Part 12

1006 Words
Season2? سراج اول ما وصل على البيت لقى رشيد في وشه رشيد: تعالى انا عوزك في موضوع سراج: استنى يا عمي اطلع بس اغير و......... رشيد: لا تعالي الموضوع ضروري سراج راح مع رشيد وطلعوا الجنينه رشيد: اي يا عم سراج مزعل مراتك لي؟! سراج في نفسه: هو اي حكاية مراتي النهارده سراج لرشيد: زعلتها في اي؟! انا بشقها ساعتين في اليوم اصلا هلحق ازعلها رشيد: انا كلمتها النهارده والبنت زعلانه فعلا ما تخليها ترجع شغلها فيها اي يعني؟...... انت عارف كويس هي اد اي بتحب شغلها وكمان تعبت فيه وكان حلم ابوها ومتنساش انك عرفتها بسبب شغلها ولا اي؟! سراج بغضب: وهي بقا وكلتك انت ومالك محامين ليها ولا اي؟!.... كلمتني في الموضوع وانا قلت لا..... انا مش بحب اتكلم في حاجه مرتين وبعدين هي محتاجه اي انا مش عاوز مراتي تشتغل انا حر يا عمي رشيد: الموضوع مش موضوعك ولا قرارك لوحدك!!.... هي من حقها تختار وانت متعلم وفاهم سراج: دا قراري وبعدين افرض نزلت الشغل وهي حامل وسقطت هتكون مبسوطه تفتكر انا مش عاوز مشاكل وشغلها كله مشاكل شغلها اصلا مشكله احنا كده كويسين ونحمد ربنا ان المشاكل خفت ( لو يعرف انها لسه هتبتدي??) رشيد: انا عرفتك ونصحتك وانت حد اعمل الي عوزه رشيد ساب سراج وهو متعصب منه بسبب دماغه وتفكيره ************************* طلع سراج للأوضه بتاعه لقى سيليا قاعده بتقرأ ملفات سراج: انتِ بتعملي اي؟! سيليا: دا ملف شغل كان المفروض انه هيكون شغلي بعد ما اخلص مدة الشغل بتاعتي عندك بس ملحقتش طبعا فا بشوف مين الي كنت هحميه دا سراج بنفاذ صبر: هو انتِ اي؟!........ مش بتزهقي خالص مفيش عندك اي تقدير او اي فضول انك تعيشي حياه جديده مفيهاش مشاكل؟!.............. اتجوزنا وهيكون عندنا طفل جي في الطريق دا مش مد*كي حافز لأي حاجه لي مصره هاااا؟! سيليا: لو جيت قلتلك سراج انت هتسيب الشركه الي تعبت فيها طول عمرك ولا مش بس كده انت هتعيش مع اهلي الي انت اصلا متعرفهمش وتعيش مع خالتي الي مش طيقاك مع انك لسه شايفها من يومين بس هتعمل اي؟! سراج:.............. سيليا: انا محترماك وبحاول احافظ على العلاقه دي ولو مش كده كنت هسيب البيت دا وارجع شغلي ومكنتش هفكر فيك اصلا سراج بعصبيه: طيب بصي بقا من الاخر انتِ مفيش شغل ومش هتطلعي من البيت دا الا وانا معاكي فاهمه وهنطلع بكره اجازه يومين في الساحل كلنا كا عيله مفهووووم سيليا ببرود: الي تشوفه حضرتك سراج: انت برده لي؟! سيليا: عورني اقلك اي؟ اعارض هتتعصب وتنفذ الي في دماغك فا لي من الاول؟! وبرا على الباب كان في حد سامع كل دا وميت فرح ( هتقلي مين هقلك هي دي محتاجه تفكير ??) سراج بينفتح الباب بشكل مفاجأ: خالتي؟!!!! ناهد:سراج انا سمعت صوت كده قلت اجي اشوف في اي؟! خير صوتكوا عالي اوي! سراج: ولا حاجه دا كنا بنتكلم مع بعض عادي في حاجه يا خالتي ناهد: لا ابدا انا هروح انام سيليا بصت لسراج بصه برده: سراج بيه متحاولش مش هنعرف نكمل هنا كتير تمام سراج:.................. ************************* في اوضة شاجي شاجي لنفسها: يعني اي كل دا بحصل؟!..... يعني اي يتجوزها... انا كنت مفكره ان سيف هينسيني وكل حاجه هتعدي مفيش حاجه راضيه تعدي بعد تفكير كبير قاطع شرودها رن الموبيل شاجي: رقم غريب اكيد دلوقتى واحد هيقلي انا الي ضاع من عمري سنين مش رده ولا مردش لي هو انا ورايا حاجه شاجي: الووو المجهول: اهلا اهلا..... كل دا علشان تردي يا شوشو ولا اي؟! شاجي: انت مين؟! وعاوز اي؟! وياريت تخلص المجهول: انا الي عايز مصلحتك شاجي: الي هي اي؟! المجهول: سراج..... مش انت عوزاه ولا انا غلطان شاجي: انت شكلك واحد فاضي أو شارب حاجه وعمال تهبل في الكلام المجهول: لاااا لاااا انا الصح كلو وانت عارفه دا انا عاوز مصلحتك يا بنتي انا عارف انك بتحبيه من زمان وانك عوزاه وعاوزه تخلصي من سيليا وانا كمان عاوز كده فا خلينا ايد واحده احسن اي رأيك شاجي:........... المجهول: هبعتلك عنوان لو عاوزه نبقى مع بعض ونخلص منها تيجي فيه بعد ساعه قفل الخط وشاجي بتحاول تستوعب لكن مش قادره مين دا؟! وعاوز يخلص منها لي؟! هو انا اه بحقد عليها اوي بس هي في حالها جدا ملهاش في اي حاجه خالص ************************ انتشر خبر ان العيله طالعه اجازه يومين والأغلبية فرحانين بسبب الخبر دا تجمع الكل واتفقوا انهم يحضروا نفسهم علشان السفر بكره وفي الوقت دا كانت شاجي مختفيه تماما(وطبعا كلنا عارفين هي فين) ليله: امال شاجي فين؟! حسين: اه صح هي فين؟! الكل باصص لسيف لما انه خطيبها فا طبيعي انه يكون عارف هي فين ولكن هو لا حول له ولا قوه حسين: سيف..... انت مش بترد لي يا بني؟!....... خطيبتك فين؟! سيف: معنديش فكره يا بابا انا من ساعة ما جيت من الشغل مشفتهاش ناهد: انا نطلع اشوفها؟! ناهد فضلت تخبط على باب أوضة شاجي ومحدش كان بيرد فا فتحت الباب لقت الاوضه فاضيه نزلت وقالت الي حصل العمه(وامها) : انا هرن عليها استنوا ********************* في مكان تاني بعيد عن فيلا حسين وبعيد عن الناس والمساكن شبيه بالصحرا نزلت شاجي من عربيتها لقت في وشها راجل عمره يجي 50 او يمكن اكتر.... فضلت بصه عليه كتير المجهول: تعالى يا شوشو متخافيش تعالي شاجي: انا مش خايفه انا بس مستغربه فكرتك اصغر بكتير صوتك ميجبش شكلك باين عليك كبير و............ المجهول: اي يا بنتي احنا جايين نتعرف على بعض ولا اي خلينا في الي جاين علشانه شاجي: تمام بس انا حاسه شفتك في حته قبل كده؟! المجهول: انتو مسافرين بكره الساحل شاجي: احنا مين؟! المجهول بأستهزاء: العيله بتاعتكوا مسافره بكره وانا هقلك تعملي اي وتنفذي بالحرف فاهمه؟!! شاجي:....................... المجهول: الي هيحصل كالأتي............................... فهمتي؟! شاجي: اه اه.... بس... قاطع كلامهم رن موبيل شاجي شاجي:...... المجهول: ردي وقولي لممتك انك بتشمي شوية هوا على الكورنيش أجابت شاجي: الووو يا ماما الام: انت فين يا بنتي الوقت متأخر اوي شاجي: بشم شوية هوا زهقت من البيت الام: انت فين بالظبط شاجي: على الكورنيش انا جايه اهو الام: متتأخريش ياريت شاجي: تمام وقفلت ************************* في الصباح استعد الجميع وكل واحد ركب عربيته علشان يروحوا يومين الاجازه في عربيه سراج وسيليا سراج: انتِ كل ما نقعد هتفضلي ساكته زي الصنم سيليا: اتعودت اني افضل ساكته سراج: لا يا راجل.... والله انت تسكتي مصدقش و...... قاطع كلام رصاصه **رت الشباك من عربيه كانت جمبهم بالظبط لكن سراج انصدم لما بص جمبه ولقى منظر وقف الدم في عروقه سراج:........ لاااااااااااا ************************** So Ashor ?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD