الحلقة ٢

1157 Words
قال الطبيب : جالها ،انهيار عصبي حاد ،وهى أساسا كانت تعانى من حالة اكتئاب .. كان محمد متاثر وقال: طيب اتصرف اعمل حاجة ربط الطبيب على كتفه وقال: هي بتفوق لمدة دقيقة تنادى علي اسم  روان، وترجع يغمى عليها مرة أخرى ويستحسن تنتقل  إلى مصحة نفسي حضرتك زوجها أعتقد من لهفتك نفى محمد بخجل وقال: لا انا محقق في قضية اختفاء بنتها قال الطبيب : عشان كدة الانهيار العصبي ،وكمان يوجد علي جسدها كدمات كثيره من أثر ض*ب قديم وجديد انصدم محمد وقال  : بتقول ايه انت متأكد اكد  الطبيب وقال : أكيد  التقارير كلها معاك يتركه محمد ويذهب وهو غاضب يقترب يزيد من الدكتور وقال تمام شكرا يا دكتور احنا هنتصل ب اهلها وهنعرف يعملوا أيه وترك الطبيب وذهب خلف محمد كان محمد يشرب سجائر وهو مضايق اقترب يزيد منه وقال  : مالك يا محمد مش أول قضيه تمسكها، عشان التوتر اللي أنت فيه تن*د محمدبندم وقال : انا السبب في كل اللي وصلت ليه  فرح، فرح  اللي ضحكتها كان اجمل ما فيها دي فرح اللي كانت زي نجوم السينما ربط يزيد على كتفه وقال: كل واحد بياخد نصيبه من الحياة صرخ محمد وقال : انا كنت نصيبها وحبها ،لكن الله يسامحها اللي كانت السبب منه لله سالها يزيد وقال : تقصد نجوى اهدى ومينفعش تتهور  دلوقتي دى  مرات أخوك صرخ محمد وقال  : وياريت قدرت تصون اخى    دي شيطانة ، ومكفهاش خسرت اخوىا ،رجعت  طلعت ليا من يومين عندى على شقة بقميص نومها شهق يزيد وقال : يا خبر وعملت ايه رد محمد وقال: طردتها طبعا، سالها يزيد وقال: علشان كدة اتنقلت من  البيت واتصلت بي وطلبت احجز ليك شقة ايجار رد محمد وقال اه هرجع ل فرح  بعد اذنك ويترك يزيد ويرجع إلي فرح، ويمسك ايديها فرح  يا قلبي. مش تقلقي  هرجع ليكي بنتك ،وهترجعي في حضنى سامحيني يا فرح …….. وفي مكان آخر في بيت في رو**ي من النظام القديم ذو المساحة الكبيرة في الدور الرابع تحديدا وينفتح الباب ندخل إلي الشقة في الامام غرفة انتريه ،وعلي اليمين ريسشين كبير  ثم فرانده وفي اليسار نطلع درجتين من السلالم ،نري سفرة كبيرة ثم ممر طويل ويوجد غرفتين يسار وغرفتين علي اليمن ثم حمام كبير ومطبخ .. نرى شاب عنده  15 سنه  ،يجلس في البانيو، وهو حزين ويرى امامه اصعب مشهد حدث من يومين في سواد اليل المعتم كانت  نجوى تفتح الدولاب  و تناولت  علاج ، وبعد قليل تظهر بشخصية مختلفة وتلبس  بقميص نوم، لونه موف وعليه روب اسود ، ثم تفتح بابا غرفة نومها ، وكان زوجها في مناوبة عمل كعاده ، ثم تتحسس في الظلام، ثم تأخذ مفتاح ،وتخرج من الباب وتطلع علي الدور اللي فوقها الدور الخامس شقة المقدم محمد ترن الجرس يراها خالد وهى خارجه ينادى عليها  ولم تستمع له ماما رايحة فين يفتح الباب بعد 10 دقائق  بعد ما يعثر علي مفتاح يفتح محمد وهو عارى الجسد من فوق، ويرتدي سروال من تحت يرى محمد نجوى صرخ محمد فى وجهه وقال : عايزة ايه يا نجوى  كانت نجوى شخصية مختلفة وقالت : عايزاك يا محمد أرجوك جسمى نار شهق محمد وقال: اتلمي يا نجوى واتقي الله تقترب نجوى منه وقالت : بقولك محتاجك  انت مش بتفهم، وتحسس علي جسده بيدها ، كان محمد يضعف لحظة ،ثم فاق ويزيح ايديها  من علي جسده وقال اى الا حصلك  يا نجوى فوقي انتى عندك ولد عريس، وعندك بنتين فوقي بقي انتي مش صغيرة .. صرخت نجوى وقالت: انا عندى 35 سنه، فاهم يعنى ايه، يعنى  محتاجة للحضن الى الحنان كلمة حب بفضل ابكى واتلوى علي فرشتى، وأخوك في سابع نوم او في نبطيشه انصدم محمد من كلامها وقال: انتى سافله عيب عليكي ،وقلت بل**نك اخوك صرخت نجوى وقالت  : والله ومن 9 سنين مش كان أخوك، لما قضينا احلي ليلة مع بعض ... صرخ محمد وقال  : غلطة عمرى وخسرت حب عمرى، اخرجى يا نجوى انزلي عند أولادك وأنا هنتقل من هنا ،عشان انتى مش ناوى تجيبها لبر، واتمنى في يوم أخويا يسامحني ولكن هو اللي دخل شيطانة ما بينا  ويزقها ويغلق الباب في وجهها تصرخ نجوى وقالت: كده يا محمد ماشي هتخسر صدقنى بكى محمد بدموع وهو فى الداخل  : انا خسرت حبيبتي بسببك من زمان  وضع محمد يده على وجه وبدا  يبكى وينهار ويركع علي الأرض  : انتى فين يا فرح سبتينى ليه، محتاج ليكي ٩ سنين مش اقدر انساك اوى اقدر اكون قريب منك  بعيده ليه عنى  وصدقت انى ممكن اخونك  نزلت نجوى وهي مش في وعها وكانها متنوم   ترجع إلي غرفتها وترمى نفسها على السرير  وتبكى، الله يسامحك يا ابويا أنت اللي عملت فيا كدة .... كان خالد فى حالة استنكر ما حدث ضغط محمد علي زر التليفون واتصل يزيد عايز شقة ايجار فورا بكرة انقل العفش عليها كان يزيد نايمة ومسك الهاتف وقال الو وهو بيتاوب ويضع يده علي فمه ماشي إن شاء الله وبعد لحظات  يستوعب نعم بتقول أيه صرخ محمد وقال  : زى ما سمعت يا يزيد ارجوك شعر يزيد بدموع محمد : طيب اهدى و افهمينى  ليه كان محمد لا يستطيع الكلام وقال : بكرة احكى،لكن ارجوك   الصبح بدرى ألقى  سيارة نقل كبيرة تنقل العفش إلي اى شقة اجار اندهش يزيد وقال : تسيب شقة ملك عشان تروح أيجار انت مجنون مازل محمد بضيق وقال : ياريت عملتها من زمان ويغلق الهاتف ……… فى نفس الوقت كان طارق يخطط  : نفذ اللي بقولك عليه سال المجهول وقال: أنت مجنون حتى يخطط يخ*ف بنته  ازى صرخ طارق يا ابنى افهم : البنت مش بنتى طلعت بنت زوجها القديمة  شهق المجهول وقال: نعم يعنى ضحكت عليك تحدث طارق بشر وقال: مش وقته عايز راجل موثوق فيه، لازم أضغط علي والد فرح ينقل الوصية ب اسمى انا وبعد كدة هطلق  فرح سال المجهول وقال : يعني  حتطلب فدية منهم فكر طارق وقال: بكرة هشوف ولو الضغط منفعش  نعمل كدة ابتسم المجهول : تمام انا اعرف واحد ،متخصص في دا ، بيعمل خطة جهنمية، ومفيش شرطى قدر يوصل ليه .. ابتسم طارق بشر وقال :  تمام فى انتظارك …… باااااك في المكان الغريب تخرج السيدة من عند روان بعد ما نامت من كثرة البكاء وقالت : البنت دي جيبتها من فين ،البنت هتموت متعلقه ب أمها اوى، ومش هديت من وقت ما فاقت بتبكى لحد ما نامت من التعب رد رجل شكله غريبة من رجل العصابات وقال : سيبيها تعيط بكره هتعود صرخت فيه وقالت  : انا مش  فاهمة حاجة  ،مش المفروض محجوزة البنت لحد ما أبوها  ينقل الوصية من اسم الحفيدة، إلي اسم الزوج ... كان ينفخ الرجل السيجار وقال : دا المفروض، بس كنت منتظر  الرجل يرد عليا وأنا من الاساس مش ضامنه  عشان كدة البنت هاتفضل معانا ،وعرفت  أن  عندها ورث  كتير من جدها ،وزوج امها عاوز يضغط على جدها ،روحت فكرت نربيها احنا، ولم تكبر ينوبنا من الحب جانب يا عزيزة   ... ابتسمت عزيزة وقالت  : طيب الرجل أبوها ،مش  ممكن يخرب بيتنا لو وصل لينا يا عباس .. ابتسم عباس وقال: بقولك طلع زوج امها ،مش ابوها ،مش يعرف يوصل لي، لان ما  بين  وبينه وسط، وكدة كدة  احنا هنتنقل إلي الفيوم ،ونبلغ البنت أنها تاهت من أهلها ،واحنا في مكان بعيد، وكل يوم نضحك عليها ان احنا لسه   هندور عليهم لحد ما تكبر تن*دت عزيزة  وقالت : طيب هنروح فين في الفيوم ،والشغل الا تحت ايدنا والعيال دى  
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD