الفصل الثاني

1434 Words
#نور وزوجيها #الفصل_الثاني ظالت شاردة تحت تأثير الصدمة ... اقترب منها وهو يهمس بصوت منخفض: مالك يا نور نظرت له نور وهيا تسألة لكي تتأكد : احنا فعلا اتجوزنا ابتسم عمرو وهو يرفع حجبيها: هو مش اوي يعني نور: لا وحياتي يا عمرو احنا كده اتجوزنا عمرو: أيوة اتجوزنا يا مجنونة مش شايفة المأزون بيحضر لينا ورقة عشان تسبت أننا متجوزين نظرت نور المأذون الذي كان يحضر الاوراق ثم عادد تنظر له : وبعد كده غمز لها وهو يقترب منها أكثر :لا بعد كده دي بقي لما نروح خجلت نور من تلميحة ثم سريعا خفضت وجها من شدد الخجل بينمي انهار عمرو من ضحك علي خجلها وطفولتها التي يعشقها نده عليه المأذون وهو يمد يداه بالاوراق : الورق خلص الف مبروك يا عمرو بيه عمرو: الله يبارك في حضرتك ... اخذ عمرو الورقة ثم أمسك يد نور وهو يسير بيها الي خارج من مكتب المأذون وقفت نور أمام المكتب تقطع سرهم وهيا تنظر لعمرو: هنروح علي فين عمرو: علي شقتنا نور: شقتنا ابتسم عمرو وهو يقبل رأسها ثم نظر لها وهو يلمس وجها بحنو : أيوة شقتنا هيا مش جاهزة اوي بس خلال اسبوع هتجهز يا قلبي وهعملك فرح هخلي دنيا كلها تكلم عليه نور: بجد يا عمرو عمرو: أيوة طبعا ... انتي هتعضي في شقتنا وانا هروح شغل هنام هناك لحد يوم الفرح وبعد أسبوع هتبقي دخلتنا بعد ما انفز كل الي بتحلمي بيه ابتسمت بافرحة وهيا تنظر لهذا الرجل الذي تعشقه وتعشق حنانة وجنانة وطبته التي عوضتها عن أهلها الذي فقتدهم من صغر عمرو: يلا بينا أمسكت يداه وهيا تسير معه : يلا بينا ....................... وقف عمرو امام القائد وهو يأدي التحيه : تمام يا فندم جلس فريد وهو ينظر لعمرو بستغراب : لإيه الإجازة دي يا عمرو نظر عمرو لقائد وهو يبتسم له : هتجوز يا فندم فريد: نفس البنت يا عمرو عمرو: حضرتك عارف يا فندم شاور فريد لعمرو ليجلس وبفعل جلس عمرو وهو ينظر لفريد فريد: طبعا دي حياتك الخاصة بس انت عارف يا عمرو انا بعزك اد ايه انت اشطر ظابط عندي هنا في بحرية وكل قيادة بتضرب بيك المثل عمرو: ربنا يخليك ليا يا فندم وانا والله بعتبرك في مقام ابويا الله يرحمه فريد: الله يرحمو ... قولي بقي انت ليه متمسك بالبنت دي اوي كده ابتسم مراد وهو ينظر لفريد : شبهي اوي بحبها ومعرفش ليه كل الي اعرفة أن مقدرش اعيش يوم من غيرها تن*د فريد وهو يعتمد الإجازة له : علي اي حال اتمني تكون سعيد يا عمرو .. الف مبروك اخذ عمرو الورقة من القائد فريد وهو يبتسم بافرحة: الله يبارك في حضرتك ... طبعا حضرتك هتشرفني في فرح فريد: طبعا انت ابني ... المهم انا هسيبك شهر ده في شهر العسل بس لازم تعرف لما ترجع وراك مهمات كتير يا بطل وقف عمرو وهو يأدي تحيه : وانا تحت امرك يا فندم فريد : يلا يا سيدي روح انت متتأخرش علي عروستك ابتسم له مراد ثم ركد للخارج ليذهب لتحضير الفرح واعلانه بزواجة منها امام الجميع ....................... فتح عمار دعوة الفرح التي أتت له وهو يجلس في حديقة القصر ... اقتربت منه أخته الوحيدة والكبيرة مرفد اخبارك ايه يا حبيبي رمي عمار الدعوة علي طاولة ثم نظر لأخته الكبيرة : الحمدالله نظرت مرفد لدعوة وهيا تسأله: انت هتروح يا عمار عمار: وانا من أمتي بروح افراح فريده: ده فرح عمرو ابن انكل شهاب صديق بابا الله يرحمة زفر عمار بديق وهو ينظر لأخته : هو انا روحت فرح قريبنا عشان اروح فرح عمرو ابن عموا شهاب الي بقالي اكتر من عشرين سنه مشفتهمش فريده : عموا شهاب مات من بعد بابا بسنه .. ومن سعتها عمرو راح عاش في اسكندرية وهو اخواته ومن بعد ما جوز اخواته ...ومن بعد ما ولدته ماتت قطع أخبرهم عمار: اه يعني أنا مالي بكل ده فريده : مالك ايه بس يا عمار عجبك يعني الحبسة الي انت عايش فيها .. من شركة لبيت ومن البيت لشركة عمار: امال عيزاني اروح الفرح والناس تتريق عليا وابقي مسخرة المعازيم تن*دد فريده بحزن وهيا تنظر لأخيها : ليه بتقول كده لف وجه وهو يشاور مكان التشوه : عشان ده ولا نسيتي فريدة : دي حاجة بتاعت ربنا يا عمار مش لازم تخجل منها ضحك بسخرية وهو. ينظر لها : قولي الكلام ده لناس الناس الي مرحمتنيش من صغري فريدة : اتغيرت اوي يا عمار كل متكبر بيكبر معاك قسوتك عليا وعلي كل الي حواليك انحني نحوها وهو ينظر لها بقسوة: والناس رحمتني عشان ارحمهم انا محدش رحمني لما كانوا بيجرحوني ويضحكوا عليا وعلي العيب الي فيا العيب الي خلا مني راجل معندوش قلب فريدة : قولتلك نروح نعمل العملية انفعل عمار عليها وهو يشاور علي التشوه : اي عملية الي نسبتها ٥٠٪ في المئة بس عايزة الكل يتريق ويقولوا المعيوب هيفضل معيوب ... انا مستحيل اعمل العملية زي دي وياريت بقي تسبيني في حالي عايزة تروحي الفرح روحي انتي ... عن ازنك ثم قام عمار يذهب الي غرفته بينمي وضعت فريدة يداها علي خدها وهيا تفكر في حال أخيها الذي يسداد سوء .............................. جلست وعلامات الصدمة علي وجه وهيا تسألة بحزن : اتجوزت يا عمرو عمرو: أيوة اتجوزت الي فيها قامت وهيا تصيح بغضب : تجوز من غير ما نعرف ليه موتنا ... خلاص عشان بابا وماما ماتوا هتقطعنا مش كده يا مي ... قلتها سمر وهيا تنظر لأختها بينمي نظر لهم عمرو وهو يتمالك اعصابة : هيا دي مبروك ابتسمت سمر بود وهيا تقترب من أخيها : مبروك يا عمرو بس كان لازم نعرف قبلها احنا اخواتك وملناش غيرك عمرو: يا بنتي انا معملتش اي حاجة أنا يا دوبك كتبت كتابي لسه الفرح بعد اسبوع نظرت له بسخرية وهيا تبعد خصلات شعرها بعصبية عن وجها : وكمان هتعملها فرح الجربوعة دي اخرصي قلها عمرو وهو ينهض بغضب وضعت سمر يداها علي كتف أخيها لكي تهديه وهيا تنظر لي مي لكي تصمت بينمي ظالت مي تصرخ في عمرو انت بتزعقلي عشنها امسك عمرو غضبه وهو يكز علي اسنانة: اسمعي بقي انا فرحي بعد اسبوع عايزة تيجي تعالي مش عايزة انتي حرة ....بس صدقيني يا مي لو حولتي تديقي نور انا الي هقفلك من هنا ورايح انا ونور واحد ومش هسمح لحد يزعلها حتي لو كانت اختي ... فاهمة انهارت مي من بكاء وهيا تجلس علي مقعض وهيا تتحدث معه : كده يا عمرو بتعمل فيا كده عشان مراتك هيا دي اخرتها تن*د عمرو بديق ثم اقترب منها وهو ينحني راسه ليقترب منها : انتي وسمر حتي مني يا مي ... اخواتي الي مقدرش استغني عنهم ياريت تفهميني وتعرفي سعادتي ورحتي مع نور ولازم تعرفي أن احترمها من احترامي ولا ايه طبعا يا عمرو قلتها سمر وهيا تقترب منهم نظر عمرو لبسمة بود ثم نظر لي مي : ها فين مبروك ضمت حجبيها وهيا تقولها بصوت متحجر :مبروك اقترب عمرو من راسها ثم طبع قبلة عليه بينمي ابتسمت مني لأخيها الوحيد وكذالك سمر أخته المقربة له ............................... وضعت نور الصانية العصير علي طاولة ثم جلست وهيا تلهاتف بمرح : منورني اوي والله ابتسمت فريدة وهيا تنظر لنور : مبروك يا نور فرحتلك اوي نور: ربنا يخليكي ليا يا ابلا فريدة نظرت نور لمشيرة التي يمكلها الغل والحقد من نظرتها .. وضعت نور العصير امامها وهيا ترحب بيها : اشربي يا مشيرة مشيرة: شكرا مش عايزة نور: ليه بس .. انتي زعلانه ولا ايه فريدة :سيبك منها وخليكي معايا مبسوطة مع مراد . نور: اوي اوي متعرفيش اد ايه هو حنين وطيب عليا فريدة : مراد راجل كويس ويستاهل كل خير لو كنت اعرف ان زيارته ليا في دار من كام سنه هيقع في حبك كده كنت جبته من زمان ضحكت نور وهيا تنظر لمرفد : ده احلي يوم في حياتي يوم دخلت عليكي مكتب ولقيته قاعد من سعتها قلبي وقع في حبه انهارت مشيرة من الغضب والبركان التي دخلها قامت وهيا تنظر فريدة : مش يلا بقي يا ابلا نور: متخليكم شواية فريدة : لا معلش لسه هاخد مشيرة معايا القصر عند عمار اخويا نور: اه بالحق هو أخباره ايه فريدة : لسه زي ما هو يا نور مشيرة: انا نفسي اتعرف علي عمار بيه ده الي كل بلد بتحكي عليه احنا عمرنا ما شفناه في دار مع أن هو وحضرتك صحاب دار فريدة : وانتي عايزة تتعرفي عليه يا مشيرة بلعت مشيرة رقها بعد احست بخجل : ابدا يا ابلا عادي يعني تن*د فريدة وهيا تنظر لها بديق ثم عادت تنظر لنور : بكرا الصبح هكون معاكي اليوم كلوا لحد ما اوصلك لجوزك يا نور بس اهم حاجة تخلي بالك من نفسك لحد ما تبقي رسمي قدام الناس نور: متخفيش يا ابلا هو وعدني بكده فريدة : ربنا يسعدك يا حببتي نور : يارب يا ابلا يارب قامت فريدة لكي تذهب ولكن أوقفها صوت الباب الذي فتح قامت نور وهيا تنظر لمشيرة وفريدة بينمي سألتها فريدة : هو عمرو معاه المفتاح نور: أيوة بس هو مجاش من يوم ما جبني هنا بيطمن عليا في تليفون فريدة : امال مين فتح الباب ذهبت نور عند الباب وهو يمكلها الخوف الشديد توقفت امام الباب وهيا تنظر بصدمة ....... #جهاد_محمد #نور وزوجيها
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD