الفصل 18

1969 Words
حمزة : حسابي معاك بعدين خبط الباب ودخل رائد ومعه القهوة والإسبرسیو.. قام بوضعهم على الطاولة... وبعد قليل تم الإجتماع وفرح حمزة بفاريهان وعقلها وطريقة تفكيرها فهو من فترة قام بتعليمها الشغل وطريقة العمل ولكنه لم يتوقع أنها بمثل ذلك الذكاء ************ عند فادي في مبنى المخابرات كان يجلس مع جاسم جاسم : طب إيه ملهاش أي أثر كأن الأرض إنشقت وبلعتها فادي بضيق : جاسم سبني في حالي أنا هموت وأعرف راحت فين جاسم : طب ما تسيبها يمكن هى عايزة تفضل لوحدها شوية إنت عارف ان مفيش حد يقدر يخ*ف فاريهان أو سجن يحبسها فادي : أنا تعبت منها كل ما تحب تبعد تبعد ولما تحب ترجع ترجع طب ليه مش قالتلنا أو قالت لإخواتها على الاقل جاسم : يمكن علشان عارفة إنهم هيقولولك فادي : يمكن " عند إياس واوزجی " إياس : يا حبيبتي مينفعش كدا هتفضلي مدايقة وزعلانه طول الوقت ومبتاكليش إلا نادراً هتتعبي كدا اوزجي: مليش نفس إياس : خلاص تمام وأنا كمان مش هاكل ولما ترجع فاريهلن وتقولي ليه مش خليت بالك من أختي هقولها معلش أصلها غ*ية أوزجی بضيق : أنا مش غ*ية إياس : يووه يبقى کلي ومتجبليش الكلام بدأت أوزجی بتناول طعامها هى وإياس وكان إياس يشعر بداخله بالحزن تمر الأيام ويتم عقد خطوبة فاريهان وحمزة وقررت فاريهان أن يكون الفرح بعد عام ، أما فادي يقرر التقرب من زوجته ومعاملتها بالطريقة التي يجب أن تعامل بها ، وعمر وليان يتقربان من بعض أکثر وسيماء كعادتها أغلب أوقاتها في النوادي مع أصدقائها غير مهتمة بأحد وأوزجي وإیاس یکبر الحب بداخلهم ويتمنوا عودة فاريهان ليتزوجوا... بعد مرور 10 أشهر تتجه فاريهان وحمزة إلى القاهرة لأجل بعض الصفقات هناك وأثناء ركوبها السيارة في الخلف بجانب حمزة وكانوا يتوقفون في إحدى إشارات المرور رأت فادي في سيارته ولكنه لم يراها لأن زجاج السيارة الخاصة بهم أ**د ومغلق بدأت فاريهان في رؤية الكثير من الصور وعقلها يكاد ينفجر وجاء وقت إنطلاق السيارات فاريهان وهى تشير على سيارة فادي : إمشي ورا العربية دي السواق : بس يا فاريهان فاريهان : أنا قولت کلمة حمزة : إهدي يا فاريهان فيه إيه!؟.....نفذ يا عم كلامها إتجه السائق خلف سيارة فادي ، وفاريهان ظلت مبتسمة بفرحة وحمزة مستغرب ولا يفهم شيء .... توقفت سيارته أمام أحد المطاعم ونزل فادي ودخله وإتجهت فاريهان وحمزة خلفه وكادت تركض لحضنه ولكنها توقفت عندما رأته يحضن نهى التي واضح عليها أنها حامل في الشهر ال6 أو ال7 ..... ولیان وعمر وأوزجي وإياس كذلك موجودين وكان واضح عليهم السعادة لم تتحدث فاريهان وإتجهت إلى الخارج وخلفها حمزة الذي يكاد يجن حمزة : ممكن أفهم بقى مین دا لم ترد عليه وإتجهت إلى إحدى السيارات وكان يوجد بداخلها حارسين بمجرد أن رءوها نزلوا بسرعة مصطفى : تورکان إنتي عايشه أنا رايح أبلغ الكل فاريهان بحدة : مصطفي إستنى هنا ... توقف مصطفی حمزة بصدمة : مین دا وإي تورکان إنتي مش إسمك فاريهان مصطفی : أيوة يا فندم بس إحنا اللي بنشتغل عندها بنادیها توركان فاريهان : مصطفى إنته وعبد الرحمن مش عايزة مخلوق يعرف إنكم شوفتوني أظن عارفين إني مش بكرر كلامي وخد سجلي رقمك إنت وهو وسجلولي رقم ليان وعمر وأوزجی والكل يعني بما فيهم بقيت الحراس قاموا بتنفيذ أوامرها وإتجهت إلى سيارتها وحمزة خلفها لا يفهم أي شيء حمزة بعد أن ركب بجانبها : ممكن جلالة الملكة تتكرم وتشرحلي إيه اللي بيحصل فاريهان بكل هدوء : ذاكرتي رجعت حمزة : إيه إزاي ومین دا اللب مشينا وراه فاريهان : حمزة بص هشرحلك كل حاجه بس أنا لازم أعمل مشوار ضروري الأول أخبرت السائق بعنوان وإتجهوا إلى هناك ونزل حمزة ومعه فاريهان ودخلوا المبنى وسط ذهول الجميع.... كان جاسم يقف مع أحد أصدقاءه يتحدث ومعطي ظهره لفاريهان فاريهان بإبتسامة : وحشتني إلتفت جاسم إليها بسرعة وقام بإحتضانها ورفعها من على الأرض جاسم بفرحه : يا بنت الإيه جننتينا عليكي كنتي فين حمزة بغضب وغيرة : مين دا جاسم بإستغراب وهو يبتعد عن فاريهان : إنت اللي مین فاريهان : جاسم دا حمزة خطيبي حمزة دا جاسم أعز صحابي وأكتر من أخ بالنسبالي جاسم بصدمة : خخخ خطيبك فاريهان : جاسم أنا مش هقول الكلام وأعيد وأزيد للكل ... إعمل إجتماع لكل اللي موجود هنا دلوقتي حتى القائد حمزة : قائد إيه إحنا فين وبنعمل إيه هنا جاسم : فاريهان بتشتغل هنا بشكل سري ودا مبنى المخابرات بتعملوا إيه بقى دي فاريهان اللي هتجاوب عليها فاريهان : جاسم أنا فقدت ذاكرتي جاسم بغباء : ما إنتي فاكرانی أهو فاريهان : والنبي يا شيخ أنا مش ناقصني غباء في الإجتماع هتعرف دخلت فاريهان الإجتماع وسعد الجميع بعودتها وحكت لهم كل ما حدث معها وإتفقت معهم أن لا يخبروا فادي برجوعها جاسم بضيق : ممكن أفهم ليه مش عايزة تعرفي فادي.... دا كان هيموت لما إختفيتي فاريهان : همن مبسوطين في غيابي وأنا مش عايزة أدمر فرحتهم دي ونهی أهي حامل وعلاقتها بفادي إتحسنت جاسم : ممكن تخليكي في حالك ولو مرة بطلي تفكري في غيرك إنتي ذنبك إيه ها كل شويه عماله تضحي ... شويه علشان إخواتك شويه علشان حبيبك وشويه علشان صحابك وشويه علشان الست اللي أخدت حبيبك منك فاريهان : مش ذنبها متظلمهاش جاسم بضيق : فاريهان إعملي اللي يريحك أنا مالي أصلاً أنا مجرد زميل في العمل فاريهان : جاسم إنت عارف إنك مش كدا وأنا بحب حمزة يا سيدي فين المشكلة عبد الله : خلاص بطلوا خناق دلوقتي إنتي متأكدة إنك عايزة تقدمي إستقالتك فاريهان : أه متأكدة أنا هفضل أساعدكم في الإمساك بتجار الأسلحة والم**رات وأولهم شادي إن شاء الله وبردو لو إحتجتوني في أي وقت أنا معاكم عبد الله : خلاص براحتك يا بنتي خرجت فاريهان مع حمزة من المبنى وهى تريد أن تبكي ولكنها لا تستطيع ، لقد تخلت عن أكبر أحلامها من أجل حبيبها حمزة : ها هتحكيلي ولا هفضل كدا زي الع**ط مش عارف حاجه عن حبيبتي وخطيبتي فاريهان بهدوء : إسمع..... حكت له كل قصتها ولم تنسى ولو جزء بسيط ، شعر حمزة بالحزن عليها والغيرة فادي الغ*ي کیف يذهب ويتزوج بغيرها ويجرحها هكذا ولكنه تمنى أن يراه ليشكره على ذلك فبفضله أصبحت فاريهان الآن خطيبته عادوا إلى الفندق المقيمين فيه ودخلوا إلى جناحهما وتركته فاريهان وذهبت إلى غرفتها وإتجه هو ـيضا لغرفته وظل يفكر .... يخشى أن تغير رائيها وتتركه ولكنه سريعاً ما ينفض تلك الأفكار ... ظلوا في القاهرة إسبوع آخر وفاريهان تتابع كل أخبارهم عن طريق الكاميرات الموضوعه في سيارتهم وأيضاً تتحدث مع بعض الحراس الذين يعرفون بأمرها بسرية تامة ، وفي إحدى الأيام كانت فاريهان خارجة من الفندق مع حمزة متجهين لأحد الإجتماعات ************* وفي مكان آخر تخرج أوزجی ومعها إياس من الكلية ركب إياس ولفت هى لتركب ولكن هناك من أمسكها وسحبها بعيداً عن السيارة ونزل إياس بسرعة وحاول الحراس أن يقتربوا ولكنهم لم يستطيعوا شادی : أوزجي یا روح قلبي فين فاريهان أوزجی ببكاء : معرفش واللهِ .... محدش يعرف شادی بصراخ : لا أنا مش مصدقك إنتوا أكيد مخبينها عني إزاي تختفي بالشكل دا ومتقدروش توصلولها إبتعد أحد الحراس وإتصل بفاريهان ليخبرها وفاريهان جن جنونها وركبت موتوسكل أحد الأشخاص الذين كانوا قادمين للفندق وأخبرته أنها ستعيده لها وأنها تحتاجه ضروري ، وصل العامل بسيارة حمزة وركبها بسرعة وإتجه خلف فاريهان فهو لا يعرف ماذا حدث **************** عند شادي وهو يضع مسدسه على رأس أوزجي إياس : سیبها یا شادي أحسنلك شادی بضحكة جنون إنت بتهددني وحبيبتك في إيدي وفي لحظة أقدر أنهي حياتها أوزجی ببكاء : والله ما نعرف هى فين إنت لو عارف حاجة قولي ......... أثناء حديثهم وصلت فاريهان ونزلت من الموتوسكل وكان الجميع ينظر لها بإستغراب ، فقامت بخلع الخوذة وظلت تمشي بهدوء وغضب متجهة نحو شادي أوزجي بصدمة : ففففاريهان فاريهان بتهدید : وأنا أهو قدامك سيبها وخدني بدلها شادي بفرحة : حبيبتي كنت حاسس إنك هتيجي لما حد من إخواتك يقع في مشكلة إياس بغباء : فاريهان إنتي كنتي فين ......... وصل حمزة ونزل من سيارته حمزة بخوف : فاريهان مين دا وليه ماسك أوزجی کدا إياس : إنت مين!!؟ حمزة : أنا... فاريهان مقاطعة : متدخلش في اللي ملكش فيه يا إياس.. إيه يا شادي باشا هنفضل واقفين كدا كتير سيب البنت شادي : من عينيا إستني بس في حد هيجي يفتشك قام أحد رجاله بتفتيشها بسرعة وبعدها جعلوها تركب سيارة شادي وتركوا أوزجي وإنطلقوا بسرعة حمزة بغضب وهو يتجه نحو سيارته : هقتله إياس وهو يمسكه من يده : إستني الأول إنت مین حمزة : أنا حمزة خطيب فاريهان وسيبني قبل ما يبعدوا وألحقها أوزجي : إنت فاكر نفسك مين هيركل مثلاً ، متخافش فاريهان تقدر تهرب منهم بس المهم إننا نعرف فاريهان كانت فين وبتعمل معاك إيه وإیه موضوع خطيبها ده إياس : مش وقته إركب عربيتك وتعالى ورانا على البيت ذهبوا إلى المنزل وعندما دخلوا كان عمر يجلس مع ليان وفادي يجلس مع نهى ووالدته فادي بإستغراب : مین دا إياس بخوف من ردة فعله : ها دا دا دااا فادي بغضب : إياس متعصینیش مین دا حمزة : أنا حمزة خطيب فاريهان فادي وهو يرفع حواجبه وينظر له بسخرية : ودا اللي هو إزاي بقی ....... جلس معهم وحكى كل ما حدث مع فاريهان ذلك اليوم وكل شيء وفادي يكاد يجن فاريهان على قيد الحياة وغير ذلك أصبحت ملك شخص آخر فادي وهو ينهض بغضب : أنا رايحلها دلوقتي حمزة : إنت غبي فادي : أفندم حمزة : هتروحلها إزاي ومحدش يعرف مكانها فكر بعقلك شوية فادي ببرود : مش محتاج نصايح من حد عن إذنكم إتجه فادي إلى مبنى المخابرات وقام بإقتحام مكتب جاسم الذي كان يجلس معه أحمد جاسم : إيه يابني الغباء دہ حد يدخل کدا فادي وهو يمسكه من ياقة قميصه : تحب تشوف الغباء على أوصوله دلوقتي أحمد : فادي إهدى وقولنا فيه إيه مالك فادي بصراخ : مش ههدپ لما صاحبي الأنتيم يخبي عني إن حبيبتي اللي بموت فيها وهموت وأشوفها ترجع وميقوليش يبقپ إسمه إيه!!؟؟.... دا ها رد عليا جاسم بخوف : ها مين قالك كدا فادي بإبتسامة سخرية : متلفش وتدور أنا عرفت خلاص كل حاجة جاسم : فاريهان طلبت مننا منقولش لحد ودي أمانة وسرها الخاص هى حرة في إختيار مين يعرف برجعوها فادي : أممم طيب إسمع ده بقى فاريهان إتخ*فت ومين اللي خ*فها شادي باشا طبعاً جاسم وأحمد : إيه فادي : أه وطبعا بما إني معرفش إنها رجعت أهي أتخ*فت..... يمكن لو كنت أعرف مكنتش هخليها تخرج من البيت تاني أصلا حرام عليكوا إنتوا مش حاسين بيا ليه أحمد : إحنا أفتكرناك نسيتها خلاص أو حبك ليها قل وبقيت تحب مراتك خلاص فادي بصوت عالي : أنا عمري ما نسيت ولا هنسى فاريهان ومستحيل حبي ليها يقل درجة واحدة حبي ليها بيزيد كل يوم ولما ترجع هخدها ونطلع على المأذون على طول جاسم : فادي فكر بعقل فاريهان قررت تتجوز حمزة وفرحهم بعد شهرين فادي : مش هيحصل إلا على جثتي جاسم : بطل غباء وسيب البنت في حالها مش كفاية اللي حصلها والمشكلة إنها عماله طول الوقت تفكر في كل الناس وعمرها ما عملت حاجة لنفسها أو فكرت ولو مرة في مصلحتها مش كفاية إنها سابت الشغل اللب كانت بتعشقه علشانك شعر فادي بالضيق من كلام جاسم ولكنه محق في كل كلمة قالها "في مكتب القائد عبد الله " كان يجلس أمامه لاب توب وينظر إلى موقع ما عليه مروان : طيب هنفضل مستنين كدا لحد إمته إحنا مش هنروح نهجم ونقبض عليه عبد الله : لسه یا مروان الصبر حلو وفاريهان قالتلنا إستنوا نص ساعة بعد ما أروح معاه وبعدها تعالوا لو مقدرتش أهرب ، هنستنى كلها ربع ساعة ونروح عايزك تقول لجاسم وأحمد إنها مهمة عادية متقولش هنقبض على مین ومتقولش لفادي مروان : حاضر متقلقش أنا رايحلهم دلوقتي ....... خرج مروان من المكتب وتذكر عبد الله إتصال فاريهان به وهى في طريقها لشادي Flash back فاريهان بصوت مرتفع ليسمعها عبد الله : شادي عملها وخ*ف أختي الساعة اللي في إيدي فيها جهاز لتتبع الموقع زي ما أتفقنا أول ما تلاقيني ثبتت في مكان بعد ما هتحرك مع شادي إعرف إن دا العنوان ، هتيجوا بعد نص ساعة بالظبط من وصولي للعنوان يلا باي علشان أنا قربت أوصل عبد الله : سلام يا بنتي وربنا معاكي End back وصل مروان لمكتب جاسم وعندما وجد فادي هناك تردد قليلا ولكنه تكلم مروان : عندنا مهمة هنقبض على تاجر أسلحة إستعدوا علشان كلها 10 دقايق ونتحرك فادي بعدم إهتمام : خرجوني منها أنا هفضل مستني فاريهان لما ترجع جاسم بتفكير : هترجع متقلقش... معاك يا مروان بقلمي :أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD