الفصل السادس عشر

1897 Words
حممزة بهدوء : حبيبة قومي استحمي كدة و فوقي نظرت له حبيبة بتوهان و دموعها تتساقط بغزارة علي وجنتيها حمزة و جذبها لاحضانه : حبيبة انتي طول عمرك قوية ماتضعفيش دلوقتي ليه تضعفي فين حبيبة القوية طب ايه مش هتاكلي شوكولاتة و تطلعي عين اللي جابوني طب مش هتنرفزييني حبيبة بوجع و دموع : انا تعبت من كتر ما ببقي قوية زهقت نفسي احس اني مش تعبانة نفسي احس اني مش لوحدي حتي و كلهم معايا بحس اني لوحدي هو انا مش من حقي افرح طول عمري لوحدي انا مش بلوم مراد لخوفه عليا انا بلومه انه ماوجهش عارفة انه مكانش عايز يخسرني زي ماما و بابا بس هو زي ما حماني هو اذاني انا مش بعرف اتعامل حياتي كلها كانت تدريبات و ض*ب نار و حاجات ياما تفتكر كدة انا خلصت حقي لأ بالع** ده لسة اللي جاي جحيم انت عندك حق مينفعش اضعف لازم ابقي اقوي ارجع حبيبة بتاعة زمان و هنتقم بس مهما حصل ناري مش هتطفي بالع** هتزيد و انا متأكدة بس كدة كدة هتزيد يبقا تزيد و انا اخدة حقي حمزة : حبيبة الانتقام مش حل هتستفادي ايه زي ماقولتي نارك مش هتطفي لا هتزيد حبيبة و خرجت من احضانه بعدما ادركت وضعها و قالت بجمود : عندك حق انت اديت النصيحة و المفروض اعمل بيها انا هدخل اخد شاور و الاكيد اني هخرج حبيبة بتاعة زمان و ذهبت حبيبة باتجاه الحمام و نظر لها هو بتوجس خائف من القادم ثم خرج من الغرفة و وجد احمد و عمر و مهاب ينتظروه بالخارج احمد : انا مكنتش متخيل ان حبيبة ممكن تعمل كدة و ليه اصلا عمر : الحالة اللي كانت فيها بجد صعبة مهاب: ايه اللي حصل خلاها كدة حمزة :بجد مش قادر اتكلم فحاجة بس محدش يتكلم معاها فاللي حصل او يسألها و اتأكدوا ان اللي جاي دمار و بعد كدة مش هنسيبها عشان متعملش حاجة نندم عليها كلنا اماء له الجميع ب**ت و بعد نصف ساعة خرجت حبيبة اتجهت ناحية ماكينة القهوة ب**ت و صنعت القهوة ثم اخذت شوكولاتة و جلست علي كرسيها ب**ت و شرود و احترموا جميعا **تها و بعد ان انتهت حبيبة بجمود : المهمة بكرة احمد باستغراب : بكرة ازاي حبيبة : الكاميرات خلصت و الاجهزة تحت تحكمي و قبل مايكتشفوا موته عمر: انتي هتيجي معانا حبيبة :ليه عشان المنوم مجابش مفعول نظر الجميع لبعضهم بتوتر احمد : احم حبيبة احنا مكنش قصدنا بس كنا خايفين عليكي حبيبة : لا مانا عارفة بس اتاكدوا بعد كدة ان مفيش حد واقف فالاوضة اللي جنبكوا اللي بابها مفتوح يمكن حد يسمعكوا حمزة : تمامحبيبة انتي اللي معاككي طريقة دخول المكان ممكن نعد كدة بهدوء و نوف هنعمل ايه حبيبة : تمام هعمل النسكافيه حد يشرب اماء لها الجميع و اعدت حبيبة النسكافيه حبيبة : المكان اللي احنا عايزين نوصله نقدر ندخله من تحت البحر حمزة : ازاي حبيبة : طبعا ادربنا فشرم هننزل المية و في تحت فتحات نقدر ندخل منها بعد مانقطع الحديد الموجود تحت و هن*دخل و هنفتح جزء من الارض و بعدين نطلع انتو معاكوا الشفرات و بعد كدة هنطلع بنفس الطريقة و لا اكن في حاجة احمد : بس كدة حبيبة برفعة حاجب :و انا عمري عملت حاجة من وراكوا عمر : انتي دانتي نسمة حبيبة بابتسامة صفراء : اديه قالكوا حمزة : بس كدة ماينفعش حبيبة : ليه حمزة : افرضي اتكشفنا فين Plan B حبيبة بغرور و ثقة : بس انا خطتي مبتفشلش حمزة : و الله انا مبشتغلش غير كدة انتي اللي جاية معانا مش الع** حبيبة : ماشي مش هيضر فحاجة و ايه هي بقا حمزة : ممكن نعمل سلسلة متفجرات لو اتكشفنا بزرار واحد المكان كله اتفجر حبيبة : براحتك عمر : طب هنعمل ايه دلوقتي حمزة : هنعد نظبط الدنيا حبيبة : هما خمس مباني حمزة : يبقا خمس متفجرات صغيرة جدا اماء له الجميع و عملوا عليها طوال الليل الساعة الثالثة فجرا حبيبة : اللا ننام ثلاث اعات كدة قبل مانروح مهاب: هو احنا هنروح نبيع لبن ليه بدري كدة ماتخلوها عالعصر حتي ده وقت غدا نظرت له حبيبة بحنق : احسن وقت ده عشان محدش يحس بينا احمد : حبيبة عندها حق عمر : تصبحوا علي خير الجميع : و انت من اهله مهاب: ربنا يوفقنا اشباب احمد : يارب في السابعة صباحا حبيبة بحماس و فرح داخلي : جاهزين عمر : تمام احمد : ان شاء الله مهاب : عيب عليكي حمزة : اه ايه ده حبيبة باستغراب : ايه حمزة : انتي مش لابسة الو**ي ليه حبيبة : و البسه ليه حمزة : افرضي دخلنا فاشتباك حبيبة : ماندخل فيها ايه يعني حمزة : انتي انية اوي حبيبة : نعم حمزة : انتي مفكرتيش لو بعد الشر حصلك حاجة مراد باشا هيحصله ايه حبيبة بلا مبالاة مصطنعة: هيزعل شوية و بعد كدة يكمل حياته الحياة مبتقفش علي حد يعني حمزة بعصبية : انتي غ*ية انتي ازاي كدة حبيبة : مانا طول عمري عايشة بعيد عن مراد مبيشفنيش علطول يعني مرة مرتين فالشهر عادي مش هتفرق بعني حمزة : انا مش مصدقك طب و انا حبيبة : انت ايه شان الخناق يعني سامحني يا عم و احمد ربك خلاص مش هنرفزك تاني و يالا بقا عشان ابتديت ازهق نظر لها الجميع بصدمة و غضب حمزة : يالا حبيبة : العمر واحد و الرب واحد يا حمزة و متفكرش كتير و ياعم لو حصلي حاجة قول لمراد اني ارتحت و قوله اني بحبه و ميوقفش حياته عليا خلصانة ذهبت و تركتهم و صل الجميع المكان و ارتدوا ملابس الغوص و نزلوا المياه استطاعوا دخول المكان حبيبة: الحمد لله حمزة : احمد و مهاب و عمر معاكوا الشفرات خدوا المعلومات و نكون انا و حبيبة زرعنا المتفجرات معانا ربع ساعة بس كلوا يظبط Timer اللي معاه اماء له الجميع خرج حبيبة و حمزة بحذر و اشارت حبيبة لحمزة ب**ت لثلاث مباني و اماء لها و هو يشيعها بنظرات القلق و اتجهت حبيبة للمبنيين الاخرين عند حمزة زرع جميع القنابل و حمزة من السماعة الموجودة باذن الفريق كله : انا خلصت انتنو عملتوا ايه احمد : و احنا تمام عمر : حبيبة عملتي ايه حبيبة بهدوء :اخرجوا حمزة : و انتي ايه حبيبة بهدوء حاد : انا قولت اخرجوا و خلعت السماعة من اذنها و قامت بفصلها حمزة : الو حبيبة حبيبة مهاب :جماعة هي ناوية علي ايه احمد : اكيد فصلت السماعة عمر: هنعمكل ايه يا جماعة حمزة : اخرجوا و انا هروحلها احمد : انت بتستهبل حمزة : عايزني اعمل ايه اسيبها عمر :حمزة اهدي هنلاقي حل المشكلة فاضل دقيقتين و نص حمزة : مش عارف مش عارف علي الناحية الاخري زرعت حبيبة القنابل و اتجهت بحذر الي مكان ال**ندر بتوعد حبيبة بانتصار و توعد بعدما دخلت لال**ندر و اغلقت الباب بحذر : اووه ال**ندر اخيرا ال**ندر : انتي مين و بتعملي ايه هنا حبيبة : ايه ده معرف*نيش صح مانا المفروض ميتة بس تصدق عندك حق مراد برضه مش سهل ال**ندر و هو يحاول الهجوم عليها و هي تتفادداه بسهوله : مراد مين حبيبة بصدمة مصطنعة : نسيت مراد الالفي ده انت حتي موتت ابنه و مرات ابنه و حفيدته ها فاكر و الا افكرك اكتر ال**ندر بصدمة : انتي عايشة ازاي حبيبة و هي تلكمه : ما انت برضه مش اد مراد الالفي و لا نسله حتي بس معلش انا هعلمك ال**ندر و هو يمسح الدماء من فمه : و انتي فاكرة انك هتقدري عليا و لو قدرتي هتخرجي من هنا حية تبقي بتحلمي حبيبة : متفرقش بس المهم اني حاجزالك تزكرة سفر لفوق فوق اوي كمان كفاية رغي بقا و هجمت عليه حبيبة بشراسة و ظلوا يتقاتلان و ض*ب ال**بدر حبيبة لكمة ادت لنزيف في انفها و انشقاق شفتيها و لكنها لم تكترث و ظلت تض*به بغل و قهرة و وجع علي الناحية اللاخري نشبت حرب بين رجال ال**ندر و الفهود السوداء و اصيب حمزة في زراعه و لكنه رغم هذا اكمل حمزة عن طريق السماعات : كملوا عقبال مادور علي حبيبة احمد : تمام و انا هحمي ضهرك وصل حمزة و احمد الي غرفة و سعوا صوت ت**ير بها و قررو الدخول و دخلوا وجدوا الصراع علي اشده بين ال**ندر و حبيبة و لكن حبيبة هي الغالبة حمزة : حبيبة كفاية يالا هنموت حبيبة : و انا قولتلكم امشوا احمد : حبيبة يالا بسرعة نظرت حبيبة لال**ندر الذي ملاته الجروح و ال**ور و مسكت رقبته و لفتها فتهشمت و نظرت له بانتصار و خرجت معهم و خرج الجميع وسط ض*ب النار فضغط حمزة علي زر فانجرت المباني واحدة تلو الاخري و تنظر حبيبة للمكان بابتسامة لم يفهموا معناها و مر امامها شريط حياتها و فاقت علي صوت احمد احمد : حبيبة يالا الطيارة حمزة بينزف جامد حبيبة بخوف : تمام و ركبوا الطائرة الهيليكويتر حبيبة : احمد خد الاحداثيات ديه و سوق انت عقبال ماعمله الاسعافات الاولية احمد : تمام حبيبة و هي تحاول ايقاف النزيف : فرغلي اتصل بالدكتور بسرعة و قوله ييجي و حضر المكان و انا جاية بالحالة مهاب : مين فرغلي احنا معانا حد فالمهمة حبيبة : مهاب انا بجد مش فايقة حمزة بوهن : في ايه اهدي ده فكتفي يعني حبيبة بحدة: ينفع تسكت انا مش قولت تمشوا يبقا تمشوا حمزة : اه و نسيب سيادتك حبيبة و انت مالك يا جدع دا انت غريب اوي وصلوا الي الجزيرة و هبط احمد بالطائرة و نزلوا و وجدوا طبيبة و معه ممرضتان حبيبة : ازيك محمد محمد (الطبيب) : الحمد لله حبيبة : يارب ديما كل حاجة متجهزة جوة محمد : عارف فرغلي قالي يالا بس بسرعة حبيبة : تمام خدوه يالا اماء لها الممرضتان احمد باستغراب : احنا فين ايه الجزيرة دي اخرجت حبيبة مسدسها و وجهته الي احمد و نظر لها الجميع بصدمة عمر : حبيبة انتي بتعملي ايه مهاب : اغزي الشيطان يا حبيبة حبيبة: الاحداثيات دي تتمحي من ذاكرتك يا احمد و الكلام ليكو كلكم المكان دي اكنكم مشفتوهمش قبل كدة عشان متزعلش من بعض و افلتت المسدس و أعطته لأحمد الذي ينظر لها بصدمة لا تقل عن صدمة عمر و مهاب تركتهم حبيبة ببرود و اتجهت للفيلا و عندما تركتهم تن*دوا بارتياح أحمد : و الله دي مجنونة مهاب بهمس : بس يا عم احسن تكون بتسمعنا عمر : على رأيك تعالوا ندخل و دخلوا للفيلا و انبهروا بروعة ت**يمها فكانت رائعة حبيبة من خلفهم : منورين مهاب : سلاما قولا من رب رحيم انتي بتطلعي منين حبيبة برفعة حاجب : يعني ايه بطلع منين دانا يدوبك غيرت و كانت ترتدي  حبيبة : هروح اشوف محمد عمل ايه و جاية محدش يخرج برة عمر : البت دي اكيد عندها انفصام فالشخصية عمر : او ممكن تطلع رئيسة الع***ة فالاخر أحمد : ابو تقل دمك تعالوا نعد مش قادر أقف و اتجهوا ليجلسوا : تشربوا ايه و كان هذا صوت أميرة التي جاءت لهم بأوامر من حبيبة مهاب : و الله العظيم ما ينفع كدة انا خلاص قطعت الخلف من الخضة عمر :معلش يا بني أحمد : انا شوفت حضرتك قبل كدة أميرة بابتسامة حنونة : ايوة انا الدادة بتاعة حبيبة كنت موجودة لما كنتوا عند مراد باشا عمر : اه افتكرت حضرتك اهلا و سهلا أميرة : اهلا بيك اعملوا ايه تشربوه مهاب : ياسلام لو لمون يروق دمنا كدة أميرة : من عنيا حبيبة : اعمليلي قهوة يا دادة أميرة : طب ما اعملك عصير بدا الزفت القهوة دي حبيبة : ميرو حبيبة قلبي يا روحي عشان خاطري عايزة قهوة دماغي هتنفجر أميرة بتنهيدة : حاضر اللي يريحك أحمد : حمزة عامل ايه دلوقتي حبيبة : الحمد لله هو بس عشان نزف ياما لكن مفيش حاجة تقلق اطلعوا الجنب الغربي هتلاقوا اوض و هتلاقوا هدوم ريحوا شوية عشان ترتاحوا اماء لها الجميع بارهاق واضح حبيبة بشرود لنفسها : خلاص كل حاجة قربت ترجع لاصلها ياتري ايه اللي هيحصل و كدة خلاص الانتقام خلصت و الصفحة اتقفلت و لا لسة القدر مخبي حاجة تانية دمتم في حفظ الله By Habeba Elsyd
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD