الفصل الحادي عشر

1421 Words
،،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،،،،سامر بكل هيبه دخل عند فريد وحنان خاله أمنة وبكل غرور بص لامنة الي كانت واقفه بقهر وقالهم بتعالي اهي امنة قدامكم اهي اسالوها ،،،،،،فريد بقلق من ثقه سامر الي واضحه وظاهره للكل بص لامنة وقالها أمنة انتي ايه رايك في الكلام دا ،،،،،حنان خاله أمنة ارتبكت من الموقف كلو وخافت على فريد ابنها يقف في مواجهه عشان كدابكل حياديه بصت للكل وقالت اهدو يجماعه المواضيع متدختش كدا وبعدين فين ايمان ،،،،،،،سامر بسخريه قالهم انتو الي خليتو الموضوع يوصل لكدا مش انا وبعدين بكل غرور بص لامنة وقالها ها ايه رايك يا أمنة ،،،،،،امنة اخدت نفس طويل وبكل هدوء وغرور وعناد وثقه بصت لسامر وقالتلو اسفه يا سامر انا رافضه مقلب الجواز دا الي انتو عملتوه فيا وانا قدامك اهو بقلك لو كنت اخر راجل في الدنيا يا سامر زهران استحاله اتجوزك وورقه الجواز دي تبلها وتشرب ميتها ،،،،،سامر بكل عصبيه انتي اتجننتي يا أمنة ،،،،،،امنة بكل عصبيه وقهر بصت لسامر وبغضب مكبوت جواها من سنين ايو اتجننت زي منتا اتجننت بالظبط وفاكر إنك ممكن تهددني لا والاسو من كدا إنك تتخيل انك لمجرد انك سامر زهران يبقي لازم اخاف من تهديدك ،،،،،،،وفي بيت محسن ،،،،،،صبا بحزن والم قالتلو يعني العيب فيا يا فارس دي اخرتها ،،،،،فارس بهدوء قالها انا مقلتش العيب فيكي يا صبا انا قلت انك بتحملي نفسك فوق طاقتك ،،،،،،،،صبا بحزن قالتلو اعمل ايه بس يا فارس لو رفضت جواز حازم زي ما سمعت عمك هيجوزني ابنه ولو اتجوزت حازم يبقي حق بابا هيضيع ،،،،،،،فارس سكت شويه يفكر وبعدين قالها طب وايه الحل يصبا ،،،،،،صبا بتردد هتقف جنبي يا فارس ومعايا ،،،،،،فارس بكل تأكيد قال اكيد طبعا يا صبا معاكي في اي حاجه ولا يمكن اسيبك ابدا ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،،فريدة بصدمه قالت انا ايه اللي عملتو في نفسي دا انا ازاي اكلمه كدا ازاي اصلا ارد عليه انا اكيد اتجننت وغمضت عنيها بالم وهيا بتفتكر الازمه الي مرت بيها قبل كدا وخطيبها الي فضلت تحبه طول فترة الجامعه وافتكرت بالم اكتر يوم لما اتخلي عنها وسابها ،،،،،،فريدة بعياط انتا بتقول ايه يا مروان ،،،،،،مروان باسف قالها انا اسف يا فريدة انا مش هقدر اكمل معاكي ،،،،،فريدة بصدمه قالتلو ليه يا مروان وايه السبب اصلا ،،،،،،مروان قالها انا بحبك يا فريدة بس مش ممكن اكمل حياتي كدا من غير اولاد ،،،،،،فريدة قالتلو مش فاهمه يعني ايه يا مروان ازاي من غير اولاد انا شاء الله يكون عندنا اولاد ،،،،،مروان لا يا فريدة مش دا الي فهمته من بباكي بعد تعبك الاخير ،،،،،فريدة بقلق قالتلو وايه علاقه تعبي الاخير بالاولاد انا عملت عمليه الزايدة وبابا قال ايه بالظبط ،،،،،،مروان بقسوه قالها بباكي يا فريدة قال ان تعبك الاخير دا مكنش الزيدة ولا حاجه قال أن دي كانت عمليه استئصال الرحم وانك مش هتخلفي تاني وبعدين بص لفريدة باسف وقلع دبلته وقالها انا اسف يا فريدة كل شئ قسمه ونصيب اتنبهت فريدة من زكرياتها علي صوت تليفونها لما اياد رجع تاني يتصل بيها ،،،،،،وفي بيت اياد ،،،،،،اياد فضل يحاول يتصل علي فريدة مرات كتير الا انها مردتش عليه ابتسم اياد وهوا بيفتكر صفات فريدة الي اكتشفها في وقت قليل وفي مرات اقل شافها فيها ،،،،،مامت اياد بابتسامه قالتلو وايه سر السعاده دي بقي ،،،،،،اياد اتنبه علي صوت مامته وهوا بيقلها هه ،،،،،،مامت اياد قالتلو وهه كمان طب يبني متيجي نروح نخطبها ايه الي ماخر جوازكم متيجي نروح نخطبها ،،،،،اياد بهدوء قالها مش وقته يماما شويه بس لازم كل حاجه تاخد فرصتها عشان لما تتم تبقي علي اكمل وجه واقتناع ،،،،،،مامه اياد قالتلو طب حتي يبني عرفني اسمها هيا مين بنت مين اي حاجه اطمن بيها ،،،،،اياد ابتسم اكتر وهو بيفتكرها بكل تفاصيلها **وفها وخوفها وشقوتها وقالها اسمها فريدة !!!!!!!فريدة زهران ،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،وصل حازم وابراهيم لقيو خناقه بين فريد وسامر وعصبيه بين اهل البيت كلهم وبحدة ابراهيم قال ايه اللي بيحصل هنا ،،،،،سامر بعصبيه قاله تعالي يا ابراهيم شوف الهانم امنه بتقول ايه وبتعمل ايه ،،،،،،ابراهيم باستفهام بص لامنة وقالها في ايه يا أمنة ايه الي حصل وبعدين بص لحنان وقالها اهلا يا ست حنان انا لسا فاكرك من فرحي انا وايمان ،،،،،حنان قالتلو اهلا بيك يا حاج ابراهيم كويس انك جيت احنا عاوزين الاوصول يحاج ،،،،،،،امنة بحدة قالت مفيش يا عمو ابراهيم كل الحكايه اني رفضت اتجوز الاستاذ سامر اخوك وكمان رفضت تهديدة اني لازم اوافق اتجوزت بالغصب يا كدا يا اما استحمل الي يحصل ،،،،،،ابراهيم بص لسامر وبغضب وقاله الكلام دا صح يا سامر انتا بتستغل عجزي وتهدد اهل بيتي ،،،،،،سامر ارتبك وقاله لا يا ابراهيم الموضوع مش كدا اصل ،،،،،ابراهيم بحدة وصوت عالي قال اصل ايه في ايه بالظبط بيحصل هنا ومن ورا ضهري يا سامر ،،،،،،ايمان بقلق قالتلو اهدي بس يا ابراهيم مفيش حاجه لكل دا !!!!!!دا سوء فهم مش اكتر ،،،،،،،فريد بص لابراهيم وقال بهدوء احنا عاوزين الاوصول يحاج ،،،،،،وفي بيت محسن ،،،،،،صبا كانت جهزت الشنط وبصوت عالي ندهت علي اخوها فارس وقالت يا فارس جهزت شنطك ،،،،،فارس خرج بسرعه من اوضته وقالها ايوا يا صبا يلا انا جهزت كل حاجه اهو ،،،،،،صبا قالتلو طب يلا يا فارس بسرعه عشان كدا هنت،،،،قطع كلام صبا صوت جرس الباب صبا بارتباك قالتلو ايه دا مين هيجي دلوقتي ،،،،،فارس قال مش عارف يا صبا تعالي نفتح ونشوف واول لما فارس فتح الباب لقي عمو جمال واقف قدامه ،،،،جمال بحدة وهوا شايف صبا وفارس مجهزين الشنط وشكلهم هيسيبو المكان عاملين ايه وكيف اخباركم ،،،،،صبا ارتبكت اكتر وقالتلو كويسين وبحذر كملت خير في حاجه حصلت ،،،،،،جمال بسخريه قاله لصبا ومالك جلجانه كدة يا بت اخويا ،،،،،،فارس بهدوء قاله احنا لا قلقانين ولا حاجه احنا بس عاوزين نعرف ايه سر الزيارة الكريمه دي ،،،،،،جمال بص لفارس بتركيز وقاله اه طيب سر الزياره دي أن جدك طلب انكم تيجو تقعدو في شفتكم النهاردة مش بكره وانا شايف اهو انكم مجهزين كل حاجه يبقي يلا وبلاش تاخير ،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،فريدة قفلت الفون بعد ما قررت انها مش هترد علي اياد تاني ولا حتي هتفكر في موضوع الارتباط تاني خالص خصوصا بعد ما رجعت تفكر في مروان والي عمله معاها وتفتكر لما راحت لابوها تساله عن الكلام الي مروان قاله ساعتها ،،،،،،ابراهيم بص لفريد وقالها مالك يا فريدة تعالي عاوزه تتكلمي في ايه ،،،،،فريدة بصت لبباها وقالتلو عرفت ازاي يبابا اني عاوزه اكلمك ،،،،،،ابراهيم ابتسم وقالها من عادتك يا فريدة لما تكون حاجه شغلاكي وعاوزه تسالي عنها تيجي اوضتي وتقفي علي الباب بحيره زي ما كنتي واقفه كدا من شويه ها ايه محيرك بقي وعاوزه تسالي عنه ،،،،،،،،فريدة من غير مقدمات قالتلو بابا هوا انا عملت عمليه ايه من شهر ،،،،ابراهيم قالها عمليه الزايدة ليه خير ،،،،،،فريدة بارتباك اصل ،،،،،،ابراهيم قطع كلام فريدة بنته وقالها فريدة هوا مروان كلمك ،،،،،،فريدة بصدمه يعني دا صح يبابا ،،،،،ابراهيم بدون مقدمات وبصراحه قالها فريدة مروان قالك انو هيكمل معاكي مهما كانت الظروف ولا ادالك دبلتك ،،،،،،فريدة ب**وف وعياط قالتلو اداني الدبله يبابا ،،،،،،ابراهيم ابتسم وقالها الحمد لله يا فريدة يبقي ظني صح والولد دا ميستهلكيش ،،،،،،فربدة قالتلو بابا عاوزه افهم ،،،،،ابراهيم بحسم قالها اقفلي الصفحه يا فريدة واكيد يوم من الايام هتفهمي كل حاجه ،،،،،،رجعت فريدة من زكرياتها علي صوت عالي طالع من تحت في البيت الكبير وظهر ليها صون سامر مميز وصوت كمان حد هيا مش عرفاه ،،،،،وفي بيت جد صبا ،،،،،صبا دخلت متعصبه بيت جدها واول لما شافته قالتلو ينفع الي حصل دا انتو ليه بترجعو في كلاككم ،،،،،،جمال بعصبيه قالها وطي صوتك يا صبا انتي هتعلي صوتك علي جدك ،،،،،جد صبا بص لجمال وقاله اسكت انتا يا ولدي وبعدين بص لصبا وقالها تعالي يا صبا قولي في ايه زعلانه انك جيتي النهاردة ومستنناش لبكرا ،،،،،صبا بعصبيه وقهر قالتلو لا زعلانه انك قلت امي هتعيش معانا وبعد جوازي هتعيش مع فارس ودا محصلش ،،،،،،الجد باستفهام قالها محصلش كيف يبتي امال امك فين هيا مش جت معاكم ،،،،،صبا بكره بصت لعمها وقالتلو لا عمي وداها دار مسنين وقال دي اوامرك ،،،،،الجد بعصبيه وصوت عالي قالو الكلام دا صح يا جمال ،،،،،جمال ارتبك وقالو اصل يبوي ،،،،،الجد قاطعه بحدة وقاله قدامك نص ساعه ومرت اخوك تكون قدامي والا لا انتا ابني ولا اعرفك وليا حساب معاك بعدين وبث لصبا وقالها عمك قبل ما يمشي هيوريكي اوضتك واوضه اخوكي فارس واوضه امك انا قررت انكم هتقعدو معايا اهنه زي عمك جمال ونلم بقي شمل البيت دا ولو حتي لحد ما تتجوزي ،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،ابراهيم بهدوء بص للكل وقال حل المشكله دي في ايد أمنة وبعدين بص لامنه وقالها رايك ايه يا امنه ،،،،،امنة بتصميم وعناد قالتلو عاوزه امشي من هنا ،،،،،ابراهيم قالها وجوازك يا أمنة من سامر ،،،،،امنة بصت لسامر بكره ورغم أن قلبها كان واجعها عارفه انها بتحب سامر ومحبتش حد غيرو بس كرامتها اغلي من كل شي وبهدوء اكتر قالتلو. يتلغي يا عمو ابراهيم انا مش عاوزه اتجوز سامر انا بكرهه وبخاف منه ،،،،صدمه فعلا صدمه ضربت سامر في مقتل يا تري سامر هيرد يقول ايه وامنة بتخاف من سامر ليه وليه كدبت وقالت بتكرهه رغم انها بتحبه تابعو معانا الحلقه الجايه عشان تعرفوا هيحصل ايه وشاركو معانا بارائكم وتوقعاتكم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD