الفصل الثالث

2304 Words
#الفصل_ الثالث من #بروحي _فتاة_(معشوقة _اليل) الجزء _الثاني _من #هاكر _اخترق_قلبي_ بقلم #ايه _احمد ★★★★★★ نظرت الي والدها بصدمه من ما قاله لم تتوقع ان يصل به الامر الي هذا لم تتخيل ان يبيعها..بهذه الطريقه المهينه تعلم انه لا يحبها ويكرهها ويخجل منها ولكن في النهاية هي ابنته.... مريم " انت اذي كده ايه الجحود الي في قلبك ده..انا عملتلك ايه....انا ابنته مش بايدي مش ذنبي اني عرجة مش زنبي اني معوقه...اعمل ايه علشان تحبني...انا من يوم ما وعيت علي الدنيا وانا محبوسه بين اربع حيطان...عارف بحس بايه ببقي نفسي اكون معاكو ليه بتعملني كده حرام عليك..." ارتمت علي الارض بسبب تلك الصفعة التي تلقتها من والدها..حاولت النهوض ولكنه قام بركلها في معدتها لتشهق بوجع وهي تنكمش حول نفسها من شدة الالم...نظر لها بجحود وقال محمد " انتي مش بنتي انتي بنت نوال...الي ابوية جبرنى اتجوزها...ماتت وارتحت وسبتك تق*فيني طول عمرها حقيرة...اسمعيني كويس كتب كتاب الاسبوع الجي وايكي اسمع صوتك او تحولي تعملي حاجه غلط سعيتها هموتك واستريح من ق*فك..." خرج من الغرفه واغلق خلفه الباب بقوه....اغمضت عينها بالم وهي تبكي علي خالها مريم " ماما..تعالي..خديني من هنا...مش عاوز افضل هنا يا ماما..." ظلت تردد هذا الكلام الي ان نامت مكانها من التعب والوجع..... في مكان اخر كان عامر يجلس امام قبر عمه وهو يريح ظهره الي القبر....رفع راسه الي السماء وقال عامر " اعمل ايه عمي...انا مخنوق احيانا بتمنا لو اني مجتش علي الدنيا دي...يريتك كنت هنا يا عمي..اكيد كنت هتساعدني حتي بعد كل الي عملتو انا متاكد....يارب " ********* في صباح اليوم التالي فتحت عينها وهي تنظر حولها لتشعر بشخص ما يحتضنها ولكنه ليس زوجها نظرت امامها لتجد اخيها يضمها الي حضنه وهو يحوطها بين يديه....التفتت حولها لتشهق عندما تذكرت ما حدث نهضت بسرعه وهي تنادي علي زياد...استيقظ ليل عندما نهضت اسيل من حضنه....نظر لها ليجدها تبكي وهي تنادي علي زياد...شدها الي حضنه وهو يحاول ان يهداها ليل " شش اهدي يا قلبي زياد مش هنا يا اسيل.." اسيل " راح فين يا ليل...زياد مشى مش كده مشي وسبني وحدي..." ضمها له اكثر الي حضنه وهو يمرر يده علي ظهرها وقال بحنان ليل " مسبكيش يا روحي زياد راح مهمه وهيرجع قريب يا قلبي....اسيل ايه الي حصل.." لم تتكلم فاخرجها ليل من حضنه وقال وهو ينظر لها بحب " يا عمري قوليلي ايه الي حصل بينك وبين زياد..." اغمضت عينها ثم عادت الي حضنه وبدات في سرد له ما حدث....ما ان علم ليل سبب رحيل زياد حتي تن*د وهو يضم ش*يقته اكثر الي حضنه...وقال " خلاص يا روحي حصل خير انا متاكد ان زياد فاهم الي حصل هو بس حب يبعد علشان يد*كي فرصه تاخدي وقتك تمام...اسيل انتي لازم تروحي الدكتور انا اجلت الموضوع عشان انا عارف انك مش مستعده بس دلوقتي. الوضع اختلف زياد مش هيقدر يتحمل اكتر من كده...." نظرت له بخوف وهي تومئ براسها ليقترب منها ويقبل جبينها وقال " ماشي يا قلبي انا عارف دكتور كويس وهتبداي تبعي معاه من بكرة......ء ******* اما عند نور التي استيقظت في صباح اليوم التالي وهي تشعر بالم حاد في معدتها لتنهض ببطئ وهي تضع يدها علي معدتها ولكن سرعان ما رقضت الي المرحاض وهي تضع يدها علي فمها....اما حسام الذي دخل الي الغرفه وبحث عنها ولكنه لم يجدها ليتجه ال المرحاض... حسام " نور يا حببتي يلا عشان هنروح عند ليل..." لم ترد عليه نور فعاد النداء عليها مره اخره...." نور انتي جوه...." فزع عندما سمع صوت تواها بالم ليفتح الباب بسرعه فوجدها تجلس علي الارض وهي تضع يدها علي معدتها..اتجه لها بسرعه وحملها برفق ثم اتجه الي السرير... حسام " نور يا روحي في ايه ايه الي وجعك...طب حسه بايه.." وضعت وجهها في كتفه وهي تتمسك بملابسه وكأنها تستمد منه القوة لكي تصبر علي ذلك الالم.....ضمها وقال " نور ردي عليه مالك..." نور" مش عرفه يا حسام انا صحيت لقيت بطني وجعني اوي...اه..." انكمشت اكثر من شده الالم ليتجه حسام بسرعه الي الخذانه واحضر منها ملابس لها ثم ساعدها علي ارتدائها وقام بحملها وخرج من الشقه بسرعه.....ء في هذا الوقت كانت سيلا تجلس بجور ادهم في عياده الطبيب.....خرجت الممرضه ونادت علي اسم سيلا لتتمسك في ادهم بخوف...فنظر لها ادهم بياس منها فهو منذ الصباح يحاول ان يقنعها ان الطبيب لن يعطيها اي حقنه ولكنها مصره علي ذلك...نهض ادهم. وسحبها خلفه.... نظر الطبيب الي سيلا التي كانت منكمشه في ادهم وقال الطبيب " مالك يا بنتي انا مش باكل بني ادمين....." ضحك ادهم وقال باسف ادهم " معلش يا دكتور بس مش عارف من الي اقنعها انك هتديها حفنة....." انفجر الطبيب في الضحك وهو ينظر الي سيلا التي احمر وجهها واخفته في كتف ادهم الذي شارك الطبيب في الضحك..... الطبيب " متخفيش يا بنتي...المهم انتي بتشكي من ايه...." نظرت له سيلا ولم ترد فقال ادهم ادهم " امبارح رجعت وكان عندها مغص جامد اوي....." انا حبيت اطمن بس..." اومئ له الطبيب وهو يبتسم وقال الطبيب " تمام تعالي علي السرير ده يا سيلا...." نظرت سيلا الي ادهم بخوف فامسك يدها باطمئنان وجعلها تتصطح علي السرير وهو يمسك يدها.....بداية في الكشف عليها وهي تمسك بذراع ادهم.....ابتسم الطبيب وقال.." خلاص خلصنه يا سيلا رتبي هدومك وتعالي وريه...." ساعدها ادهم في ترتيب ملابسها واتجهو الي الطبيب..... ادهم " في حاجه يا دكتور..." الطبيب " مب**ك يا ادهم بيه المدان حامل في الشهر الاول....." ما ان قال ذلك حتي توسعت عين كل من ادهم وسيلا بصدمه..... ادهم " مين الي حامل يا دكتور..." ضحك الطبيب وقال الطبيب " مراتك يا ابني في اية.....بس لازم تاخد الفيتامينات دي بنتظام..." اتسعت ابتسامه ادهم وهو ينظر الي سيلا اتي كانت لا تزل تنظر امامها بصدمه..نهض ادهم واصافح الطبيب بفرحه وقال ادهم " شكرا اوي يا دكتور...." الطبيب " العفو يا ابني ربنا يجبهولك بسلامه..." خرج ادهم وهو يمسك يد سيلا واتجه الي السياره بسرعه...وما ان دخلو حتي شدها بقوه الي حضنه وهو يضمها بقوه لا يصدق الي الان انه سوف يصبح اب..... ادهم " مب**ك يا قلبي واخيرا هيبقي لينا ابن....سيلا..." نظر لها ليجد الدموع تنزل من عينها بقوه....امسك وجنتيها وقال " مالك يا روحي انتي مش فرحته يل سيلا.." نفت براسها وعادت الي حضنه مره اخره وهي تتمسك به وارتفع صوت بكائها......ضمه ادهم وهو يشعر بل القلق من بكائها بتلك الطريقه.....ولكنه ارتاح عندما سمعها تقول بصوت باكي سيلا " انا فرحته اوي يا ادهم هبقي ام مش مصدقة.....هبقي ام..." ضمها ادهم بقوه وهو يقبل جبينها ادهم " هتبقي احلا ام يا قلبي ربنا يخليكي ليه يا روحي..." سيلا " ويخليك لية يا ادهم...." *********** عند حسام الذي اخذ نور الي المشفي وما ان وصل حتي ترج من السياره واتجه لها بسرعه وحملها بين يديه واتحه الي دخل المشفي.....بعد قليل من الوقت كانت نور في غرفه الاستقبال....جلس حسام اما الغرفه وهو يكاد يموت من الخوف عليها.....بعد قليل من الوقت خرجت الطليبه من الغرفه ليتجه لها بسرعه.... حسام " في ايه طمنيني..." الطبيبه " الحمدلله يا فندم المدام بخير والبيبي كمان بس هي محتاجه تبعد عن بعض الاكلت عشان بتسببلها وجع تمام....ء حسام " بيبي مين انا بكلمك عن مراتي...." الطبيعي. " ايوه يا فندم هو حضرتك متعرفش ان المدام نور حامل في الشهر ونص تقريبا..." لم يرد عليها حسام بل اتجه الي الغرفه بسرعه البرق ونظر الي تلك التي تنام بعمق علي السرير....اقترب منها بسرعه وجلس بجورها وطبع قبله عميقه علي جبينها بحنان وقال حسام " الحمد لله واخيرا يا نوري هتبقي ام وانا اب...." تململت في نومها وهي تفتح عينها بصعوبه....نظرت امامها لتجد حسام يجلس بجورها وهو يمسك يدها لتقول بصوت متعب... نور " حسان ايه الي حصل.." طبع قبله علي جبينها وقال حسام " محصلش حاجه غير ان في ضيف هيجينا..." نور بستغراب " ضيف مين يا حسام. " وضع حسام يده علي معدتها بحنان وقال. . حسام " الضيف هييجي بعد ٨ شهور يا قلبي..." ما ان قال ذلك حتي اتسعت عين نور وهي تنظر الي يد حسام التي علي معدتها المسطحه...ثم ابتسمت بفرحه وهي تحتضن حسام بسعاده كبير....ظل علي هذا الوضع وهو يحتضنها بقوه ولا يريد ان يتركها لا يصدق الي الان انها سوف تحضر له طفل....ابعدها وطبع قبله علي جبينها بسعاده ثم ساعدها علي النهوض وخرج من الغرفه واتجهو الي قصر ليل لكي يخبرو الجميع بهذا الخبر المفرح.... في هذا الوقت وصل ليل واسيل الي القصر ...اتجهت اسيل الي غرفتها بهدواء وهي تنظر امامها بشرود...نظر لها ليل بحزن وهو يتن*د بتعب... التفت عندما دخل كل من ادهم وسيلا الي القصر رحب بهم بحراره..... ليل " عملة ايه يا قلبي....ء سيلا " الحمد لله يا ليل..." ادهم " انا سمعت ان زياد سافر ايه الي حصل...ء ليل " راح مامريه اسبوعين واسيل هتفضل هنا .." نظرت له سيلا وقالت سيلا " اسيل هنا..ء اومي لها لتنهض بسرعه وتتجه الي غرفه ش*يقتها....اما ادهم الذي قال بجديه.. ادهم " ايه الي حصل يا ليل...زياد من المستحيل يطلع في ماموريات دي....." تن*د ليل وقال ليل " مش عارفة يا ادهم كل الي قالو قبل ما يمش انو كان هيأذيها وانو لازم يبعد عنها عشان مصلحتها... انا لازم اودي اسيل لدكتور نفسي مش هينفع كده...علي الرغم من كل ده بس وضعها مع ذياد مش هينفع كده ابدا.....هو في الاول والاخر رجل...." تن*د ادهم وقال ادهم " معاك حق.....انت عارف دكتور كويس ولا لاء.." ليل. "ايوه عارف واحد كويس اوي...اكيد هيساعدها...." ادهم ' تمام.." ليل " انتو كنتو فين كده..." ادهم " كنا عند الدكتور.." نظر له ليل بقلق وقال ليل " ليه ايه الي حصل سيلا في حاجه..." ادهم " لا متخفش مفيش حاجه....كل الموضوع ان في حد جديد هييجي في العيله....." صدم ليل وهو ينظر الي ادهم وما ان فهم ما قاله حتي نهض بسرعه وهو يحتضنها بسعاده ليل " الف مب**ك يا ادهم واخيرا هبقي خال...ء ادهم " الله يبارك فيك يا ليل عقبالك كده لما نشوف والدك...." نظر ليل امامه بشرود وتذكر تلك الصغيره...." ليل " ربنا يخليك يا ادهم....عرفتو اي معلومات عن الطفل يعني ولد ولا بت..ء ادهم " لا لسه...الدكتور قال انو عندو شهر ....ء ليل " الف مب**ك ربنا يقومها بسلامه والبيه او الهانم يشرفو .." ادهم " يا رب....ء في الاعلي دخلت سيلا الي الغرفه لتجد اسيل تجلس علي سريرها وهي تبكي بصوت خافت..اقتربت منها بسرعه وجلست بجورها واحتضنتها لتبداء الاخر بل بكاء هيا ايضا..... سيلا " مالك بتعيطي ليه يا اسيل...ء اسيل " راح وسبني يا سيلا...زياد سبني.." سيلا " ايه الي حصل يعني ايه سابك.."حكت لها كل ما حدث لتحتضنها سيلا وهي تمرر يدها علي ظهر اختها وتوامتها..تعلم ما تمر به ش*يقتها..ولكنها لا تستطيع ان تساعدها لتبداء سيلا في البكاء بصوت عالي.... اسيل " ليه بيحصل معايه كده يا سيلا...لو زياد سبني انا هموت مش هقدر اعيش من غيرو يا سيلا....قوليلو يرجع عشان خاطري......." ضمتها سيلا وهي تمرر يدها علي ظهرها الي ان نامت....نظرت سيلا الي ش*يقتها ودموعها تنزل عليها تشعر بها تشعر بالم قلبها....تتمنا ان تستطيع ان تخفف عنها المها....نهضت من مكنها واتجهت الي الاسفل.....نظر الي ليل وقالت سيلا " ليل....خلي زياد يرجع .." تن*د ليل واشار لها ان تقترب اتجهت له سيلا فسحبها الي حضنه لتدفن وجهها في ص*ر ش*يقها وقالت بصوت باكي.." يا ليل قلبي وجعني اوي عليها....اعمل حاجه عشان خاطري مش قدره اشوفها كده...." ضمها ليل الي حضنه اما ادهم الذي كان ينظر الي حبيبته بالم.... ليل " متقلقيش يا قلب ان شاء لله خير انا هصلح كل حاجه متقلقيش...ركذي انتي بس علي النونو...." ابتسمت وهي تضع يدها علي معدتها المسطحه وقالت سيلا " هخلي بالي من شمس كويس اوي...." ابتسم ليل وهو يضمها الي حضنه... ليل " شمس...." ******** في مكان اخر كان عادل يجلس هو ومحمد ويتنقشون في امور الشركه.....دخل عامر الي الكتب وهو ينظر لهم ببرود وقال عامر " ايه ده حمايه العزيز هنا...يا اهلا.." نظر له محمد وقال محمد " اهلا يا عامر...." لم يرد عليه عامر بل جلس مكانه ببرود وهو يضع قدم علي الاخره وقال عامر " ايه سبب الزياره..." عادل " عامر احترم نفسك كويس....ء عامر " ههههههه احترم نفسي وهو انتو الاتنين عرفين يعني ايه احترم اصلا وحد بيبيع بنتو عشان الشركه والتاني بيهدد ابنو بشيكات..قولي بقي فين الاحترام ده..... الي ذيكو يا عادل بيه مينفعش معاهم الاحترام عاوزين والوساخه والحقد والكره..." عادل " لا انت زوتها اوي يا عامر اطلع بره.." نهض عامر ببرود وهو ينظر الي محمد وعادل وقال بسخريه.." عامر " كده كده كنت خارج مش هموت عشان اشوف اشكلكو......" خرج عامر ببرود من الغرفه تحت نظر محمد وعادل......." ******** في مكان اخر كانت مريم تجلس مكنها وهي تنظر حولها لا تعلم ما عليه ان تفعله لتتخذ قررها....نهضت بسرعه واخذت حقيبتها وجمعت بها بعض ملابسها واتجهت الي خارج الفيلا وهي تنوي ان تهرب ولكنها شهقت عندما امسكها احد ما من ملابسها...... ********** عند نور وحسام فقد وصلو في نفس الوقت الذي وصل فيه مهاب ولين وحازم وهمس....التي كانت تحمل طفها ذو الثلاث اشهر. رحب الجميع ببعضهم البعض ثم بداو في الحديث ليخبرهم ادهم بخبر حمل سيلا الذي صدم الجميع لم يخرج من تلك الصدمه ليدخلو في صدمه خبر حمل نور هي الاخره......لم يتوقع الجميع مثل هذين الخبرين في نفس الوقت حازم " مش مصدق نور هتبقي ام يا لهوي الله يساعد ابنها من دلوقتي..." نظرت له نور وقالت بغيظ... نور " وانت مالك يا حشري...." ليتلعب حازم بحوجبه لكي يغيظها اكثر ولكنه صدم عندما امسكت احد الاكواب التي كانت علي الطاولة وحدفتها عليه ليقول.. حازم " يا حيوانة....... نور " اهو انت يا كلب البحر....ء حازم " انا كلب البحر يا جزمه وللهي لوريكي يا نور الكلب..."لينهضو وهما في استعداد لكي ينقضو علي بعض كل اعداء .... اتجهت نور الي حازم ولكنها شهقت عندما امسكها حسام من. ملابسها مثل المجرمين وقال حسام بطريقه مرعبه.." انتي فكره نفسك ريحه فين...." ابتلعت ريقها وهي تنظر الي وجه حسام الذي كان يغلي من الغضب.... نور " هروح فين يعني يا قلبي انا قعده اهو.." لتجلس مكنها مثل الارنب ضحك عليها حازم ولكنه توقف وابتلع ريقه عندما رمقه حسام نظره جعلته يجلس مكانه بجور همس......ضحك عليهم الجميع..اما اسيل التي كانت تجلس وهي تنظر الي الكل بحزن....تعلم ان لو كان زياد هنا لشعر بل حزن فهو يتمنا ان يصبح اب..نزات دموعها وهي تنظر الي الارض بحزن ولكنها التفتت عندما لف ليل يده حول كتفها وهو يضمها الي حضنه لكي يخفف عنها...وضعت راسها علي ص*ره وهي تبتسم بالم وقالت اسل " لو كان هنا اكيد كان هيزعل يا ليل...." ليل " يا حببتي زياد فاهم الي انتي فيه وهو معتردش تمام انتي هتروحي لدكتور وتبقي احسن.." اومئت له وهي لا تزل علية حالها ..... *********** الي القاء في الفصل القادم #الفصل _الثالث _من #بروحي _فتاة _(معشوقة _اليل _) #الجزء_الثاني _ من #هاكر _ اخترق _ قلبي _ بقلم #ايه _احمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD