الفصل الثاني

2793 Words
في مكان اخر في منزل يبدو عليه الترف الي حد ما، يجلس زين الدين والد نور، مع زوجته سميه يتبادلون الحديث، ويبدو عليهم الحزن والآسى لما صارت عليه ابنتهم الوحيده نور فوجدانهم ينذف الماً عليها فقد مضي اكتر من ٦ شهور ولم يلتقوا بها بسبب حالتها الصحيه، فقد يرونها وهي لا تراهم ولا يتفاعلون معها، وها هم علموا اخيراً انها بدت في الحديث مع طبيبها الخاص هادي، فحاولوا الاتصال به حتي يتمكنوا من الذهاب للاطمئنان عليها، لكن للاسف ابلغهم الطبيب بعدم السماح للتحدث اليها، فهي في مرحله علاج نفسي مكثف، ولا يمكن لأحد غير طبيبها لرؤيتها، فحزنوا بشده، ثم تنظر سميه الي زوجها، وعلي وجهها الحزن، ترد هاتفه له،،، - وبعدين يا زين واخرتها هنفضل علي الحال ده لحد امتي بس، انا نور وحشتنى اوي ومش قادرة افضل كده مشفهاش ولا اتكلم معاها، انا قلبي وجعني عليا اوووي زين يرد بحزن شديد، ثم يقول،،، - ومين سمعك ياسميه انا كمان وحشتني جدا، بس هنعمل اية مش بأيدينا حاجه، ما انتي سمعتي بنفسك الدكتور هادي قال انها لسه يادوب ابتدت تتكلم معاه، الحمدلله احنا ما صدقنا انها ابتدت تتحسن وتطلع اللي جواها وتصرخ، دي كانت حالتها تصعب علي الكافر، ادعلها ربنا يهون عليها ويرجعها تنور البيت تاني سميه تجفف دموعها ثم تقول،،،، - بدعلها والله ربنا يفك كربها، ويجازي اللي كان السبب زين بضيق يرد : ربنا يهديه يا سميه، متدعيش علي حد، ربنا يجازيه سميه باندفاع وغضب ملحوظ،،، - انت بتدعيله بالهداية يا زين بعد كل اللي عمله في نور، انا لو اطوله اكله بسناني واقطعه حتت زين يقترب منها ويقول بهدوء،،، - ياسميه ربنا يهدينا جميعا، متلوميش علي إيهاب لوحده وتحمليه كل المسؤليه والذنب، انا قلبي بيقولي ان في حاجه غلط حصلت خلت ايهاب يعمل كده، ده كان بيموت فيها، ومره واحده عمل اللي عمله، مستحيل يكون كان بيمثل عليها، انا قلبي عمره ما يكدب عليا ابدا، بس لو جيتي للحق ياسميه نور كمان عليها عامل اساسي سميه معترضه بحده ترد قائله،،، - ليه بقي ان شاءالله هي كانت غلطت في اية يعني؟،،، كل ذنبها انها حبت وعشقت انسان مغرور، ومتكبر، ومعندوش ضمير، استغل حبها واوهمها بحبه وبعدين خلي بيها وخلاها تتعب ويجلها انهيار عصبي وادهور بيها ووصل للاكتئاب حاد زين بهدوء : لا ياسميه ذنبها من البداية انها اختارت غلط واستمرت في غلطها ده، ياما حذرتها ونبهتها انها عايشة في وهم كبير اسمه عشق إيهاب عمر لا من مستواها ولا من دنيتها، مطرب له دنيته وحياته، وطريقه واسلوبه غيرنا، انا حاولت كتير لكن هي كان حبه مسيطر عليها، حب وصلها للعذاب... اي حب يخلي الانسان يعيش حياته متعذب، ومجروح، مخنوق، طول الوقت بيضغط علي اعصابه عشان يرضي من لا يشعر ولا بيحس بيه،، تقدري تقولي اي نوع من الحب ده؟ زين برضا وايمان يقول،،، - يارب ياسميه، انا واثق في ربنا وفي نور انها هتعدي الازمه دي وتطلع اقوي من الاول بكتير، وترجع نور اللي محدش يقدر يهزها ابدا،،، وصدقيني برغم كل حاجة حصلت بلاش ياسمية ننكر اللي عمله إيهاب معاها، الراجل حس بغلطه، وحس اد ايه انه غلط وفسخ خطوبته بعد اللي حصل مع نور، وكان كل يوم خلال الفترة اللي فاتت بيروح لها المستشفي يطمن عليها، بلاش تتحاملي عليه، ومتنسيش وقفته معاها، انا لولا واثق انه حقيقى بيحبها مكنتش هقبل ولا اسمح له انه يحاول يقرب منها تاني سمية بضيق وزعل تقول،،، - والله برغم اني متغاظه منه ومن اللي عمله في بنتي، بس عندك حق يازين... هو فعلا اهمل شغله ووقف كل اعماله عشان نور، ودايما في عينه نظرة حزن وندم واضحه جدا زين بنظره حزن يقول: اه انا منساش ابدا يوم اللي جالي فيه المستشفى وكانت حالته لا ترسي لها واتكلم معايا وعينه كلها دموع، وانهيار، وحالته كانت صعبه اوي سمية بزفر تنهيده بالم ثم تقول،،،، - والله فعلا مقدرش اقول غير كده يازين، بس انا برضو ام ومش هرتاح غير لما تخف واكلمها وتخرج بالسلامة، وهي اللي تكرر تسامحه ولا تشوف حياتها مع غيره زين بنبرة حزن وحسره يقول،،، - وانتي فكرك يا سميه انها هتقدر تفكر بس مجرد تفكير في حد غيره،، اللي تعشق وتحب حد طول العمر ده كله صعب قلبها يدق لغيره،، وانا بقولك اهو مع اني صعب اقول واعترف ان بنتي بتعشق بس انا مربيها علي الصراحه من صغرها وكنت مستشعر حبها لايهاب وهي صغيره بس متخيلتش انه يستمر ويكبر معاها، قولت حب عادي بنت لمطرب، لكن هي استمرت فيه سنين كتير، يبقي بعد ده كله مش هتسامحه، هي بس محتاجه وقت تتاكد من صدق مشاعرة، ومن انها تداوي جرحها منه سميه بنبرة حزينه تقول،،، والله يازين اللي هي شايفاه صح تعمله، انا اهم حاجه عندي انها تقوم بالسلامة واي حاجه تانيه الزمن والوقت يداويها ولا انت ليك راي تاني؟ زين ينظر لها ويقول،، لا طبعا فعلا اهم حاجة انها تتعافي وتخف، احنا نستني كده بكره ونتصل بدكتور هادي ونشوف يمكن يسمح لينا بنقابلتها سميه بنبرة ترجي للمولي تقول ؛ ان شاء الله تعالي هتكون احسن ونقا**ها، وربنا هيبرد قلوبنا ويسعدنا بيها زين ينظر ولها وينهض من مجلسه ويقول،،، باذن الله تعالى، يالا اسيبك انا بقي عشان اجهز واروح شغلي الكلام اخدني وهتأخر سميه تنظر له بحنان وتصافحه بحب وتردد،،، بالسلامة يا قلبي زين : الله يسلم عمرك يارب وينتهي اليوم ليبدأ يوماََ جديد باحداث جديده علي ابطالنا ترقد نور علي فراشها حزينه ، فيدلف إليها طبيبها الخاص هادي ليلقي عليها الصباح مردد.. هادي ينظر اليها ويقول ببتسامه : صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين، اخبارك ايه النهارده نور بنظرة رضا تقول،، الحمدلله يا دكتور والله انت مهون عليا الايام اللي انا عايشها هنا، ربنا يخليك ليا هادي بنظرة عتاب يقول،،، - نور انا قولتلك قبل كده مش بحب اسمع منك شكر لاني بعتبرك بنتي مش مريضة بعالجها مش كل يوم هقول كده، مش عايز اكرر كلامي تاني، ولما تطلعي من هنا في اي وقت احتجتيني هتلاقيني جنبك وبقدملك المشورة والنصيحه، وهكون مرايتك اللي بتوضحلك اي شيء مش عايزة تواجهي نفسك بيه.... ودلوقتي عندك استعداد نكمل نور بتاكيد : طبعا انا منتظراك من بدري هادي بنظرة اعتذار،،، - معلش اتاخرت عليكي كان عندي مرور علي اكتر من حاله... ايه رايك تغير المكان وننزل الي حديقة المستشفي وتشوفي الدنيا من جديد نور بعد تفكير : موافقه يالا بينا يادكتور ودلفت نور مع د هادي الي حديقة المشفى، وهي بداهلها تريد ان تفتح صفحه جديده في حياتها، لتطوي ما مضي وتحاول ان تبدا من جديد مع أشخاص جديدة، وتنسي الماضي بما فيه من الآلام وجراح، وتجلس علي مقعدها وامامها طاولة صغيرة، ويضع هادي المسجل خاصته ليقوم بتشغيله ليبدا هو بالحديث مرددا.. هادي بنبره جديه يقول،،، -احنا وقفنا امبارح عند سؤال إيهاب عن ايه اغلي حاجه عنده وانتي عايزاها صح نور تنظر له وتقول،،، - اه بالظبط كده... وانا يومها جاوبته وقولتله بكل جرائه وشجاعة.. "قلبك" فلاش باك إيهاب متعجب جدا : قلبي! لأ انتي اكيد مجنونة وهربانه منك فعلا.. يالا ياعم سيد انا مش فاضي للجنان ده، انا هموت وانام من التعب نور بنظرة راجيه تقول،،، - استني بس حاول تسمعني مش هتخسر حاجة ابدا إيهاب بغضب يقول : اسمع ايه بس، انتي واعيه للكلام اللي بتقوليه، ده كلام واحده مجنونه نور بنظرة مجنونه تقول،،، - فعلا صدقت.. واحده مجنونه بحبك من زمان من وقت ما كانت لسة طفله، وحلمت باليوم اللي ممكن تشوفك وتكلمك فيه، واحده درست وتعبت عشان توصل للي وصلتله عشان اكون جديره بيك واني امسك مديرة اعمالك ايهاب بنظرة سخرية يقول،، - قولتيلي بقي الحكايه مش حكايه حب، الموضوع فيه شغل.. شكرا مش محتاج خدماتك نور بكل ثقه وكبرياء : لأ محتاجلي انت بقالك فترة بتبحث عن مدير اعمال شاطر ومش مقتنع باي حد صح ولا انا غلطانه ايهاب اومأ راسه بنعم وقال،،، - ايوة صح بس ده مش مبرر اني اقبلك مديرة اعمالي نور بنظرة تحدي : لا ليه خايف تضعف وتحبي مثلا إيهاب بضحك يقول : احبك هو خلاص انا اتعميت ومفيش بنات لما احبك انتي نور بت**يم تقول : خلاص انا هعمل معاك ديل... هشتغل معاك ٣ شهور تسيب نفسك ليا تماما.. انا هدير حياتك من شرب واكل، ولبس ، وادارة شغلك وحفلات،، كل حاجة تخصك اية رايك؟ إيهاب بتفكير لحظات ثم يقول : وانا اية اللي يجبرني اني اوافق علي كده نور : لسببين اولا لانك فعلا محتاجلي وده الكارت بتاعي ممكن تسأل عني كويس اوي والف من يدلك عني وعن شغلي،،، ثانيا بقي عشان اثبتلك اني اقدر اخليك تعشقني مش تحبني بس، انا دخلت المجال ده وحبيته عشانك انت.. عشان اكون قريبه منك ولو لدقايق مش ٣ شهور، صدقني مش هتخسر بالع** انا اللي هتخسر، لانك لو محبتنيش خلال الفترة دي هبعد وانسحب من حياتك ومش هتشوفي تاني ابدا،، ودلوقتي قرار قرارك انت والكرة بقت في ملعبك، ايهاب صامت يفكر و يفكر وهو ناظر الي الكارت الخاص بها بيده ، ويتن*د في حيرة من الجنيه التي سوف تقلب حياته، وهو يتأملها بنظرات خبيثه لرجل له خبرة في التعامل مع النساء فهو خبير وله تجارب كثيرة فليس سهل ان يقع ضحيه ابدا، فهو دائماً يكون هو الصياد الذي يقع بفريسته حتى ينال منها، ولكنه الان في موقف لا يحسد عليه، فاول مرة يكون محاوطاً من قبل امرأه تهواه بل تعشقه، وعليه ان يختار ان يجرب ويخسر حريته، ام يتركها ويخسر مديرة اعمال بخبرتها... يا له من قرار صعب، ولكنه في النهاية حسم أمره وقرر مرددا... باك ليقاطعها د هادي مردد،، لنتوقف هنا يانور كفاية لحد هنا عشان متعبكيش بكرة نكمل نور بنظرة ارهاق تقول: تمام يادكتور انا فعلا مش قادرة.. بس كنت عايزة اسال حضرتك سؤال هادي : اتفضلي خير نور: حضرتك هتسمح بزيارة ماما وبابا امتي؟ هادي: انتي عندك استعداد لمواجهة اي حد يانور دلوقتي؟... انتي لسه يادوب ابتديتي تتكلمي معايا نور بنظرة حيرة تقول : مش عارفه والله يا دكتور، بس كل اللي انا حساه انهم وحشوني اووي هادي: معلش انا شايف لسه شوية.. انا عايزك لما تقابليهم تكوني نور اللي يعرفوها، مش حطام نور نور بحزن : عندك حق يادكتور هادي، انا فعلا لسه بحاول اداوي نفسي واتخلص من ذكرياتي ولعنة عشقي معاه هادي ينظر لها وبهدوء يقول،،، - يبقي نصبر ولما ياذن الوقت انا بنفسي هخليهم يجوا لحد عندك ياستي ويشوفوا نور منورة الدنيا كلها نور: عندك حق يادكتور، وشكرا جدا لكل حاجه عملتها عشاني هادي يرفع اصبعه السبابه ويحركه في وجهها ويقول،،،، - وبعدين احنا قولنا ايه؟ نور تبتسم ابتسامه مشرقه لأمل يلمع من جديد وتردد -مفيش شكر بينا، خلاص توبة مش هكررها تاني ههههه ينصرف هادي ليتوجه الي مكتبه، وتعود نور الي غرفتها، ثم ترقد وتقوم بتشغيل التلفاز، فتقلب بين قنواته واذا بها تجد فيلم عربي تعشقه منذ صغرها، لكنها تشاهده الان كأنها تراه لاول مره، وفحدثت نفسها مردده،،، - ياااه شوفت الفيلم ده كتير وعمري ما توقعت اني هكون في يوم من الايام مكان البطل واشرب من نفس الكاس ده، ياااه احساس صعب اوي انك تعشق حد وتمووت في هواه ومتلقيش غير الغدر والجرح في قلبك، ياتري انا غلطت معاك في ايه عشان استاهل منك كل الغدر ده ياحب عمري،،، فنتبهت عند سماع هذا المقطع من هذه الاغنيه،، - عرفته قد ما عرفته ولا عرفتوش وشفته قد ما شفته ولا فهمتوش كان بيقوللي أحبك .. أيوه كان بيقول وأنا من لهفة قلبي صدقته على طول كنت أشوف وأسمع وأحس بقلبه هو كنت عايش مش عشاني عشانه هو وما كنتش أعرف قبل النهارده إن العيون دي تعرف تخون بالشكل ده ولا كنت أصدق قبل النهارده إن الحنان يقدر يكون بالشكل ده جبار .. جبار نور تحدث نفسها بصوت عالي ملئ بالبكاء تقول،،، - ياما قالي،،، ياما وعدني بالبيت والعيال والاسرة، ليه تعمل فيا كده، اد ايه انت فعلا جبار، وآسي، ومغرور، وفعلا وقعت اسيرة في حبك وسجينة هواك يا معلمني الحب ياريتني ياريتني ما تعلمته معاك ولا شفته ليه تخدعني ليه خليتني خليتني أنسى الدنيا وأعيش بحلاوته ده ما كانش في اتنين زينا شافوا اللي شفناه في حبنا الحلم كنا بنحلمه ونكمله من بعضنا ليه تصحيني في وسط الجنة بنار ودموع كنت إرحمني وسيبني شوية أعيش مخدوع وما كنتش أعرف قبل النهارده إن العيون دي تعرف تخون بالشكل ده ولا كنت أصدق قبل النهارده إن الحنان يقدر يكون بالشكل ده جبار .. جبار - كنا محط انظار الجميع، حبنا كان زي الشمس اللي منورة الدنيا، ازاي قدرت تمثل عليا الحب، ازاي كنت لعبه في ايد*ك بالطريقه دي، اد ايه كنت مخدوعه، اد ايه مشفتش وشك الحقيقي، عرفت تمثل عليا الحب والغرام وانا صدقتك، كنت بتمني رضاك وحبك، سقتني من كاس الغرام وشربت منه بس للاسف طلع مليان غدر والم وعذاب مر علقم، ليه ليه عملت فيا كده ليه *قلبي قول للحب إبعد عن طريقي أي حب جديد ياويله من حريقي لو ح أصادف قلب مخلص... مش ح آمن له وأصونه وإن ضحك في عينيه ح أضحك.. وأخدعه ويمكن أخونه زي غيرنا ما باع... نبيع عمر الهوى وعهده زي قلبي ما ضاع تضيع كل القلوب بعده،، ولا أقول لك .. لا يا قلبي ليه نلوم على الحب ليه؟ ده اللي خانك خان شباب الحب خان وجار عليه... يعني أنا والحب وإنت كنا لعبة بين إيديه -مستحيل هقدر اعيش تاني واحب غيرك، ازاي قلبي اللي قفلته عليك من صغري افتحه تاني لاحد غيرك، مهما عملت فيا، هعرف اخد حقي منك، وادوقك من نفس الكاس اللي شربت منه، انا هعرفك ان نور اللي لعبت بيها مش هتسكت، بكره الايام تلف وتدور وترجعلي، ووقتها مش هتلاقيني يا اغلي عندي من روحي، حتي لو روحي في ايدك مش هعود ليك ابدا، انت جرحك ليا مش هقدر انساه في يوم من الايام،، هفضل فكراه قدام عيني دايماً عشان يفكرني بغدرك ليا،،،، واستمرت علي حالها في انهيارها، حتي غفت علي فراشها #عذبني حبگ بقلم إيمووو كمال وصل معتز الي منزله ليجد زوجته ناسي في استقباله مردده،، - ميزو انت جيت، حمدلله على السلامه معتز ينظر لها وعلي وجه علامات التعجب، فيرد قائلا،، - لا لسه مجتش، انت شايفه ايه! ، وكمان خير مالك غريبه يعني بدلعيني وانتي منكده عليا قبل ما انزل خير اية سبب الدلع ده، ربنا يسترها نانسي تقترب منه وتحاوط يديها حول عنقه وتقول بدلال مردده،،،، -طب هو انا عملت ايه بس، جوزي وبدلعه فيها ايه بقي، غلط في ايه انا معتز يضيق عينه وينظر لها مرددا،،،، - نانسى حببتي انا عارفك كويس وحافظك عايزة ايه ياقلبي طلباتك نانسي تنظر له بدلع وتقول،،،، - مفيش طلب صغنن خالص، فرح بنت خالي قرب، وكنت عايزة فستان سواريه جديد احضر بيه ممكن ياميزو معتز بنبرة ضيق يقول،،، - والدولاب اللي مليان فساتين جوه ده هتعملي بيهم ايه، احضري بأي حاجه منهم وخلاص، انتي كل مناسبه بتشتري فستان جديد نانسي باعتراض وحده، تقول،،، - اهو انت قولت حضرت بيهم الافراح كلها يعني مش جداد، انا محضرش بفستان روحت بيه قبل كده، وحد شافه عليا، ده انا نانسي اللي الكل بيحلف بشياكتها، ذوقها العالي في اختيار احدث الت**يمات في الفساتين السواريه، عايزهم يقولوا عليا ايه بقي، موافق ولا مش موافق، عشان اتصرف معتز بغضب وحده يقول،،،، - وهتتصرفي ازاي بقي ان شاء الله نانسي ببرود، تقول؛؛؛ - هروح اخد ثمن الفستان من بابي، مش هيبخل عليا معتز يقترب منها وممسك بمع**ها ويقول بنبره غاضبه ومحذره،،،،، - اياكِ اسمعك تقولي الكلمه دي تاني يا نانسي، لما ابقي مأثر معاكي في طلباتك اللي مش بتخلص، ولا اموت تبقي تقولي كده نانسي محاوله تلطيف الأجواء، تنظر له، وتقترب منه بشده، محاوله اغراءه كأنثي فهي تعلم جيدا مدي تأثيرها عليه، ف*نظر له نظرة اغراء ثم وتقول بنبرة حانيه،،،، - انت زعلت ولا اية ياميزو، خلاص ياقلبي لو مش عايز مش ضروري اشتريه ولا حتي اروح الفرح، انا ميخلصنيش ازعلك ابدا، كله الا زعلك ياقلبي معتز ينظر لها بحب وضعف ويقول،،،، - وانا برضو ميهنش عليا زعلك ابدا، بكره ياحببتي روحي واشتري اللي انت عايزاه، انا ميرضنيش ازعلك ياحببتي ابدا نانسي بفرحه تطبع قبله على شفاه مثيره ليذوب معها ثم تقول في هدوء،،، - ميرسي ليك ياحبيبي، متحرمش منك ابدا ياروحي معتز بحب يجذبها اليه ويقوم باحتضانها، ثم يهمس لها ويقول،،،، -ميرسي حاف كده متنفعش خالص، انا عايزها بغموس، ثم يغمز لها نانسي بضحكه مصطنعه تقول،، ااه ياشقي ويجذبها الي غرفتهم لينال مكافئته كما يريد ليغوس في نعيم عشقه المزيف بدون وعي تجلس نسمه علي مقعدها تعبث ببعض الاوراق التي امامها ممسكه بقلمها وتكتب حروف اسم حبيبها وهي شارده به، وتحدث نفسها مردده،، - لحد امتي ياقلبي هتفضل كده تفكر فيه وهو مش حاسس بيك، ولا بيفكر فيك من أصله، اااه ياهادي لو بس تشوفني بقلبك زي ما انت جوه في قلبي من سنين، ومش حاسس بيا، يارب لو خير ليا قربه مني وخليه يحبني زي ما انا بحبه من سنين، واذا بها تنتبه علي رنه هاتفها ف*نظر اليه، فتجدها بنت عمتها جنة فترد عليها مردده،،،، - جوجو حببتي ازيك ياقلبي جنة بنبره حب تقول؛؛؛؛ - حببتي يانسوم وحشاني اوي يابنت خالي، اخبارك ايه؟ واخبار ابو الهول ايه لسه منطقش؟ نسمه ترد بضيق،،،، - لسه ياجوجو والله لحد ما انا خلاص هطق منه ومش عارفه اصلا اعمل ايه، نفسي يحس بيا ويحبني ياجنه، ادعيلي بالله عليكي ينطق بقي لحسن انا جبت اخري جنة بهدوء تقول،،،، - معلش يانسمه بكره باذن الله يحس بحبك ويعبر ليكي عن مشاعره، بس انتي اصبري كده، وبكره تقولي جنه قالت نسمه بنبرة زعل تقول،،، - اديني صابرة وساكته ياجوجو، ربنا معايا بقي،،، المهم سيبلك مني انا وقوليلي مش هشوفك قريب ياقلبي جنة،، والله نفسي يانسمه بس انا معنديش اجازات خالص، ونفسي اوي اخد اجازة كده واغير جو بس مستنيه الاجازة تيجي بقي وانزل اقعد معاكي شويه حببتي لحد ما تزهقي مني نسمه تضحك لها وتقول،، - حببتي انا في انتظارك ومش هزهق منك ابدا ده انتي اختي وحبيبتي ياقلبي، يالا اشوفك على خير وسلمي علي عمتو ومصطفى كتير وعلي مراته جنة بحب ترد تقول،،،، حاضر ياقلبي يوصل، سلام بقي عشان الحصه بتاعتي جت باي حببتي نسمه؛؛ باي ياجوجو
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD