الفصل الثاني

816 Words
#خيال_الماضي #الحلقة_الثانية كان يقف أمام غرفة المباحث يتحدث عبر الهاتف مع خطبته عبير الذي خطبها منذه عام احمد: لا يا عبير لسه معرفش حاجة انا لازم اقف جمب اختي هيا ملهاش غيري بعد ما بابا مات ومقدرش اسبها واسافر امريكا واشوف حياتي وهيا تضيع هنا . اتي العسكري بنده عليه : يا استاذ احمد رئيس مباحث عايزك جوة . احمد : نظر احمد له .حاضر انا داخل حالا ثم عاد يتحدث مع خطبته اقفلي يا عبير دلوقتي انا داخل اشوف في ايه اوك تمام ثم اغلق الهاتف اقترب من غرفة ثم دلف الي داخل نظر عصام لصديقة :مساء خير يا ابو حميد اتفضل تعالي اقعض اقترب احمد ثم جلس امام اخته الصغيرة وهو ينظر لها خفضت حياة رأسها لتخفي عيونها المنفوخة من اثار بكاء والحزن شديد وعلامات الخوف.قطع **ت بحديثه المتوجة الي احمد ‏ عصام:بص يا احمد انا عارف ان انت قلقان علي اختك بس لازم تعرف ان الموضوع كبير وانا بعمل جهدي بحاول اعرف حقيقة بس مش بسهولا هنقدر نسبت برئتها بس صدقني يا احمد هعمل الي في وسعي عشان اوصل للحقيقة انت صاحبي من زمان وعارف ان مش بقصر في حق احمد: يا عصام براحة عليا انا مش فاهم حاجة فهموني ايه الموضوع اتكلمي يا حياة نظرت حياة الي اخوها بحزن وألم الذي دخلها ، ظالت صامته لا تعرف من اين تبدأ عصام :انا هقولك كل حاجة بص يا احمد زي ما انت عارف اختك متهمة بسرقت اعضاء مريض كان عندها مريض اسمه اسيوفي علي كامل " واتبلغ عنها انها هيا الي عملت عملية وسرقت اعضائه واتخلصت منه احمد:.كل ده انا عرفه بس ازاي ومين الي بلغ ومين اصلا الي عمل كده واتهم حياة عصام :كل ده مفرود تجاوب عليه دكتورة اتكلمي يا دكتورة واحكي لخوكي نظرت حياة لأخيها ثم حولت تتحدث بصعوبة وهيا تتذكر : #فلاش_باك دكتووووورة حياة دكتورة قلتها نداها بيها أحد الممرضين كانت حياة في ممر مستشفي التي تعمل بيها منذو تخرجها من كلية طب ..سمعت حياة شخص ينادي عليها استدارت للخف تنظر لصاحب الصوت : هيام " خير في حاجة اقتربت منها هيام وهيا ترتجف من شدد الخوف تتلفت يمين وشمال كانت خائفة ان احد يسمع قولها او اعترفها لحياة هيام :عايزة اقول لحضرتك علي حاجة مهمة بس مش هنا يا دكتورة برة في كافتريا قدام مستشفي ساعة 6 متتأخريش ارجوكي سلام وذهبت هيام مسرعة الي احد غرف ممرضات ظالت حياة مستغربة وهيا تحدث نفسها :عيزاني في ايه دي وملها مرعوبة كده ليه لما هروح هعرف " هتعب نفسي ليه ربنا يستر متبقاش مصيبة من مصايب الموستشفي الزفته دي ".ذهبت حياة الي احد غرف تباشر عملها لكي تطمأن علي المرضي .............................................................. في ساعة السادسة في احد كفهات امام مستشفي تجلس هيام تنتظر دكتورة حياة التي تأخرت علي معاد :هيا مجتش ليه لحد دلوقتي .اتت حياة مسرعة وهيا تركد وهيا تبحث عن هيام نظرت هيام لحياة ثم شاورت لها :انا هنا دكتورة تعالي اقتربت حياة منها ثم امام هيام معلش يا هيام انتي عارفة شغل اد ايه والمرضي كتير وحلتهم وحشه ها يا حببتي قولي بقي مالك فيكي ايه وخايفة من ايه كده ‏ هيام : دكتورة حياة في حاجة شفتها وعايزة اقولك عليها لازم تعرفيها عشان اخلص ضميري حياة: قولي يا هيام في ايه قلقتيني هيام : بصي يا دكتورة من شهر كده في مريض حضرتك دخلتيه مستشفي كان تعبان و راجل غلبان كده ولما جه بعدها بكام يوم اتوفي حياة : ايوة صح ده عمو سيوفي بابا عمرو خطيبي الله يرحمه ماله يا هيام اتكلمي علي طول هيام :اول متحجز كان حالته حرجة زي ما حضرتك تعرفي هو كان عنده كنسر وحضرتك عملتي مستحيل عشان تحولي تعلجيه بس للاسف ملحقتيش يا دكتورة عشان كان في ايد قبلك قضتت عليه وسرقت كل اعضائه اتسعت عيون حياة بصدمة من هذا كلام التي تسمعه مستحيل انتي بتقولي ايه ازاي ده حصل ومين عمل كده اتكلمي هيام في يوم حضرتك خلصتي شغلك مريتي عليه وكان معاد الحقنة الي بيخدها صح حياة : ايوة فعلا حصل وبعدين كملي هيام :الحقنة دي كان فيها القضيا عليه لأن الحقنة معبية بدوا يخلص عليه حياة : ازاي بقي انا الي حطي الدوا بنفسي وكان الحقنة رئة الي بيخدها ديما هيام : ايوة يا دكتورة عارفة بس حضرتك عبيتي الحقنة وهو طلب منك سعتها انك تتصلي بااستاذ عمرو ابنه وانتي طلعتي برة تكلمية قبل ميخدها سعتها في حد بدل الحقنة يا دكتورة كان مستخبي جوة غرفة كان واحد عامل الي بيمسح الغرف بدلها من غير ما اسيوفي يحس وهو طلع قدامك وحضرتك افتكرتي ان عامل عادي وبعد كده حضرتك دخلتي وعطتيه الحقنة بنفسك وبعدين انتي روحتي البيت بعد ما حضرتك مشيتي بساعة كده جه دكتور علي واخده في ممر المستشفي نزل بيه في الاسنسير ونزلو دور ارضي تحت ارض فيها مستشفي سرقت اعضاء وخدوه وبعد كده خدو كل اعضائه ورجعوه من غير ماحد ياخد بالو وحضرتك جيتي صبح وافتكرتي ان مات عادي من مرض بس طبعا هما طلعه تقرير بكده ظالت حياة تستمع حديثها وهيا تحت تأثير الصدمة ‏ ‏هيام :ها يا دكتوره هتعملي ايه ‏ ‏ حياة مستحيل انا مش قادرة اصدق " انا هخرب بيتهم ‏مبقاش انا حياة لما سجنتهم كلهم ‏ #جهاد_محمد #خيال_الماضي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD