الفصل الثالث عشر

3701 Words
يتركها هادي ليتوجه إلى مكتب نسمه، ليطلب إذن أجازة عارضه لمعتز ، ويجدها تجلس علي مكتبها تتابع عملها، فتجده امامها، فتبتسم له برقة ثم تحادثه،،، - فينك يا دكتور مش بتسأل ليه عليا، من اخر مرة، كده لحقت تنساني "قالتها وهي تمثل الزعل" هادي ينظر لها وعلي وجه ابتسامه، ثم يقول ،،،، - وانا اقدر استغني يانسمتي، بس والله مشغول، وتايه، ومصدع مش قادر، حتي مكملتش جلسه علاج نور، لان دماغي هتفرقع نسمه بلهفه بقلق عليه تقول،،، - الف سلامه عليه، ليه كده، انت شكلك منمتش كويس هادي ممسكا راسه بيده، وينظر لها بتعب ثم يردد قائلا،،، - فعلا معتز كان عندي في وقت متأخر وعنده مشكله كده، وسهرنا مع بعض نسمه تنظر لها وعلي وجهها الضيق، ثم ترد عليه مردده،،،، - ااه عشان كده متصلتش بيا، طب النهاردة معاد تسليم غرفة النوم، ولا هتتصل تاجلها هادي يرد بهدوء شديد،،، - لا ابدا، المعرض هيجي وهو هناك، وهياخدوا الغرفه القديمه ويفرشوا الجديده، وانتي تبقي تيجى ياقلبي وتفرشيها وتحطي كل حاجتك، وتنوريها نسمه بخجل، وابتسامه ترد،،، - ان شاءالله، هقول لبابا ونحدد معاد، عشان نتفق مع عربيه تشيل كل حاجتي للشقه هادي ينظر لها بحب ويقول،،،، - يانسمتي انا مش عايز حاجه، حتي شنطة هدومك مش عايزها، انا اجبلك كل حاجه نسمه تنهض من جلستها وتقترب منه وتجلس امامه ثم ترد قائله،،، - ياحبيبي ربنا يخليك ليا، بس انا مش هشتري حاجه، حاجتي كلها موجوده، ماما مجهزاني من زمان، وهتزعل لو ماخدتش حاجتي، مش كفايه اننا مش هنجيب اي عفش، وانت **مت اللي تجيب غرفة النوم كمان هادي ينظر لها ويقول بجديه،،، - اولا ده واجبي، والاسلام كفل العريس يجهز منزله، ما دام انا مقتدر ايه المشكله، وكمان ياقلبي احنا محتاجين تنقي حضرتك شبكتك ولا انتي نسيتي، ولسه عايزين نجيب فستان الفرح نسمه تنظر له بحب وتقول،،، -حاضر نخلص بس الاول من توضيب غرفه النوم وحاجاتي، وبعدين تشوف موضوع الفستان والشبكه هادي يبتسم لها، ثم ينهض ويقدم لها،، - اوك ياحبي، اتفضلي، ده اذن اجازة لمده يومين لمعتز، والتاني طلب اذن ليا، اقدميه لدكتور منير نسمه تاخذ الطلب وتقول،،، - حاضر، تبقي طمني عليك، ولما تخلص بلغني هادي؛ تمام، اشوفك علي خير وينصرف ويتوجه الي منزله، ليجد معتز جالسا حزينا، شاردا في ذكرياته فالقي عليه التحيه وسأله،،، - ايه يابني مالك شايل طاجن ستك ليه كده؟ معتز بنبره حزينة يرد،،،، - اهلا ياهادي، جيت امتي، محستش بيك خالص هادي يقترب منه ويجلس بجواره علي الاريكه، ثم يقول،،، - وهتحس بيا ازاي وانت سرحان كده، احنا مش قولنا خلاص صفحه وطويناها من حياتنا معتز بتنهيده يقول،، - ايوة قولنا، لكن التنفيذ صعب، ذكرياتي معاها مرت كلها امام عيني كاني عشتها تاني، لكن المرة دي للاسف شايفها اوضح، الغمامه اتشالت من علي عيني، حسيت اد ايه كنت مغفل وانا بحبها، وبلوم نفسي ازاي مكتشفتش كل ده من بدري، وفضلت لحد دلوقتي هادي بنظرة حزن عليه يقول،،، - لان كل حاجه ولها معاد، وربنا رايد التوقيت ده لهدف، يمكن عشان يعوضك خيرا منها مثلا، انت فوق كده، وركز هتعمل ايه دلوقتى معتز بحده يقول،،، - نخلص بس موضوع المعرض وهنزل اروح عند مأذون واطلقها فعليا وابعتلها ورقتها علي عنوان اهلها هادي يربت علي كتفه ويقول بجديه،،،، - ده الكلام الصح، وانا هكون معاك، ومش هسيبك هتروح تحضر شنطه هدومك وتيجي معايا هنا معتز ينظر له باحراج ثم يرد،،، - شكرا ياحبيبي، بس مش هينفع انت بتحضر عشان تتجوز ومفروض نسمه تيجي عشان تفرش، فوجودي مش هيبقي مطلوب هادي باصرار؛ بقولك ايه انا قولت كلمه ومش هعدها مش هسيبك، يعني مش هسيبك، علي الاقل لحد ما تقرر هتعمل ايه في الشقه، هتخليها ولا تبعها ولا هتتصرف تعمل ايه؟ معتز ي**ت قليلا ثم يقول،،، - انا بصراحه هعرضها للبيع مش عايز افضل فيها، عشان مفتكرش اي ذكرى ليها فيها هادي ينظر له ويقول،،، - تمام وانا عارف سمسار هناخده معانا، ويشوفها ويتمنها ليك بسعر كويس معتز بنظرة حزن يردد،،، - احسن حاجه انا كرهت اي حاجه تربطني بيها والله، وحتي لو هخسر مش مهم، ارجع في شقه والدتي لحد ربنا ما يكرمني واجيب غيرها هادي بنظرة رضا يقول،،، - اللي فيه الخير يقدمه ربنا، الباب بيخبط هروح اشوف مين لحسن يكونوا المعرض ويدلف ليفتح الباب واذا بعمال المعرض، يستاذنوا بالدخول، ليأخذون الغرفه النوم ويقومون باستبدالها بالجديده، وبعد مضي اكثر من ساعتين، ينتهي العمال، ويمضون في هدوء، فيستند هادي مسند راسه علي الاريكة، ممسكا راسه هاتفا،، - اااه اخيرا خلصوا انا دماغي مش قادر، وحياتك ادخل شوفلي اي مسكن، لحسن مش قادر، واطلبلنا اي حاجه ناكل، انا من الصبح ماكلتش معتز ينهض ويتوجه لينقذ طلبه، ثم يقول،،، - حاضر، ثواني هجبلك من الصيدليه جوه، بس بعض المسكن تعالي ننزل ناكل اي حاحه تحت هادي ينظر له وينهض من مجلسه ثم يقول،،، - برغم اني مش قادر بس تعالي ننزل، حتي نشوف موضوعك بالمرة ويتوجهون الي مطعم لتناول الغداء، ثم بعد ذلك توجهوا الي الماذون، وتم طلاق نانسي رسميا، ثم توجهوا الي شقته فكانت هناك مفاجأه صدمتهم هادي بذهول ينظر حوله لكل اركان الشقه ثم يقول،،، ايه ده؟ انت اتسرقت ولا ايه؟ معتز بحسرة ينظر اليه ويرد قائلا،،، لا طبعا مش ممكن هو الحرامي هي**ق حتي الملايات والمفارش هادي متعجبا،،، - امال ايه! الشقه علي البلاط يا ابني، ايه الهدوء اللي انت فيه ده معتز ينظر حوله ثم يقول،،، - ولا هدوء ولا حاجه، ده حاجه متوقعه، ست نانسي اكيد اتصلت بأهلها، وطبعا جابوا عربيات واخدوا كل العفش، مش انا المغفل ماضي علي العفش اللي انا جايبه من شقايا وتعبي، حسبي الله ونعم الوكيل فيهم، بس هقول ايه منهم لله، يشبعوا بيه هادي بحزن وآسي،،، - معلش يامعتز، الحمدلله ان ربنا خلصك من العيله دي علي خير، والله انت اللي **بان، مش هما معتز بنظرة حزن، وبنبره رضا يقول،،، - الحمد لله، انا راضي بقضاء ربنا، وحاسس ان عوضه قريب، بس انا محتاج فعلا السمسار عشان يبعهالي او استبدلها بشقه تانيه هادي ينظر له ويض*ب بيده علي جبهته ثم يقول،،، - اااخ احنا بس نسينا نكلمه، بكره هتصل بيه ويجي يشوفها، ادخل لم هدومك عشان نروح معتز يضحك بسخريه ثم يردد،،، - والله كتر خيرها، جمعتهم اهم في شنطه ومطمعتش فيهم واخذ شنطة ملابسه، وخرج من شقته بكل حزن وآسي لما وصل اليه طمع البشر، وتوجه الي منزل صديقه، ليلمم ما تبقي منه، ويحاول استعادة ثقته بنفسه مرة اخري تنتهي نسمه من عملها، وتنصرف في موعد الانصراف، وتتوجه الي منزلها، وتطرق الباب، لتفتح لها والدها فتلقي عليه التحيه،، - مساء الخير يابابا سليم ببتسامه يرد،،، - مساء النور ياحببتي، وشك مبسوط خير نسمه بفرحه ترد،،، - خير ياقلبي، النهاردة غرفه النوم هتوصل، والعمال هيفرش*ها، مش هيبقي ناقص غير ان حاجتي تروح ونحدد معاد لكتب الكتاب والفرح سليم بسعادة يقول،،، - مب**ك حببتي، هبقي اتصل بهادي ويجي نحدد معاد معاه نسمة تجلس علي مقعدها وترتاح ثم تقول،،، - هو عدي عليا النهاردة وكان مش عايزني اجيب حاجه خالص، بس انا رفضت سليم بضيق يرد،، - ايوة طبعا، امال حاجتك اللي عامله زحمه في البيت دي هتروح فين اميرة تأتي علي صوتها من المطبخ فتحدثها،، حمدلله على سلامتك يانسومه نسمه ببتسامه ترد،،، - الله يسلمك يا حبيبتي اميرة تنظر لها وتقول،،، - انا سامعه ابوكي بيقول حاجتك وزحمه، هو في ايه؟ نسمه تنظر الي والدتها موضحه ،،،، - اصل هادي مكنش عايزني اجيب حاجتي، بيقول الشقه مش محتاجه حاجه اميرة بغضب تقول،، - لا طبعا هو ده ينفع، لازم افرش حاجتك، وافرح بيكي، ده انا مجهزاكي جهاز مفيش زيه، وانت ياسليم لازم تكلم اختك ليلي انت مقولتلهاش خالص، واكيد هتزعل منك سليم ينظر لها ويقول،،،، - ااه انا نسيت خالص، هادي فاجئنا ولبس الدبل وملحقتش اقولها، هكلمها بعد الغداء، ويارب متزعلش مني، بس هتحجج انها مش هنا ولسه هتيجي من اسكندريه، والعريس كان مستعجل اميرة ت**ت لحظات وتقول،،، - فكرة برضو، حتي لو مقدرتش تيجي في الفرش، تبعت جنه اهي تقف جنب نسمه، وتساعدها في الفرش سليم؛ ان شاء الله، عقبال ماانتي تحضري الاكل هقوم اكلمها، لحسن انسي تاني سليم يقوم بالاتصال باخته ليلي التي تزوجت واستقلت حياتها في مدينة الاسكندريه، وانجبت ابنتها جنه، وابنها مصطفى المتزوج، ويعيش معها بنفس المنزل في الشقه المجاوره،، ف*نتبه للهاتف وترد،،، - الووو ازيك ياسليم ياخويا عامل ايه؟ وازي نسمه واميرة سليم بنبرة رضا يقول،،، - الحمدالله بخير يا اختي، كلنا كويسين، وبيسلموا عليكي، انا كنت بتصل عشان افرحك بخبر هيسعدك ليلي بفرحه تقول،،،، - خير يا خويا، ربنا يسعدك دايما يارب، ويفرحك بنسمه سليم بنبره فرحه يقول،،، - هو ده ياستي الخبر، في عريس ابن حلال دكتور نفسي في المستشفي اللي بتشتغل فيها، اعجب بيها وجه اتقدم، ولبس الدبل من يومين ليلي بزعل،،، - مب**ك الف مبرووك، ولسه فاكر تقولي دلوقتي وتبلغني يا سليم، ده انا عمتها وافرحلها من قلبي سليم بنبره اعتذار يقول،،، - والنبي ما تزعلي مني، انا اتفاجئت بيه طلع خاتم ودبله واستأذني ولبسهم، الراجل هادي واسمه هادي ابن حلال وطيب اوي، وجاهز من كله شقته الله اكبر مفهاش عيب، بس بنتي اصرت تغير غرفه النوم متكلمش ووافق، وجت النهاردة ونصبوها، كله حصل في يومين وحياتك، حتي هو مستعجل وعايز يفرشها عشان نحدد معاد لكتب الكتاب والجواز بسرعه، فقولت اقولك عشان تلحقي تيجي، وتفرشي حاجتها وتفرحي معها ليلي بنبره حب وفرحه تقول،،، - ربنا يسعدها ويكرمها، ويتمم لها علي خير، انا هبعتلك جنه عشان تقف جنبها بكره، ولما تحددوا معاد كتب الكتاب هظبط الدنيا هنا واجي سليم بحب يقول،،، - تبقي لسه زعلانه وواخده على خاطرك، والنبي ما تزعلي مني ليلي بحب تقول،،، - لا ياخويا مش زعلانه، انا بس عشان المشوار، وصحتي مش قادرة اروح واجي، فخليني علي الفرح علي طول، وجنه هتبقي معاها لحد الفرح سليم؛ خلاص يا اختي، لكن كان نفسي تكوني موجوده، بس اللي تشوفيه، وعقبال ما تفرح بجنه يارب ليلي بنبره تمني تقول،،، - يارب ياسليم، ادعلها لحسن دي كل ما يتقدم عريس ترفضه، لما جننتني والله سليم؛ كل شيء قسمه ونصيب، ده نسمه اهو في يوم وليله كل حاجه تمت بسرعه، نصيبها متشال وهيجي لحد عندها ليلي برضا تقول،،،، - ونعم بالله، عندك حق، الف مب**ك وسلملي علي نسمه واميرة، هبقي اتصل بيها مرة تانيه سليم؛ مع الف سلامه يا اختي ويغلق معها الهاتف ويتوجه، اليهم ويقص عليهم ما تم في حواره مع اخته فهتفت نسمه قائله،، - بصراحه احنا غلطنا عشان مقولناش، بس عذرنا ان كل حاجه جت بسرعه، ولسه بقي لما جنة تيجي، مش هترحمني، بس كويس انها هتيجي عشان تفرش معايا، دي وحشاني اووي،، ثواني يابابا انا سامعه موبيلي بيرن هروح اشوف مين واجي - الووو جنة بزعل ولوم تقول،،، - ايوة ياجبانه، يا ندله، كده يهون عليكي بنت عمتك تخبي عليا انا ياجزمه نسمه بنبره هدوء ترد،،، -جنة حببتي، اية الرقم ده جديد، وحشااني والله جنه بنبره زعل، وضيق ترد،،، - اه جديد، كده برضو تخبي عليا احلي خبر يانسمه، يابنت انا افرحك من قلبي نسمه ترد ب**وف عليها،، - والله الموضوع كله جه بسرعه، وهادي جاهز، فمستجعل اوي جنه ت**ت لحظات ثم تقول،،، لا اوعي يكون هو هادي ده اللي حكتيلي عليه زمان، اخيرا ابو الهول نطق نسمه بفرحه تقول،،، - اه هو، وطي صوتك هتفضحيني، لما تيجي هحكيلك كل حاجة، بس متتأخريش بكرة بالكتير تيجي عشان حاجتي اوديها الشقه افرشها جنه بسعاده ترد،،، - من النجمه هركب واكون عندك ياقلبي، والف مبرووك ياحبي، سلام اشوفك بكره نسمه تضحك وتقول،،، - سلام يامجنونه، ربنا يكون في عون اللي هياخدك، ربنا هيبليه بمصيبه جنة بزعل،،، - اخس عليكي ده انا حتي كيوت، واسم علي مسمي جنة وبلسم كده نسمه بضحك،،، - طبعا انتي هتقوليلي، باي وتتوجه الي اسرتها لتناول الغداء وتبلغهم بوصول جنه غدا، لتساعدها في فرش شقتها وينتهي يوم ابطالنا، سعداء علي احدهم، وقاسي علي البعض، لكن في النهاية لابد ان تأتي الشمس لتنور الدنيا بضياءها علي الجميع،، فينهض هادي في همه ونشاط، مقبلا علي عمله بكل حب، فتوجه الي المشفي، ليلتقي بمريضته التي جعلته اسير لحكايتها، فتوجه اليها طالبا الدخول،، - ممكن ادخل، ولا مش مسموح وهتعاقبيني عشان امبارح نور بضحكه مشرقه تقول،،، - اتفضل طبعا يادكتور، ازاي تقول كده، انا مقدرش ابدا اعاقب حضرتك، انت ازيك النهاردة هادي يتقدم منها ويجلس بجانبها علي كرسيه،،، - انا الحمدلله تمام وبخير ومستعد اسمعك ياستي للصبح، وكل حاجه جاهزة معايا، تحبي نبدأ من فين نور بنظره جديه، تقول،،، - من اول ما وصلنا سهرتنا، ولسه هنقعد لمحت عادل اللي كلمتك عنه قبل كده، وكانت معاه موديل ايهاب صور معاها اغنيه، وكان في شائعات كتير اوي بتحاول ترددها عشان تقرب منه وتشتهر علي حسابه، لاقتها فجأه بتقرب مننا، وتسلم بكل جرئه وبتبوس ايهاب وتقوله،،، " فلاش باك" هايدي تنظر له نظرة جريئه وبدلع تقول،،، - مش معقول ايهاب منورنا هنا في المحل، ازيك ياقلبي "وتطبع قبله علي وجنتيه" فينك بقالي كتير مش بشوفك، وحشتني اووي، سوري جيت مرة واحده، بس مقدرتش مسلمش علي هوبا، ازيك يافارس عامل إيه؟ فارس بضجر وغيظ: بخير اهلا نور تنظر لها نظره غضب ثم تقول،،، - اهلا انسه هايدي، اولا اسمه استاذ ايهاب مش هوبا، ثانيا مش سلمتي بعد اذنك بقي عشان ميصحش كده، تقتحمي عقدتنا بالطريقة دي هايدي بغضب وحده؛ ايهاب يرضيك كده، انت هتسكتلها ايهاب ينظر لها ويقول،،، - معلش ياهايدي، نور مغلطتش، امشي دلوقتي وبعدين نتكلم هايدي بتوعد لنور؛ ماشي يا ايهاب، براحتك، عند اذنك ايهاب ينظر لنور نظرة لوم ثم يقول،، - ليه كده يانور، ده مش من طبعك ت**في اي حد كده نور بعصبية، وبحده ترد عليه مردده،،، - اي حد يا ايهاب، الا دي، اي حد ايهاب يلمس يدها مقبلها بحب،،،، - خلاص اهدي، اهي مشيت وراحت لحالها، مش هنكد علي بعض بقي، افردي وشك، عشان خاطري ابتسمي نور تنظر له وتبتسم له بحب، ثم تقول،،، - حاضر عشان خاطرك بس، بس عارف لو شوفتك بتكلمها انت حر ايهاب يضحك من طريقتها،،، - والله مجنونه وجننتيني معاكي وفي أثناء حديثهم، يسمعون مغني السهرة يقدم ايهاب ويطلب منه ان يغني اغنيه، ليمتع بها الساهرين، فيتقدم ايهاب وينهض، ثم يهمس لها مرددا،، - بهديلك الاغنيه دي ياعمري ويقف علي الاستيدج ويبدع اغنيه رومانسيه بكل حب، ونظره مشبث بها، كان كلامتها كتبت لها خصوصاََ لها، ثم يدد قائلا،، انت ومش حد تاني ف عنيك فرحه زمانى لو غبت حبيبي بس ثوانى مابعرفش اعمل ايه جوايا حنين باقيلك لو اطول ف عنيا اشيلك الدنيا بتحلي لما بجيلك ودا اللي بحس بيه انا ليه وانا ف حضنك بتخ*ف دا بايه يتسمي ويتوصف روحي بتنساني وشوق يملاني واروح لبعيد انا ليه وانا ف حضنك بتخ*ف دا بايه يتسمي ويتوصف بقي للدرجادي هوانا مش عادي وكدا بيزيد انت ومش حد تاني ف عنيك فرحه زمانى لو غبت حبيبي بس ثوانى مابعرفش اعمل ايه جوايا حنين باقيلك لو اطول ف عنيا اشيلك الدنيا بتحلي لما بجيلك ودا اللي بحس بيه بيني وبينك حكايه مالهاش ابدا نهاية قرب عايزك تملي معايا يلي شاغلني بيك من بين الناس بحالها لعنيك انا قلبي قالها ولاخر عمري هفضل اقولها مابرتحش الا ليك انا ليه وانا ف حضنك بتخ*ف .. دا بايه يتسمي ويتوصف .. روحي بتنساني وشوق يملاني واروح لبعيد انا ليه وانا ف حضنك بتخ*ف .. دا بايه يتسمي ويتوصف .. بقي للدرجادي هوانا مش عادي وكدا بيزيد انت ومش حد تاني ف عنيك فرحه زمانى لو غبت حبيبي بس ثوانى مابعرفش اعمل ايه جوايا حنين باقيلك لو اطول ف عنيا اشيلك الدنيا بتحلي لما بجيلك ودا اللي بحس بيه ثم ينتهي منها فينادي نور ويقدمها للجمهور الساهرين، ويعلن عنها انها اكتشافه، ويطلب منها ان تغني اغنيه، فتخجل جدا ويظهر عليها التوتر، فيمسك يديها ليبث داخلها الطمأنينه والثقه، ثم تمسك الميكرفون وتبدع اغنيه وعينيها متعلقه به مردده،، واثناء غناءها همس عادل للنادل في اذنيه بشيئا ما، فوافق الاخر في خضوع لتلبيه اوامره وانتهت نور والجميع يصفقون لها، معجبين باداءها الرائع للأغنيه، فقد ادتها بكل حب ظاهر وواضح للجميع، ومن بين الساهرين التقطوا لهم الصور، ثم حيتهم وتوجهوا الي طاولتهم ليكملوا سهرتهم فارس يتقدم اليهم ويقول بنظرة اعجاب،،، - الله يانور، صوتك حلو اووي، غنيتي الاغنيه باحساس عالي ايهاب ينظر له ويقول بحماس شديد،،، - مش قولتلك يافارس، نور هت**ر الدنيا والاغنيه الدويتو هتنجح بإذن الله نور تضحك عليهم وتقول،،، - خليكوا كده انفخوا فيا لحد ما افرقع ايهاب ينظر لها ببتسامه، ثم يقول،،، - اتنفخي زي ما انتي عايزة بس اوعي تفرقعي فيا ياقلبي نور تنظر له بحب، ثم تقول،،، - هو انا اقدر برضو، انا مش عارفه ارد جمايلك دي ازاي ايهاب يرد بزعل مرددا،،، - اوعي تقولي كده، مفيش بينا جمايل، واذا كان علي الجمايل فانا مديون ليكي بكتير اوي نور بتعجب؛ مديون ليا انا! ايهاب بتأكيد يقول،،، - ايوة طبعا، يكفي اني محستش بطعم الدنيا غير لما دخلتي حياتي، ونورتيها يانوري فارس ينظر له ويقول،،، - ياعم ارحمني بقي شويه، راعي ان في سنجل قاعد معاك، وانت مقضيها حب وتسبيل من الصبح علي الاستيدج وهنا، مش كده يابني، خاف تاخد عين ايهاب ينظر له ويضحك ثم يقول،،، - تصدق احنا لو هناخد عين هتكون منك انت فارس يمثل الزعل ويردد قائلا،، - انا برضو، ماشي ياهوبا، انا بقي عايز اكل اطلبلنا ام الاكل انا جعان ايهاب ينظر له ويتأفف منه ثم يوجه نظره لها ويقول،،، - حاضر ياعم الجعان، تحبي تاكلي ايه يانوري؟ نور تنظر في مقلتيه ثم تقول،، - اي حاجه، اختارلي انت المرة دي، هاكل علي ذوقك ويطلبون الطعام وبعد مضي بعض الوقت، تسمع نور هاتفها بترد فتتفاجأ بوالدها يحدثها بغضب مرددا،، - نور انتي فين دلوقتي نور متعجبه من نبرته، ثم ترد عليه مردده،،، - بابا ازيك، مالك حصل حاجه؟ زين لنبره غضب يقول،،، - قولتلك انت فين؟ نور ويبدو علي وجهها علامات القلق والتوتر،،، -انا سهرانه مع إيهاب وفارس، مش قولتلك قبل امشي، صديقه عازمنا زين بضيق يرد،،، - وهي السهرة دي فيها غني مسخرة يا بنت زين نور بنبره ضيق وزغل ترد،،، - انت بتقول ايه؟ مسخرة ايه يابابا، انت عارفني كويس زين بحده وصوت مرتفع يقول،،، - تخلصي وتجيلي فورا، متتأخريش عليا هستناكي ويغلق في وجهها الخط بدون انتظار رد، فتتعجب جدا لتصرفه، فهذه اول مرة اباها يحدثها بهذه الطريقه،، فتمسك الفون وتنظر له متردده،، - غريبه بابا اول مرة يزعق معايا كده، عايزني اخلص وارحله ايهاب بنظره قلق يقول،،، - طب مقلكيش عايزك ليه؟ نور بتوتر وارتباك،، - بيقول كلام مفهمتهوش، اغاني ومسخرة، وكلام غريب ايهاب وسرح وهو ينظر امامه وقد ايقن اللعبه؛ انا دلوقتي اعتقد فهمت كده ايه اللي حصل نور مسائله،،، طب فهمني ايه اللي حصل؟ ايهاب ينظر لها ويقول بهدوء،،، - لما نروح لوالدك هتأكد، نخلص بس الاكل ونروح علي طول ويتناولون الطعام وال**ت يسود الموقف، وبالها مشغول من هذه المكالمه، حتي انتهوا، وانصرفوا فورا الي منزل والد نور عادل ببتسامه انتصار يردد،،، - اوووبا الخطه ماشيه حلو اووي، اكيد ابوها كلمها لما الصور والتسجيلات وصلته هايدي بسعاده،،،، - اكيد، انت مش شايفهم ماشيين بسرعه ازاي، انت طلع سحرك باتع ياعادل عادل بنظرة شر يقول،،،، - ولسه كمان لما تنفذي اللي اتفقنا عليه بكره، هتولع اكتر واكتر هايدي تنظر له وعلي وجهها علامات القلق تردد قائله،،، - لما نشوف ربنا يسترها، اااه لو اتحقق اللي في بالي ياعادل هتكون خدمتني خدمه العمر عادل يقترب منها ويهمس لها مرددا،،، - امشي انتي بس ورايا، ونفذي كل اللي بقولك عليه وهت**بي الشهد ويصلون بعد مضي حوالي نصف ساعه الي منزلها وتطرق الباب، ليفتح لها زين وعلي وجه علامات الغضب الشديد فيردد لها بكل غضب وهياج،، - اتفضلي ياهانم ادخلي نور بدهشه وتعجب من اسلوب والدها، ف*نظر له مردده،،،، - فيه ايه بس يابابا حصل لمعاملتك دي، اول مرة تكلمني بالاسلوب ده، "ثم توجه نظرها لايهاب الواقف علي باب الشقه منتظر الدخول" اتفضل يا ايهاب تدخل زين ينظر لها بضيق ثم يقول،،،، - وكمان جيباه معاكي، خايفه مني ولا عشان يحميكي يانور تدخل الام متحدثه لتهدئة الاجواء،، - اهلا وسهلا يا إيهاب يابني اتفضل نورت البيت، ادخل واقف ليه كده، انت غريب ايهاب بهدوء، ينظر الي والدها ثم يقول،،،، - مش هدخل غير لما يأذن عمي زين بالدخول زين محاولا ان يمتص غضبه، فينظر له مرددا،،، - اتفضل يا ايهاب ادخل انت وضيفك، اهلا بيك ويدخل ويجلس علي الاريكة، ثم يساله في بهدوء،، - ممكن افهم حضرتك ليه مضايق كده، وايه اللي مزعلك بالطريقه دي؟ زين بحده يمسك الفون، ويفتح له الفيديو المرسل له وهي تغني وتتمايل معه وهو ممسك بيديها، ونظرات العشق بينهم،، ثم يهتف له قائلا،،، - لما بنتي اللي تعبت في تربيتها تقف وتغني بالطريقه دي، ازعل ولا مزعلش، لما تلاقي بكره كل المجلات بتجيب سيرتها، ويقولوا المطربه المغموره التي وقعت في هيام ايهاب، ونظرات العشق والهيام بينهم، يبقي عايزني اعمل ايه،، لما اكون طول عمري مش عايزها تدخل الوسط الغنائي برغم اني عارف ان صوتها جميل، وفي اصوات اقل منها كتير ومشهورين، بس خايف عليها منه، ومن غدره وشائعاته، كل ده وتقولي انا غضبان ليه ايهاب محاوله امتصاص غضبه بكل دهاء، وذكاء مردد قائلا،،، - حضرتك معاك جدا في كل كلمه بتقولها، بس غلطان في حاجه واحدة بس زين : ايه هي؟ ايهاب ينظر له ويقول بهدوء،،، - ان نور شخصيتها قويه، والكل بيعمل حساب لها في التعامل، وهي بالفعل دخلت الوسط الفني، ونجحت فيه جدا وعملت اسم ناجح في ادارة اعمال المطربين، فأيه المانع انها تجرب تدخل من باب الغناء، حرام تدفن صوتها، انا اللي اصريت انها تغني النهاردة عشان الساهرين في المحل يسمعوا صوتها، ولاقت اقبال رهيب، وبالفعل بعد اذنك بكره في ديوتو هتغني معايا، كلامته جميله ورقيقه جدا، سبها تجرب، وانا معاها في ظهرها ومش هسمح لاي حد يجيب سيرتها بكلمه، وان كان علي الصحف فهي طول عمرها بتكتب وتالف وانا كنت متفق مع نور اني اجي واتقدم رسمي بس هي اللي اجلت الموضوع لحد ما نسجل الاغنيه ونصورها، ونطمن علي نزول الالبوم ونعلن رسميا ارتباطنا ي**ت زين قليلا يفكر، في حديثه فتهتف له نور،، - والنبي يابابا وافق، عشان خاطرى، حتي اني اسجل الاغنيه دي بس مع ايهاب، ولو فشلت مش هغني تاني حتي بيني وبين نفسي، سبني اجرب وحياتي عندك سميه تنظر الي زوجها مردده،، - خلاص بقي يا زين، الكل بيتحايل عليك وبيراضيك، وانت عارف كويس اخلاق بنتك، سبها تجرب يمكن تنجح في الغناء اكتر من اللي بتشتغل فيه، انت عارف نور ميتخافش عليها ابدا زين باستسلام، يقول،،، -خلاص اللي تشوفوه، هقول ايه مادام كلكم عليا كده، مش هعرف اهرب منكم نور تركض مسرعه اليه وتحضنه، ثم تقول،،، - حبيبي يا زيزو ربنا يخليك ليا يارب، وميحرمنيش منك ابدا زين يبتسم لها ويقول،،، - ايوة يابكاشة، كولي بعقلي حلاوة، ثم يوجه حديثه لزوجته، ايه يا ام نور مش هنشرب حاجه ولا ايه؟ سميه تنظر له باحراج ثم تقول،،، - ياخبر حالا، تحب تشرب عصير ولا قهوة يا ايهاب و حضرتك تحب ايه؟ ايهاب ينظر لها مبتسما، ثم يقول،،، - ملوش لزوم، الوقت اتاخر ولازم نروح زين معترضاََ،، - لا يمكن ابدا انت بخيل ولا ايه ايهاب ببتسامه يرد،،، - خلاص خليها عصير، وانت يافارس فارس؛ تمام عصير مش عايز اتعب حضرتك سميه ترد وعلي وجهها ابتسامه،،، - ولا تعب ولا حاجة ثواني ويكون جاهز وتدخل سمية لتجهز العصير، ثم بعد مضي عشر دقائق، توجهت اليهم وتناولون العصير في **ت، ثم قطعه ايهاب مرددا،، - تصبحوا علي خير، هنستأذن احنا بقي، خليكي يانور مع بابا النهاردة، وتعالي بكره عشان نروح نسجل الاغنيه في الاستديو، هنتظرك متتاخريش عليا نور تنظر له بحب وتقول،، - يعني مش عايزني معاك في حاجة ايهاب يرد في حنو قائلا،، - انا مستغناش عنك ابدا بس عشان تقعدي معاهم شويه، سلام عليكم نور تسلم عليه وتقول،،، - اتصل عليا لما توصل ايهاب بحب يقول،،،، - حاضر، سلام وينصرف ليتوجه الي منزله ثم يتركه فارس ليتوجه الي منزله بعد رفضه لمحاولاته ان يمكث معه، ثم امسك هاتفه ليرن علي مجنونته،،
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD