الفصل التاسع

1410 Words
،،،،،،وفي اوضه أمنة ،،،،سامر دخل اوضه أمنة فجاءة ومن غير استاذان وبعصبيه قال أمنة انتي قلتي ايه لخويا ابراهيم ،،،،،امنة ارتبكت وات**فت من دخول سامر اوضتها وبعصبيه وغضب قالتلو وانتا ايه الي جابك هنا اصلا ،،،،سامر بغضب قالها أمنة قلتي ايه ،،،،امنة بعند قالتلو الي قلته ميخصكش واتفضل اطلع يلا برا اوضتي ،،،،سامر بسخريه قالها لا والله امال يخص مين بقي وعموما أنا مش طالع من هنا غير لما تقوليلي قلتي ايه وليه هوا قالي اصرف نظر عن جوازنا ،،،،،،امنة بعصبيه قالتلو جواز ايه انتا صدقت نفسك ،،،،،،سامر قرب منها وبتحذير قالها ايوا صدقت نفسي واحسن ليكي تبطلي الهبل الي في دماغك دا وانك ممكن تخليهم يلغو الجواز ،،،،،،امنة رجعت لورا بخوف وقالتلو بارتباك انتا اكيد مجنون ،،،،،،سامر قرب منها اكتر وبابتسامه قالها كويس انك عرفتي اني مجنون وعشان كدا بقي احب اقلك خافي من جناني تماما ،،،،،،،امنة بعصبيه قالتلو انتا ،،،،،سامر قاطع أمنة وبهدوء قالها اه صحيح نسيت اقلك حازم بيقول انو خطب وفرحه اخر الاسبوع وانا بفكر فرحنا احنا كمان يبقي معاه ،،،،،،،وفي بيت والد محسن جد صبا ،،،،،والد محسن قال لجمال ابنه ها يجمال جهزت كل حاجه عشان ولاد اخوك ومراته ،،،،،،جمال بحدة قاله ايوا يا بوي جهزته بس لزمتها ايه مرات محسن تيجي مكنا رجعناها لاهلها او حطيناها في دار مسنين ،،،،،،والد محسن اتعصب وقاله انتا اتجننت يا جمال انتا عاوز للناس تقول عليا ايه ،،،،،،جمال باعتذار قاله اصل يبوي مش بالع أن الست دي الي فرقت بيني وبين اخويا زمان ترجع تعيش في بيته وخيره وهوا الي يموت ،،،،،،،والد محسن بهدوء قاله بقلك ايه يجمال يا ولدي انا ابوك وعارفك فبلاش تلف وتدور عليا ،،،،،،جمال ارتبك وقاله قصدك ايه بس يبوي ،،،،،والد محسن بهدوء قاله مقصديش يا ولدي جهز شقه اولاد اخوك ومراته عشان هنروح بكرا نجيبهم ،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،حازم بتوسل قاله ارجوك يابوي يرضيك ابنك يطلع عيل في كلامه ،،،،،،،ابراهيم بحدة قاله وانتا يا حازم ازاي تاخد قرار زي دا من غير ما ترجع لينا ازاي لا وكمان متلاقيش غير لما الراجل الي سرقنا ،،،،،،حازم بتصميم قاله يا بوي منا الي هتجوز مش حد تاني ولازم اختار الانسانه الي عاوز تتجوزها وبعدين يا بوي محسن مثبتش عليه أن هوا اختلس حاجه ،،،،،،ابراهيم بتساؤل قاله بس سامر بياكد أن هوا الي اختلس ،،،،،،،حازم بثقه قاله لا يبابا مش هوا ،،،،،،ابراهيم قاله امال مين ،،،،،حازم قاله مش مهم دلوقتي يبابا المهم انو انا اديت كلمه والمفروض نروح بكره نقابل اهلها ،،،،،ابراهيم بعد تفكير رد وقاله خلاص هكلم جدك وسامر ونشوف وخير باذن الله ،،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،،فريد قال لمامته بعصبيه ازاي يماما تسبيه باخدها معاه ،،،،،حنان بحزن قالتلو مقدرتش يبني عليه اعمل ايه بس ،،،،،فريد بقلق قالها طب وبعدين يماما هنعمل ايه طب كلمتيها اطمنتي عليها ،،،،،حنان قالتلو مش عارفه يبني هنعمل ايه بس احنا متعرفش حاجه عنهم وعن خصوصياتهم هوا بيقول انها مراته ،،،،،فريد ارتبك وقالها مراته ازاي يعني ،،،،،حنان قالتلو معرفش هوا قال كدا بس أمنة شكلها متعرفش حاجه ومش موافقه علي للموضوع ،،،،،فريد بتفكير قالها افتكري تكون هربت منهم عشان كدا ،،،،،حنان قالتلو برضو معرفش امنه مقلتليش اي حاجه غير انها معدش ينفع تعيش معاهم ،،،،،فريد قالها طب كلميها شوفي ايه الموضوع خلينا نلحق نتصرف قبل ما يغصبو عليها او يجبروها علي حاجه ،،،،،،،وفي البيت الكبير في اوضه أمنة ،،،،،امنة مسكت تليفونها وهيا بتعيط وردت علي حنان خالتها وقالتلها ايوا يا خالتو ازيك ،،،،،حنان بقلق قالتلها ازيك انتي يا أمنة عامله ايه يبنتي وايه اخبارك ،،،،،امنة بهدوء قالتلها انا كويسه يا خالتو الحمد لله ،،،،،حنان بتردد قالتلها امال ايه موضوع سامر دا يا أمنة هوا جوزك بجد يبنتي ،،،،،،امنة بعياط اكتر قالتلها كلهم بيقولو كدا يا خالتو بس انا استحاله اوافق علي حاجه زي دي ابدا انا لا يمكن اوافق اني اتمم جوازي علي سامر دا ،،،،،،حنان بسرعه قالتلها يعني انتي محتاجه ندخل معاكي نقف جنبك ،،،،،،امنة بامل قالتلها ياريت يا خالتو ياريت لو ينفع أنا حاسه اني لوحدي ماليش حد ،،،،،،وفي جامعه فريدة تاني يوم ،،،،،،فريدة اول ما دخلت الجامعه لقت اياد واقف قدامها فريدة ارتبكت اكتر وات**فت وقالتلو في حاجه يا دكتور ،،،،،،اياد ابتسم وقالها بقي ينفع كدا تقفلي السكه في وشي امبارح دي اخلاق دي ،،،،فريدة ات**فت اكتر وقالتلو بعد ازنك يا دكتور عندي محاضره هتاخر عليها ،،،،،اياد ابتسم اكتر وقالها هتتاخري عليها ازاي والدكتور نفسه الي هيشرح المحاضرة واقف معاكي اهو ،،،،،،فريدة ارتبكت وحست انها م**وفه جدا اكتر ما كانت وحست جسمها سقع ومش عارفه تتصرف وبقلق قالتلو بعد ازنك يا دكتور كدا ميصحش ،،،،،،اياد حس بقلق فريدة وخوفها من شكلهم قدام الطلبه وقالها بسرعه ماشي يا ست فريدة بس ياريت لما اتصل عليكي تردي احسن المره الجايه هتلاقي امي هيا الي جايه عندكم الست كتر خيرها نفسها تجوزني ،،،،،،فريدة بصدمه قالتلو هه ومشيت بسرعه من قدامه ب**وف ،،،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،،حنان قالت لفريد شكل يا فريد كل الي اتوقعتو طلع صح ،،،،،فريد بقلق قالها في ايه يماما حصل ايه أمنة كويسه ،،،،،،حنان بهدوء قالتلو والد أمنة جوزها زمان لسامر اخو ابراهيم جوز ايمان عشان يضمن انها عايشه في امان في بتهم مع وجود سامر وخبو علي امنه وانها لما تكبر يخيروها انها يا اما تكمل الجواز او يعتبر ملغي ،،،،،فريد بتفكير قالها هوا موضوع مربك واول مره اسمع بيه أن حد عمله بس فين المشكله لو فعلا هيا رفضاه ترفض تكمل الجواز ويفسخو العقد ،،،،،،حنان بهدوء قالتلو ولما يفسخو العقد وامنه متتحوزش سامر هتغيش فين ومع مين هما بيضغطو عليها عشان مالهاش حد ،،،،،فريد اتعصب وقالها مالهاش حد ازاي امال انا احنا نبقي ايه تيجي تعيش معانا هنا ،،،،،،حنان قالتلو باي صفه انها بنت اختي وخلاص طب وانتا وبسرعه حنان بصت لفريد وقالتلو بقلك ايه يا فريد ايه رايك تتجوز أمنة ،،،،،،،وفي بيت صبا ،،،،،،ابراهيم بص لجد صبا وقاله اتشرفنا يحاج ،،،،،،والد محسن جد صبا قاله الشرف لينا احنا يا حاج ابراهيم انا لما جمال ابني قالي أن صبا بنت محسن ابني مخطوبه لابنك حازم انا قلت ونعم النسب ،،،،،ابراهيم ابتسم وقاله ربنا يديم المعروف بينا يارب ،،،،،والد محسن بص لحازم وقاله بس يا ولدي جمال ابني قال أن فرحكم اخر الاسبوع ليه بسرعه كدا دا لسا محسن ولدي متوفي مبقالوش فتره ،،،،،،ابراهيم والد حازم ارتبك لكن حازم بسرعه وبهدوء رد وقاله مهو يحج مينفعش نفضل مخطوبين وافضل داخل خارج كدا بعد موت عمي محسن الله يرحمه وكمان عاوز اطمن علي صبا ولا ايه يا صبا ،،،،،صبا ارتبكت بس بسرعه افتكرت نيتها في الانتقام من حازم لموت ابوها وقالتلو هه اه طبعا طبعا ،،،،،ابراهيم بص لوالد محسن وقاله قولت ايه بقي يا حاج خير البرعاجله ،،،،،والد محسن قاله علي خيره الله ربنا يوفقهم ،،،،،جمال بص لابوه وقاله بس يا بوي الكلام دا قبل ما العريس يعرف ان صبا ليها اهل دلوقتي احنا موجودين تقعد في بيت جدها لحد لما يمر شويه علي وفاه اخوي محسن للناس كدا هتاكل وشنا ،،،،،والد محسن بص لجمال وسكت وبعد شويه قال مالوش لزوم التأجيل يا جمال ادام الواد والبت موافقين ومقتنعين ببعض بس يحاج ابراهيم صبا من النهاردة واحد يوم الفرح هتعيش عندي في بيتي وهتخرج عروسه من بيت جدها قولت ايه ،،،،،،ابراهيم ابتسم وقاله زي ما تشوف ياحاج الي تامر بيه ،،،،،،وفي البيت الكبير في اوضه امنه ،،،،،فريدة دخلت اوضه امنه وبارتباك قالتلها اسكتي يا امنه علي الي حصلي ،،،،،امنة بسخريه بصت لفريد وقالتلها اكيد يختي مش اكتر من الي حصلي انا وبعدين انتي مش عرفتي اني رجعت مجتيش ليه تطمني عليا هه ،،،،،،فريدة قالتلها يوووووه يا امنه منا جيت اهو وبعدين منا متعوده منك انتي وسامر علي كدا دائما تعاندو وترخمو علي بعض ايه الجديد يعني وبعدين منتي كل مره تمشي وهوا يرجعك ،،،،،،امنة بصت لفريد وقالتلها بت يا فريدة أنتي هبله ولا شكلك كدا انتي هبله صح ،،،،،،فريدة بابتسامه قالتلها طب وليه الغلط دا طيب ،،،،،،امنة بعصبيه قالتلها والله هبله لان شكلك متعرفيش اي حاجه خالص ،،،،،،فريدة بتفكير قالتلها حاجه ايه طب قولي كدا في ايه بس ايه الجديد المرة دي ،،،،،،،،امنة بحزن قالتلها الجديد المرة دي أن سامر !!!!!هه سامر طلع جوزي وانا معرفش ،،،،،،فريدة بصدمه بصت لامنة وقالتلها هه انتي بتقولي ايه مين جوز مين ومين راح فين ،،،،،،وفي بيت محسن في البلكونه ،،،،،صبا بعصبيه بصت لحازم وقالتلو اوعي تكون فاكر انك كدا انتصرت عليا وهنسي الي عملتو في بابا ،،،،،حازم ابتسم وبهدوء قالها طب انتي متعصبه ليه متقولي الكلام دا براحه ،،،،،صبا بعصبيه اكتر قالتلو انتا انسان مستفز انتا بارد كدا ازاي ،،،،،،حازم بضحك قالها والله انتي الي معصبه نفسك علي الفاضي وبعدين انتي هتغلطي فيا من دلوقتي امال لما نتجوز هتعملي ايه ،،،،،،صبا بضيق قالتلو يا برودك ومين قال اني هتحوزك اصلا اوعي تكون صدقت الشويتين دول ،،،،،حازم بهدوء قالها والله ابويا وجدك وعمك جوا ادخلي قوليلهم السلام دا وانك مش موافقه ومش عاوزه تتجوزيني ،،،،،،صبا بحدة قالتلو انتا عاوزها تمشي كدا تمام بس بقي ابقي استحمل الي هيحصل تمام ،،،،،حازم ضحك وقالها تمام اوي والله مستني ،،،،،،صبا بعصبيه قالتلو يوووووووه ،،،،،وفي البيت الكبير ياتري هيحصل ايه ومين هيروح هناك تابعو معانا
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD