الفصل الثاني

1297 Words
الفصل الثاني #ابن عمي دخل عامر مكتبه وخالفة منار سكرتيرة مكتبه صباح الخير يا مستر عامر جلس عامر غلي مكتب وهو ينظر لها : صباح نور يا منار ها ايه الاخبار منار: بوسطة قدام حضرتك عامر: مش بسألك علي بوسطة يا منار ... انا بسألك علي ريم الوصفي متصلتش ابتسمت وهيا تقترب منه : لا متصلتش يا مستر عامر عامر: يوه ليه كده بس منار: انا هروح اشوف شغلي بقي يا مستر عامر عامر: روحي بس لو ريم اتكلمت انتي عارفة طبعا طبعا يا مستر عن ازنك ذهبت ريم لتابع شغلها بينمي نهض عامر يخلع چاكته ثم جلس علي كورسي وهو يفكر يفعل مقلب انتقام من هذه الفتاه الذي لا يقبلها .................... كانت شاردة وهيا تجلس في الحديقة ... اقترب منها فريد وهو يجر كورسيه العجل :احلام نظرت خلفها وسريعا قامت تقترب منه : جدو فريد : ممكن اقعض معاكي يا ست البنات احلام : طبعا يا جدو .. اتفضل سعدته ليقترب من طاولة ثم جلست بجوارة وهيا تهاتف : ايه نزلك من اوضك يا جدو فريد : انتي يا احلام احلام : انا فريد : مالك يا بنت بنتي حولت تخفي حزنها وقلبها الم**ور : ابدا يا جدو انا تمام فريد : يا بنتي انا حاسس بيكي وعارف أن الحيوان ده مش حاسس بحبك احلام : متشلش همي يا جدو فريد : امال مين يشيل همك يا بنتي ده انتي بنتي الغالي احلام : ربنا يخليك ليا جدو فريد : قوليلي بقي الواد الفاسد ده قلك ايه احلام : مقلش حاجة يا جدو ومبقلش حاجة عامر كل ما قرب منه يصدني فريد : انا ممكن اخليه يجي يبوس علي ايدك و قطعته احلام بحزن : لا يا جدو لا مش عايزة أي حاجة يعملها يبقي بنابع الخوف منك لتحرمة من الميراث فريد : انا مش عارف وقعتي في حب الفاسق ده ليه ما عندك احمد اخوه ولد راجل وماشي زي سيف مش معووج زيه احلام : قلب بقي يا جدو فريد : ربنا يريح قلبك يا بنتي قامت احلام تطبع قبلة علي رأس جدها : ويخليك ليا احلي جدو في دنيا .................................... وضع الهاتف علي ازنيه بدون يري متصل وهو ينظر في لاب ... اتسعت عيناه بافرحة وهو ينطق اسمها : ريم اهلا اهلا تليفون نور ريم : صباح الخير يا باشمهندس عامر: صباح نور .. كنتي متأكد انك هتتصلي بيا مش معقول الرقة والجمال ده ي**ر قلب زيي ضحكت بقوة وهيا تتحدث : نصاب يا عامر عامر: بس اعجبك ريم : بصراحة أنت عجبني وعجبني اوي عامر: مدام عجبك بقي تقلان عليا ليه ريم : انا ابدا انا بس عايزة أتأكد منك اصل سمعتك فضحاك عامر: انا الله يسامحك ده انا نسمة ريم : انت هتقولي عامر: مش هشوفك بقي ريم : اوك مفيش مانع عامر : يبقي نعاردة عندي في شقة ريم : شقة مرة وحدة عامر: عشان ناخد رحتننا يا قمر ولا ايه ريم : انت عارف يا عامر أن ست مطلقة ومش عايزة حد يكلم عليا عامر: يعني أو روحنا مكان عام مش هيتكلمو .. بالع** لو ااتقبلنا في شقتي هتبقي بعيد العيون ضحكت بقوة. : تمام يا باشمهندس عدي عليا عامر: ساعة بكتير وهكون عندك ريم : اوك يا سلام ثم أغلقت اغلق الهاتف ثم بعث لها عن طريق الجرس اتت منار سريعا خير يا مستر عامر عامر: بقولك ايه اجلي اي مواعيد ليا بكرا منار: ليه كده بس يا فندم نهض عامر وهو يلم اشيائة: منار متوجعيش دماغي اتصرفي خصوصا لو حد قي البيت سأل عليا منار: تحت امرك يا فندم أخذ عامر محتوياته ثم ذهب سريعا إليها ................ صاعدت احلام الي غرفتة ابنت عمها وصديقتها مي طرقت ثم دخلت عليها حتي رئها جالسة أمام اللاب توب اقترب منها وهيا تهاتف بنزعاج : انتي لسه بتذكري يا مي نظرت مي لأحلام : ايوة يا احلام ... خير عايزة حاجة احلام : عايزة أخرج زهقانة اوي مي: متخرجي يا بنتي .. انتي الي حابسة نفسك يا احلام في البيت علي طول من بعد ما خلصتي جامعة احلام : بخاف يا مي بخاف أخرج لوحدي وبعدين انا مليش حد خالص غركم مليش حتي صحاب نهضت مي من علي اللاب ثم اقتربت منها : والله يا احلام مش عارفة اقولك ايه .. اقولك تعالي معايا جامعة واتعرفي علي زميلي وتعملي علاقات احلام : علاقات مي: اه علاقات يبقي عندك زمايل بنات وشباب اتسعت عيونها : شباب يا سمر شعرت بالغضب منها ثم جلست بجورها الهاتف بنزعاج : اه شباب زمايل فيها ايه احلام : فيها عيب وعيب اوي كمان مي : لا مش عيب لأن دي بتبقي علاقات بريئة وبعدين يا بنتي الي بتعمليه في نفسك ده هو الي مخلي عامر يتجاهلك كده احلام : يا سلام يعني عامر مش بيحبني عشان معنديش علاقات مي: مقصدش كده .. فتحي مخك يا معايا يا احلام عامر اخويا بيحب ديما الحاجة الي يتعب عشنها لحد ما يوصل ليها غير بيحب يخطف الحاجة الي في ايد غيره الي هيتجنن عليها كل ناس عشان كده لما بيمشي مع واحدة بتكون خلوة وكل شباب هتموت عليها نهضت احلام بعد صرخت بغضب : كفاية يا مي انا غلطانة أن جيت اتكلمت معاكي مي: يا بنتي والله انا بنصحك عشان بخاف عليكي وبحبك وبعدين عامر اخويا بس والله ميستهلك احلام : بحبه يا مي بحبه مي: وهو ولا حاسس بيكي .. لوح ابتسمت احلام رغم عنها : انا قولتلة كده مي: قولتي ليه لوح احلام : اه أمسكت رأسها وهيا تصرخ : اه يا راسي هتجنيني احلام : الله ليه مي: يا بنتي لازم تباني قدامة انك بسكوتة ورقيقة وجميلة زي الي يعرفهم احلام : وانا مش جميلة يا مي مي: جميلة من جواكي يا احلام ومن براكي كمان بس محتاجة تبزري وتظهريه جمالك ده احلام : انا مش هظهر حاجة إلي عيزني علي كده اهلا وسهلا الي مش عيزني مع سلامة عن ازنك ثم ذهبت احلام بينمي عادد مي تتابع مذكرتها وهيا تفكر في حل لهذه الفتاه طيبة بزيادة .................................. ابتعد سريعا عنه وهيا تنظر له بتحزير : عامر اقعض مكانك ولم نفسك ظل يقترب منها وهو يفترس جسدها بعيناه :مقدرش ابعد نظراتي عن القمر ده ريم : انا ريم الوصفي يا عامر متنساش مش اي واحدة من الي بتجبهم هنا عامر: طبعا يا ريم انا قطعته ريم بغضب : لا انت متعرفش حاجة مش انا الي يضحك عليا بكلمتين انا اضحك علي بلد مش معني ام مطلقة عبفي صيدا سهلا ليك جلس عامر وهو ينظر لها بديق : انا مقصدش حاجة إلي في دماغك ريم : لا تقصد وانا عظراك انا حلوا وجميلة واهبل كمان عامر: طيب عيزاني بقي امسك نفسي ازاي بس ثم عاد يقترب منها يأخذها في احضانة ظلت تضحك بدلع وهيا ترتمي في ص*ره : في حل واحد بس يخلك تاخد الي انت عوزو عامر: حل ايه ريم : تتجوزني ..... .......... .................. ركن سيارته بعد ما أعاد من هذه سهرة التي قلبت مزاحة ظل يتحدث نفسه وهو يدخل القصر : اتجوزها قال اتجوزها .. اه يا بنت ال هموت عليكي لو مطلتكيش هتجنن .. تعمل ايه يا عامر البت دي لازم تنام في حضنك والا هتجنن ظل يحدث نفسه حتي صاعد لدور الاول يقف أمام غرفة ... انتبه الي غرفتها بعد ما تذكر قلت ادبها معه ظهرت عليه شبه ابتسامة. شيطانية وسريعا ظهرت فكره شيطانية في رائسه ........................... كانت نائمة غلي الفراش ممددة جسدها تقرأ رواية رومنسية حتي تفاجئت بقطع نور عن غرفتها .. قامت احلام بعد فتحت كشفاف الموبايل تقترب من الباب حتي تفاجئت بالذي يقف أمامها ... اتسعت عيونها بقوة ثم صرخت في اركان القصر حتي وقعت علي الفراش مغشي عليها .. خلع عامر المسك المرعب الذي كان يرتديه ثم نظر لها وهو يبتسم : عشان تحرمي بعد كده تطولي لسانك عليا يا بنت استمعت لجملته ثم افتحت عيونها حتي تفاجئت بيه يقف بكل وقاحة يبتسم نهضت احلام وهيا تصرخ بيه : انت انسان قطعها عامر وهو يقبض علي يداها : اقسم بالله لو غلكي ما ليكي عندي الا الا ايه قلتها احلام وهيا تصرخ بقوة ابتعد عنها ثم رفع يداه لتنزل غلي وجها بصفعة قوية تجمعت الدموع قي عيونها وهيا تمسك خدها وانظر له بحزن اما هو نظر لها بسخرية ثم ابتعد سريعا قبل ما احد يأتي ...... #جهاد_محمد #ابن عمي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD