حب وعناد في بيت الصعيد الحلقه الثامنه
،،،،،وفي البيت الكبير
،،،،،،امنة دخلت متعصبه بصوت عالي ندهت علي اختها ايمان
،،،،،،ايمان طلعت مخضوضه وهيا فرحانه في نفس الوقت وقال باندهاش أمنة حمدالله بالسلامه يا حبيبتي
،،،،،،،امنة بعصبيه وغضب بصت لايمان وقالت وهي بتشارو علي سامر ايمان هوا سامر دا يقربلي ايه
،،،،،،،ايمان انصدمت وبصت لسامر تفهم منه وبقلق قالت لامنة مش فاهمه يقربلك ايه ازاي
،،،،،سامر بهدوء قال قولي لامنة يا ايمان كل حاجه أمنة عرفت اني جوزها
،،،،،،،امنة بعصبيه وبصراخ بصت لسامر وقالتلو متقولش جوزها وبعدين بصت لايمان اختها وقالتلها ايمان فهميني دا بيقول ايه
،،،،،،ايمان كانت لسا هتتكلم وبتقول اصل يا أمنة
،،،،،،ابراهيم جوز ايمان قاطعها وهوا بيقول لامنة انا يا أمنة الي هفهمك كل حاجه تعالي معايا
،،،،،،وفي بيت اياد
،،،،،،مامت اياد اول لما شافت داخل البيت بسرعه راحت عنده وبفرحه قالتلو ها يا اياد عملت ايه واتفقتو علي ايه
،،،،،،،اياد بص لمامته وابتسم وقالها ولا اي حاجه
،،،،،مامت اياد باحباط قالتلو يعني ايه ولا اي حاجه هيا العروسه رفضت ولا ايه
،،،،،،اياد قالها لا العروسه مشفتنيش اصلا
،،،،،مامت اياد باستغراب اكتر قالتلو اياد انا مش فاهمه حاجه يبني هيا العروسه دي مش طالبه عندك يبقي ازاي مشفتكش انتا هتجنني
،،،،،،،اياد قال لمامته بصي يماما انتي جهزي الغدا كدا عما ادخل اوضتي انام ساعه واحده وبعدين انا هصحي هبقي احكيلك علي كل حاجه
،،،،،وفي البيت الكبير
،،،،،حازم دخل البيت واول لما شاف مامته قالها ماما انا خطبت وهتجوز اخر الاسبوع
،،،،،،ايمان بصت لابنها بغضب وقالتلو بقلك ايه يا حازم انا مش ناقصه دلوقتي سبني في حالي بلاش هزار
،،،،،حازم بص لايمان وبجد قالها ومين قالك اني بهزر انا بتكلم جد انا بجد خطبت بنت اسمها صبا وهنتجوز اخر الاسبوع
،،،،،،سامر قال لحازم ودا من غير ما ترجع لينا بدماغك كدا وخلاص
،،،،،حازم قال لسامر بسخريه وارجع ليك ليه هوا انتا الي هتتجوز وبعدين اه بدماغي علفكره وبعدين
،،،،،،سامر اتعصب اكتر وقاله يعني ايه بدماغك طب شوف بقي مين هيجي يحضر فرحك دا
،،،،،،حازم كان لسا هيتعصب فبسرعه ايمان قاطعه كلامهم الاتنين وقالت لسامر خلاص يا سامر مش وقته الموضوع دا لما نشوف حل لموضوع مع أمنة
،،،،،،حازم باستفهام بصلهم وقال هوا أمنة رجعت وموضوع ايه
،،،،،،،وفي بيت محسن
،،،،،صبا فوجئت برجوع عمها جمال مرة تانيه بس المرة دي لقيت معاه راجل اكبر منه صبا بصتلهم وقالت اهلا وسهلا خير
،،،،،والد محسن بص لصبا وقالها ايه يا بنتي مش هترحبي بجدك ولا ايه
،،،،،صبا قالتلو والله لو كنت اعرفك من زمان كنت رحبت بيك بس للاسف انا معرفكوش وانتو مظهرتوش اصلا غير لما بابا مات لما بابا كان موجود مشفتش حد منكم
،،،،،،،جمال اتصعب وقال لصبا وطي صوتك يا بنت وانتي بتكلمي جدك
،،،،،والد محسن قاله استني بس يا جمال بنت اخوك عندها حق بس احنا لينا اسبابنا يبنتي
،،،،،صبا اتعصبت وقالتو اسباب ايه دي الي تخليكم تقاطعو ابويا وهوا كان محتاجكم واشمغنا لما مات افتكرتونا
،،،،،،،جمال بعصبيه قالها ابوكي هوا الي عمل فينا كدا لما راح اتجوز واحده بينا وبين اهلها طار ووطي راسنا كلنا
،،،،،صبا بثقه قالتلو قصدك تقول حمام وحمي ولادك وخلص العائلتين من بحور الدم الي كانت بينهم
،،،،،،،جمال كان لسا هيتكلم ويتعصب بس والده قاطعه وهوا بيبص لصبا وقال خلاص يبنتي الي حصل عدي وانتهي واحنا في دلوقتي انا عرفت من عمك جمال انك مخطوبه صح
،،،،،،،صبا اترددت كانت هتنكر بس خوفها عمها ويجوزها ابنه خلاها تقول بتردد وارتباك ايوا
،،،،،،والد محسن قالها عمك قالي من عيله زهران ونعم النسب يبنتي وقالي الفرح اخر الاسبوع عشان كدا شايف أن الاسبوع دا تقضيه في بيت عيلتك وتخرجي عروسه من بيت جدك
،،،،،،صبا ارتبكت اكتر وقالتلو مينفعش وماما وفارس
،،،،،والد محسن قال كلكم اهلا بيكم يا بنتي وفارس لازم يكبر وسط أعمامه ووالدتك في عنينا لحد لما تخف او ربنا ياخد امانته
،،،،،،صبا ارتبكت اكتر واكتر وقالتلو بس
،،،،،جمال قالها بمكر ليه يا بنت اخويا مالك خايفه كدا ليه ولا ميكنش في فرح ولا حاجه
،،،،،،،وفي بيت اياد
،،،،،،،اياد مسك التليفون واتصل علي فريدة واول لما فريدة ردت قالها كدا متنزليش تشوفي العريس مش يمكن عجبك
،،،،،فريدة اتعصبت وقالتلو مين بيتكلم
،،،،،اياد ضحك وقالها انا العريس وزعلان انك منزلتيش تشوفيني
،،،،،،فريدة قالتلو تصدق انك قليل الادب ولو مقفلتش انا هقول
،،،،،اياد بسرعه قاطعها وقالها قبل ما تقولي هقول لبابا وعمي علفكره انا واخد رقمك من بباكي عمي ابراهيم الله يكرمه
،،،،،،فريدة بصدمه قالتلو انتا بتستهبل ولا مجنون انتا اصلا تعرفني منين
،،،،،،اياد ابتسم وقالها اعرفك بس دنا شوفتك كمان واتكلمت معاكي طب بزمتك انتي مش فاكره صوتي خالص
،،،،،،فريدة ارتبكت هيا فعلا حاسه انها عارفه الصوت والشخص دا بس فين مش عارفه تحدد وبتردد قالتلو ايوا حاسه اني اعرفك بس
،،،،،،اياد قاطع فريدة وقالها خلاص هسهلهالك مبروك يا فيري نجحتي في مادة الدكتور الزفت وامتحانه التنح
،،،،،،فريدة بصدمه وقلق وخوف قالت هه
،،،،،وفي بيت محسن
،،،،،،فارس قال لصبا وبعدين يا صبا هنعمل ايه بس
،،،،،صبا قالتلو مش عارفه يا فارس انا متلخبطه وحاسه اني مش عارفه اتصرف يا ريت بابا كان معانا مكنش دا بقي حالنا
،،،،،،فارس قالها طب وبعدين هنروح ازاي بيت جدي ومفيش فرح اخر الاسبوع
،،،،،صبا بحيره قالتلو مش عارفه كدا هبقي مجبره اوافق علي الزفت حازم
،،،،،فارس قالها هوا حازم مش وحش يا صبا بس انتي مش مجبره توافقي مممكن تقولي لجدي الحقيقه انا حاسس انو طيب
،،،،،،صبا قالتلو ايوا بس عمك مش طيب وكدا هيجبرني اتجوز ابنه دا الي اسمه فهد
،،،،،،فارس قال لصبا طب والحل
،،،،،صبا بتفكير قالتلو انا مضطرة اتجوز حازم الزفت دا فترة لحد لما اخلص من عمك وفي نفس الوقت وجودي قريبه منه هيخليني اقدر اثبت عليه أن هوا الي اختلس من الشركه مش بابا
،،،،،،وفي البيت الكبير
،،،،،،امنة بعدم استيعاب قالتلو ازاي دا يا عمو
،،،،،ابراهيم بحنان قال لصبا هوا دا الي حصل يا صبا لما والدتك اتوفت وهيا بتولدك خاصه سنها كان كبير وفضلتي مع والدك الله يرحمه كانت الامور تمام لكن لما والدك اكتشف انو مريض وممكن يموت في اي وقت قرر يسيبك في امانتي انا واختك ايمان
،،،،،،امنة بجنون قالت يسبني في امانتكم مش يجوزني وازاي اصلا وانا كنت في السن دا انتو هتجننوني
،،،،،ابراهيم بتفهم قال لامنة مهو يا امنه صح انتي كان سنك صغير جدا في نفس سن فريده بنتي بس يا امنه والدك الله يرحمه كان بيبص لقدام انك هتكبري وتبقي عروسه وساعتها باي صفه هتكوني هنا
،،،،،،امنة بقهر قالتلو مكنش ينفع ابقي هنا بصفتي اخت ايمان واني بعتبرك زي بابا الله يرحمه
،،،،،،ابراهيم بتفهم صح كلامك يا أمنة بس لما تكبري ووجود سامر وهوا اصلا ميقربلكيش باي صله قرابه تتواجدي معاه حتي لو في وجودنا كلنا دا غلط
،،،،،،امنة بقهر قالتلو ومالقتوش حل غير انكم تجوزهولي سامر !!!!!مالقيتوش غير سامر
،،،،،ابراهيم بضحك قال مع إني يا أمنة مش عارف ليه رافضه سامر اوي كدا الا اني برضو احب اقولك نفس الكلام الي والدك الله يرحمه قاله خير أمنة لو وافقت تممو والجواز ولو لا يبقي نفسخ عقد الجواز
،،،،،،امنة قالت لابراهيم يعني ايه
،،،،،ابراهيم قالها يعني انتي واختيارك خدي وقتك وفكري يا أمنة لو موافقه علي سامر نعمل فرح ونكمل اجراءات الجواز ولو رافضه يبقي نلغي العقد ومفيش جواز
،،،،،وفي بيت اياد
،،،،،،مامت اياد دخلت اوضته وقالت في ايه يا اياد انا مستنياك من بدري تقولي ايه الاخبار
،،،،،اياد باستفهام قالها اخبار ايه بس يماما
،،،،،،مامت اياد بصدمه قالتلو اخبار ايه دنا يبني كنا قاعده اتخيل شكل احفادي تقوم تقولي اخبار ايه
،،،،،اياد ضحك وقالها احفادك مره واحدة طب قولي بس العروسه توافق عليا الاول
،،،،،مامت اياد قالتلو ليه أن شاء الله مين دي الي ترفض ابني دنتا دكتور اد الدنيا
،،،،،اياد ابتسم وقالها مش لازم يماما عشان انا دكتور يبقي لازم كل الي يشوفني يحبني أنتي بس شيفاني احسن واحد عشان ابنك
،،،،،،مامت اياد قالتلو ربنا يحميك يبني ويكتبلك الخير
،،،،،،اياد ضحك وقالها ايوا يا ماما الله يخليكي كل لما تشوفيني ادعيلي بس
،،،،،،وفي البيت الكبير
،،،،،ابراهيم بص لحازم وقاله خطوبه ايه دي وبالسرعه دي هوا في يبني خطوبه وجواز في اسبوع واحد
،،،،،حازم قاله الي حصل يبابا انا اديت كلمه والمفروض تروح نشوف اهلها بكره
،،،،،سامر بسخريه قالو وكمان بكره وانتا جاي بقي تاخد راينا ولا تامرنا بكدا
،،،،،حازم قال لسامر والله احسبها بقي زي ما انتا عاوز
،،،،،،سامر اتعصب اكتر وقاله عفيا يعني وحتي لو قلنا ماشي تطلع مين دي بقي ربه الصون والعفاف الي متمسك بيها اوي كدا
،،،،،،حازم قاله بارتباك صبا بنت !!!!!بنت محسن محاسب الشركه بتاعتنا الله يرحمه
،،،،،،وفي اوضه أمنة في البيت الكبير
ياتري هيحصل ايه ومين هيدخل اوضتها وهتوافق علي سامر ولا لا