بيتعامل بيها معاها هيا متقدرش تنكر انها بتحب احمد وانها كبرت علي الحب دا حتي لو مكنتش قالتلو بس دايما تصرفاته ومعاملته معاها بيخليها تبعد عنه وجراءته الزايده معاها اكتر حاجه بتخليها تهرب منه بصت صبا لاحمد وبسرعه خبيت عنيها منه قبل ما يشوف دموعها وقالتلو
،،،،،ادام عارف أن محضراتي خلصت من ساعه ابقي خلي الي عرفك المعلومه دي يعرفك كمان انا كنت طول الساعه دي
احمد ارتبك لما عرف ان صبا عارفه انو مخلي حد يراقبها بس هوا مش قصده يراقبها هوا بس كل قصده يتطمن عليها وبتوتر ع** طبعه قالها
،،،،انا مش عارف الكلام دا انتي بتحبيه منين عموما مش وقته الكلام دا يلي عشان اوصلك
،،،،،لا شكرا انا هروح لوحدي
،،،،،يلي يا صبا متخلنيش اتعصب عليكي وصوتي يعلي قدام الناس
،،،،،صبا اتوترت اول لما بصت ناحيه بوابه الجامعه وبسرعه قبل ما احمد يكمل كلامه ركبت بسرعه العربيه
،،،،،وفي بيت رضوي
رضوي لما شافت الصوره علي موبايل بباها اتخضت بباها يعرف الراجل دا منين واستغربت اكتر أن صورة محمود ابو فرح صحبتها والي هيا لسا شيفاه مفيش من دقائق وبرغم أن الصورة قديمه الا أن هيا في الدقيقه الي شافته فيها حفظت شكله كويس واكتر حاجه خلتها تستغرب وجود الصوره علي موبيل باباها وبتوتر بصت لباباها وقالتلو
،،،،،بابا هواةمين دا
،،،،،،في ايه يا رضوي من أمتي وانتي بتدخلي في شغلي يعني
،،،،،بابا عشان خاطري بس المرة دي والنبي يبابا قولي بقي
،،،،،،يستي دا راجل كان ليه قضيه زمان في البلد الي كنت شغال فيها في الصعيد وهرب منها وظابط صغير عندي طلب مني خدمه اكشفله علي الصورة دي هنا واشوف لو وصلنا لحاجه بس الصورة قديمه والموضوع قديم يعتبر مفيش امل اصلا بس مرضتش ا**ف الظابط خصوصا اني بعزه
،،،،،مستحيل يبابا الي بتقوله دا مستحيل يكون صح
،،،،،هوا ايه الي مستحيل وليه بتقولي دا اصلا انتي تعرفي الراجل دا يا رضوي
،،،،،يبابا دي يبقي ابو فرح صحبتي
،،،،،انتي بتقولي ايه يا رضوي معاكي صوره فرح صحبتك دي
،،،،،اه اه يبابا علي تليفوني
،،،،،هاتي تليفونك بسرعه ووريني الصورة
،،،،،وفي بيت فرح
محمود دخل اوضته وقفل علي نفسه الباب كويس ومسك تليفونه وكلم روعه واول ما ردت قال بصوت واطي عشان فرح متسمعش
،،،،الو ايوا يا روعه دلوقتي في مصيبه احنا لازم نشوف حل بسرعه
،،،،،قي ايه يا محمود ايه الي حصل قول بسرعه
،،،،،،خلاص يا روعه السر هينكشف البنت كبرت واصحابها بقو بييجو البيت و
،،،،،ايه يا محمود خوفتني طب ودي فيها ايه بس
،،،،،فيها كتير يا روعه صحبتها الي جت هنا دي ابوها كان المامور عندكم في الصعيد زي ما عرفت من فرح
،،،،،طب وانتا عملت ايه
،،،،،طردت صحبتها دي وقلت لفرح أن معدش في لا جامعه ولا اصحاب ولا خروج من البيت
،،،،،غلط يا محمود غلط انتا كدا هخليها تشك فيك وصاحبتها كمان ومش هنعرف نحلها خالص
،،،،،طب والحل يا روعه هنعمل ايه دلوقتي
،،،،،معرفش انا دماغي ملغبطه علي الاخر بص اقفل هفكر فيها وشويه وهكلمك
،،،،،خلاص ماشي بس متتاخريش عليا بس
،،،،،ماشي يا محمود ماشي سلام
،،،،،وفي قصر العارف
سامر كان مستني ادم ابن اخته بفارغ الصبر عشان يعرف ايه اخر الاخبار والصوره الي ابوها لمحمود في اي فائدة منها ولا لا واول ما ادم دخل سامر بسرعه قام قابله وقاله ،،،،،،عملت ايه يا ادم
