الفصل الثالث

1303 Words
##ع***ة_شيطانية_ولكن #الحلقة_الثالثة (#الصدمة_والقاء) استيقزت بنزعاج علي صوت رنين هاتفها المعلن علي اتصال دكتورة عبير وضعت الهاتف علي ازنيها لترد بنعاس: صباح الخير عبير: صباح نور ، لسه نايمة طبعا يا مني مني: انتي عارفة عبير: عشان كده انا قدام الشقة، قومي افتحي قامت وهيا تصرخ : ايه ازاي عبير: افتحي يا مني قفلت مني معاها وهيا تركد خارج الغرفة تفتح لها ظالت تنظر وهيا تحاول تستوعب زيارتها عبير: هتفضلي بصالي كده كتير مني؛ ها. لا طبعا اتفضلي يا دكتور دخلت عبير معاها الي صالة الداخلية ، جلست وهيا تنظر لها بود: ايه يا مني مالك يا حبيبتي مني: حضرتك جاية ليه عبير: جاية اتكلم مع ولدك لازم يوافق انك تتعلجي يا حبيبتي انتي لسه في الأول ، العلاج هيبقي سهل جدا لو سمعتي كلامي مني: ارجوكي ،يا دكتورة بلاش بابا ممكن يموتني عبير: متخفيش انا مش هسيبك اتي صوت صالح من داخل وهو يسأل ابنته من طارق ؟ ارتعبت مني اكثر عندما علمت أن استيقز من نومة ، جلست بجوارها وهيا تتوسل لها : ارجوكي بلاش ارجوكي ‏ عبير: خايفة كده ليه يا بنتي ده ابوكي مستحيل يأزيكي مين يا بنت يا مني ، قلها صالح بعد ما اقترب منهم قامت مني وهيا تنظر له بخوف : بابا نظر صالح الي عبير التي كانت تجلس تنظر له بصرامة ظهر شبح ابتسامة وهو ينظر لها ، تفحصها بعيونة عندنا رئي جملها الفتان من رغم كبر سنها عبير: استاذ صالح انا دكتورة عبير ، كنت عايزة اتكلم مع حضرتك اقترب منها صالح وهو يصتنطع الصرامة أمام ابنته : خير في حاجة يا دكتورة ، اولا تعرفيني منين ‏ عبير: طيب ممكن تعض وتكلم نظر صالح لابنته التي كانت ترتعش من شدد الخوف : روحي اعملي قهوة الدكتورة ، اتحركي واقفة ليه مني: حاضر يا بابا ثم ذهب وهيا تنظر لهم جلس صالح اممها بعد ما تأكد من ذهاب ابنته : خير يا دكتورة عبير: خير يا استاذ صالح صالح: انتي عارفة اسمي كمان ، لا ده كده بقي لازم اقرب ثم قام ليجلس بجوارها ابتعدد عبير خطوات عنه وهيا ترقمة بنظرات حادة: استاذ صالح انا دكتورة عبير دكتور أمراض نفسية وعصبية صالح: بستغراب " وحضرتك بقي عايزة مني ايه عبير: عايزة اخد موفقتك يا استاذ صالح اقترب صالح اكثر منها : اوافق علي ايه يا جميل تن*دد بديق وهيا تصرخ أمام وجه : علي علاج بنتك مني مريضة نفسية ولازم تدخل مصحة ............................... ظل يأكل في عجلة وهو ينظر لجدتة : بس كده انعام: يعني البت بقت معاك شريف: كل يوم بنسهر مع بعض انعام: اوعي يا شريف تكون بتعمل معاها حاجة حرام شريف: لا يا تيتة انا أخري بتف*ج بس ، طبعا صورتها زي متفقنا ، لازم اعرف عامر بنت دي اخلقها ازاي انعام: بس مش حرام شريف: هنعمل ايه يا تيتة ده حل وحيد وبعدين انا همسح صور بعد ما يشوفها عامر ويعرف حقيقتها ، مستحيل افضح وحدة حتي لو كانت وحدة زي دي زبالة انعام: ريحت قلبي يا شريف شريف: مهم بقي انا لازم امشي عشان اشوف المصنع انعام: تمام يا حبيبي شريف: اه صحيح عملتي ايه في العروسة ضحكت انعام بخبث : من أمتي بتسأل عن العرايس شكل بنت دي شجعتك ضحك شريف بخجل : هنعمل ايه يا تيتة ، عايز اتجوز وابعد عن أي حاجة حرام انعام: تمام يا حبيبي ، انا هكلم سعاد وهتفق علي موعد عشان تشوف اختها شريف: تمام يا ست الكل ، يلا سلام انعام: في حفظ الله يا حبيبي اتت هانم وهيا تحمل كوب العصير : تنظر لأبنها الذي ذهب سريعا ، جلست بجوار ولدتها تسألها : هو في ايه يا ماما انا حاسة أن في حاجة بينك وبين شريف انغام: هيكون في ايه بس هانم: معرفش ، بس اكيد في حاجة انعام: ابدا يا هانم ، شريف عايز يتجوز ، ايه رايك اكلم سعاد هانم: بجد يا ماما انعام: أيوة ،هو لسه مشدد عليا اشفلوا عروسة حلوا ومؤدبة وبنت ناس هانم: مفيش غير اخت سعاد ، اكيد زيها بنت مؤدبة الصراحة وكامل مرتاح معاها اوي وبيشكر فيها انعام: يبقي علي خيرت الله هكلمها .................................... صالح: امشي اطلعي برة بدل مطلب ليكي بوليس عبير: انت فعلا راجل اناني صالح: اخرصي يا ست انتي بدل معملها معاكي اتت مني بعد ما سمعت صراخهم : بابا لو سمحت اهدي استدار صالح يصفعها بكل قوة علي وجها ، وقعت مني علي الأرض من شدد قوته صرخت عبير في وجه : انت راجل همجي ، وهتندم فاهم هتندم صالح: امشي احسن بدل مطلعك علي نقالة عبير: همشي بس افتكر أن بنتك مريضة فاهم مريضة ولو متعلجتش مرضها هيطور اكتر واكتر وانت الي هتندم في الاخر ، قامت عبير وهيا تبكي : كفاية يا دكتورة ارجوكي امشي اقتربت عبير منها وهيا تطمنها : متخفيش يا مني مش هسيبك مهما حصل مش هسيبك ثم ذهبت بعد ما رقمته بنظرات مقرفة انقض صالح علي ابنته بضرباتة الحادة القاسية وكلامته التي كانت أقوى تحرقها : انتي بتستغفليني ، انا هربيكي يا بنت....... بعد النهاردة مفيش تليفونات ولا لاب ولا أي حاجة هموتك بعارك يا بنت...... هموتك ثم زحفها من شعرها الي غرفتها ، وضع قدميه علي عنقها ثم قال بتحزير : لو شفتك برة الاوضة دي هموتك ومن بكرا هتجوزي اي عريس هيدخل البيت ده انتي فاهمة ثم دفعها بقدميه بعيدا ، ثم خرج وهو يغلق عليها باب غرفتها ، دفنت وجها علي الأرض وهيا تصرخ بقوة بأسماء ولدتها مااااااااماااااااااا ............................. جلس صالح وهو ينظر لغرفتها ، تن*د بديق وهو يتحدث مع ابنته الكبيرة : أيوة يا سعاد احنا فضيين خلي العريس يجي سعاد: الاول بس قول لمني يا بابا صالح: انا قولت يجي. مني ملهاش راي بعد النهاردة فاهمة سعاد: اهدي يا بابا، انا متأكدة أن شريف هيعحب مني هو انسان طيب واخلاق صالح: حتي لو مش كده انا موافق يتجاوزها سعاد: ليه بتقول كده يا بابا صالح: من غير ليه ، هستناكم النهاردة سلام ثم قفل معاها ليذهب أمام غرفتها ، صاح بقوة وهو يبلغها: النهاردة العريس هيجي مع اختك ، وحيات ربنا يا مني لو مشي أو رفضك لهقتلك ، فاهمة هقتلك ثم ذهب حولت تنهض من فراشها وهيا تبكي بشدة علي ابشع الظلم التي تعرضته من اقرب ناس لها ......................... فتح لهم صالح وهو يرحب بهم أشد ترحب دخلت انعام اولا برفقت شريف ، سلم صالح وهو ينحي وجه بخجل : اهلا اهلا لحضرتك عبس وجها عندما وقع نظرها علي هذا الرجل التي تعرفة من سنين " رفع صالح ينظر لها ، حتي تعالي الصدمة علي وجه هو الآخر ، قطعهم صوت شريف: اهلا بحضرتك انتبه صالح لشريف: اهلا يبني اتفضل امسك شريف يد جدته ثم صار بيها الي داخل وخلفهم سعاد وزوجها ، جلست انعام وهيا تلعن هذه الزيارة التي جمعت بينها وبين هذا الرجل التي تكره بشدة جلس صالح وهو يحاول يتفادي المفاجأة هذه نظرت انعام لسعادة تسألها بفضول : هو ده ابوكي يا سعاد سعاد: أيوة تيتة ، بابا طبعا مشفتهوش قبل كده اصل يوم جوازي حضرتك وطنط هانم جيتو متأخر خالص ، وبابا كان وراه سفر تاني يوم ومشي بدري انعام: اه قلتيلي يا سعاد كامل: فين عروستنا الحلوا ، سعاد: اه ثانية وهدخل ليها ،ثم قامت سعاد تذهب لأختها كامل: منورين يا جماعة والله ، بجد اتمني تكون مني من نصيب شريف شريف: أن شاء الله يا كامل عم صمت علي صالح وانعام وهو ينظرون لبعض في الخفاء ، كانت نظرات التحدي والحقد والكره ................... مني: انا جاهزة يا سعاد سعاد: انسي يا مني ، انسي يا حبيبتي وادعي أن شريف يكون من نصيبك مني: انا خلاص كرهت حياتي يا سعاد سعاد: متقليش كده حرام عليكي ، قومي واستهدي بالله يلا يامني ثم امسكت يداها وهيا تسير بيها الي خارج دخلت سعاد اولا وهيا تمسك اكواب العصير ، كانت خلفها مني التي كانت ترتدي ملابسها الثقيلا تخفي معظم جسدها ، كانت ملابسها تدل علي الحشمة والعفاف مساء الخير قلتها مني وهيا تنحي راسها أمامهم رفع شريف وجه والإبتسامة تظهر بقوة، حتي تقع عيناه عليها ، تلاشت الابتسامة تدريجيا وهو يتفحص ملامحها جيدا ، عبس وجه عندما تأكد. انها هيا نفس الفتاه التي يتحدث معاها كل ليلة عبر نت رفعت مني وجها لتنظر تدريجيا علي وجه العريس المنتظر اتسعت عيونها وهيا تبلع ربها بصعوبة من شدد الصدمة كز شريف علي اسنانة وهو يقول........... #جهاد_محمد ##ع***ة_شيطانية_ولكن
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD