الفصل الثاني

1344 Words
#انتقام_الشمس_الحلقة_الثانية في يوم جديد استيقظت شمس علي صوت الخادمة وهيا تهاتف بنزعاج بجوارها ...افتحت شمس عيونها وهيا تنظر لها بنزعاج في ايه يا سناء علي صبح اقتربت سناء منها وهيا وهيا تخفض صوتها : قومي يا ست شمس. في موضوع مهم عايزة اقولك عليه وضعت شمس رأسها علي الوسادة وهيا تتجاهل سناء سناء : يا ست شمس ارجوكي فوقي في الموضوع مهم لازم ابلغك بيه تقلبت شمس لجه الأخري وهيا تضع الوسادة علي رأسها ثم هاتفت بغضب : ابعدي عني يا سناء النهاردة الجمعة نا مصدقت أن بابا اداني إجازة جلست سناء وهيا تزن بصوتها المزعج : يا ست شمس ماهو لازم تعرفي قامت شمس وهيا ترمي الوسادة بعيدا بغضب ثم نظرت لها : اتفضلي قولي يا زنانة ابتسمت سناء وهيا تنظر لها لتراقب رد فعلها : استاذ انس انقبض قلب شمس بعد استمعت اسمه . نظرت لها بخوف وهيا تسألها : مالوا انس .. انطقي سناء : تحت قاعض في غرفة مكتب مع عاصم بيه اتسعت عيون شمس وهيا تصرخ : انس هنا ومع بابا سناء : بقلهم اكتر من ساعة .. يا ست شمس نهضت شمس سريعا وهيا تركد الي المرحاض ثم صاحت وهيا متجه الي المرحاض في سناء التي كانت تتبعها حسابك معايا بعدين يا سناء ثم اغلقت الباب خلفها ابتسمت سناء عليها وهيا تهمس لنفسها : اه من الحب يا ولااااد ........................ اغلق الهاتف الذي كان يرن باستمرار ثم عاد ينظر إلي عاصم المحمدي الذي كان يتبعة بدقة انس: اسف جدا يا عمي انت عارف أن بابا معتمد عليا في كله شغلوا ابتسم عاصم بسخرية وهو ينظر له : انت هتقولي علي ولدك ابتسم انس له بعدم رضي ثم أكمل حديثة :, ها يا عمي قولت ايه عاصم : قولت ايه في ايه يا انس انس: في جوازي انا وشمس نهض عاصم من كورسيه وهو يفكر في العرض الذي عرضه عليه انس مقابل جوازة من ابنته شمس راقبه انس عاصم وهو يحاول يسيطر علي خوفه من رفض لمرة الخامسة جلس عاصم أمامة ثم ظهرت شبه ابتسامة خبيثة علي وجه ثم بدء حديثة الذي كان يقصدة لكي يستفذه ليحاول يبعدة عن ابنته وورثته الوحيدة عاصم : اسمع يا انس ، انت طبعا ولد كويس ومتعلم ومن اكبر رجال الأعمال الي في بلد مقدرش أنكر نجاحك ونجاح شركة ولدك بعد ما درتها انت بنفسك ابتسم انس بعد ما بث الامل والخوف داخلة . ... احاسيس متناقضة تروضة هذه لحظة كمل عاصم حديثة الهادي الذي يسبق العاصفة : عرضك كويس طبعا .... حلو انك تشتري قصر كبير لشمس وتكتبه بأسمها وانها تبقي ليها حياتها الخاصة بعيدا عن ولدك واهلك انس: ماهو عشان كده .... قطعة عاصم وهو ينظر له بابتسامة: اسمعني للاخر يا انس لو فعلا بتحب شمس وعيزها .. يبقي توافق علي شروطي ضم انس حاجبيه وهو يسألة: شروط ايه يا عمي خفي ابتسامته الخبيثة وظهرت ملامح الحده وهو يقول شروطة العاجزة له . شروطي كبيرة يا انس كبيرة عليك وعلي ولدك ..يعني مثلا انا لازم بنتي أمن مستقبلها واكون مطمن عليها وعشان ده يحصل .. لازم تكتب نص نصيبك بيع وشرا لشمس اتسعت عيون انس وهو ينهض من كورسيه ، نظر له بزهزل وغضب مكتوم : حضرتك كده بتعجزني وضع عاصم صاق علي صاق وهو يبتسم بخبث. : والله هيا دي شروطي .. هتقدر تنفزها تمام مش هقدر يبقي لا يكلف الله نفسا إلا وسعها .... وجواز نصيب اغمض انس عيونة ليمنع غضبه ثم جلس وهو يحاول يفكر في هذا الكلام والشروط التي بتأكيد سوف يرفضها ولدو نظر عاصم نحو الباب عندما تفاجئ بشمس تقف وهيا في اكمل صورة وملامحها البريئة الهادئة ، ابتسم انس عندما رئها أمامة تخطف قلبه في كل مرة يراها فيها عبس وجه عاصم عندما لاحظ نظرت المتبادلة بينهم ثم صاح بغضب : ايه الي جابك يا شمس اقتربت شمس من ولدها وهيا تنظر له برجاء : ارجوك يا بابا وافق لو بتحبني عاصم : اطلعي علي اوطك شمس: لا مش هطلع .. انت لازم تحس بيا يا بابا حرام عليك انا مبقتش العيلا الصغيرة بتاعت زمان صرخ بيها عاصم وهو يقترب منها : قولت اطلعي علي اوطك قطع حديثهم انس الذي اقترب منهم هو الآخر : لو سمحت يا عمي نظر له عاصم بغضب وهو يصرخ بيه :, انا قولت الي عندي كلمة واحدة .... موافق علي شروطي ولا لا نظر انس لشمس التي كانت تنظر له برجاء وتوسل " ضعف قلبه أمام هذه النظرات وهذا الوجه الذي يعشقة وبدون تردد رد بأجبته التي اشلت تفكير عاصم : انا مواااااافق ظهرت الابتسامة والسعادة الي وجه شمس وكذالك انس الذي كان ينظر لها بنفس سعادة من رغم القلق والخوف داخلة من رد فعل ولدو ابتعد عاصم وهو يحاول يكتم غضبة بسبب فشل خطته في عجزة عن إتمام شرطة ............................ خبط احمد علي سطح مكتب وهو يصرح في ابنه الوحيد : انت اتجننت عايز نص شركة تسلمها لكلب ده اقترب أنس من ولدو وهو يحاول اهادئة : ارجوك يا بابا اهدي احمد: عيزني اهدي وانت عايز تسلم شقي عمري كلوا لكلب الي اسمه عاصم جلس عاصم وهو ينظر لولدو بهدوء : طيب اهدي بس وانا هفهمك هنعمل ايه جلس احمد وهو يكتم غضبه : تفهمني ايه وزفت ايه بس مش كفاية أن موافق تجوز بنته انس: يا بابا شمس غير ولدها خالص احمد : هيا غير ولدها بس ولدها غير اي حد يبني صدقني عاصم عمره ما هينسي أن كنت شغال عندهم سواق الخاص بتعهم وان اتجوزت أخته الله يرحمها غصب عنه مش هينسي أن شركتي تفوقت عن شركته وبقت اكبر منه مليون مرة ، عمره ما هينسي أن يوم من الأيام كنت بخدمة وبجبلة كل طلباته ... يبني الي زي عاصم ده انسان مغرور ومتسلط مبيحبش الا نفسه وبس ده قطع أخته اكتر ٢٠ سنه حتي في اخر ايامها حرمها من ورثها وحقها ، واحد جبروت معندوش قلب تن*د انس بديق وهو يقترب من ولدو : انا عارف كل ده بس يا بابا شمس ملهاش زمب دي بنت عمتي وانت عارف أن هيا بتحبنا وبتحب حضرتك وماما الله يرحمها وضع احمد يدو علي وجه وهو يحاول تهدئت نفسه : اعمل الي انت عيوزو يا احمد بس متنساش أن في حق اختك انس: انا عمري ما هاجي علي حق اختي ولا حتي حقك وشقاك يا بابا احمد : امال الي هتعملة ده ايه ... انت كده هتسلم رقبتنا تحت دراعة ابتسم انس بخبث وهو ينظر لولدو : مؤقتا بس يا بابا شمس هاتبقي مراتي يعني كل حاجة ليا في الاخر احمد : وانت فاكر انت هيسيبك تاخد حاجة ده مش بعيد قطعة انس وهو يصيح بنزعاج : وحياتك عندي ما هخليه ياخد قرش واحد من فلوسك " ثق فيا يا بابا وانت مش هتندم انت عرفني محدش يقدر ياخد مني حاجة تن*د أحمد وهو ينظر لأبنه بعد ما نفذ صبره : اعمل الي انت عوزو يا انس بس خالي بالك انك بتلعب بنار يبني انس: متخفش عليا يا بابا ... ابنك راجل ويعرف يحافظ علي نفسه وعليكم ..................................... في المساء دلفت الغرفة عليها وهيا ترتدي قمصها نوم الابيض ،، نظرت له بغيظ وهيا تقترب منه : ممكن اعرف مالك نفخ دخان سجارته وهو ينظر له بنفاز صبر : عايزة ايه يا مني جلست مني بجواره وهيا تتمايع عليه بدلع : عيزاك يا انس انا حاسة انك بعيد عني انس: ولا بعيد ولا حاجة مني: انت فعلا عايز تجوز شمس اطفي سجارته ثم نظر لها بغضب : انتي عايزة ايه نهضت وهيا تصرخ بيه : عيزاك انت انس: مني مني: انا بحبك انس: وانتي عارفة أن بحب شمس .. انا مكدبتش عليكي يا بنت الناس مني: يعني ايه انس: يعني الي سمعتيه ... عيزك تعرفي انك انتي الي جتيلي برجلك وانتي الي عرضي عليا نتجوز عرفي وفي سر مني: انا عملت كده عشان احافظ عليكي نهض انس وهو يبتسم بسخرية : عشان غ*ية ، لو كنتي فاكرة أن ممكن أن في يوم تحلي مكان شمس يبقي غلطانة مني: هحل مكنها يا انس وهبقي مراتك قدام دنيا كلها وهتشوف انطلق ضحكة سخرية وهو يمسح علي شعره : احلمي يا مني بس خلي بالك لرقبتك ت**ر بسبب احلام الي هتوقعك دي يا روحي مني: هتشوف يا انس نفخ انس وهو يبعدها عنه حتي يقترب من خزنته ليبدل ملابسه : اسمعي يا مني انا اليومين الي جايين دول انا مش فضيلك ولا فاضي لوجع دماغ بتاعك فا الاحسن تبعدي عني يا بنت الناس بدل مخفيكي من قدامي خالص نظرت له بغيظ وغضب .. حولت تتمالك غضبها وهيا تتوعد داخل نفسها : لما عرفتهم حققتك يا اانس مبقاش انا مني ......... #جهاد_مخمد #انتقام_الشمس
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD