الجزء التاني
# # # # # # # # # # # # # # # # #
بعد فتره من الزمننننننننن
بعد فتره من موت سلمي تخرجت من الجامعه وفضلت في كأبتي دي حبه كده مش عارف اخرج منها خالص لمده كبيره لحد ما خلاص قررت اعزل واسيب البيت الي في القاهره وروحت اعيش في محطه الرمل وبعد فتره الموضوع بقي شيئ عادي بالنسبالي اشتغلت في مستشفي واتعرفت علي ناس جدد واهمهم كان منير.... منير كان زي اسلام بالنسبالي وقف جمبي كتير اوي وحبيته زيي اسلام بالظبط او انا الي حبيت احطه في المكانه دي
# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #
رؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤي
انا رؤي..... او رؤي ال**بد
توفيت امي وابويا وانا صغيره مكنتش وانا صغيره زي باقي البنات بحاول اني احب الاساتذه او اي حد..
مكنتش منجذبه لاي حاجه غير لوحت الرسم والواني
كنت برسم وانا مبسوطه... برسم وانا متضايقه.... برسم لاي سبب
كنت انطوائيه شويه
بس مينمنعش اني حبيت ليلي زي ( امي، ابويا، صاحبي، صاحبتي، حب حياتي الي لحد دلوقتي ملقتوش)
كانت عالمي التاني بكل بساطه
مش عارفه لاني محبتش ولد!
كنت بحب حازم حب ميتخلفش عن العشق
بحب كلامه بحب غضبه بحب سكوته بحب كل حاجه فيه
بحبه كا اخ عزيز عليا اوي
بس الحب اتطور عنده لمرحله متاخره انا موصلتلهاش
مرحله الجواز والزن عليه
بس محبتش ا**ر قلبه لما عمل حفله وعرض عليا اننا نتخطب فا وافقت بس بطلب اننا محددناش معاد فرح
مسكين اوي حازم ده
فضلت الايام مجرد تكرار لفيديو طويل وممل بيتعرض كل يوم
لحد يوم افتتاح الجالري بتاعي في الزمالك
كنت مبسوطه اوي باليوم ده ومش عارفه ليه كنت خارجه انده ليلي من برا ولما جيت ادخل
سمعت واحد بيقول: معنديش فضول حتي اشوف اللوحات.... الفن بقي وسيله لاكل العيش مبقاش فيه روح
بصيت عليه
طويل وجسمه شاحب عينه مفيهاش روح لو رسمتها فا هرسمها ثقب كوني بيبتلع كل البهجه والحاجات الحلوه الي حوليه
كان معاه ست جميله جدا لدرجه ان كل الرجاله مكنوش بيبصو غير عليها
حبيت ارسمه اوي بس بحاول اهدي بس مش عارفه مقدرتش اقاوم نفسي وانا راحه ورا الجالري
علشان ارسمه اوي
رسمت جسمه الرياضي ودقنه التقيل مثيل
سمت عنيه فتحه سوده كبيره بتبلع كل الفرح
جت ليا ليلي علشان ادخل للناس واسمع كل النفاق الي هم حافظينه عن قد ايه انا مبدعه ورسامه ملهاش مثيل
طبعا مورتهاش اللوحه
اخدتها ودخلت
دورت عليه بس بعد ما شلتها جوه
لاني مش هوريه لوحه ليه وهو شاحب الملامح من غير روح كانه ميت يعني
معرفش ليه كنت ماشيه بخطوات ثابته وانا عارفه انه هناك في المكان الي انا راحه ليه
وصلتله
لقيت قدام لوحهFinis_ mundi
اكتر لوحه بحبها
وهو مبهور بيها جدا
قربتله وقولت
رؤي: لسه شايف اللوحات مفيهاش فن؟
بيتفاجئ وانا بقتحم سكوته كده
واكمل كده بتحدي
رؤى: رؤي ال**بد الرسامه الي بترسم علشان الفلوس
يكمل ويفاجئني بثباته وابتسامته الصغيره
احمد: لا للأسف كنت غلطان
ايه ده ثانيه واحده راجل بيعترف بغلطه ازاي ده؟!
رؤي: بالسهوله دي كده
احمد: ايوه بالسهوله دي فيها ايه الغلطان يعترف بغلطه انا مش متكبر ولا مغرور علشان اقول اني مش غلطان
بس اعترافي بغلطي خلاني راجل في نظرك مع ان ده التصرف الفطري الطبيعي الي المفروض تحصل. لما نقلل سقف توقعتنا عن العادي ده بيخلي الطبيعي يفاجئنا....
اتفاجئت جدا طبعا من الي بيحصل هنا ازاي وامتي وفين
الراجل ده بيتكلم ازاي.. ده حتي ريحته الي شمهاها عطر معداش عليا قبل كده دخلت دماغي وثبتت فيها اقدر احدده من 100 عطر تاني ياه حضوره مخليني جمبه اخرس علشان اسمع
يمد ايده ويقول
احمد: احمد ياسر.
اسلم عليه واقول
رؤي: رؤي ال**بد
نبص لعين بعض ويحصل حاجه اغرب من الخيال
بعد بره قليله
رؤي: ودي حكايه اللوحه دي
احمد بينهج: رؤي انا بحبك
رؤي بتبصله في عينه جامد اوي: وانا كمان بحبك
شكلها داخله تقيله القصه كله يلحق نفسه بقي قد اعذر من انذر
# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #
احمد
الساعه 3 الفجر واقف في البلكونه كالعاده بشرب قهوه الي بقت عشقي
يااه بستمتع اكتر باني اعمل قهوه مش بشربها
بتبسط برضو لو عملت قهوه للناس
بقالي 100 يوم احلم بنفس الحلم
بس فرق في المده يعني ممكن تزيد تفاصيل وتقل تفاصيل
كانه فيلم سخيف بيتكرر كل يوم
ممكن لاني بحب الادب والروايات واحب اقراء نفس الكتاب 100 مره فا عقلي بيحب يشكلي حلم وانا نايم من واقعي
بس الاشخاص ملامح غريبه عمرها ما عدت عليا قبل كده مين دول قولت لمنير قالي: دي تلاقيها احلام بسبب الحزن الي انت فيه
• منير لازم يتفلسف حتي في تفسير الاحلام
حلمت نفس اليوم بنفس الحلم
براجل مفتول العضلات بيجري ورا ست جميله جدا لدرجه عدم التصديق
وكل ده وانا معرفش اسمهم
معرفهمش بعد 100 حلم
لكن المرادي قالت البنت: ايروس لقد حان الموعد....
صحيت وانا عايم في عرقي.... مين ايروس ده ومين البنت دي وايه الموعد معرفش
خرجت للمستشفي بعد ما اتصلت بمنير وحكيتله الي حصل
منير: هي هي صدقني ااحلام القلق كانت بتجيلي في اعدادي برضو متخافش فتره وهتعدي
خرجت وانا بضحك علي تفسيره للحلم بقي نادر جدا لما اضحك بقيت انسان غير معلوم
انا معرفش نفسي انا مين
دخلت المستشفي وجاتلي حاله طارئه دخلت وحاولت الحقها علي قد ما اقدر مقدرتش للاسف ماتت..
كانت ام لبنتين
خرجت وانا بمثل البرود وانا جوايا 100000 سكينه بيقطعو فيا
علشان اقول وانا بحاول اتماسك
انا: للاسف الحاله ماتت
علشان تمسكني بنت من هدومي وتشهدها جامد وعنيها فيها بحر من الدموع
البنت: ماتت ازاي حاول تاني يا امااااااااا ااااااه. انت اكيد بتهزر ماتت ازاي
سابتني بالعافيه روحت اوضتي وانا بحاول ابعد
روحت الاوضه وعيطت كتير كتير اوي
ياه يا رب
معرفش ازاي ده حصل دخل الدكتور عثمان مساعد مدير المستشفي يهديني
عثمان: ده يا ابني قدر ربنا احنا بس اله مبنقدمش ولا ناخر في عمر حد
استهدي بالله طيب
بعد محاولات كتير اوي هديت اخيرا
دخلت هند
هند دي لو قالت للقمر قوم واقعد مكانك هيوافق علطول
جميله جدا جدا جدا: شعرها اسود وبشرتها بيضا
بتحبني هند بس للاسف مش بحبها متعشمه في جواز ههه ينهار اسود غلبانه اوي هند الصراحه
عرضت اننا نخرج نروح افتتاح جاليري في الزمالك حلو اوي الحت اوي ومرضتش احرجها لانها بتصعب عليا اوي
اخدت منير علشان يبقي جمبي لاني منهار من الصبح وبرضو علشان متتكملش كتير في جواز وبتاع لاني مكلمتهاش ولا عشمتها بس خايف تتكلم هي
واحنا داخلين المكان فضلت برا اشرب سجاير كتير
لحد ما جت هند تقولي خش اتف*ج فا قولتلها
انا: معنديش فضول حتي اشوف اللوحات.... الفن بقي وسيله لاكل العيش مبقاش فيه روح
بعد مده صغيره الفضولي قتلني علشان اخش اتف*ج دخلت وفضلت الف شويه
حاجات تعجبني وحاجات متعجبنيش لحد ما وقفت قدام لوحه مكتوب تحتها بخط حلو
:Finis_ mundi
فضلت واقف حوالي نص ساعه كامله
لحد ما جت عليا احلي حاجه شافتها عيني
بصتلها. بعد ما قالت
رؤي:لسه شايف اللوحات مفيهاش فن؟
اتفاجئت من شكلها.... ياه هي بالظبط معرفش اتفاجئت ليه لاني حاسس اني شوفتها قبل كده او ايه
او لانها شالت قلبي وقعدت مكانه بعد ما كنت فاكره مات ولا ايه بالظبط
رديت عليها لاني شايفها متغاظه جدا ولبسها باين عليه الدهان يبقي اكيد الرسامه رؤي ال**بد معرفش قرائت افكارها ولا ايه ومحدش يسال ازاي قدرت اعرف ان الرد ده هيفاجئها ويعجبها قبل ما اقوله بس كنت عارف
انا: لا للأسف كنت غلطان
ياه حسيت بالنصر الرهيب وانا شايف علي وشها علامات المفاجئه والاعجاب
فا ردت بسرعه علشان تلم باقي بريستيجها الي راح خلاص
رؤي: يااه بالسهوله دي
حبيت بقي ابهرها بشويه كلام قليلن لاني فعلا حبيت اعمل كده
انا.:ايوه بالسهوله دي فيها ايه الغلطان يعترف بغلطه انا مش متكبر ولا مغرور علشان اقول اني مش غلطان
بس اعترافي بغلطي خلاني راجل في نظرك مع ان ده التصرف الفطري الطبيعي الي المفروض تحصل. لما نقلل سقف توقعتنا عن العادي ده بيخلي الطبيعي متفاجئين....
مديت ايدي وسلمت عليها
انا: احمد ياسر
سلمت عليا وقالت
رؤي: رؤي ال**بد
وبصينا في عين بعض وحصل حاجه اغرب من الخيال
بعد بره قليله
رؤي: ودي حكايه اللوحه دي
احمد بينهج: رؤي انا بحبك
رؤي بتبصله في عينه جامد اوي: وانا كمان بحبك
#يتبع
# # # # # # # # # # # # # # # # # #