الحلقة الخامسة #الخوف

1085 Words
نبدأ. الجزء الخامس. الخوف. ماريتزا(ماريتزا هى صاحبة الفندق اللى احمد قاعد فيه الطول:162 الوزن:85 السن:35 الشكل:وشها مدور شعرها مربوط كحكة وحاطة فيه زي قلم عينيها عادية ولونهم اسود وشها عادى بس ملامحها حلوة شوية واحلى حاجة فيها خدودها حلووين . القدرة:الاحصاء بتقدر تتعامل مع اي حاجة تتضمن ارقام سواء كانت تخمين او معاملات حسابية اي حاجة ضعيفة و غير قابلة للتطوير. نبذة عنها:اتولدت و عاشت فى القرية ورثت الفندق من جوزها اللى واحد من قبيلة الغربان قتلة من سنتين ف مشاجرة و من ساعتها و هي بتكره الرجالة لانها شيفاهم مستغلين بتحب الوحدة.) ماريا(ماريا تبقى مرات باتيستا طولها:156 وزنها:77 سنها:40 شكلها:بتلبس وشاح على شعرها بس باين انة اسود و ناعم عينيها واسعة و لونهم بنى القدرة:التكبير بتقدر تشوف حاجة بعيد عنها ب2كيلو بس ضعيفة غير قابلة للتطوير. نبذة عنها:باتيستا اشتراها من اهلها و اتجوزتة قبل 10سنين و هي مابتحبوش طيبة جدا و كل القرية بتحبها.) انجيلا(انجيلا هي بنت الزعيم بتاع القرية طولها:171 وزنها:65 سنها:22 شكلها:جمييييلة جدااااا بيضة زي الثلج و عينيها واسعة و سودة شعرها لونه بنى و ناعم لدرجة انو بيلمع شفايفها صغيرة و ضامة بشكل جمييل جدا. . القدرة:الشفاء (زي سالى اخت مي) بس دي اقوى شوية تقدر تشفى جروحها و جروح حد تانى غيرها غير قابلة للتطوير. نبذة عنها:طيبة جدا و متواضعة بتحب القرية جداا نفسها تخرج و تشوف العالم بس فرحانة بقريتهم بتخاف من الشباب فى القرى التانية.) فى الجزيرة. قبل كل ده. صحيت على المنبه طفيتو الساعة6 الصبح دخلت خدت دش و غيرت لترنج التمرين و نزلت للصالة لقيت ماريتزا بتحضر الاكل قربت على طبقى و خدتو و بدأت اكل ماريتزا:صباح الخير انا:صباح النور انا استغربت هي صبحت عليا دلوقتى ولا انا بتخيل مهتمتش و خرجت لقيت القرية هادية وقفت عند البوابة و بدأت جريت و انا بنهج ورئتى بتموت وصلت عند البحيرة و شربت منها و خلصت تماريني كلها و كنت بشرب بين كل تمرين خلصت اخر تمرين الق*فصاء و شربت و رقدت جمب البحيرة. انا:يالهووي على التعب انا حاسس انى جسمى بيصرخ دلوقتى البحيرة شكلها جميل انا عايز اجرب اتأمل هنا اتعدلت و ربعت و حطيت ايدي فى بعض و غمضت عينى و وجهت راسى للشمس و ابتديت احس بالارض بالهوا بالشجر بالشمس و فجأة لقيت نفسى فى المكان بتاع امبارح الدنيا ضلمة كلها وانا طاير بس بدل القمر انا مش شايف غير البحيرة و وسط البحيرة فى وردة صغيرة قربت عليها ومسكتها لقيتها اختفت فوقى بصيت فوقى لقيت الراجل الى شوفتو امبارح نازل خفت بس لقيتة مفتح عينيه و باصصلى و مبتسم حسيت براحة غريبة معرفش ازاى لقيتة نزل ووقف قدامى انا و هو واقفين على البحيرة. انا:انت....انت مين؟ الراجل ابتسم:انا هو الماضى انا هو الحاضر انا هو المستقبل انا من اري و اسمع و اشعر انا الوقت انا المكان انا القوة انا الحقيقة انا:مش فاهم حاجة الراجل:اتعرف ما هذه؟ و شاور على البحيرة انا:بحيرة دموع الالهة الراجل:حينما اتي البطل الاعظم الى هنا و هزم الوحش شجعتنا قوته على خلق البحيرة هذه هي دموعنا على كل شخص قتله الوحش لقد عاهدنا بالقوة لشخص يملك الارادة لتغير نفسه انا:الارادة لتغير نفسه؟عاهدتة بالقوة مش فاهم الراجل بدأ يطير لفوق تانى و هو بيقول الراجل:لقد ادت البحيرة مهمتها و الان ستعود لموطنها لا تنسى هذا اولئك من يملكون الارادة يتربعون على عرش القوة لا تنسى يا ايها الفتى. فجأة اختفى و انا فتحت عيني مرة واحدة لقيتنى قاعد قدام البحيرة بس البحيرة مفهاش ماية خالص بقت زي حفرة فى الارض انا خفت و جريت باقصى ما عندي و رجلى بتمشى بالعافية من الالم ووصلت لعند القرية و كملت جري بهيستيرية و الناس بتبصلى باستغراب جريت لفوق الجبل لقيت الزعيم بيتأمل جريت عليه انا:يا زعييم.....يازعييييييييم الزعيم بخضة:فى ايه؟مالك؟ انا بنهج و مش مجمع كلام:البحيرة.......اختف.....ماية... . الزعيم:اهدي و فهمنى اهدي خد نفسك انا خدت نفس:البحيرة مايتها اختفت الزعيم برق جامد و جري و انا بجرى وراه نزلنا الناس شافت زعيم القرية بيجرى بخوف كلهم جريو وراه القرية بأكملها بقت تجري وصلنا عند البحيرة الزعيم فتح عينو على الاخر و لقو البحيرة فاضية موجود حفرة فى الارض الناس كلها بقت تصوت شخص1:البحيرة اختفت ازاى ده حصل؟ شخص2:الالهة غضبانة عليناااااا شخص3:دي لعنة وحلت علينا كلنا هنموتتتت انا واقف خايف جدا فجأة لقينا الزعيم بيضحك جامد و بص للناس بهدوء و طيبة الزعيم:افرحو هيصو الاسطورة جت اخيرا الناس:اسطورة ايه؟! الزعيم:الزعيم اللى فات قالى عن الاسطورة ان هيجي يوم و هتختفى البحيرة و لما يجي اليوم ده ترقبوا ظهور البطل الناس هديت و اتطمنت:يعنى الالهة مش غضبانة؟ الزعيم:غضبانة؟الالهة باركتنا دلوقتى اقيمو احتفال اليوم و مشى بيضحك و هو ماشى همسلى الزعيم:تعالالى الجبل بعد ماتخلص الشغل انا قلقت كلة رجع القرية وانا رجعت رحت على بيت باتيستا ملقتش حد دخلت خلصت شغل كان باتيستا رجع بعد تلت ساعات باتيستا:خد اجرك 60ج خدتهم منو ولقيت معايا 270ج انا:باتيستا انا عايز سلفة و هبقى اردهالك شغل كده كده انا مش رايح فى حته باتيستا:عايز كام و ليه؟ انا:عايز 1100ج عشان الفندق هقعد تلت شهور باتيستا:ماشى خد اهم ادانى الفلوس خدتهم و مشيت رحت على الفندق لقيت مارتيزا واقفة مبتسمة اديتها الفلوس و قولتلها هقعد 11اسبوع (شهرين و تلت اسابيع) ماريتزا خدت الفلوس و كده بقى معايا تلت شهور و اسبوعين سبتها و طلعت الاوضة خدت دش و غيرت هدومى و نزلت لقيت طبقى كلت الرز بالبيض و خرجت الناس كلها كانت فرحاانة و بتحتفل انا طلعت للجبل لقيت القدر مقلوب و الزعيم بيض*ب فى الحيطة و بيقلب كل حاجة يلاقيها و انجيلا واقفة خايفة ولاحظت حاجة اللبس بتاعها شفاف من الضهر لقيت اثار ض*ب زي لسع حزام مركزتش و قربت على الزعيم انا:اهدي يا زعيم بص انجيلا خايفة ازاى الزعيم هدي شوية و بصلى:البحيرة يا احمد انا:ما انت قولت الاسطورة الزعيم:مفيش الكلام ده مفيش اسطورة انا قولت الكلام ده عشان الناس ماتخافش و تهدى انما مفيش حاجة من دي بس ازاى البحيرة تختفى الالهة غضبانين علينا فعلا انا مش عارف اعمل ايه و المسابقة بعد تلت شهور انا مردتش مش عارف اقول ايه الزعيم:قولى يا احمد لو فاكر اي حاجة تساعد انا مردتش اقولة طبعا عن الى الراجل قالهولى انا:معرفش يا زعيم انا اتمرنت جمبها و كانت موجودة بعد ماخلصت نمت شوية صحيت ملقتهاش و جيتلك جري الزعيم:انا ازاى مجاليش احساس بحاجة مش عارف انا هدور على حل ماتشغلش بالك انت كمل تدريباتك و التأمل انا:حاضر ومتقلقش الالهة مش غضبانة و مشيت لقيت انجيلا بصالى و شكلها حزينة نزلت من الجبل و روحت على الفندق اتعشيت و كلت حته اللحمة و طلعت اوضتى رقدت على السرير انا:ماينفعش اقول لحد اي حاجة من اللي حصلت بس ايه اللى الراجل قالهولى ده؟ عاهدنا بالقوة لمن يملك الارادة لتغير نفسه يقصد ايه؟ اولئك من يملكون الارادة يتربعون على عرش القوة؟معناها ايه؟ انا:مش مهم ده دلوقتى خليني انام و اكمل تماريني وامشى من هنا. على بعد 50كيلو من القرية نفس الكهف الى فات فى وسط نور القمر بوابة اتفتحت شوية وقفلت تانى. *#####
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD