الفصل التاسع
من
#عندما_يعشق_ليث_الجزء_الثاني_من
#عشق_الايهم_من_سلسلة_﴿عندما_يعشق_الرجال﴾
بقلم
#اميرة_الروايات
#اية_احمد
في فيلا كان اسر الحديدي يجلس علي كرسي مكتبه بكل هيبه وهو يرجع بعض الاورق المهمه ليسمع صوت الهاتف الذي يعلان عن متصل
اسر : ايه
الرجل : اسر بيه في حاجه لزم تعرفها وحكي له كل ما فعله مراد وتحالفه مع تلك الحيه مروه لتحمر عين اسر بغضب وهو يقول
اسر : وانت كنت فين اذي مقلتش قبل كده يا غ*ي
الرجل بخوف : اسف يا بيه بس المعلومات دي لسه وصلني امبارح يا بيه
اسر : ماشي خليك مرقب كل حاجه
الرجل : في حاجه كمان يا بيه دول نويين يخ*فو وحده اسمها رنا المنشاوي لينهض اسر بصدمه من مكانه وقال
اسر : اسمعني كويس خليك مرقبو اوعه يغيب عن عينك وعاوز اعرف المكان والزمان الي هينفذو فيه انت فاهم
الرجل : حاضر يا بيه..." اغلق اسر مع الحارس الذي كلفه بمرقبه ابن عمه فهو يعلم انه سوف يستغل فرصه انه مسافر لكي يفعل ما يريده ولكنه لم يتوقع ان يصل به الامر الي هذا الحد امسك اسر بل هاتف وامر السكيرتيره ان تحضر له الطائره الخاصه لكي يعود الي الوطن
اسر: انا رجع يا مراد والمردي هحطلك حد ثم خرج من المكتب
??????
في مكان اخر في قصر عائله امنشاوي كانت تقي تجلس في الحديقه وهي تبتسم وتنظر الي الزهور الي ان شعرت باحد يجلس بجورها لتلتفت فوجدت ليث ينظر لها وقال
ليث : قعدة لوحدك ليه يا تقي
تقي بخجل : عادي اصل جوري وماما عند اميره وتالا راحت معاهم فقلت اقعد هنا شوي ابتسم ليث عندما لحظ احمرر خدها فلم يتمالك نفسه وقام بقرص خدها بلطف وهو يقول
ليث: يا لهوي علي الخدود الحمره دي يا ناس
تقي بعبوس وقد نست خجلها: يا ليث بطل تقرص خدي كده بيوجع ليضحك عليها ليث فتسرح تقي في ضحكته وتقول بلا وعي
ضكتك حلو اوي يا ليث افضل اضحك كده علي طول..." لينظر لها ليث بتمعن ثم امسك يدها وشدها نحوه لتصبح تقي تجلس بجوه تماما
قام ليث باحتضنها بقوه وهو يقبل راسها بحب
ليث : عرفه انتي الوحيده الي بقدر اضحك قدمها او اتصرف علي طبيعتي ثم قبل خدها المحمر وقال انتي ضحكتي يا تقي لما بشوفك فرحنه ببقي فرحان عارف اني كانت وحش معاكي بس انا كنت بغير عليكي اوي من لما كنا اطفال وانا بحبك وبعتبرك ملكي عشان كده كنت ديما بذعق فيكي لما تتكلمي مع ادهم او زين...."
كانت تقي تسمع الي ما يقوله وهي مصدومه من ما تسمعه نظر لها ليث وهو يكور وجهها بين يديه بحنان
انا بحبك يا تقي انتي بقيتي " عشق اليث " نزلت دموعها بقوه من عينها وهي تنظر له ثم ارتمت في حضنه وهي تلف يدها حول عنقه وتقول
تقي : بس انت كنت علي طول بذعق فيه وكمان قلتلي كلام وحش و...و..وانا مش كنت عاوز اتجوز كده ...انا حسه انك مجبور عليه عشان ...تحمي سمعه ...العيله مش كده ابتسم ليث ثم لبعدها برفق وهو يمسك وجهها بين يديه ويمسح تلك الدموع بحنان وقال
ليث : تقي انا بحبك قبل ما كل ده يحصل انا كنت هتقدملك بس كنت خايف لترفضي علشان عارف انك مش بتحبيني بس صدقيني انا عمري ما حبيت غيرك اديني فرصه اثبتلك حبي لكي لتنظر له تقي وتشعر بصدق كلامه لنبتسم له وتقول
تقي بخجل : ماشي لم يصدق ليث ما قلته هل حقا سوف تعطيه فرصه قام ليث بحتضانها بقوه وهو يبتسم بدلته تقي الحضن ابتعد عنها ليث ثم قال
ليث : يلا علشان ندخل جوه نهض ليث ثم ساعدها علي النهوض ليدخلو الي القصر
?????
في مكان اخر في مستشفي المنشاوي كان زين يجلس بجور اميره ويقوم باطعمها الطعام و الياس وملك ينظرون لهم بحنان بعد ان انتهت من تناول الطعام ابتسم لها زين ثم قال
زين : عمي روحو انتو وانا معاها هنا
الياس : لا يا زين روح انت يا ابني استريح انت
زين : لا يا عمي انا لزم اكون موجود متقلقش خد عمتي وابقي تعالو بكره الصبح
الياس : ماشي يا ابني اقترب الياس من اميره وقبل راسها بحنان وقال باي يا قلب بابا هجيكي انهارده بليل ماشي يا قلبي ابتسمت له اميره وهي تومي براسها
اما ملك التي اقتربت من ابنتها وقبلت خدها وقالت لزين
ملك : خد بالك منها يا زين
زين : في عيني يا عمتي تصبحو علي خير بعد ان خرج الياس وملك اقترب زين من اميره وقبل راسها وقال
انا هروح شوي وهرجع ماشي يا اميرتي حولي تنامي ولو حسيتي بحاجه دوسي علي الزر ده ماشي يا حببتي
اميره بخجل : حاضر يا زين خرج زين من غرفه اميره واتجه الي مكتبه لكي يعمل علي بعض الاورق
في مكان اخر في المستشفي كانت اسيل تجلس في حديقه امستشفي وحولها الطفال وتلعب معهم وهي تضحك بمرح وسعاده غير منتبه لذلك الذي ينظر لها بحب كان خالد ينظر لها وهو يبتسم ولكن اختفت تلك الابتسامه عندما وجد احمد يتجه لها وعلي وجه تلك الابتسامه الخبيثه
عند اسيل رات احمد قادم في اتجهها
احمد : بتعملي ايه يا اسيل
اسيل :بلعب مع الولد
احمد بخبث : شكلك كده بتحبي الاطفال
اسيل ببرئه :اكيد في حد مش بيحب الاطفال
أحمد: عقبلك لما تبقي ام وانا متاكد انك هتكون اجمل ام في الدنياه احمر وجه اسيل من الخجل وهي تقول
اسيل : شكرا يا دكتور عن اذنك وقبل ان ترحل وقف امامها احمد وقال
احمد : اسمعيني يا اسيل كنت عاوز اقولك حاجه كده
عقدت اسيل حجبها ثم ابتعدت قليلا عنه وقالت
اسيل : خير يا دكتور احمد
احمد بخبث : بصرحه انا بحبك وعاوز ادقدملك ممكن تحدديلي معاد مع حد من قريبك علشان اطلبك منو صدمت اسيل من ما قاله
اسيل بارتباك : انت فجئتني يا دكتور بس انا اسفه اوي مش هقدر ارتبط بحد في الوقت الحالي انا اسفه اوي لينظر لها احمد بحزن مصطنع
احمد : ليه كده يا اسيل هو انا فيه حاجه مش عجباكي
اسيل بسرعه : لا ولله مش كده انت انسان كويس ومحترم بس انا مش بفكر اتجوز دلوقتي خالص معلش عن اذنك تحركت من امامه اما احمد الذي كان ينظر لها بخبث ومكر وقال لنفسه
احمد : هتكوني ليه يا اسيل برضكي او غصب عنك كان خالد يسمع كل ما يقوله احمد ل اسيل شعر بل غضب من مجرد فكره انه يفكر فيها بتلك الطريقه كان يتمني ان يذهب له ويحطم وجهه عاد خالد الي الدخل ليجد اسيل تقف مع احد الممرضات وهي تبتسم برقه ليقول بجمود
خالد : اسيل تعالي علي مكتبي بسرعه ذهب بدوان ان يتكلم اما اسيل التي نظرت له بقلق اتجهت اسيل الي مكتب خالد وهي ترتجف طرقت الباب لتسمع صوته الخشن البارد يسمح لها بدخول
دخلت اسيل الي المكتب وهي تفرك يدها بتوتر وتقول
اسيل : نعم يا دكتور خالد في حاجه نظر لها خالد بحده
خالد : اقعدي يا اسيل عاوز اتكلم معاكي نظرت له اسيل بقلق ثم جلست بهدواء وقالت
اسيل : نعم يا دكتور خالد
خالد : انتي يتيمه الاب والام صح يا اسيل
اسيل بالم : ايوه يا دكتور
خالد : ماشي وانا عارف انك عيشه مع جدتك ليكي حد تاني غيرها يا اسيل
اسيل باستغراب : لا مليش حد تاني يا دكتور بس انت بتسأل ليه يا دكتور نظر لها خالد ثم تن*د وقال بهدواء
خالد : بصي يا اسيل انا عرف ان لقائنا الاول كان وحش وانتي اختي عني فكره غلط بس انا عاوز اقولك حاجه وعوزك تعرفي اني بخاف عليكي علشان انا برضو يتيم ذلك بصي يا اسيل عاوز تبعدي عن احمد متحتكيش معاه او تفضلي معاه في مكان وحد لوحدكو عارف انك هتقولي ليه انا بقول كده بس انتي متعرفيش احمد علي حقيقتو انا سمعت الي قلهولك النهارده وانا بحذرك يا اسيل اوعي اوعي تصدقي اي حاجه يقلهالك
اسيل بخوف : ليه بتقول كده الدكتور احمد مغلطش معايه في حاجه و..!!
خالد : مش مهم يا اسيل انتي مش عرفه احمد ذي ما لنا عرفو انا واحمد درسنا مع بعض ٧سنين وعارف وسختو كويس وانا ملاحظ انو مركذ عليكي اوي وانا عارف السبب بس ثقي فيه المردي بس وابعدي عنو يا اسيل لتنظر له اسيل وشعرت بصدق كلامه لتومي له فابتسم لها وقال
ايو كده خليكي شطره واسمعي الكلام ثم اخرج هاتفه وقال هاتي التلفون بتاعك يا اسيل فأعطته اسيل الهاتف ليكتب رقمه ويسجله في الهاتف .
ده رقمي يا اسيل لو احتجتي اي حاجه اتصلي عليه ماشي
اسيل بسعاده : ماشي عن اذنك خرجت اسيل من مكتب خالد وهي تبتسم بسعاده راها احمد ليقول بحقد
احمد : مش هتخدها يا خالد وهحرق قلبك عليها
????
في غرفه اميره كانت تنام ولكنها استيقظت عندما شعرت بيد تفتح لها ملابسها لتفتح عينها بفزع ولكنها هدات عندما سمعت صوت زين
زين بحنان : اهدء يا اميرتي دانا اهدء لتنظر له اميره وتقول بصوت خافت
اميره : بتعمل ايه يا زين ابتسم زين وهو يمسح علي خدها ويقول
زين : متقلقيش يا حببتي انا بس بكشف عليكي يلا ارجعي مكانك عشان اشوف الجرح احمر وجه اميره وتقول
اميره : مش ينفع تخلي حد من الممرضات تشوفو ابتسم زين ثم قال
زين : لا يا حببتي بعد الي حصل مستحيل اخلي حد يقرب منك غيري وبعدين ده شغلي يا حببتي انتي بس اهدء وهخلص بسرعه ماشي لتومئ له امير اقترب منها زين مره اخره وبداء بكشف عليها وبعد ان انتها غير لها الضماض ساعدها علي ارتداء ملابسها ثم قبل راسها وقال
خلاص خلصنا يا اميرتي لتنظر له اميره بخجل وتقول
اميره : زين هو انا هخرج من هنا امتي انا مش عاوز اقعد هنا
زين : بصي يا اميرتي انا كنت ناوي اقعدك هنا اسبوع كمان بس بما انك عاوز تخرجي فانا هخرجك بكره وهتابع معاكي في البيت ماشي لتبتسم له بسعاده ثم مدت له يدها السيلمه ليبتسم زين علي تصرفها الطفولي اقترب منها لتلف هي يدها حول عنقه فاحتضنها ثم ابتعد عنها وقبل خدها
زين : يلا ارتاحي وانا قعد جنبك يلا يا اميرتي ابتسمت اميره ثم نامت وهي تمسك بيد زين فهو امانها
?????
عند جوري التي كانت تجلس في غرفتها بملل ولا تعرف ماذا تقعل ليخطر علي بلها فكره نهضت وارتدت

ثثم اتجهت الي شركه عندما وصلت اتجهت الي مكتب مازن ولكنها لم تجد السكيرتيره دخلت لتصدم وتتجمع الدموع في عينها وهي تراء تلك الفتاه تقبل مازن وقبل
دفع مازن الفتاه ليصدم عندما وجد جوري تقف امام الباب كانت هي اخر شخص يتمني ان تره بذلك الوضع خرجت جوري بسرعه من المكتب وهي تبكي نهض مازن بسرعه وهو يقول
مازن : انتي مطروده ولو شفتك هنا تاني هتندمي ثم خرج بسرعه خلف حبيبته التي راته في ذلك الوضع
كانت جوري تمشي بسرعه وهي تبكي وقبل ان تصعد الي الاسنسير امسك مازن بيدها وجرها خلفه وهي تحاول ان تبعد يده عنها ولكنها لم تستطع دخل بها مازن الي مكتب زين الذي كان في نفس الطابق ثم اغلق الباب خلفه وقال
مازن : يا جوري اسمعيني
جوري ببكاء : مش عاوز اسمع حاجه اعمل الي انت عاوزو انا مالي ابعد انا عاوز اخرج
مازن : جوري ولله العظيم ما عملت حاجه هي الي قربت مني فجئه وبستني ولما بعتها انتي دخلتي ولله مقربت منها يا حببتي
جوري بغضب : متقولش حببتي انا مش حبيبتك انت فاهم ابعد انا عاوز اخرج اقترب منها مازن ثم احتضنها بقوه وهو يقول
مازن : ولله العظيم ما قربت منها يا جوري وحيا اغلي حاجه عندي هي الي قربت مني انا بحبك انتي وعمر ما حبيت حد غيرك انا بحبك من لما كنتي صغيره وانا اتكلمت مع زين وتقدمتلك بس زين رفض وقال انك لسه صغيره كانت تسمع ما يقوله بصدمه تجمد جسدها وهي تسمع اعترفه بحبها ابعدها مازن عن حضنه ونظر لها وقال
انتي مصدقني صح يا جوري انتي وثقه اني مش هعمل كده ولله ..قطعته جوري وهي تقول
جوري: مصدقاك يا مازن عرف انك مش هتعمل كده بس انا كنت متعصبه ابتسم مازن باتساع ابتسمت جوري بشر وقالت البت دي فين يا مازن
مازن : انا طرتها يا حببتي
جوري: ليه يا مازن كنت خليتها لم رجعتلها وانا كنت نتفت شعرها الجربوعه دي صدم مازن من ما قلته جوري
مازن : نعم هتعملي ايه يا قلبي
جوري بغيظ : كنت هنتف شعرها وبعد كده همسحبها الشركه كلاها علشان بعد كده تفكر تقرب من حبيبي قالتها بعفويه اما مازن الذي تصنم عندما سمع كلامه حبيبي
مازن : انتي قولتي ايه يا جوري احمر وجه جوري عندما ادركت ما قالته
جوري :مقلتش حاجه انا همشي وقبل ان تخرج من المكتب امسك مازن بيدها وهو ينظر لها بحب
مازن : جوري هو انا لو اتقدمتلك دلوقتي هتوفقي والا لاء نظرت جوري الي الارض بخجل وهي تلعب باصبعها بتوتر ثم قالت بسرعه
جوري: موفقه ثم خرجت من المكتب بسرعه البرق ابتسم مازن بسعاده فهو اخيرا سوف تصبح زوجته
?????
في مكان اخر
عند رنا فكانت خارجه من الجامعه وهي تمسك في يدها مجموعه من الكتب لتوقف امامها سياره سوداء ثم قام احدهم بفتح الباب وشدها دخل السياره وهي تحاول ان تقاومه ولكنها لم تستطع في ذلك كان ادهم يخرج هو الاخر من الجامعه ولكنه صدم عندما راء نلك السياره تقف امام رنا ليرقض نحوها وهو يصرخ باسمها وقبل ان يصل قام احدهم باطلاق النار عليه فصقت علي الارض وذهبت السياره
تجمع الطلاب حول ادهم الذي اخرج الهاتف واتصل ب ليث بسرعه
عند ليث كان يجلس مع تقي الي ان سمع صوت الهاتف ليرد
ليث : ايو يا ادهم في ايه
ادهم بسرعه : رنا اتخطلت يا ليث بسرعه دور عليها انتفض ليث من مكانه تندما سمع اسم اخته الصغيره التي يعتبرها ابنته
?????????
الي القاء في الفصل القادم
ا
يه أحمد
مع السلامه?