الفصل الثالث

1488 Words
#خيال الماضي #الفصل_الثالث هيام : ها يا دكتورة هتعملي ايه حياة : ازاي حصل ازاي معقول توصل لكده هيام :اهدي يا دكتورة عشان تعرفي تتصرفي حياة :اهدي انتي بتقليلي اهدي ازاي وبعدين تعالي هنا انتي عرفتي كل حصل ده ازاي هيام: مش مهم عرفت ازاي مهم ان ده الي حصل ولو عايزة تتأكدي هخليكي تتأكدي يا دكتورة وتشوفي بنفسك وتسمعي بودنك كمان ................................ في احد المناطق المتوسطة الحال في شقة بسيطة صغيرة متكونة من ثلاث غرف اساس بسيط وصالة صغيرة يجلس فيها ثلاث بنات يوجد".عمرو الاخ الاكبر تخرج من كلية هندسة بتقدير امتياز ومعيد في كلية هندسة "* ونورة دكتورة وصديقة حياة من الصيغر" و سلين بنت المتوسطة في كلية تجارة وندي في الثانوية العامة" والام ليلي طيبة وحنونة جدا والاب اسيوفي توفي منذو شهر ليلي : يا نورة يا بنتي قومي شوفي اخوكي من ساعت من جه من قسم وعرف الي حصل هو ولا اكل ولا شرب انا خايفة عليه اوي يا بنتي نورة: اعمل ايه بس يا ماما هو مش عايز يتكلم مع حد ولا حتي معايا وكل الي في بالو ازاي ينتقم من حياة انا مش عارفة ازاي يصدق عليها كده ازاي ده ليلي : ربنا عالم يا بنتي مين ظالم ومين مظلوم ربنا يفك دقتها لو مظلومة ولو ظلمي ربنا ينتقم منها نورة : لا يا ماما مستحيل حياة تعمل كده تقتل بابا الي مربيها وصاحب ابوها من زمان ازاي عمرو يصدق هو الي مربيها وعرفها اكتر من اي حد فينا ده كان بيحبها اكتر من نفسو وهيا كمان مهمهاش فرق المستوي بنهم ابنك ظالم يا ماما حتي مهنش عليها يسمعها ليلي :خلاص يا نورة كفاية اخوكي مجروح وتايه والمسئولية بقت كبيرة عليه بعد ما ابوكي مات ابوكي كان راجل طيب وعمرو كان روحه فيه عشان كده حساه ظالم بس هو مجروح نورة:يا سلام مجروح والبنت مظلومة الي هيضيع حيتها دي مش مظلومة ومجروحة بصي يا ماما قفلي علي موضوع ده. ................................... داخل غرفة كان نائم علي سرير وينظر الي صقف الغرفة شارد متشتت و يفكر فيها لماذا فعلت هكذا ليه يا حياة ليه تعملي فيا كده تقتلي بابا عشان تعملي تجارب وتكبري علي حسابو معقول لالا يا عمرو حياة دي حببتك مش بس حببتك دي بنتك وامك وكل حاجة في دنيتك مستحيل تعمل كده وهتعمل كده ليه هيا مش محتاجة دي بنت اكبر رجل اعمال في بلد كفاية اخترتك وحبتك انت لالا تعمل كده عشان توصل وتكبر وتبقي دكتورة كبيرة تجرب قالت راجل كبير اجرب فيه وبعدين كل دلائل بتقول هيا الي عملت كده لا مستحيل اصدقها دي كدابة ايوة كدابة لازم انتقم منها لازم تترمي في سجن واخد كل حاجة منها كل حاجة تملكها تبقي بتعتي لازم اخسرها كل حاجة لازم بس ازاي ازاي اااه راسي هتنفجر اغمض عمرو عيونو من شدد ألم رأسه وتفكير ثم افتح عيونه ثم نهض وجلس علي حافة سرير أخذ هاتفة ظل يبحث عن اسمها " ضغط الظر الاتصال وانتظر رد وبعد ثواني اتي صوتها الانوثي نرمين :عمرو ازيك معقول انت بتكلمني مصدقتش لما شوفت اسمك علي تليفون عمرو : عايز اشوفك دلوقتي فاضية ولا نرمين :ولو مش فاضية انا عندي اغلي منك افضالو انت عارف اد ايه انا بحبك يا عمرو عمرو: تجاهل جملتها الأخيرة ثم تحدث بنبرة حدة " تمام هجيلك الفيلا دلوقتي سلام " اغلق الهاتف ثم نهض ليستعد الي لمقبلتها ........................ خرج عمرو من غرفة وارتدي ملابسة وذهب الي ولدتة وقبل راسها : ازيك يا ماما دلوقتي عملا ايه ليلي : مش كويسة يا عمرو مش كويسه يبني حرام الي بتعمله في نفسك ده من ساعت مجيت من برة وانت حابس نفسك لا بتاكل ولا بتشرب رسم عمرو علي وجه ابتسامة صغير : ماما انا كويس متخفيش ابنك راجل مستحيل اي حاجة تهزمه هيفضل واقف زي جبل انا كويس يا حببتي مهم انتي تخدي دواكي ليلي :ربنا معاك يبني وينصرك ويحميك يارب يارب يا امي قلها عمرو وهو يقف ليذهب الي معادو الغير مرغوب فيه " .انا نازل يا ست كل رايح مشوار وممكن اتأخر شواية ليلي :ماشي يا عمرو اخرج يبني فك عن نفسك ربنا معاك يبني يارب قبل راسها عمرو ثم ذهب ............................... نتقل الي فيلا كبيرة واعريقة تمتاز بروقي والزوق العالي صحبها عزت الخليلي اكبر دكتور و جراح في البلد وابنته نرمين دكتورة في موستشفي ولدها وصديقة حياة من صيغر وصديقة نورة وقف نرمين تمام خزنتها تختار فستان انيق :اطلع ايه حلو فستان ده ولا ده احلي ولا دة ياربي انا محتارة البس ايه لازم اكون زي قمر انا لحد دلوقتي مش قادرة اصدق عمرو اتصل بيه وعايز يشوفني مكنتش عارفة ان خططي هتنجح بشكل ده وبسرعة كده استمعت نرمين خبط باب غرفتها : ادخل دخلت مرفت ولدت نرمين :حبيبت مامي بتعمل ايه ‏ نرمين :مامي حببتي واسرعت نرمين في احضان ممتها وهيا تقفز من فرحة "" انا فرحانة فرحانة اوي يا مامي نرمين: حببتي ربنا يفرحك كمان وكمان بس ايه سر سعادة دي كلها وايه كل لبس ده في ايه بقي ممكن اعرف يا نورمنتي نرمين : عمرو يا مامي عمرو اتصل بيه وقالي عايز اشوفك وجاي دلوقتي مش مصدقة يا مامي حضرتك عارفة اد ايه انا بحبه من زمان اوي اختفت ابتسامة مرفت" جلست الي حافة تفكر في كلام ابنتها وفرحتها ‏ ،نرمين : مالك يا مامي انا قولت هتفرحي " بردو شايفة ان عمرو مش مناسب ليا خلاص بقي حياة راحت في داهية زي مخططنا " وهو مش هيبقي ليه غيري واكيد هيبقي محتجلي في فترة دي هقف جمبه ومع وقت هيحبني وهينسها ونتجوز رسمت مرفت ابتسامة صغير علي وجها وهيا تنظر لفرحة ابنتها الوحيدة المدللة : ok يا حببتي انا هسيبك تكلمي معاه بس عيزاكي تهدي وتتقلي شواية عن كده لازم يعرف انتي مين وبنت مين فاهمة مترخصيش نفسك نرمين:حاضر يا مامي هعملك كل الي انتي عيزاه بس بليز سبيني بقي اجهز نفسي .................................. في غرفة تحقيق كانت يا حياة تحكي وهيا تشعر بالام شديد ثم اتي لها نوبة بكاء وشهقات متعلية استمع عصام واحمد شهقات دموعها احمد :اهدي اهدي يا حياة اهدي يا حببتي متخفيش انا معاكي انا هفضل ورا بنت دي لحد مجبها واظهر برئتك متخفيش متوجعيش قلبي يا حياة عصام :اهدي يا دكتورة عشان تعرفي تفكري البكاء وزعل والحزن عمرهم ما هيظهره برئتك مسحت حياة دموعها ثم نظرت لهم بحزن : انا مش عارفة ازاي في ناس كده انا عمري ما ازيت حد ابدا ولا اقدر اعمل كده في حد مش في عمي اسيوفي انا كنت بحبه زي بابا كفاية صديق بابا " والد عمرو اغمضت عيونها بألم عندما تذكرت حبيب عمرها الذي طعنها لكلامة القاسي اشتدد بكائها اكثر صرخ بيها احمد بغضب : خلاص يا حياة انسي الواد ده بقي هو ميستهلكيش اتهمك من غير حتي ميسمعك لو كان بيح قطعته حياة بصرامة : بس يا احمد انت عارف ان عمرو بيحبني مستحيل اصدق غير كده هو بس معزور من الي حصل هو ديما كده ياخد موقف بسرعة وميسمعش بعد لما يهدي ويفكر هتلقيه جالي واكتر حد هيقف جمبي يدور ويسبت برئتي اقترب احمد منها وهو ينظر لها بحدة وغضب علي برئتها الزيادة : بتحلمي فوقي من خيالك حياة : لا مش خيال وهتشوف قطع حديثهم عصام ،يا جماعة احنا مش في عمرو دلوقتي خلينا في موضعني ازاي هتسبت برئتك يا دكتورة موضوع معقد خالص وللأسف انا لازم بكرا الصبح احولك لنيابة احمد ،: نيابة طيب متعرفش تحاول تأجلها يا عصام حياة مش حمل بهدلا دي عصام :والله يا احمد ده قنون وبطبقه كل اقدر اعمله ان مش هنزلها الحجز وهتنام لصبح في غرفة ظابط الي جمبي وهوصي عليها هناك في نيابة مينزلهاش الحجز اهم حاجة فترة دي نحاول نوصل لبنت دي ونسبت برائتها كانت حياة تلتزم **ت لا يص*ر منها اي رد فعل وضع احمد يدو غليها : .احمد حياة متخفيش ها متخفيش انا جمبك ومش هسيبك قولي يارب ‏ مسحت حياة دموعها ثم رفعت راسها بحزن : يارب ‏ ‏.................................. ‏ جلست نرمين في حديقة تنتظر عمرو " كانت تجري وتقفز بجنون اقترب عمرو وهو ينظر لها بسخرية : نرمين استدرات نرمين تنظرت خلفها كان اتسعت ابتسامتها وهيا تقترب منه بخطوات بطيئة وقفت امامه تنظر بهيام وحب نفخ عمرو بديق : هتفضلي بصالي كده كتير قطعها عمرو بخشونة وممزوجة بالعصبية نرمين :اعمل ايه لما بشوفك بنسي دنيا يا عمرو بجد وحشتني وحشتني اوي اوي ‏ عمرو : ك،عايز اتكلم معاكي ممكن نعض ولا هنفضل وقفين كده ولا امشي نرمين : لالا تمشي ايه اتفضل بيت بيتك يا عمرو اتفضل تعالي نقعد هناك اقترب عمرو ونرمين من طاولة جلست نرمين أمامة وهيا تنظر له بحب : ها يا عمرو اتكلم اتفضل عمرو : عايز منك طلب ممكن تسعديني ‏ نرمين : طبعا انت لو طلبت روحي عمرو :بسخرية لا خلي روحك مش عيزها انا عايز تسعديني اوصل للحقيقة نرمين .حقيقة ايه يا عمرو عايزة : اتأكد حياة عملت كده ولا لا ‏ نرمين : انت لسه بتسأل بعد كل الي عرفته واتأكد منه النهاردة لما اتقبض عليها عمرو : ايوة مش عايز اظلمها ممكن تكون مظلومة لازم اعرف الحقيقة عشان لو هيا الي عملت كده سعتها انتقم منها واعرف اخد حقي وحق ابويا قطعته نرمين بندفاع " انت لسه بدافع عنها طيب يا عمرو انا هوريك بعينك وهسمعك بودنك ان هيا الي عملت كده بس بشرط عمرو : تسمعيني ايه نرمين اولا انا معايا دليل قاطع ان هيا الي بنفسها حطط الحقنة لولدك بس لو عايز دليل ده في شرط ،عمرو شرط ايه ده نرمين :نتجوز #جهاد #محمد #خيال #الماضي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD