الفصل الثامن
من روايه
#بروحي_فتاه_﴿معشوقه_اليل﴾_الجزء_الثاني_من
#هاكر_اخترق_قلبي
بقلم
#اية_احمد
************
#التفاعل _يا_بنات
في قصر جاسر الذي بعد ان انهئ الاتصال بليل اتجه الي غرفته واخذ حمام دفئ يريح اعصابه...بعد انتهاء خرج وهو يحوط خصره بمنشفه ويضع وحده صغيره علي عنقه...
ارتمي علي السرير وهو يضع يده علي راسه...فتحها عندما سمع نداء احد رجال
جاسر....ماذا هناك....
الرجل....سيدي الفتاه استعادت وعيها وتبكي ماذا نفعل...
جاسر....انتظر انا قادم...نهض وارتدي ملابس بيت مريحه ثم خرج ....اين هيا..
الرجل...انها في تلك الغرفة سيدي....
جاسر...اطلب من الخادمة ان تعد طعام وكأس لبن هيا...اتجه الي الغرفة ليراء تلك الصغيرة التي تجلس علي السرير وهي تشهق ببكاء طفولي...اقترب منها بهدواء لكي لا يخيفها....نظرت له ليساء بخوف وهي تترجع الي الخلف برعب....ابتسم جاسر ثم قال لها بحنان لكي لا تخاف اكثر....لا باس يا حلوتي لا تخافي انا لن اذيك تعالي....نظرت له ليساء وهي تنفي براسها ثم اخفت نفسها اسفل الغطاء من ما جعل جاسر يبتسم عليها وقال .... حسناء لا باس توقفي عن البكاء انا اسمي جاسر وانا صديق ش*يقتك.... نظرت له ليساء بعد ان خرجت من اسفل الغطاء وقالت ببراء
ليساء... تاليا اين هي اليدها.... ابتسم وقال
جاسر.. ان كنتي تريدنها تعالي الي هنا... قالها وهو يشير لها الي جانبه... نهضت ليساء له بخطوت غير متزنة بسبب غطاء السرير الذي كان يعيق حركتها... ما ان وصلت له حتي كدت ان تسقط ولكنه التقطها بين يديه.... رفعت ليساء نظرها الي جاسر وهي توسع عينها التي تشبه عين القطه ابتسم جاسر ولم يستطع منع نفسه وقبل وجنتها بقوه من برائتها ثم نهض وهو لا يزل يحملها...
ليساء.... سوف نذهب الي مامي... نظر لها جاسر وقال
جاسر.... لا الان سوف تتناولين الطعام وتشربين الحليب لان مامي خصتك نائمه.... ابتسمت ليساء وهي تومئ له براسها....جلس جاسر وهو يضع ليساء في حضنه اتت الخادمة وهي تحمل الطعام بداء جاسر في اطعام ليساء الي ان انتهت ثم رفع لها كأس الحليب لتبداء في شربه وهي تنظر له ثم الي الكوب الي ان انتهى ابعده جاسر عنها ثم مسح لها فمها الصغير....اخرج جاسر الهاتف واتصل بليل...
ليل....ايوه يا جاسر...
جاسر....ليل رقيه عندك....
ليل....لا روحت ليه....
جاسر...طب روح اديها الفون عشان ليساء صحت بس تاليا لسه....
ليل...تمام استني خليك معايه....اتجه ليل الي قصر مهاب ليجد سيارة معتز تقف امام القصر...ترجي منها معتز وخلفه مكه التي نظرت الي القصر بتمعن ....
معتز...ليل اخبرك....اقترب منه ليل واحتضنه وقال
ليل...الحمد لله كويس انت عامل اية....
معتز...تمام الحمد لله...مكه تعالي...اتجهت لهم مكه وهي تنظر الي ليل بستغراب هي تعلم انه ش*يق لين ونور ولكنها لم تتعرف عليه...
ليل...اذيك يا مكه...مد يده لها لتصفحه مكه وقالت
مكه...انا كويسه الحمد لله....
ليل...بتعملو ايه هنا....
معتز...هقولك بعدين بس هما جوه....اومئ له وقال
ليل....ايوه يالا ندخل.....اتجهو الي الدخل الثلاثة ...
في غرفه نور وحسام
نور...حسام كفايه ارجوك....
حسام...نور اخلصي....
نور...هففف عليك....اخذت منه كأس الحليب لتبداء في شربه وهي منزعجه اما حسام ابتسم لها فاهي معركه كل يوم لأقنعها بشرب كأس الحليب....نظرت له بعد ان انتهت وقالت...اتفضل خلصت....ابتسم بتساع وقبل وجنتها بقوه ثم اخذ منها الكأس ووضعه علي الطاوله وعاد لها....جلس بجورها لتضع نور راسها علي ص*ر حسام الذي احطها بيديه وهو يقبل جبينها من الحين الي الاخر....لتقول فجئي وهي تبتعد عن حسام
نور....حسام نسمي البيبي ايه....ابتسم لها حسام ووضع يده علي وجنتها واعدها مرع اخره الي حضنه وقال
حسام....لو بت عاوز اسمها يكون قريب من اسمك واسم امي ف هسميها نورسين..ايه رايك
نور وهي تقبل وجنته...حلو اوي يا حبيبي نور وسرين...نورسين
حسام.....اما لو والد بقي فامش عارف...ابتسمت نور وقالت
نور...ايه رايك..في حسن....ابتسم حسام لها وقال
حسام...حسن حسام البحيري... حلو بس كنت فاكر انك هاتختاري شمس....
نور... كنت هعمل كده بس لأسف سيلا سبقتني وقالت انها هتسمي شمس..... اومئ لها حسام ثم ضمها بقوه الي حضنه.... عارف يا حسام انا بحبك اوي اوي...
حسام... وانا بموت فيكي اوي اوي....ضحكت عليه نور ثم قبلت خده وعادت الي حضنه مره اخرة وهي تضمه بقوة....ربنا يخليكم ليه يا حبيبي.....
.........
في هذا الوقت كانت اسيل تقف في المطبخ هي وسيلا ويعدوان بعض الحلويات....
اسيل....شكل ليل جه....نظرت سيلا خلفها
سيلا... فعلا ده صوتو شكل في حد معاه....
اسيل... تعالي نشوف مين....اومئت لها سيلا ثم اتجهو الي الخارج ليجدو معتز ومكه مع ليل...اتجهت اسيل الي مكه واحتصنتها بقوه...
اسيل....مكه انتي كويسه يا حببتي....دفنت مكه وجهها في حضن اسيل ونفت برسها وسرعان ما بدات في البكاء....نظرت اسيل الي معتز الذي تن*د واشر لها انه سوف يشرح لها الامر....اخذت اسيل مكه وصعدت...
ليل....سيلا ندمي رقيه....اومئت سيلا ثم صعدت وبعد قليل نزلت رقيه بسرعه...خدي هتكلمي ليساء لان تاليا لسه نايمه....اومئت له....
جاسر...ايوة يا ليل...
ليل...جاسر افتح الكاميرا....فتحها جاسر وهو يضعها امام ليساء التي كانت تنظر الي الكاميرا الهاتف بدهشه وهي تبتسم وتحاول ان تمسك الهاتف من جاسر....ابتسم ليل علي تلك الملاك التي امامه...اخذت رقيه الهاتف من ليل وهي تنظر الي ليساء التي ما ان رات رقيه امامها حتي امتلئت عينها بدموع وقوست شفتيها وتستعد للبكاء....
ليساء....مامي اتعالي خذيني الجوكي....ما ان قالت ذلك حتي بدات رقية في البكاء وورائها ليساء...نظر لها ليل بحنان وهو يضع يده علي ظهرها
ليل....يا رقيه متعيطيش عشان ليساء....
رقيه ببكاء....عاوز اروحلهم...
ليل...خلص انا هقول لمهاب اخدك معايه انا كده كده مسافر النهارده .....نظرت لة رقيه بسعاده
رقيه....بجد يا ليل هتخدني معاك....
ليل....ايوه بس امسحي الدموع دي....اومئت له رقيه ثم مسحت دموعها ونظرت الي ليساء وقالت
رقيه....ليساء يا صغيرتي توقفي عن البكاء انا قادمه لكي حسنا يا عمري اسمعي كلام العم جاسر الي ان ااتي....
ليساء.... حسنا يا مامي سوف اكون فتاه مطيعه ولن اسبب المتاعب ولكن تعالي بسرعه ارجوكي انا خأفه هنا.....
رقية....يا عمري لا باس انا قادمه......ابتسم ثم مالت علي شاشه الهاتف وقبلتها بصوت عالي واشرت لها بيدها...ودعا يا اسو....
ليساء.... ودعا يا مامي....اغلقت الهاتف لتنظر الي ليل وقالت
رقية...شكرا اوي يا ليل....ابتسم ليل واخذ الهاتف وقال
ليل...العفو يالا روحي اجهزي عشان احتمال نسافر انهار ده بليل....
رقيه.....ماشي بس انت قول لأبيه....
مهاب من خلفها....يقولي علي ايه....الفتت رقيه الي مهاب وقالت
رقيه....مهاب ليل مسافر النهار ده بليل خليني اروح معاه عشان خطري.....نظر الي ليل وقال
مهاب....مسافر ليه يا ليل....
ليل...عشان في شغل لزم اخلص وكمان محتاج جاسر في بعض الامور....ابتسم مهاب الي رقيه وقال
مهال.... تمام يا حببتي بس خدي بالك من نفسك كويس وتسمعي كلام ليل في كل حاجه...ابتسمت بتساع وهي تومئ له ثم ضمت مهاب بقوه وهي تقول
رقيه.... هعمل كل الي انت عاوزو شكرا اوي يا مهاب..... قبل جبينها بحنان اخوي
مهاب... ماشي يا حببتي روحي جهزي نفسك.... اومئت له بنعم ثم صعدت الي الأعلى لكي تجمع اغرضها....
اما الاخرين فقد نظر ليل الي معتز وقال
ليل... ايه الي حصل مكه معاك بتعمل ايه.... دخلت نور وحسام الي الغرفه واتت بعدهم لين التي قالت
لين... ملها مكه يا معتز....
نور.... مكه هيا فين....
ليل... خدتها اسيل فوق..... دخل ادهم وهو يبحث عن سيلا وقال
ادهم.... اهلا يا شبابا حد شاف سيلا....
لين... مع اسيل ومكه فوق.... صافح ادهم معتز ثم جلس بجور ليل وقال
ادهم... مكه جت مع مين....
معتز... انا جبتها...
ليل.... وانت شفتها فين وكانت بتعيط ليه.... لبيداء في سرد عليهم ما حدث في جامعه مكه... زياد عرف الي حصل ده... قالها ليل الي معتز
معتز.... لا انا مقولتلوش انا جبتها هنا لأني خفت اسيبها هناك وحدها....
حسام... كويس هيا هتفضل هنا علي العموم زياد قرب يرجع....
لين.... هينزل امتي...
حسام.... خلال يومين..... اومئت لة لين بنعم ثم وجهت نظرها الي مهاب وقالت
لين.... هتقول لزياد....
مهاب... لا مش لزم نقلقو علي الفاضي....
ليل.... انا هروح اجهز نفسي.... اومي له الجميع ليتجه ليل الي القصر وهو سعيد لانه سوف يقضي وقت معها....
**********
في مكان اخر كانت رنا تقف امام ريم التي كانت تجلي علي الكرسي....
رنا بتعالي ... بتعملي ايه هنا يا، يا عرجه .. قلتها وهي ترمق مريم بسخريه.... اخفضت مريم راسها وهي تحبس دموعها....
اتي عامر من خلف رنا وقال بصوت قوي.... ابعدي... التفتت رنا الي عامر وهي ترمقه بعجاب كبير فقد كان عامر شديد الوسامة وهو يرتدي بنطال جينز اسود وقميص اسود وترك اول زررين مفتحين ورفع كم القميص الي ساعده.... ظلت تنظر له ولم تبتعد من امامه فقال بحده...." ايه هتفضلي متنحه كده كتير ابعدي عن وشي... " حمحمت باحرج من ما قاله لها لتبتعد من امامه.... تغيرت معالم وجهه الي الين والحنان وابتسم ابتسامه جزبه ثم جلس امام مريم التي لم ترفع نظرها....
وضع يده علي وجنتها ثم رفع وجهها ببطء وهو يبتسم لها بحنان وقال... " يالا انا جبت دول مش بكعب...." اخفض نظره ونزع لها حذئها ثم البسها الحذاء الذي احضره لها وهو يحرك قدمها يمين ويسار لكي يراء ان كان علي مقاسها ...." يا قلبي قومي كده شوفيه لو مرتاحة فيه.. " ابتسمت مريم ثم وضعت يدها علي كتفه لينهض ونهضت هيا بمساعدته، وقفت لتقول....
مريم.... حلو اوي يا عامر.... اومئ لها عامر وقال
عامر... ماشي يا حببتي شوفي التأني كدة .... جلست مكنها وانحنت لتنزع الحذي ولكن عامر سبقها ونزعه لها وهو يساعدها.... كان كل ذلك تحت نظر رنا وصديقتيها المصدمين من ما يحدث امامهم....
رنا بصوت رقيق مصطنع.... عامل ايه يا عامر..... عقد حاجبه بنزعاج من صوتها وقال....
عامر.... وانتي مين ان شاء لله.... شعرت بل خجل من نظرت صديقتيها عليها لتقول ....
رنا.... انا رنا بنت محمد ال فهد.....قالتها بفخر فابتسم عامر بتهكم وقال
عامر.... غريب يعني مع انك المفروض تعرفي نفسك علي انك اخت مراتي مش بنت حماية العزيز علي العموم عاوز ايه لو مش حاجه مهمه ممكن تحلي من هنا اصل انا ومراتي عاوزين نقدي وقت مع بعض.... سمعت رنا صوت ضحكات صديقتيها وقالت...
رنا.... كانت عاوز اتكلم معاك شوي علي انفراد.... قالتها وهي تنظر الي مريم بحقد وكره وضح امسكت مريم يد عامر وهي تشعر بل خوف من ش*يقتها تشعر انها تنوي ان تفرقها عن عامر....
عامر..... وايه الي بيني وبينك عشان نتكلم علي انفراد عاوز تقولي حاجه تقوليها هنا....
رنا بوقاحه.... كانت عاوز اعرف هطلقها امتي... اصل انا ما تكده انك مش هاتستمر معها مع وحده عرجه وجهله ذيها انت شخص ليك مكنتك عندك كل حاجه ولزم الي تتجوزها تكون كامله...... اطلق عامر ضحكه رجولية جعلت العاملات ينظرون له بهيم ليقول وهو يستند بمرفقه علي قدم مريم التي كانت تجلس خلفه علي المقد وهو يجلس امامها عالي ركبته....
عامر ... وانتي بقي الي مناسبه صح..... ابتسمت بفخر وهي تنظر بغرور وقالت
رنا... مم طبعا... ضحك مره اخره ثم اشار الي العاملة ان تأتي وقال
عامر.... هاخد دول شوفي الحساب كام..... مريم البسي الجذمة يا حببتي... اومئت لها مريم بحزن وهي تنظر له لم تخفي عليه نظره الالم في عينها ليميل ويقبل جبينها وقال... " مش عاوز اسوف نظره الحزن ده في عينك" .... التفت الي عامر وقال..... "عارف يا انتي انتي لو اخر وحده في الدنيا مستحيل ابص لوحد تفه وحقوده ذيك.... انا الحمد لله معايه وحده ضفرها بعشره من نوعيتك وبعدين فين المميز فيكي عشان ابصلك انتي اخرك يتقضى معاكي يومين وتترمي ذي بنات ال*** عرفها طبعا لانك اكيد وحده منهم اما بقي مراتي فهي حاجه تاني انا معايه جوهره فيها كل حاجه.....
وانا شيفها اجمل واحسن واروع مره في الدنيا مش هاخد براي وحده كل يوم في حضن راجل شلك.... فدلوقتي تتزفتي من قدمي يلا...." قلها بصوت عالي وهو ينظر الي تلك التي تنظر له بصدمه من ما قالة
رحلت رنا من امامهم وهي تتوعد بل ويل لمريم وعامر معا... اما عامر الذي نظر الي مريم وقال....
"مريم بصيلي... قلها وهو يمسك وجهها بين يديه لتبدء دموعها في النزول.... وضع راسها في حضنه وهو يضمها...." مريم متعيطيش انا قولتلك دموعك دي غليه متنزلهاش عشان وحده ذي دي....
مريم.... بس دي اختك....
عامر.... لا مش اختك لو كانت اختك كانت وقفت جنبك لو اختك كان هيبقي عندها شويه رحمه علي الاقل... لو اختك ماكنتش قالت كده في حقك... لو اختك ماكنتش هتبص علي جوزك.... طيبه قلبك دي متخلهاش تتحول لغباء يا مريم اتعودي تفرقي بين الناس كل وحد وليه مقامو واسلوب لازم تتبعيه معها الاشكال الي ذي رنا ومحمد وعادل دو اشكال وسخه لازم تدوسي عليهم ولي هما الي هيدسوكي...." اومئت وهي لا تزل في حضنه... ابعدها ثم قال...." يلا خليانا نكمل... اومئت له وهي تمسح دموعها.... ساعدها علي النهوض.... ليتجهو الي احد المحلات لبيع الملابس النسائيه.... كانت مريم محرجه جدا وهي تنظر الي الملابس المعروضة ....
مريم.... عامر.... ممكن نروح مكان تاني.... نظر لها بخبث وقال
عامر..... لا المكان ده عجبني وفيه حجات حلوه.... اتجه الي قسم الملابس الخاصه ورفع امام مريم قطعه ملابس وقال...." حلوه دي صح..... " توسعت عينها بصدمه وهي تخذ ما في يده وتضعه مكانه بسرعه...
مريم.... بطل قله ادب....
عامر... ههههههه ماشي نقي الي انتي عاوزه وانا مستنيكي بره.... اومئت له ليتجه الي مكان اخر واخذ بعض الملابس وطلب من العمل ان يضعهم في حقيبه سودا اتت مريم... بعد ان انتهت من احضار كل ما تريده....
انتهوا من شراء كل شيء ثم اتجه الي المطعم وتناولو الغداء كانت مريم سعيده جدا بكل ما يحدث..
**********
في مكان اخر انتهت رقيه من جمع اغرضها واتجهت الي قصر ليل لتجده يجلس وهو يمسك احد ملفات في يده....
رقيه... ليل... التفت لها وقال
ليل... جيتي يلا انا جاهز... اومئت له ثم اتجه الي المطار.....
*********
اما بنسبه لوليام الذي وصل اخيرا الي قصر جاسر ليتجه الي الدخل ولكن الحراس منعوه من ذلك.
الحارس .... من انت....
وليم... انا صديق تاليا....
الحارس.... هيا ارحل من هنا ايها الا**ق قبل ان اقتلك....
وليم.... اريد مقابلة السيد جاسر....
الحاسر.... ان لم تذهب من هنا سوف انهي امرك....
وليم..... ارجوك اتصل به قل له ان وليام صديق تاليا وهو سوف يعرفني.... نظر الحارس الي صديقه وقال
الحارس... انتظر هنا.... اتجه الحارس الي القصر وقال... سيدي هناك شاب في الخارج يقول ان اسمه وليام وهو صديق تاليا.... نظر له جاسر وقال
جاسر.... اسمح له بدخول.... اومي الحارس ثم رحل... نظر جاسر الي ليساء التي تجلس في حضنه وتمسك بدميه التي طلب من الحراس ان يحضروها لها.... دخل وليام وما ان راء ليساء حتي رقض لها بلهفه....
وليام....
********
الي القاء فى الفصل القادم
من
روايه
#بروحي_فتاة_﴿معشوقه_اليل﴾
#الجزء_الثاني_من
#هاكر_اخترق_قلبي
بقلم
#اية_احمد