،،،،،خير باذن الله يا خالي خير
،،،،،ايوا يبني انا عارف أن باذن والله خير بس طمني ايه الاخبار مفيش اي حاجه جديده
،،،،،يخالي اصل
قطع كلام ادم صوت تليفونه الي رن عشان كدا ادم استاذن من خاله ورد بسرعه علي التليفون وقال
،،،،،الو ايوا يا فندم والله التليفون نور من اسم حضرتك
،،،،،مش وقته الكلام دا يا ادم اسمعني كويس
،،،،،خير يا فندم في ايه
،،،،،اسمغ يا ادم الراجل الي انتا بعتلي صورته دا كنت قلتلي انو هرب ببنت صغيره لسا مولودة صح
،،،،،،ايوا يا فندم صح فرح هرب ببنت اسمها فرح كانت لسا مولودة
،،،،،كمان افتكر يا ادم انك كنت قلتلي أن البنت دي ليها اخت تؤام صح
،،،،،ايوا يا فندم ليها اخت اسمها صبا هما تؤام متماثل يعني اكيد شبه بعض بس ليه كل الاسئله دي يا فندم طمني
،،،،،معجزه يا ادم معجزه بص انا هبعتلك صوره بنت وشوف اذا كنت تعرفها ولا لا
،،،،،ماشي يا فندم
بسرعه والد رضوي خلاها تبعت صورة فرح صحبتها لادم واول ما ادم شفها قال بسرعه للمامور الي هوا والد رضوي
،،،،مش معقول يا فندم دي صبا بنت خالي بس حضرتك جبت الصورة دي منين
،،،،،دي مش صبا يا ادم دي البنت المخطوفه فرح احنا بقينا الراجل والبنت تعالي بسرعه اوعي تااخر
قفل ادم التليفون مع المامور وهوا مصدوم من الي سمعه واول ما راح لخاله تاني خاله بقلق قاله
،،،،،في ايه يا ادم
،،،،مش هتصدق يا خالي مش هتصدق
،،،،،في ايه يبني طمني
،،،،،،،فرح !!!!!فرح يا خالي
ادم قال لخاله كلام للمامور ووراه الصوره وحكي ليه كل حاجه وانهم لازم يسافرو بسرعه وبعد ما سامر اكد علي ادم ابن اخته ميحكيش لحد اي حاجه ولا حتي احمد اخوه ولا امينه ولا اي حد جهزو نفسهم للسفر وقبل ما يسافرو وصي سامر احمد اخو ادم علي صبا وعلي اهل بيته وسافرو
،،،،،،وفي بيت فرح
فرح مسكت تليفونها كانت مخنوقه ومحتاجه تتكلم مع رضوي صحبتها واول ما مسكت تليفونها لقيت رضوي اتصلت بيها كتير جدا وهيا متعرفش عشان كدا بسرعه اتصلت عليها واول ما رضوي ردت فرح قلتلها
،،،،،الو ايوا يا رضوي معلش والله يا حبيبتي لسا شايفه الموبيل دلوقتي اصلي نمت شويه لما رجعت من الجامعه
،،،،،خلاص ولا يهمك يا فرح المهم انتي عامله ايه كويسه
،،،،،،ههههه ومش هبقي كويسه ليه بقي انتي الي مالك كدا يا رضوي حساكي متغيره في حاجه
،،،،،انا لاللا ابدا يا فرح بقلك هتيجي الجامعه بكرا
فرح كانت مخنوقه وعاوزه تحكي لرضوي بس لما حست أن رضوي شكلها زي السكر زعلان او مخضوض من حاجه مرضيتش تتقل عليها وقالتلها
،،،،لا يا رضوي ممكن مجيش بكرا هريح اصلا بكرا مفيش محضرات مهمه
،،،،،خلاص ماشي يا فرح خلي بالك من نفسك ولو عوزتي حاجه ابقي كلميني
،،،،،ماشي يا رضوي يلا باي يا حبيبتي
وفي قصر العارف
احمد كان قاعد في اوضته محتار في صبا وعميالها معاه وفجاءه جه في دماغه ازاي اصلا صبا عرفت أن في حد بيراقبها وهوامنبه علي الولد وغصب عنه حس بغيره جواه وقام خرج من اوضته بغضب وراح لصبا في اوضتها وفتح باب اوضتها فحاءه من غير حتي ما يستاذن
ياتري هيحصل ايه بين احمد وصبا وياتري ايه الي هيحصل بين ادم وفرح أول مره يشوفو بعض فيها وايه المفجاءه ابي مستنيه سامر وادم ومحمود هيعمل ايه وهيلحق يهرب ولا لا كل دا واكتر هتعرفوه معانا الحلقه الجايه