الفصل العاشر

4424 Words
هادي؛ انتي تأمري، حاجة ايه اللي عايزة تغيريها؟ نسمه بتردد؛ بصراحة كنت عايزة اغير بس اوضة النوم، لو معندكش مانع هادي بهدوء يرد،،، - اوضة النوم بس، عيوني انزلي اختاري انتي وماما الغرفه اللي تعجبك وانا تحت امرك نسمه بفرحه وسعاده مردده،،، شكرا ياهادي ربنا يخليك ليا، بس كنت عايزاك تكون معايا وانا بختار ذوقك بيعجبني هادي بسعاده يقول،،، - حاضر، اية رايك تننزل دلوقتي تعدي علي المعرض اللي اشتريت منه العفش وتشوفي بنفسك الغرف اميرة تنظر له وتقول،،، - يابني انت علي طول كده مستعجل هادي ببتسامه يقول،،،،، خير البر عاجله ياماما، ايه اللي هيخلينا نستني بس اميرة تتظر لهم وتقول،،، - اللي تشوفه، انا هتصل بسليم ابلغه وتهاتف اميرة زوجها، حتى تستأذن منه ان يتوجهون الي المعرض، لتختار غرفه نوم اخري، فأجابها بالقبول، وطالبا منها عدم التأخير اميرة تنظر لنسمه وتقول،،، - بابا وافق يانسمه يالا بينا عشان، نلحق ومنتاخرش هادي ينظر لها ويردد،،، - المعرض مش بعيد علي فكره يادوب ربع ساعه وتكون هناك وتوجهوا الي معرض الموبيليا، واختارت نسمه وهادي غرفه نوم غايه في الروعه، ودفع حسابها، ووعده صاحب المعرض انه سوف يرسلها غدا، فطلب منه هادي بان ياخذ الغرفه القديمه بسعر مخفض ودفع الفرق، ووعده انه سيكون في انتظاره غدا لاستلامها، ثم انصرفوا وعلي وجهه الفرحه وعلامات الرضا فتحدث هادي موجها كلامه لنسمه مردد،،، - مبسوطه يانسمتي، الاوضه عجباكي نسمه بفرحه تملئ مقلتيها تقول،،، اووي ياهادي، شكلها مبهج وجميله اووي اميرة تنظر لهم وعلي وجهها ابتسامه وفرحه ثم تقول،،، - فعلا ذوقها حلو اووي مبرووك ياولاد هادي ينظر لها وعيونه تلمع من السعاده التي حرم منها منذ وقت بعيد، يقول،، - الله يبارك في حضرتك انا كل اللي يهمني راحة ورضا نسمه، وعيوني ليها، بس عي تامر وتشاور نسمه تنظر له وتقول بنبرة حب مردده،،، - وانا اللي يرضيني رضاك عليا ياهادي؛ ربنا يقدرني واسعدك يارب هادي بهيام يقول،،، - يارب انا اللي اقدر اسعدك، واحققلك كل احلامك اميرة بسعاده تقول،،، - ربنا يصلح حالكم ياحبايبي يارب وبعد مضي نصف ساعة يصلون الي المنزل، ويصعدون، ويرحب بهم الاب، وتروي له كل ما حدث وعلي وجهها السعادة والسرور، فيشعر الاب بهذه الفرحه، فيحمد ربه في سره علي زوج ابنته المستقبلي داعي الله لهم التوفيق والسعادة، وتركتهم الام، لتقوم بتجهيز الطعام علي السفرة، ثم دعتهم لتناول الطعام، ثم تحدث هادي لسليم - بكره ان شاء الله ياريت تشرفنا يابابا عشان هنستلم اوضة النوم اللي اختارتها نسمه، وبالمرة تشوف الشقه سليم ينظر له وعلي وجه علامات الرضا، ثم قال مردد ،،، - باذن الله تعالى وبركاته هروح معاكم وربنا يتمم بخير ويتناولون الغداء ويكمل سهرته مع اسرتها مع جو اسري افتقده منذ زمن، فاحساسه بهذه العائله، وهذا الجو عوضه كثيرا، عن افتقاده لهذه المشاعر، فشعر ان الوقت تأخر طلب منهم الاستئذان، وانصرف مودعهم بكل حب، واستقل سيارته وغادر الي منزله، فاراد ان يستريح من عناء هذا اليوم الطويل، فنام بعد ان اخذ حمامه لينعش جسده، ثم ارتاح لينعم بنوم هادئا واشرقت الشمس بنورها الساطع لتضئ الكون بنورها، فستيقظ علي صوت آلة التنبيه ، ودلف الي حمامه وصلي فرضه، ثم ارتدي ملابسه وتوجه الي المشفي، وهو في حاله حماس لسماع نور، ومعرفه ما حدث لهم في رحله لبنان،،، فبعد مضي ما يقرب من ساعه الا ربع وصل الي المشفي، وتوجه الي غرفتها، والقي عليها تحيه الصباح - صباح الخير يانور نور ببتسامه ترد،، - صباح الخير يادكتور، في انتظارك من بدري هادي يقترب ويجلس بجوارها ويقول،،، - انا اهو جيت، وكلي حماس، اني اسمعك، ومعايا شرايط بزياده، اتفضلي ياستي احكي، كلي اذان صاغية نور بنبرة جديه تقول،،، احنا وقفنا اول امبارح لحد ما نيمت ايهاب وروحت انام شويه وظبت المنبه عشان يصحيني.،،،، " فلاش باك " تستيقظ نور علي صوت آلة التبيه بعد ان اخذت غفوه تستريح بها من ارهاق يوم طويل، فتتوجه الي مجنوننها حتي توقظه، فوجدته مستغرقا في نوم عميق، ويتصبب عرقا، ويهمهم ببعض الكلمات لا تفهمها، فاقتربت منه في حنو، وامسكت منديلا حتي تجفف له عرقه في حب، ولامست اناملها بوجنتيه بطريقه ناعمه ساحرة، وهي تردد اسمه بهدوء حتي لا تزعجه، فشعر بها، ولكنه استمر في تمثيل انه نائما، حتي ينعم بقربها، واستنشاق عبيرها الساحر، الذي يجعله في دنيا غير الدنيا، فشعرت هي انه استيقظ بسبب حركة جفونه بدون وعي، فتبتسم على فعلته وتهتف له... - قوم بقي يا**لان، انا عارفه انك صاحي ياهوبا، بطل دلع هنتاخر علي الطيارة، يادوب نلحق نجهز، يا بقي ايهاب يفتح عينه وعلي وجه ابتسامه لمناغشتها له - مساء الورد والياسمين علي عيونك الحلوين اللي اسروني بجمالهم نور ببتسامة،،، - مساء الحب والشوق علي عيونك ياقلبي ايهاب يجذبها اليه ويهمس لها مرددا،،، - بقولك ايه ماتسيبك من الرحله دي، وتعالي اتجوزك ونروح نقضي شهر العسل هناك، بلا شغل ولا غُني نور تنظر له بحب ثم تقول،،، - بجد ياهوبا انت متأكد من مشاعرك وعايز فعلا تتجوزني إيهاب ينظر لها نظرة عشق صادقه ثم يردد قائلا،،، - انتي عندك شك يانور، انا معاكي عشت الدنيا اللي نفسي كنت اعشها من زمان نور بسعاده،،،، - انا مش قادرة اصدق ان ربنا حقق ليا كل احلامي، وقربني منك وخلاك تحس بحبي، اللي عشت سنين احلم اني اشوف نظرة الحب دي في عيونك ايهاب بنظرة ندم وحزن يقول،،، - انا اللي ندمان علي عمري اللي راح ومعرفتكيش فيه يانور، وبحمد ربنا انه عوضني بيكي بعد طول سنوات الضياع والحرمان، ويارب اقدر اسعدك زي ما بتسعديني نور ممسكه بيده محاوله ان تجعله ينهض، ثم تردد قائله،،، - طب يالا ممكن تقوم وبلاش كلامك العسل ده، اللي مش بشبع منه، عشان متتاخريش اكتر من كده ايهاب ينهض ويرفع اصبعه السبابه والاوسط فوق راسه ويؤدي تعظيم لها بالموافقه، ثم يتوجه الي حمامه الخاص، ليستعد لارتداء ملابسه المعتده مسبقا من قبل نور، ليخرج ليجدها انصرفت وقد جهزت كل شيئا له، فيبتسم ويردد في نفسه،،، - عمرك ما بتنسي اي حاجه يانور تخصني، ربنا ميحرمنيش منك ابدا يارب، ويقدرني اني اسعدك زي ما بتسعديني، فينتبه لرنه فونه فيجد المتصل صديقه فارس يحادثه قائلا.. - الووو فينك يا هوبا هو اللي لاقي احبابه ينسي اصحابه كده برضو ايهاب؛ ابو الفوارس حبيبي ازيك، وحشني ياياض فينك فارس بنبرة زعل يرد قائلا،، - ؛ انا موجود وانت اللي تقلان علينا، لا بقيت اشوفك، ولا حتي اسمع صوتك، زي ما يكون ولا كأننا اكتر من اخوات إيهاب بنبره اعتذار يقول،،، - سامحي يافروس والله الشغل مش ملاحق، ده انا حتي بكلمك وهستعد للنزول عشان مسافر في رحله لمده ٥ ايام هروح لبنان احيي عده حفلات فيها بس كنت عايزة في خدمه كده صغيره فارس بزعل يقول،، - مسافر ومكنتش ناوي تكلمي، ماشي ياهوبا علي كيفك، بس لما ترجع لينا قاعده مع بعض، وطلب ايه اللي عايزه ايهاب هقولك وتحاول تنفذه باسرع ما يمكن،،،، ويملي عليه ما يريده منه، ويطلب انه يكون في سريه ولا يخبر به احد فارس؛ اشطا ياهوبا، اديني يومين بالكتير، وهكلمك واقولك عملت ايه ايهاب بحب يرد،،، - متحرمش منك يارب، واول ما نرجع لينا سهرة حلوه مع بعض فارس؛ بإذن الله تعالى، تروح وترجع بالف سلامه ياصاحبي ويغلق معه ويتوجه الي نور فيجدها في انتظاره مبتسمه ابتسامه مشرقه كعادتها، ويستقلون السيارة برفقه السائق، ليقوم بايصالهم الي مطار القاهره الدولي، وبعد مضي اقل من ساعه تصل السيارة، ويتجهون الي الداخل، لينتهوا من الإجراءات، وبعد مضي بعض الوقت تصعد الطائره الي لبنان، لنبدأ رحله حب وعشق بين العشاق. ايهاب ينظر لها محاولا اقناعها فيقول،، - حاولي تنامي شويه يانوري لسه بدري عقبال ما نوصل نور تنظر له بحب ثم تردد قائله،، - تؤ تؤ انا اخدت غفوه حلوة بعد ما نيمتك، ومش عايزة انام ايهاب ممسك بيديها كانه خائفا ان تتركه او تهرب منه - نور انتي سافرتي لبنان قبل كده نور؛ مش كتير مره او اتثين بكتير وانت ايهاب محتضنا يداها ويعبث باصابعها بكل رقه، ثم ينظر لها بحب مرددا،،، - جيت حفلات هنا كتير، بس المره دي مختلفه عن كل مره نور تداعبه بخفه، فتضع يدها علي ارنبه انفه وتمازحه برقه... - اممم اشمعني بقي ياسيدي مختلفه ايهاب ويرد لها نفس حركتها، مع غمزة من عينيه اليسري،،،،،، - عشان حبيبي وروح قلبي منور دنيتي معايا نور وعلي وجهها بعض الحزن وعدم التصديق تردد، - بجد يا ايهاب انا دنيتك، وحبيبتك، وروحك كمان، اوعي تكون بتكدب عليا، او بتضحك وتلعب بمشاعري، اوعي لو اكتشفت انك بتمثل عليا، انا ممكن يجرالي حاجه، مش هستحمل ابدا، الا الخيانه ووجع القلب يا ايهاب، ممكن ي**روني، ووقتها هيكون الموت اهون عليا ايهاب ينظر لها يتعجب من حديثها، ويضع يده ليمسح دمعه خائنه فرت من مقلتيها ويسالها.. - ليه يانور لحد دلوقتي مش مصدقه اني بحبك، وانك بقيتي كل حاجه ليا، انا عملت ايه غلط يخليكي تخافي مني، انا زيك بالظبط اكتر حاجه توجعني الخيانه، والغدر نور بتنهيده،،، - معملتش بس يمكن عشان مش قادرة اصدق نفسي انك ليا، حاسه ان في حاجه هتحصل وفرحتي بيك مش هتكمل، خايفه اصحي من الحلم اللي عايشه فيه، علي كابوس يدمر حياتي كلها، انت كنت ومازلت زي النجمه اللي في السما مستحيل الوصول ليها ابدا، فازاي بقي في يوم وليله تكون بين اديه، ولمساها، وحساها بأديه ايهاب ينظر لها متعجبا من شده عشقها ثم يرد قائلا،،، - ياااه يانور معقول انا كده بالنسبالك، ليه كل ده كتير اوي عليا، انا انسان عادي خالص نور بنظرة عشق تقول،،، - واكتر من كده ياضي عين نور، انت الهوا اللي بنتفسه يا ايهاب، انت املي في الحياة، انت نور عيوني اللي مخليني اشوف الدنيا بلون الورد، انت حبي الوحيد يا اغلي عندي من روحي وفي هذه اللحظه لم يتحمل بعد سماعه لكل هذه الكلمات العذبه من شفتاها، فقترب منها وضمها بين بيده، محاوطها بين ذراعيه، مقبلا جبينها بكل حب مردد،،، - والله يانور انتي اللي حبگ ده كله كتير عليا، وحاسس اني متستهلش ربعه، انتي كتير اوووي عليا، مهما اقولك بحبگ اد ايه مش هوفيكي ابدا حقك نور تهمس له بنبره كلها عشق وحب، وهي مغمضة العينين مردده،،، - مهما تحبني حبي ليك اكتر، واكتر لان لا في قبلي ولا بعدي حد حب زي، مفيش غير مجنونه واحده بس في الدنيا، اسمها مجنونه ايهاب يضحك عند سماع كلمتها الاخيره؛ طب اهو تجديد برضو، زي ما في مجنون ليلي، بقي في مجنونه إيهاب وي**توا ليرتاحوا بين ايدي بعضهما، حتي مضي الوقت المحدد، واعلنت عن وصول الرحله الي الارض اللبنانيه بيروت بسلامه، نهضوا سويا، وانهوا كل الإجراءات، ليجدوا المسئول عن تنظيم الحفلات في استقبالهم استاذ غازي فرحب بهم قائلا،،، - اهلين وسهلين فيكن مرحبا نورتو ضيعتنا، بيروت نورت بوجودكن، انا خيك غازي إيهاب ببتسامه يرد،،، - بيروت كلها منوره باهلها يا اخ غازي غازي ينظر الي نور نظرة اعجاب ثم يردد،،، - هلا العربيي ناطرتنا من شان توصلكن للهوتيل إيهاب بنظرة شكر يقول،،، - تمام شكرا جدا، يالا بينا، وينظر لنور ويضع يده حاضنه يديها، ليوضح انها تخصه، وملكيه خاصه له وحده، ولا يتجرأ اي ان يقترب منها، ثم يستقلون السيارة، متجه الي الفندق، وبعد بعض الوقت تصل بهم الي فندق شاهق بيدو عليه الت**يم المعماري الفخم، فيهتف غازي مردد،، - هلا اااروقوا، وراح اجي لعندكن في المسا، باخدكن للحفله، انتوا اتروقتوا، ولا اعيط للنادي يحضر لكن الترويئه ايهاب ينظر له مرددا،،، - متشغلش بالك انت، احنا هنتصرف اشكرك يا اخي غازي غازي بحب يقول،،، - لا شكر علي واجب يا زلمه، انت توئبورني حبيبي، بالإذن خي وينصرف عنهم، ويصعدون الي غرفتهم، ليرتاحوا قليلا، ثم يقوم بالاتصال عليها،،، - نوري الغرفه عجبتك حببتي نور بنظرة اعجاب ترد،،، - جميله حبيبي، انت خليك عندك انا جيالك عشان افرغ الشنط في الدولاب إيهاب يرد عليها مرددا،، - مفيش داعي لتعبك يانوري، احنا مش هنفضل كتير، هما ٥ ايام مش مستهله شيل وحط، ارتاحي انتي دلوقتي، عشان يومنا طويل جدا بالليل، واعملي حسابك انا محضرلك اغنيه هغنيها مخصوص ليكي انتي ياقلبي نور بفرحه ترد،،، - بجد ياهوبا، اسمها ايه، قول والنبي إيهاب معترضاََ يقول،، - تؤ تؤ بالليل، يالا ارتاحي شويه، ولما تصحي، رني عليا عشان ننزل نتغدي في اجمل مكان فيكي يابيروت نور ترد بحب،،، حاضر ياقلبي، تصبح علي خير ايهاب بنبرة عاشق يرد،،، - وانتي من اهل الخير ياروحي ويغلق معها الهاتف، ويستند راسه علي وسادته ليريح جسده من ارهاق اليوم، وهو يفكر في كيفيه اسعاد مجنونته التي قلبت حياته راسا علي عقب، ليغفل دون ان يشعر. تجلس نور في غرفتها، وتقوم بافراغ محتويات شنطتها في حافظة الملابس، ثم تمسك الهاتف لتحادث والديها لتطمئنهم علي وصولها بسلامه - الووو ازيك يا بابا، عامل إيه ياحبيبي، اه وصلت الحمدلله من شويه يادوب كنت بفضي الشنط في الدولاب ولسه مخلصه، قولت اطمن عليكوا زين برضا يقول،،، - حببتي حمدلله على السلامه، خلي بالك من نفسك ياقلب ابوكي، نفسك امانه بين ايد*ك حافظي عليها، وارجعيلي بمليون سلامه نور بنبرة حب ولهفه له تقول،،، - حبيبي يا بابا ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك ابدا، سلملي علي ماما كتير زين؛ حاضر يوصل ياحببتي، انا بره البيت دلوقتي لما اروح هبقي ارن عليكي عشان تطمن عليكي نور؛ اوك يابابا وانا لو الوقت سمح هبقي اتصل تاني، اشوفك علي خير ياحبيبي وتنهي معه المكالمه، ثم تتوجه لتاخذ حمامها لتنعش جسدها ظنا منها انها ترمي افكارها واحساسها السيئه، فدعت ربها ان يخفق ظنها، ويتمم فرحتها علي خير، وبعد مضي مايقرب من ربع ساعه، انتهت من حمامها، وارتدت ثيابها، فتوضئت وقامت لتصلي ما فاتها من فروض، ثم اخذت قسط من الراحه، ثم ظبطت هاتفها لينبها بعد ساعتين، لتجهز لاول حفله في مكان بيعد اخر يجلس دكتور شريف المصري منتظر د معتز، واذا به اتي ويطلب منه الاستئذان بالدخول، فيسمح له بالدخول ويرحب به مرددا،،، -اهلا دكتور معتز، نورتني، اتفضل استريح معتز بارتباك محاولا مداريته؛،، اهلا بحضرتك يادكتور شريف، انا سعيد جدا اني اتعرفت علي حضرتك، اتفضل ده CV بتاعي عشان حضرتك تتطلع عليه، وتتطمن ياخذه منه، ويرتدي نظارته الطبيه ويطلع ما بداخله وبكل دقه، ثم ينزع نظارته، ويشبك ايديه ببعضها، وينظر له قائلا،،،، - عظيم جدا CV مشرف للغايه ومشجع جدا، وانا سعيد اننا هنتعاون مع بعض، والعياده من اللحظه دي امانه في رقابتك، وانا هبقي اتابع معاك الحالات من وقت للتاني، وهنكون دايما علي اتصال مع بعض معتز بفرحه، يرد قائلا،، - انا بجد مش عارف اشكر حضرتك ازاي يادكتور، وشرف ليا اني اشتغل تحت اشرافك واتعلم منك، ويارب يقدرني واكون عند حسن ظن حضرتك، وجميلك ده يارب اقدر اوفيه في يوم من الايام شريف ينظر له ويقول بنبره هادئه،،، - الشرف ليا انا يا معتز، وانت هتقدملي خدمه، وزي ما هتفدني هتستفاد، مفيش جمالك ابدا، احنا هنتعاون مع بعض، وربنا يوفقك، ودي الملفات الخاصه بالمرضي، وده كل التسجيلات، ممكن تاخد الملفات معاك لكن التسجيلات افضل انك تسمعها هنا، عشان تتطلع عليها وتعرف حكايه كل حاله بالتفصيل، اتفضل معتز ياخذ منه الملفات ويضعها بداخل شنطه صغيره كانت بحوذته، ثم يردد،،، - باذن الله تعالى هسهر عليهم النهاردة واكتب تقرير مفصل لكل حاله علي حدي، واجبهم لحضرتك بكره شريف ينظر له بنظرة اعجاب، ثم يقول له،،، - تمام ولو ملحقتش بكره، مفيش مشكله عشان متتعبش، معاك يومين، لحد ما تخلص معتز بنظرة تحدي واصرار يقول،،، - ان شاء الله هكون موجود قبل الموعد المحدد، عشان نبدا شغل، تسمحلي بالانصراف شريف ينظر له، ويقول،،، - بسرعه كده انت ملحقتش تشرب اي حاجه معتز ينهض ويستعد للانصراف ثم يقول،،، - معلش نخليها مرة تانيه، فرصة سعيدة واتشرف بمعرفه حضرتك، مع السلامه شريف مصافحه، ويقول،،، - الشرف ليا، مع السلامه وينصرف معتز وبداخله فرحه، وحماس، نشاط غير طبيعي، ويشعر بالامل يسري بداخله، فقد تم فتح طاقة من النور لتنور حياته، وتزيد من دخله، ليلبي متطلبات زوجته الحسناء التي يعشقها، وتحدي الجميع ليفوز بها، فتوجه الي منزله مسرعا ليبلغ زوجته بما حدث معه، فوجدها في انتظاره بابتسامه وسالته متلهفه.. - هاااه طمني يا ميزو عملت ايه؟ ياحبيبي قابلته، طب وافق انك تشاغل معاه، طب هيد*ك كام، ومواعيد الشغل ايه، انت ساكت ليه ماترد عليا معتز رافع احد حاجبيه، ثم ينظر لها مرددا،،، - طب افصلي شويه عشان اعرف ارد عليكي نانسي تنظر له نظرة قلق ثم تقول،،، - طب انا سكت اهو، رد عليا بقي معتز بهدوء، يجلس علي الاريكه ثم يقول،،، - بصي ياستي، تعالي اقعدي جنبي وانا هحكيلك كل حاجة، من اول ما دخلت لحد ما جيت قدامك ويقص لها كل ما حدث في مقابلته مع د شريف، وعن ما شعر به من فرحه لاعجابه به، فتقطع حديثة مردده،،، - يعني اتفقتوا علي كل حاجه، ومتكلمتوش علي اهم حاجه يامعتز معتز متسائلا،،، - حاجه ايه دي المهمه اوي؟ نانسي تنظر له متسائله،،، - يعني هيديلك كام، ولا هيمشي اجرك ازاي، بالشهر ولا تقاسموا الارباح ولا اية بالظبط؟ معتز بضجر من حديثها المادي، ينظر لها بغضب ثم يقول،،، - انتي كل حاجه عندك الفلوس كده، في حاجات يانانسي قيمتها بتكون افضل من الفلوس، اعجاب، وتقدير الدكتور ليا ده عندي يساوي ملايين نانسي تنظر له وتقول بحده،،،، - لا كل حاجة بالفلوس يادكتور، الناس بتعملك قيمه لما يكون معاك فلوس، ونظرتهم بتتغير للانسان بمجرد بس ما يشوفوه نازل من عربيه موديلها حديث، وممكن يكون سوري يعني جاهل ومعهوش شهاده جامعيه زي حضرتك، وان كان عندك تقدير الدكتور ليك يساوي ملاييين، اوك مختلفناش خلي التقدير ليك، واديني انا ياسيدي الملايين دي اللي مش عجباك، عجباني انا، اتشطر انت بس وجبهالي معتز ينظر لها بشئمزاز، ثم يرد عليها مرددا،،، - انتي كل اللي يهمك الفلوس وبس، بجد انا تعبت وزهقت من طريقتك دي، كل ما اقول انك اتعدلتي شويه، ترجعي الف خطوه لورا، ليه كده يانانسي، هو حبي ليكي ميساويش اي حاجة، انا تعبت طول عمري عشان افوز بحبك واتجوزك، اشتغلت وحفرت في الصخر عشان اسعدك واحاول اعيشك في المستوي اللي عايزاه، بس انتي عمرك ما رضيتي ابدا باللي ربنا قسمه لينا، دايما بتبصي للي في ايد غيرك، كم مرة اقولك خلينا عايشين على اد حالنا، تقوليلي لا، انا عايزة وعايزة وعايزة، عمرك ما بتشبعي ابدا، عمرك ما بتفكري فيا، انا عايز ايه، بحلم بأيه، حتي فكره اننا نجيب طفل يملي حياتنا بهجه رافضاها، وحرماني من نعمه الابوة، انا خلاص مش قادر بجد اتحمل انانيتك وطمعك اكتر من كده نانسي تنظر له بضيق وغضب، ثم ترد قائله،،، - ياااه للدرجه دي انت شايل مني ومعبي اوي كده، وساكت ليه كل ده، مسبتنيش ليه مادام مش مستحملني يادكتور، وتعالي هنا عيال ايه اللي عايزني اجبهم، ممكن تفهمني، هتصرف عليهم منين، هي خلفه العيال كده بالساهل، الطفل بينزل من هنا ويبقي لازم تكون محضر فلوس اد كده، لبس، وعلاج، وبامبرز، وكل سنه يكبر وهمه بيزيد، وحضانه، ومدارس ودروس، هم ما يتلم، انت مش قاده، ولا انا قاده، لا لا انسي خالص الفكره دي، لما تكون ادها تبقي نقبل عليها معتز بسخريه؛ وانا مش عايز منك عيال يانانسي، لانك ببساطه مش هتكوني ام حنينه عليهم، وهظلمهم لو كنتي امهم، وينظر لها بغضب،ويتركها ويترك المنزل تاركا خلفه الباب بكل عنف، وهي تهتف مناديه باسمه وهو لا يعيرها اي اهتمام،،، فيدلف اسفل متماشيا بمفرده ولا يعرف الي اين ذاهبا، فقد قادته قدماه الي امام النيل، فهو يريد ان يهرب من كل شيئا من طمعها وطريقتها التي تحرق دمه، واسلوبها المادي الحقير، فكل شيء تقيسه بالماده، فليس لديها اي مشاعر للحب، وتقدر العلاقه الانسانيه بين الاشخاص، فسال نفسه، كيف كان اعمي، لكل هذه الصفات التي لا تحتمل، كيف لم يلاحظها ايام عشقه لها، وفي فتره خطوبتهم، هل كان لهذه الدرجه الحب والعشق اعماه، كيف اغمض عينيه علي رؤية كل هذه الصفات والتي اوضحتها له والدته رحمه الله عليها، حين قالت له انها ليست مناسبه لك، وهو اصر علي اتمام هذه الزيجه، وها هو الآن يتحسر علي حاله وقلبه الذي اعطاه لمن لا تقدره، وفاق حين راي مشهد بكي حين راه.... فقد راي سيده تجدف بمجداف في مركب، وزوجها واقفا وبيده شبكه حتي يصطاد السمك، وهي تساعده وعلي وجها الرضا، نعم الرضا يضئ وجهها برغم فقرهم لكنهم سعداء بما قسمه الله لهم، وقتها علم انه اخطأ في حق نفسه اولا قبل اي احد غيره، كم تمني هذه النظره ان يراها في اعين زوجته، وان تشاركه الحياه، وان ترضي وتشعره بالسعاده، وفجأه هتف بصوت عالي قائلا،،، - خلاص كفايه بقي، لازم افوق من الوهم اللي عايش فيه ده، مستحيل يكون ده الحب ابدا، اللي كنت فيه ده انبهار بيها وبشخصيتها، حبيت امتلكها وعشت وهم سنين في الحب ده، انا لازم افوق لازم افهم ان الست الاصيله هي اللي تقف جنب جوزها وتشجعه، وتكون سند في ظهره ومتحسسهوش ابدا بانه ضعيف، لازم تقوي وتقف في وش الريح، وتكون هي القلب الحنين له، وتطبطب عليه وتهون عليه، مش ترهقه بطلباتها اللي فوق طاقته، هي دي الست يانانسي لكن انتي للاسف عروسه حلوه، د*كور، ومظهر اجتماعي شيك في اي مناسبه، لكن **ت بيت للاسف لا تمسي لها باي علاقة، انا عزمت ولازم انفذ اللي قررته، خلاص مش هضيع من عمري تاني، كفايه اللي ضاع ونرجع لنور التي استيقظت علي صوت منبها، فنهضت وارتدت ملابسها، وقامت بالاتصال به، فستيقظ واخذ حمامه وارتدي بدلته وكان في قمه الشياكه، وانتظر نور اسفل واذا بها تدلف اليه وكانت في قمه جمالها، فكانت ترتدي فستانا قرمزي منقوش من الص*ر ضيقا، ليبرز جمال جسدها ويحوطه شريط ستان اسود من الوسط ليعطيه شكلا رائعه جذابا وشعرها البني منسدلا علي ظهرها كالحرير، وحذاءا عاليا، فكانت اشبه بملكات الجمال، فاول ما رفع عينيه عليها نظر لها نظره طويله متأملا جمالها ليصيح هاتفا... - بسم الله ماشاء الله، ايه الجمال ده يانور، انتي زي القمر النهاردة، سحرتيني بجمالك نور احمرت وجنتيها من اثر حديثه، فنظرت له بنظرة حب وثقه مردده،،،، -النهاردة بس، انا طول عمري حلوة، دي اقل حاجه عندي ايهاب بمزاح يقول،، افهم من كده ان ده غرور نور بهمس تقول،،، ابدا دي ثقه ياحبيبي ايهاب مقترباََ منها ومحاوطا بيده حول خصرها، يردد قائلا،، - اممم ثقه مادام ثقه فانتي النهارده مسمحوحلك تعملي اي حاجه ويتفاجئوا بصوت غازي مردده،،، - هلا خي ايهاب، كيفكن، شو هذا القمر نزل لحد هون ايهاب ينظر له نظرة حاده، ثم يقول،،، - اهلا استاذ غازي، انسه نور مديرة اعمالي غازي ينظر لها نظرة اعجاب شديده، ثم يردد قائلا،، - هلا خيتي مرحبا فيكي، هلا بنتنا علي سهرياتنا ايهاب ينظر له بضيق، لنظراته لنور؛ يالا عشان منتاخرش، يالا نور ويستقلون السيارة وبعد مده يوصلون الي مقر الحفله، ليتقدم ويبدأ اول اغانيه ويهديها لنور فتكون نور في قمه سعادتها عند سماعها للاغنيه سحراني ليل ونهار.. اه مالهوي ومنها ايد في قلبي النار.. وعيوني عشقنها مقدرش اغيب عنها وازاي يعدي يوم عليها من غير ماعيني تشوف عنيها ازاي يعدي يوم ازاي يعدي يوم الحلوة يابا مغلباني.. ورموشها يابا مدوباني الرمش سلم سلام جرحني .. ماعرف شبكني ولا رماني وانا قلبي يعمل ايه لو عدي يوم عليه لو عدي يوم عليه وانا قلبي يعمل ايه لو عدي يوم عليه لو عدي يوم عليه من غير ما يشوف عنيها وازاي يعدي يوم عليها من غير ما عيني تشوف عنيها ازاي يعدي يوم ازاي يعدي يوم مقدرش اسبها ولو ثواني... النظره منها شكل تاني وانا قلبي يعمل ايه لو عدي يوم عليه لو عدي يوم عليه وانا قلبي يعمل ايه لو عدي يوم عليه من غير ما يشوف عنيها وازاي يعدي يوم عليها من غير ما عيني تشوف عنيها وازاي يعدي يوم وازاي يعدي يوم وينتهي من اداءه، وأدي اكثر من اغنيه اخري، في ظل تفاعل وتجاوب عالي من الجمهور اللبناني، وانتهي الوقت المحدد له، وحيا الجمهور، ثم انصرف ليتوجه الي من سحرته اليوم، فراي غازي يتقدم له وعلي وجه السعادة هاتفه... - شو هاد خي ايهاب، سهرياتنا كانت اكتير منيحه، تجنن، تسلميلي عيوناتك يا زلمه، حياك الله، يسلمي هاد الصوت المنيح ايهاب بنظرة شكر يرد مبتسم له ثم يقول،،، - متشكر جدا يا اخ غازي، هنتظرك بكره في نفس الموعد لاحياء حلف*نا، بعد اذنك هستاذن عشان عايز ارتاح، مع السلامه غازي ينظر له بحب ثم يقول،،، - كيفك يا خي، ما تبغي توصيلكن الي الهوتيل ايهاب ينظر له مرددا،،، - اشكرك احنا هنلف شويه بالسيارة وبعدين نروح غازي : شو علي كيفك تصطفل خي، ها العربيي ناطرها في خدمتكن ايهاب؛ تمام مع السلامه ويتركه وينصرف مصاحبا، من سحرته الليله،ويتوجهون الي السياره، فيامر السائق بان يذهب بهم الي مكان هادئ، وبعد مرور بعد الوقت، وصل الي مكان هادئا، فنظرت له وجهت له سؤالا - ممكن اعرف انت ليه كنت بتكلم غازي بالطريقة دي ايهاب ينظر لها وعلي وجه الضيق، ثم يقول،،، - طريقة اية؟ الراجل معندوش دم، من وقت ما شافك وهو هيكلك بعنيه، ويقوم بتقليده،،، شو القمر نزل لحد هون نور تضحك باعلي طبقات صوتها؛ هوبا انت مش معقول ايهاب ينظر لها ويقول بنظرة غيرة مردد،،، - هو ايه ده اللي مش معقول، وينظر لها ويقترب منها اكثر فاكثر، اني بغير عليكي، ومستحملتش راجل يبص ليكي نظرة اعجاب، انتي عارفه انا نفسي في ايه من ساعة ما شوفتك نازله قدامي نور غير متملكه اعصابها، حاولت ان تتمسك لكنها باءت بالفشل، فرددت بنبره هامسه تكاد لا تسمع،،، - نفسك في ايه؟ ايهاب بحب وعشق يقول،،، - نفسي اضمك لحضني واخبيكي عن عيون البشر، وعيني بس اللي تشوفك، نور نور بهيام؛ نعم ايهاب مقتربا منها ويهمس لها مرددا بحب،،،، - انا بحبك... بحبك اوووي، ومش قادر علي بعدك ثانيه، مش عايزك تغيبي عن عيوني ابدا.... بحبك ازاي... وامتي حصل مش عارف، بس كل اللي اعرفه اني فعلا مش قادر علي بعادك نور تبتلع ريقها بصعوبه، ويتصاعد انفاسها تكاد ان تصل دقات قلبها اليه ، ثم تنظر في مقلتيه مردده،،،، - ارحمني يا ايهاب انا حاسه ان قلبي هيقف، من الفرحه، كفايه مفاجأت، اغنيتك النهاردة اسرتي، وخلتني طايرة في عنان السحاب، كتير عليا اوووي كل ده، اااانا اااانا ايهاب بشوق يقول،،، - انتي ايه بس.... انتي جننتيني بحبك، بقيت انام واصحي علي صوتك نور تهمس له وتقول،،، - انت الحب... انت العشق... انت لعنه الحب اللي صابتني، ومش عايزة اشفي منها ابدا... كلمه حب قليله عليك... قليله توصف الشوق والعشق اللي في قلبي تجاهك، انت عمري كله يا ايهاب وهنا تقدم منها واخذها في حضنه وضمها بشده، وتجاوبت معه، في لحظه عشق وسمعته يهمس لها بصوت ضعيف، وهو ينظر الي شفتاها، اسف مش قادر يانور سامحيني في اللي هعمله، واذا به التهمها في قبله عنيفه يبث فيها مدي حبه وعشقه لها، واذا به بعد مده يبتعد قليلا حين شعر لرغبتها في التنفس، ثم شعر باحتياجه الشديد ليتذوق شهدها مرة اخري، فغاص مره اخري لكنها كانت اهدي حين احس بتجاوبها معه، في عده قبلات متتاليه، ثم ابعدها وامسك يديه ووضعها علي وجنتيها بكل حنان وردد بكل حب كلامته العذبه لها،، - بحبك بحبك يا اول حب نبض له قلبي، وامسك بيديها ووضعها علي قلبه وهتف لها،،، - نور قلبي اهو بين ايد*كي، سلمتهولك، حافظي عليه يانور نور تنظر له غير مصدقه كم الحب الذي يتحدث به، فتمسك شنطه يديها لتخرج منه ميداليه، صنعتها من اجله، فقد وصنعت خصيصا لها، عباره عن شكل قلب من الماسه وبداخله صورته، فقدمته له.. - وده قلب نور يا إيهاب، خد قلبي وحافظ عليه، وطول ما قلبي بين ايد*ك هعرف انك محافظ عليه. ايهاب ينظر له باعجاب، ثم يقول،،، - الله يانور شكله تحفه، فعلا بس انا هحطه جوه قلبي، مش في ايدي، لانك انتي جوه جوه قلبي نور بحب وعشق تقول،،، -حبيبي ياهوبا، ربنا يباركلي فيك يارب ايهاب مقبلا جبهتها في حنو ثم يقول،،، - ويخليكي ليا ياعمري، ياعوض ربنا ليا، يالا بينا نروح عشان ترتاح لحسن انا موت من التعب نور بقلق تقول،، - سلامتك ياقلبي من التعب، يالا بينا ياحبيبي ويستقلون السيارة متجهيين الي الهوتيل، ثم يصعدون الي غرفتهم، وفي قلب كل واحد منهم حب، لو وزع علي العالم لكفي وفاض " باك" هادي ينظر لها غير مصدقا لما سمعه، ثم يقول،،، - يااااه يا نور، بقي بعد كل الحب ده كله، معقول في حاجه تهزة، وتضيعه نور ببكاء شديد تقول،،، للاسف في يادكتور، لانه كان مبني علي الهوا، هش من غير اساس قوي، يقف امام الريح، زي بالظبط ما بتنبي بيت من الرمل، فلو شويه ميه جت عليه هدته وكأنه ما كان هادي محاولا تهدئتها،،، - اهدي يانور، انتوا كده خلصتوا الرحله نور تنظر له مجففه دموعها، ثم ترد في حزن وتقول،،، - لا عدت الايام التانيه بدون اي جديد، مفيش غير في يوم خرجنا واتفسحنا، ونزلنا البلد واشترينا هدايا كتير، لكن في يوم قبل سفرنا، واحنا كنا بره بنتغدي في مطعم، جه مكالمه لايهاب فسبني واستأذن مني بحجة انه مش سامع كويس الصوت بسبب الشبكه هادي متسائلا بفضول،،، -وكانت من مين المكالمه دي؟ وايه محتواها؟ نور.....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD